Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Ska nu hämta ett par Audiotronic cm3. Modellen är ut såhär :
https://www.rehifi.se/arkivet/2015/sald37874
I dem fungerar inte Gamma banddiskanterna . Okej det finns nya band att köpa och det ska få till nästa år.
Nåväl . Kommer spendera jul och nyår vid mina föräldrar . Där kommer också högtalarna befinna sig . Men så slog det mig . Jag har ju ett antal sådana här diskanter.
https://www.rehifi.se/arkivet/2015/sald37874
Enbart för att testa . Inte mecka med delningsfilter . Koppla in några och köra . Fråga:
Är det genomförbart utan att paja förstärkaren eller basarna? Om diskanterna går åt fanders spelar ingen roll. De kostade bara tio kr st.
Tar med mig multimetern , sladdar , lödkolv till päronen så jag kan mecka lite i alla fall.
radelius skrev:Det var någon som gjorde en lite manick som gjorde veckningen back in the days. Typ två kugghjul som man matar in remsan igenom.
Om jag inte minns fel moddade Bo Hansson något med banden i sina Gamma horn för att de skulle tåla högre effekt?!
H/S
radelius skrev:Det var någon som gjorde en lite manick som gjorde veckningen back in the days. Typ två kugghjul som man matar in remsan igenom.
Om jag inte minns fel moddade Bo Hansson något med banden i sina Gamma horn för att de skulle tåla högre effekt?!
H/S
Baffel skrev:Fy satan vilka stora burkar
sportbilsentusiasten skrev:Bra talare detta!
Baffel skrev:Okej olika förslag på hur man kan få till det och det är ju bara att prova men vart tror ni marginalerna, hörbara sådana, ligger vad det gäller veckningen? Hur pass lika måste banden vara? Jag vill ju inte ha olika ljud i högtalarna . Då kompromissar jag heller bort lite tex upplösning, ev får lite mer dist, eller vad det kan vara bara för att de ska låta lika.
Baffel skrev:Har fått tips av polare att det tydligen finns någon i Nora som tillverkar band till Gamma banddiskanter . Den personen har tydligen vals och material för att tillverka band . Men han vet inte dennes adress . Någon här som vet vem denne kille är och hur man kommer i kontakt med han? Kan ju vara av intresse om han inte är för dyr och om han gör det bra.
Dessutom Bo Hansson finns väl i Uppsala? Han kan man väl slå en pling.Vem vet vad han har i sitt lager.
peterh skrev:Om denne Bo Bengtsson lagt ner sin verksamhet kanske du kan överta hans bandveckare och vad som behövs
för att göra band ?
Nora är en trivsam stad. När debatten om trängselskatten var som hetast så införde han trängselfemman i nora,
bilister som körde in till centrum fick en femma som kunde lösas in i lokala affärer.
Samma politiker fick äran att viga mig med min älskade fru sommaren efter. Utomhus, under en björk men sjön vikern
som bakgrund.
Jag har som förstått goda minnen av nora.
Baffel skrev:Snackade med Bo just nu. Han var i något limboland med sin produktion. Han kände ej till vem denna mysko kille i Nora kunde vara .
Nu får ni skärpa er grabbar för jag skickade ett sms till Bo nu om denna tråd . Så han kanske läser den.
xmag skrev:Jag har litteratur om dessa högtalare. Bo säger i texten där han beskriver hur han kom fram till denna konstruktion att han INTE använder Gamma-hornen. Men det var i begynnelsen av tillverkningen. Läste också en intervju med honom, där kommer det fram att han byggde högtalarna i sin lägenhet och att de var uppe i 1000 ex. Kan minas fel men ungefär så.
Jag har mätt Gammadiskanterna som heter VLD 12 om jag inte minns fel. Vad jag minns var kurvan rak från 4khz och upp. Distorsionen var en av de lägsta jag sett.
Använde själv Gamma VLD12 i några år. Det som är problemet med dem är att fältstyrkan är mycket högre ute i kanterna än i mitten. Det gör att membranen tenderar att spricka längs med bandet i mitten. Jag bytte mina band till alu-band (originalet är någon tunn plast med aluminium på). De höll i något år sedan var de av längs med exakt i mitten. Originalet höll mycket längre.
Jag experimenterade med att byta polplattor från knivskarpa till platta. Jag hörde ingen skillnad i ljudkvalité men tyckte verkningsgraden ökade. Den borde öka eftersom kraftfältet med platta poler fyller gapet bättre. Jag har simuleringar på olika typer av polplattor för en egentillverkad banddiskant som aldrig blev av att den byggdes (...ännu).
Här är simuleringarna: https://www.xmag.se/magnetsystem/ Ute till höger ser man magnetstyrkans täthet efter gapets hel bredd. Där ser man att bästa polerna är de med ett spår i mitt för bandet.
Bästa utformningen:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion ser fältet rakt och fint ut (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]
Sämsta utformningen, Gamma är ännu sämre:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion är fältet starkast i kanterna (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]
paa skrev:Från början hette dom VLD12, senare VLD13. Jag tror att VLD13 hade lite högre känslighet av någon anledning. Kanske något med impedansanpassningstransformatorn, eller med magnetsystemet?
VLD12 var väl lackade i grå hammarlack från början? VLD13 var mattsvarta. Kanske man bytte färg vid modellbyte, eller så gjorde man det vid annan tidpunkt?
Gamma var ett namn som nästan bara användes i Sverige, därför är det svårt att hitta info på nätet. Fabriken i Bulgarien :
http://vissokogovoriteli.bg
xmag skrev:Jag har litteratur om dessa högtalare. Bo säger i texten där han beskriver hur han kom fram till denna konstruktion att han INTE använder Gamma-hornen. Men det var i begynnelsen av tillverkningen. Läste också en intervju med honom, där kommer det fram att han byggde högtalarna i sin lägenhet och att de var uppe i 1000 ex. Kan minas fel men ungefär så.
Jag har mätt Gammadiskanterna som heter VLD 12 om jag inte minns fel. Vad jag minns var kurvan rak från 4khz och upp. Distorsionen var en av de lägsta jag sett.
Använde själv Gamma VLD12 i några år. Det som är problemet med dem är att fältstyrkan är mycket högre ute i kanterna än i mitten. Det gör att membranen tenderar att spricka längs med bandet i mitten. Jag bytte mina band till alu-band (originalet är någon tunn plast med aluminium på). De höll i något år sedan var de av längs med exakt i mitten. Originalet höll mycket längre.
Jag experimenterade med att byta polplattor från knivskarpa till platta. Jag hörde ingen skillnad i ljudkvalité men tyckte verkningsgraden ökade. Den borde öka eftersom kraftfältet med platta poler fyller gapet bättre. Jag har simuleringar på olika typer av polplattor för en egentillverkad banddiskant som aldrig blev av att den byggdes (...ännu).
Här är simuleringarna: https://www.xmag.se/magnetsystem/ Ute till höger ser man magnetstyrkans täthet efter gapets hel bredd. Där ser man att bästa polerna är de med ett spår i mitt för bandet.
Bästa utformningen:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion ser fältet rakt och fint ut (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]
Sämsta utformningen, Gamma är ännu sämre:
[ Bild ]
Med ovanstående konstruktion är fältet starkast i kanterna (de röda strecken är bandets bredd):
[ Bild ]
Baffel skrev:Har en polare vars tjej kommer från Baltikum . Tydligen , enligt polaren, så är vanligt baltiskt aluminiumfolie tunnare än svenskt. Han tyckte det var skit eftersom det gick sönder och var tunnt. Hur tunnt visste han inte. Jag ska dubbelkolla detta . . Det kan ju ha sämre egenskaper över lag. Återkommer!
STDI skrev:radelius skrev:Det var någon som gjorde en lite manick som gjorde veckningen back in the days. Typ två kugghjul som man matar in remsan igenom.
H/S
Det finns/fanns en tång för veckning av örngottsband. Användbart? https://twitter.com/kajsakex/status/770636718026416128
paa skrev:Från början hette dom VLD12, senare VLD13. Jag tror att VLD13 hade lite högre känslighet av någon anledning. Kanske något med impedansanpassningstransformatorn, eller med magnetsystemet?
VLD12 var väl lackade i grå hammarlack från början? VLD13 var mattsvarta. Kanske man bytte färg vid modellbyte, eller så gjorde man det vid annan tidpunkt?
Gamma var ett namn som nästan bara användes i Sverige, därför är det svårt att hitta info på nätet. Fabriken i Bulgarien :
http://vissokogovoriteli.bg
Baffel skrev:Plockat isär en diskant . Diskanten i den andra högtalaren sitter som berget med två skruvar så den får jag inte bort.. Perfekt , stabilt och välbyggt.Trixar med den imorgon, då med bättre mejslar. Kackar lite och smörjer upp . Funkar inte det så blir det borrmaskinen, för ut ur högtalaren ska den.
Nåväl så här ser det ut. Mäter 0,06 Ohm inställd på 200 Ohm på Biltema multimetern. Fladdrig rackare den där multimetern . Pendlar mellan 0,05- 0,06.nja 0,07-0,06. Ska bli intressant att se vad den andra mäter. Lyfte på en liten tunn täckande svart filt då ser man ändarna . Bandet ser ut att vara lödet dit. Tunnare än vanlig kökaluminiumfolie tycker jag . Känns ömtåligt. Utmaningen ser man ju direkt, dvs hur spänna fast det nya bandet och hur vecka det . Precis som tagits upp tidigare. Hum . Borde man inte kunna ta en form , typ en trälist och fila skåror i , lägga dit en tunn folie aluminium och trycka till ? Dessutom spänna fast hur då ? Spänner man drar man ju ut det veckade man gjort.
Fast det ser faktiskt inte så svårt ut att få dit något nytt band , i alla fall för att få det att låta.....tror jag.
Läser igenom tråden igen och ser om jag missat något matnyttigt.
Hur tycker ni den ser ut?
Tittar min in i hålet ser man något grått ludd. Ska jag ta isär den än mer?
paa skrev:Alltså, HiFikit har membran till Gamma-diskanterna. Gamma VLD 12 resp 13 är Bulgariska kopior av Kellys banddiskanter, och jag är ganska säker på att Audiotronic använde Gamma och inte Kelly i sina högtalare.
Membranen har extremt låg impedans varför det sitter en omvandlingstransformator inbyggd i diskanten. Original Gamma-membran var/är tillverkade av metalliserad polyester, men Bosse veckade sina av ren aluminiumfolie, och de borde ju då få ännu lägre impedans. Frågan är om Audiotronic-diskanternas trafo justerades för denna skillnad eller inte? Jag gissar att aluminiumfolien klarar lite högre effekt än metalliserade polyesterfolien.
Här finns i alla fall HiFiKits reservdelsmembran:
https://www.hifikit.se/membran-till-vld-12-13.html
Membranen är extremt tunna och ändrar i pricip form bara man nuddar dom, så det är svårt jobb. Dessutom är polstyckena intill membranen mycket kraftigt magnetiserade, så man måste ha omagnetisk skruvmejsel för att inte membranen skall förolyckas av flygande skruvmejsel. Är man det minska ängslig så kan säkert HiFiKit ombesörja bytet.
peterh skrev:Det sitter väl en transformator mellan anslutningen och bandet.
Det du mäter är transformatrons primär, bandet är på "andra sidan"
Baffel skrev:Har allt märkt att det du skriver stämmerMen någon vanlig hushållsaluminiumfolie tror jag det inte är. Frågan är hur exakt man behöver vara . I- or säger i denna tråd angående mina funderingar kring att få högtalarna att låta lika :
Korrugeringen är inte hyperkritisk. Kan du bara få till den rimligt lika, så blir det tillräckligt jämn frekvensgång.
Bo har säkert justerat trafo så den passar . Om det inte är svårt att göra så varför skulle han inte gjort det ?![]()
I vilket fall Hifikit finns ju ifall att. Dessutom jag ska inte krångla till det. Tänker inte göra en altartavla .
paa skrev:Kom på att i tyskspråkiga länder så har Gamma-elementen sålts under namnet Jordanow från någon leverantör.
I-or skrev:Baffel skrev:Har allt märkt att det du skriver stämmerMen någon vanlig hushållsaluminiumfolie tror jag det inte är. Frågan är hur exakt man behöver vara . I- or säger i denna tråd angående mina funderingar kring att få högtalarna att låta lika :
Korrugeringen är inte hyperkritisk. Kan du bara få till den rimligt lika, så blir det tillräckligt jämn frekvensgång.
Bo har säkert justerat trafo så den passar . Om det inte är svårt att göra så varför skulle han inte gjort det ?![]()
I vilket fall Hifikit finns ju ifall att. Dessutom jag ska inte krångla till det. Tänker inte göra en altartavla .
Min gissning är att tjockleken på aluminiumfolien för Audio-Tronics originalband ligger runt 5-6 µm. Detta är gränsen för vad man kan valsa och tunnare folie kan antingen hamras fram (folien i BBC:s banddiskanter tunnades ut på detta sätt) eller tillverkas m.h.a. förångningsdeposition. Båda metoderna är dyra och användes därför knappast här. Problemet är att du kommer att ha svårt att hitta aluminiumfolie som är tunnare än ca 8 µm. Vanlig hushållsfolie/ugnsfolie ligger mellan ca 10 µm och 18 µm. (En gång i tiden mätte jag nästan all folie som jag kunde hitta med mikrometerskruv.)
Du kommer nästan hur du än gör att få en resistans som ligger klart lägre än originalet, vilket påverkar både verkningsgrad och delningsfrekvens (dock inte spänningskänsligheten särskilt mycket eftersom bandet också får högre massa). Får du tag i 8 µm tunn folie så kommer det nog att fungera hyggligt, men med tjockare folie bör du införa korrigeringar i delningsfiltret.
solhaga skrev:Jag tror att krusverktyget är för grovt.
Kanske kan någon av dessa fungera:
http://www.helihak.com/verktyg/ovriga-verktyg/kopia-uppsamlare-for-glitter-och-pulver
http://www.helihak.com/verktyg/ovriga-verktyg/wellpapp-verktyg-a4-metallvals
Den 6 µm aluminium jag har hemma är alldeles för tunn för att kunna hanteras.
RogerGustavsson skrev:Vilken precision har egentligen din multimeter? Brukar väl inte vara överdrivet bra på så låga resistansvärden? Bandets tjocklek ska vara samma som originalet = samma resistans. Om inte, ändras delningsfrekvens och känslighet.
Baffel skrev:b]Xmag[/b]
Det står nytt band nr 9 på min diskant dem. Gjorde du band av vanligt köks/ hushållssaluminiumfolie? Någon speciell sort? Hur veckade du dem och hur satt du dit dem?
För övrigt amatörens afton för mig. Jag kan ju inte mäta som jag gjorde ovan. Det måste självklart vara kontakt mellan polerna där bandet satt . Det går ju inte att mäta på polerna , direkt med multimetern .Kom just på det .
Imorgon ser jag till att det är kontakt mellan polerna / skruvarna där banden satt med någon liten kabel eller något och sedan mäter jag .
Ger det utslag så monterar jag dit ett oveckat band och kopplar in dem i audiotronicarna igen för att se om det låter något . Efter det väntar jag på veckaren ( om jag vinner budgivningen på Tradera) och testar .
Eller vad tror du/ ni andra om det?
xmag skrev:Baffel skrev:b]Xmag[/b]
Det står nytt band nr 9 på min diskant dem. Gjorde du band av vanligt köks/ hushållssaluminiumfolie? Någon speciell sort? Hur veckade du dem och hur satt du dit dem?
För övrigt amatörens afton för mig. Jag kan ju inte mäta som jag gjorde ovan. Det måste självklart vara kontakt mellan polerna där bandet satt . Det går ju inte att mäta på polerna , direkt med multimetern .Kom just på det .
Imorgon ser jag till att det är kontakt mellan polerna / skruvarna där banden satt med någon liten kabel eller något och sedan mäter jag .
Ger det utslag så monterar jag dit ett oveckat band och kopplar in dem i audiotronicarna igen för att se om det låter något . Efter det väntar jag på veckaren ( om jag vinner budgivningen på Tradera) och testar .
Jag använde hushålls alu-folie. Har för mig att tjockleken på folien stod på paketet då. Kan inte se att det är så idag. Folien var sjukt tunn.
- Jag strök ut vatten och diskmedel på en glasbit.
- Placerade alu-folie ovanpå och pressade försiktigt ut folien över glaset tills det blev helt plant.
- Skar sedan med en vass kniv ut några band lika breda som originalet.
- Hade två räfflade plastrattar i elektroniklådan. Räfflorna gick i varandra när man lade dem mot varandra.
- Borrade två hål i en aluminium-plåt och skruvade fast två potentiometrar som jag fäste rattarna på. Avståndet justerades så att rattarna gick i varandra.
- Valsade alu-folien mellan rattarna. Det var sjukt svårt, fick göra flera band innan jag blev nöjd.
- Skruvade fast dem i hornen och testade.
- Det fungerade bra men lät inte sam tidigare.
- Köpte original-band och satte dit senare. Ljudet blev bättre.
Originalbanden är väldigt lätta och svåra att jobba med. Det svåraste är att få dem rätt spända och lika varandra. Blev en massa jobb för jag hade 4 trasiga horn.
Originalbanden verkade vara av någon plast med påsprutat tunt ledande lager. Kanske inte var så men så såg det ut.
BellsnWhistles skrev:När jag meckade med Gammahornen (också CM3) så använde jag omslagspappret från smörpaket. Man kan blöta det och försiktigt skrapa loss pappersytan och få kvar en mycket tunn aluminiumfolie. Detta var > 20 år sedan men jag tror det är samma omslagspapper på smörpaket idag. Chokladförpacknigar och ciggpaket har som sagts kanske samma typ av papper.
Annars är mitt tips som redan nämnts att köpa färdiga membran från Hifi-kit om du bara vill få de att spela (med risk för att jag missat något i tråden tidigare ang. det).
Jag har inte för mig att jag hörde någon direkt skillnad på Gamma originalband mot Bosses specialmembran när jag för en (då) dyr peng lät honom sätta in de.
xmag skrev:Baffel skrev:b]Xmag[/b]
Jag använde hushålls alu-folie. Har för mig att tjockleken på folien stod på paketet då. Kan inte se att det är så idag. Folien var sjukt tunn.
- Jag strök ut vatten och diskmedel på en glasbit.
- Placerade alu-folie ovanpå och pressade försiktigt ut folien över glaset tills det blev helt plant.
- Skar sedan med en vass kniv ut några band lika breda som originalet.
- Hade två räfflade plastrattar i elektroniklådan. Räfflorna gick i varandra när man lade dem mot varandra.
- Borrade två hål i en aluminium-plåt och skruvade fast två potentiometrar som jag fäste rattarna på. Avståndet justerades så att rattarna gick i varandra.
- Valsade alu-folien mellan rattarna. Det var sjukt svårt, fick göra flera band innan jag blev nöjd.
- Skruvade fast dem i hornen och testade.
- Det fungerade bra men lät inte sam tidigare.
- Köpte original-band och satte dit senare. Ljudet blev bättre.
Originalbanden är väldigt lätta och svåra att jobba med. Det svåraste är att få dem rätt spända och lika varandra. Blev en massa jobb för jag hade 4 trasiga horn.
Originalbanden verkade vara av någon plast med påsprutat tunt ledande lager. Kanske inte var så men så såg det ut.
peterh skrev:Så bra !
Om det är M-gängor är det nog enklare att använda stjärnskruvar ( eller torx) så får mejseln stöd.
En bricka under skruven så att inte bandet skrynklas.
peterh skrev:Det kommer att gå bra.
Klipp först bandet i rätt bredd , i underkant då det kan böja sig vid veckningen.
De deccahorn jag fixade med löddes bandet fast, är det så här också ?
Det går att löda aliminium med tenn och lödkolv, knepet ligger i att
gnugga som en galning på al, så småningom får man lodet att väta.
( det fanns lödkolvar med spetsar som ibrerade med ultraljud för att löda al)
MacBruce skrev:Ett gammalt husmorsknep är annars att stryka lite vaselin på lödstället, värma det tills vaselinet flyter och därefter skrapa bort oxiden "genom" vaselinet. Vaselinet flyter omedelbart tillbaka till "skrapstället" och förhindrar vidare oxidering, varför mjuklödning därefter kan genomföras.
Bandsei skrev:Om jeg skal måle tykkelse på tynde folier folder jeg folien mange gange evt. 7 ganger som ger 126 lag. Mål med almindeligt skydelære og del med 126.
Jeg har alufolie på 10my og på 7my .Tænker også Solhaga har det.
Bernt "Båndsei"
Bandsei skrev:Om jeg skal måle tykkelse på tynde folier folder jeg folien mange gange evt. 7 ganger som ger 126 lag. Mål med almindeligt skydelære og del med 126.
Jeg har alufolie på 10my og på 7my .Tænker også Solhaga har det.
Bernt "Båndsei"
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 230 gäster