Vad fan har hänt med alla 1% kondensatorer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Vad fan har hänt med alla 1% kondensatorer?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-08 13:59

Inte nog med att Elfa gått i graven och blivit ett postorderföretag bland andra - man har också slutat föra precisionskondensatorer 1%. Efter en snabb sökning ser det lika ut överallt. Idel 5%. Små värden i polystyren finns fortfarande att tillgå, men så fort man behöver lite större värden (typ >1 uF) blir det plötsligt bollstopp. Vad har hänt? Är det ingen som löder aktiva filter längre? Jag tror det är en konspiration!*

/DQ-20

*) Mot mig alltså!
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vad fan har hänt med alla 1% kondensatorer?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-08 14:16

Blir till att köpa ett gäng och selektera men det kräver bra mätutrustning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-08 15:01

DQ-20 skrev:Inte nog med att Elfa gått i graven och blivit ett postorderföretag bland andra - man har också slutat föra precisionskondensatorer 1%. Efter en snabb sökning ser det lika ut överallt. Idel 5%. Små värden i polystyren finns fortfarande att tillgå, men så fort man behöver lite större värden (typ >1 uF) blir det plötsligt bollstopp. Vad har hänt? Är det ingen som löder aktiva filter längre? Jag tror det är en konspiration!*

/DQ-20

*) Mot mig alltså!

Du har rätt. Det är personligt :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-08 15:18

Japp, det är en konspiration. Jag har försökt att trejsa källan men den är hårt bevakad. Det var nåt med fladdermöss men sen gick det inte längre.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-08 17:42

RogerGustavsson skrev:Blir till att köpa ett gäng och selektera men det kräver bra mätutrustning.

Sedan Cyrustek kom ut med sitt chipset så finns de ju en drös med "billiga" LCR-mätare som har fin-fin precision. Det ser jag mer som en investering. Att köpa högar med kondensatorer när man behöver 2-4 av varje värde suger. Jag har dock hittat lite större Dayton Audio polyproppar som är på 1% men det är ju jävligt märkligt att de verkar vara de enda. Det är BIG CAPA som försöker göra livet surt för "the little man" och tvinga mig köpa i bulk!!! Alternativt anpassa alla resistorer till vad man nu råkar få två lika av... Natas, natas, natas!!!

Främst är det ett par filterkort från Naqref som pockar på lite uppmärksamhet (LTS-filtret 2.2 uF/220nF/22nF ) men jag tror även jag skall in och skruva lite i mitt högtalarfilter när jag får tid. I backspegeln har det i LTS filtret tyvärr gjorts lite felaktiga prioriteringar. Anders valde 18dB/okt i ett steg, men en extra opamp hade kostat mindre än en 2,2 uF 1% kondensator idag. Elektriskt är det dock mycket elegant eftersom det inte finns någon "closed-form solution" till ekvationerna. Dessutom gick han all-in på stjärnjordning. Annars finns egentligen bara Rod Elliotts kort men de kommer ju från andra sidan jorden. Sentec EC-9 verkar ha försvunnit från jordens second-handyta. Inget deutektiskt blyta lödtenn. Inga polyproppar värda namnet. Och THT-komponenter verkar det vara skottpengar på. DIY kommer att bli en sport för de besuttna. Tacka vet jag 1949 då folk vadade i surplus. Det var tider det. Har jag läst...

/DQAnon-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-08 19:59

Dayton Audio på soundimports sida hade ett hyfsat utbud av komponenter med låga toleranser till mycket vettiga priser sist jag beställde där. Har för mig jag köpte hem 1% kondensatorer i betydligt större storlek än 1uf.

Snabbkollade och fanns iallafall 10uf i 1% tolerans. PMPC serien.
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-01-08 20:13

MathiasJK skrev:Dayton Audio på soundimports sida hade ett hyfsat utbud av komponenter med låga toleranser till mycket vettiga priser sist jag beställde där. Har för mig jag köpte hem 1% kondensatorer i betydligt större storlek än 1uf.

Det finns Dayton Audio 0,1uF upp till 40uF 1% att beställa där pris från 1,25EUR till 24,95EUR

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-01-08 20:20

Mouser har 1% kondingar/S

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2021-01-08 23:51

Den som tror att dom kommer att kunna selektera ut 1% kondensatorer ur en hög med 10% eller 5% kommer att bli grymt besvikna, när jag på jobbet mätte upp en del kondensatorer för EMC filter kom jag den bistra sanningen på spåren.
Min slutsats är att processtekniken i dag har kommit så långt att det inte är något problem att producera 1% kondensatorer i princip helt utan rejects om man vill, om man då tillverkar 10% kondensatorer kan man alltså spara pengar genom att konsekvent låta kondensatorerna ligga under nominellt värde men inom toleransen, tillverkar man miljoner kondensatorer årligen spar man en massa material om man alltid ligger på minus och således inte lindar på lika mycket plastfolie på varje konding.

Kondensatorerna jag mätte upp låg samtliga under nominellt värde ingen normalfördelning runt 0% här inte, detta var 1µF X-kondensatorer jag mätte upp Kemet, Epcos och Wima var alla lika illa, inbördes var värdena väldigt lika så inget fel på repeterbarheten i tillverkningsprocessen. Efter detta började jag mäta på diverse kondensatorer hemma också och kunde konstatera att om man tog gamla hyllvärmare från 80-talet kunde man hitta kondensatorer som låg över nominellt värde vilket aldrig händer med moderna komponenter, sådan är kapitalismen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-09 02:04

Bra inlägg! :? :evil: :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2021-01-09 03:20

Sm3pcq har Rifa kondensatorer som är 1 procentiga https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... h_-DFRblDU

Mvh Lasse

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-11 23:58

MartinX skrev:Den som tror att dom kommer att kunna selektera ut 1% kondensatorer ur en hög med 10% eller 5% kommer att bli grymt besvikna, när jag på jobbet mätte upp en del kondensatorer för EMC filter kom jag den bistra sanningen på spåren.
Min slutsats är att processtekniken i dag har kommit så långt att det inte är något problem att producera 1% kondensatorer i princip helt utan rejects om man vill, om man då tillverkar 10% kondensatorer kan man alltså spara pengar genom att konsekvent låta kondensatorerna ligga under nominellt värde men inom toleransen, tillverkar man miljoner kondensatorer årligen spar man en massa material om man alltid ligger på minus och således inte lindar på lika mycket plastfolie på varje konding.

Kondensatorerna jag mätte upp låg samtliga under nominellt värde ingen normalfördelning runt 0% här inte, detta var 1µF X-kondensatorer jag mätte upp Kemet, Epcos och Wima var alla lika illa, inbördes var värdena väldigt lika så inget fel på repeterbarheten i tillverkningsprocessen. Efter detta började jag mäta på diverse kondensatorer hemma också och kunde konstatera att om man tog gamla hyllvärmare från 80-talet kunde man hitta kondensatorer som låg över nominellt värde vilket aldrig händer med moderna komponenter, sådan är kapitalismen.

Mycket intressant inlägg.
Jag har hört en annan parameter i samma riktning, men det gällde nog främst resistorer. Köpte man då säg 5%kunde man vara säker på att de inte inkluderade någon spridning inom 1%, de komponenterna hade ju redan selekterats ut i en "annan produkt". Dock är nog produktionen bra nog idag att det inte gäller för i alla fall 1%, men de absolut bästa kanske inte är så vanligt förekommande vid köp av komponenter med lägre toleranser.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-01-12 00:18

UPPSAMLINGSHEAT!!!

MathiasJK skrev:Dayton Audio på soundimports sida hade ett hyfsat utbud av komponenter med låga toleranser till mycket vettiga priser sist jag beställde där. Har för mig jag köpte hem 1% kondensatorer i betydligt större storlek än 1uf.

VintageHiFi skrev:Det finns Dayton Audio 0,1uF upp till 40uF 1% att beställa där pris från 1,25EUR till 24,95EUR

Jajebox! Soundimports hade lite låga lagervärden så jag kommer sannolikt att gå direkt till Parts Express med allt det lidande det innebär. Tack för tipset! Det verkar idag vara den enda tillverkaren som lagerför 1% i större värden (t.ex. för högtalare). Domedagen är nära!

Lasse- skrev:Sm3pcq har Rifa kondensatorer som är 1 procentiga https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... h_-DFRblDU

Mvh Lasse

Oohhh! Svenskt. Jag skall kolla om jag hittar några som passar. Jäklar vad mycket nostalgi det fanns på den där sidan, inte minst sidans utseende...

MartinX skrev:Min slutsats är att processtekniken i dag har kommit så långt att det inte är något problem att producera 1% kondensatorer i princip helt utan rejects om man vill, om man då tillverkar 10% kondensatorer kan man alltså spara pengar genom att konsekvent låta kondensatorerna ligga under nominellt värde men inom toleransen, tillverkar man miljoner kondensatorer årligen spar man en massa material om man alltid ligger på minus och således inte lindar på lika mycket plastfolie på varje konding.

AHA!!! Fast det bådar ju i och för sig gott att de ligger under. Man kan ju alltid parallellkoppla med en liten jäkel. Bra att veta. Just till högtalare vill jag gärna ha SCR om det går och de har bara 5%.

Tack till er alla!

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-12 11:15

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-12 12:37

DQ-20 skrev:Just till högtalare vill jag gärna ha SCR om det går och de har bara 5%.

Hur stor tolerans håller högtalarelementen i jämförelse? Det räcker ju inte med att delningsfiltren.

Morello skrev:https://www.digikey.com/en/products/filter/film-capacitors/62?s=N4IgjCBcoMxaBjKAzAhgGwM4FMA0IB7KAbXDBggF18AHAFyhAGU6AnASwDsBzEAXwFA

Fast det var bara 10 st som kunde köpas styckvis. Resten är typ min 500 st.

Mouser har en del, https://www.mouser.se/Passive-Component ... ?P=1z0wljo

Farnell och RS Component har en del 1% men kan jag som privatperson handla där? RS Component verkar kört, "Försäljning sker endast till företag som har ett giltigt organisationsnummer".
På deras tyska hemsida står inget om en sådan begränsning, "Unser Angebot richtet sich an Wiederverkäufer und Letztverbraucher, die die Ware in ihrer selbständigen, beruflichen oder gewerblichen oder in ihrer behördlichen oder dienstlichen Tätigkeit verwenden".
Jag antar att jag som privatperson är ändförbrukare (Letztverbraucher).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-13 16:33

DQ-20 skrev:Sedan Cyrustek kom ut med sitt chipset så finns de ju en drös med "billiga" LCR-mätare som har fin-fin precision.

Har du några tips på sådana?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-01-13 17:50

RogerGustavsson skrev:
DQ-20 skrev:Just till högtalare vill jag gärna ha SCR om det går och de har bara 5%.

Hur stor tolerans håller högtalarelementen i jämförelse? Det räcker ju inte med att delningsfiltren.

För kvalitetselement handlar det om ca +/- 0,5 dB (+/- 6 %) om man ser till den genomsnittliga känsligheten inom det tilltänkta arbetsområdet (frekvensgången varierar naturligtvis mer). För hyggliga element kanske +/- 1 dB.

Den största variationen kommer från magnetiseringen av magneterna, vilken inte är helt jämn. Sedan kan man få mindre påverkan från resistansen som kan bli lite olika p.g.a. variationer i trådtjockleken (antingen direkt från tillverkaren eller för att man har sträckt tråden vid lindningen av spolarna). Slutligen kan surroundegenskaperna variera en del från batch till batch, vilket ger en aning varierande effektiv area.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-13 17:57

Här kanske. Ingen aning om det som söks finns där . Kondingar har de och skicka per post gör de med i alla fall. Kolla kan väl alltid. :)

http://www.temaelektronik.se/info/sv/kontakt/info.html

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-01-13 18:44

Baffel skrev:Här kanske. Ingen aning om det som söks finns där . Kondingar har de och skicka per post gör de med i alla fall. Kolla kan väl alltid. :)

http://www.temaelektronik.se/info/sv/kontakt/info.html

Oj fanns dom kvar det var där man handlade efter Josty Kit på Övre Husargatan försvann i mitten av 1990-talet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-13 18:55

Joda de finns kvar. Handlade där för några månader sedan. :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-01-14 00:17

Tema Elektronik finns kvar. Var in där för någon vecka sedan. Hemsidan är just "en sida", -man får mejla eller ringa om vad man önskar men det var mycket snabba svar både på telefon och i butik. Verkade vara välförsedd butik, i alla fall inga problem med det lilla jag frågade om, div. kondingar, motstånd och banankontakter. Priserna lika eller bättre jämfört med tex. Elfa eller HiFi-Kit i Sthlm för vad jag behövde. Det enda negativa är platsen där butiken ligger., svårhittad. Nordostpassagen är en räcka bostadslängor på höjden (och saknar som mycket annat trafikmässigt i GBG logik) så det är svårt att komma in per bil. Bättre att parkera på sidogata och promenera 1 minut.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-01-21 21:28

Citat från Iris Strassacker Lautsprechershop.de https://www.lautsprechershop.de/hifi/main_en.htm

Selected pairs of capacitors (capacitance difference less than 1%) are available at an additional charge of EUR 2,60

/Johan

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-21 21:44

Där har vi svaret och leverantlören. Dessutom till väldigt bra pris!

Jag kommer fortättningen enbart att inhandla dessa!

orka sortera när man billigt kan slippa!

Frdeins, JK
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2021-01-21 21:51

MathiasJK skrev:

Där har vi svaret och leverantlören. Dessutom till väldigt bra pris!

Jag kommer fortättningen enbart att inhandla dessa!

orka sortera när man billigt kan slippa!

Frdeins, JK

Kollade nu och finns upp tilll 40uf och ca 1e per uf upptill 25 uf då dom vlif billigare 40uf kostade 26e.

Riktigt bra priser och men 1% wå kqn mqn ju inte direkt klaga!
Söker element:

Återgå till DIY-forum