Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Inte nog med att Elfa gått i graven och blivit ett postorderföretag bland andra - man har också slutat föra precisionskondensatorer 1%. Efter en snabb sökning ser det lika ut överallt. Idel 5%. Små värden i polystyren finns fortfarande att tillgå, men så fort man behöver lite större värden (typ >1 uF) blir det plötsligt bollstopp. Vad har hänt? Är det ingen som löder aktiva filter längre? Jag tror det är en konspiration!*
/DQ-20
*) Mot mig alltså!
RogerGustavsson skrev:Blir till att köpa ett gäng och selektera men det kräver bra mätutrustning.
MathiasJK skrev:Dayton Audio på soundimports sida hade ett hyfsat utbud av komponenter med låga toleranser till mycket vettiga priser sist jag beställde där. Har för mig jag köpte hem 1% kondensatorer i betydligt större storlek än 1uf.
Snabbkollade och fanns iallafall 10uf i 1% tolerans. PMPC serien.
MartinX skrev:Den som tror att dom kommer att kunna selektera ut 1% kondensatorer ur en hög med 10% eller 5% kommer att bli grymt besvikna, när jag på jobbet mätte upp en del kondensatorer för EMC filter kom jag den bistra sanningen på spåren.
Min slutsats är att processtekniken i dag har kommit så långt att det inte är något problem att producera 1% kondensatorer i princip helt utan rejects om man vill, om man då tillverkar 10% kondensatorer kan man alltså spara pengar genom att konsekvent låta kondensatorerna ligga under nominellt värde men inom toleransen, tillverkar man miljoner kondensatorer årligen spar man en massa material om man alltid ligger på minus och således inte lindar på lika mycket plastfolie på varje konding.
Kondensatorerna jag mätte upp låg samtliga under nominellt värde ingen normalfördelning runt 0% här inte, detta var 1µF X-kondensatorer jag mätte upp Kemet, Epcos och Wima var alla lika illa, inbördes var värdena väldigt lika så inget fel på repeterbarheten i tillverkningsprocessen. Efter detta började jag mäta på diverse kondensatorer hemma också och kunde konstatera att om man tog gamla hyllvärmare från 80-talet kunde man hitta kondensatorer som låg över nominellt värde vilket aldrig händer med moderna komponenter, sådan är kapitalismen.
MathiasJK skrev:Dayton Audio på soundimports sida hade ett hyfsat utbud av komponenter med låga toleranser till mycket vettiga priser sist jag beställde där. Har för mig jag köpte hem 1% kondensatorer i betydligt större storlek än 1uf.
VintageHiFi skrev:Det finns Dayton Audio 0,1uF upp till 40uF 1% att beställa där pris från 1,25EUR till 24,95EUR
Lasse- skrev:Sm3pcq har Rifa kondensatorer som är 1 procentiga https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... h_-DFRblDU
Mvh Lasse
MartinX skrev:Min slutsats är att processtekniken i dag har kommit så långt att det inte är något problem att producera 1% kondensatorer i princip helt utan rejects om man vill, om man då tillverkar 10% kondensatorer kan man alltså spara pengar genom att konsekvent låta kondensatorerna ligga under nominellt värde men inom toleransen, tillverkar man miljoner kondensatorer årligen spar man en massa material om man alltid ligger på minus och således inte lindar på lika mycket plastfolie på varje konding.
Kondensatorerna jag mätte upp låg samtliga under nominellt värde ingen normalfördelning runt 0% här inte, detta var 1µF X-kondensatorer jag mätte upp Kemet, Epcos och Wima var alla lika illa, inbördes var värdena väldigt lika så inget fel på repeterbarheten i tillverkningsprocessen. Efter detta började jag mäta på diverse kondensatorer hemma också och kunde konstatera att om man tog gamla hyllvärmare från 80-talet kunde man hitta kondensatorer som låg över nominellt värde vilket aldrig händer med moderna komponenter, sådan är kapitalismen.
DQ-20 skrev:Just till högtalare vill jag gärna ha SCR om det går och de har bara 5%.
Morello skrev:https://www.digikey.com/en/products/filter/film-capacitors/62?s=N4IgjCBcoMxaBjKAzAhgGwM4FMA0IB7KAbXDBggF18AHAFyhAGU6AnASwDsBzEAXwFA
DQ-20 skrev:Sedan Cyrustek kom ut med sitt chipset så finns de ju en drös med "billiga" LCR-mätare som har fin-fin precision.
RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Just till högtalare vill jag gärna ha SCR om det går och de har bara 5%.
Hur stor tolerans håller högtalarelementen i jämförelse? Det räcker ju inte med att delningsfiltren.
Baffel skrev:Här kanske. Ingen aning om det som söks finns där . Kondingar har de och skicka per post gör de med i alla fall. Kolla kan väl alltid.![]()
http://www.temaelektronik.se/info/sv/kontakt/info.html
MathiasJK skrev:MathiasJK skrev:Dayton Audio på soundimports sida hade ett hyfsat utbud av komponenter med låga toleranser till mycket vettiga priser sist jag beställde där. Har för mig jag köpte hem 1% kondensatorer i betydligt större storlek än 1uf.
Där har vi svaret och leverantlören. Dessutom till väldigt bra pris!
Jag kommer fortättningen enbart att inhandla dessa!
orka sortera när man billigt kan slippa!
Frdeins, JK
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster