Moderator: Redaktörer
densomjag skrev:måtten är innermått i lådan.
Calleberg skrev:densomjag skrev:måtten är innermått i lådan.
Stämmer dåligt med volymen du uppgett
Bwpeter skrev:Hoppas inte trådskaparen har emot att jag hoppar in här.
Jag planerar även jag ett bygge men med två tior.
Diskanten som du avr 7000 hur vet man att den går att dela längre ner? Och vad är längre ner ?
Den diskanten va på 80w medan trådskaparen hade en på 160w.
avr7000 skrev:Denna diskant är mycket bättre!
Den tål också att delas lägre än den du föreslog om det är så att du skall kombinera den med 8" bas...
https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html
Samma pengar typ men mycket bättre.
Finns även med Beryllium-dome för lite mer pengar.
Stefan
dewpo skrev:Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?
dewpo skrev:Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?
paa skrev:avr7000 skrev:Denna diskant är mycket bättre!
Den tål också att delas lägre än den du föreslog om det är så att du skall kombinera den med 8" bas...
Samma pengar typ men mycket bättre.
Finns även med Beryllium-dome för lite mer pengar.
Stefan
Vad gör berylliumet för nytta i detta fallet? Hf peaken verkar hamna ungefär lika för båda varianterna.
densomjag skrev:Calleberg: "En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså"
Vadbetyder detta?
schmutziger: Vad är en "2v mtm" ?
dewpo: vad är en 2,5 vägs delning ?
Bwpeter: Nej bara kul om fler intresserar sig.
avr7000: vilken bas tänkte du att jag skulle ha till denna diskant ?
Vadbetyder detta?
Vadbetyder detta?
schmutziger: Vad är en "2v mtm" ?
Bwpeter: Nej bara kul om fler intresserar sig.
avr7000: vilken bas tänkte du att jag skulle ha till denna diskant ?
densomjag skrev:fattar jag det rätt att problemet uppstår när två lika mellanrigisterelement ska jobba i samma låda?
densomjag skrev:Jag tänkte be om en "second opinion"
Jag har fått hjälp av en vän att ta fram två olika element till en högtalare och skulle vilja höra era tankar om valet. ...
Bwpeter skrev:Sen ang pengar så är allt relativt. Vissa köper en bil som rasar 100k första dagen de kör den. Andra bränner 2-3k på krogen varje helg. Även om ts skulle lägga 20k på element och får en dålig högtalare så är det många timmars sysselsättning och en del lärdom han fått. Dessutom finns elementen kvar.
juanth skrev:Kanske kika på någon av Troel Gravesens projekt?
skrutten skrev:Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.
Hur högtalaren skall placeras.
*Högtalaren skall placeras dikt an mot vägg eller i hylla?
*Högtalaren skall stå fritt på stativ?
*Högtalaren skall ..................... ?
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.
Storlek och avstäming. (Obs basröret måste rymmas).
*10 liter och ca 40Hz kan bli lämpligt?
*Annat?
Byggmaterial.
...
Och mer...
*Skall högtalaren ta hänsyn till takreflexen?
*Vart skall delningsfrekvensen ligga och varför?
*Skall pipresonsnen i basreflexröret dämpas?
*Skall konstruktionen ha en BBC-dip?
*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
*Hur höga ljudtryck skall tillåtas innuti lådan?
*Blir waveguide ett hinder (se paa:s inlägg ovan med andra alternativ)?
* mm
* mm
En parallell fråga (som kanske är för bred men jag ställer den ändå): Vilka grundläggande principer skulle du utgå ifrån för att uppnå välljud avseende högtalare? Utav det du skrivit men också andra har skrivit så kan jag t ex utläsa:
Distorsion:
- Välja element med bra magnetsystem (kortslutningsringar för att minska induktansen inverkan och överlag hög linjäritet för andra faktorer som ses i Klippel-mätningar) och styva koner med material med stabila egenskaper och gärna använda dem under första uppbrytningen? T ex Purifin? För länge sedan vill jag minnas att du nämnt att bandelement kan ge mycket låg dist?
- Använda element med god produktionskvalitet (Peter har också tryckt mycket på detta)
- Diskant; Hårda kalotter för att inte arbeta i uppbrytningsområdet?
- Slitsport (så klart :- )
Spridning:
- Överväga mer än 2-vägs för att hantera begränsningar i spridning och distorsion?
Frekvensrespons:
- Digital exkvalisering (lär mig uttryck av Morello:-) i djupbasen, t ex mha dator?
Andra såsom IÖ har nämnt att ha koll på frekvensrespons för tak och golvreflex, som ju ofta blir avvägningar med konventionella flervägskonstruktioner.
1: Vad anser du t ex om frekvensrespons och spridningsbeteende avseende interaktion med rum samt hörsel? Ska man inrikta sig mot rak on-axis och linjärt fallande off-axis sidledes?
2: Bör man undvika delning i vissa register?
3: Vad anser du om WG för att hantera övergången map spridning och distorsion?
Svaret på alla frågor som inte adresseras nedan är ja.
Purifi-elementet är bra men inte värt pengarna. De SB-element (5" och 6,5") som diskuterats ovan är undantaget de lägsta frekvenserna ungefär lika bra till en mycket rimlig kostnad. Det är bara om man nödvändigtvis måste bygga en pyttehögtalare med höga prestanda som Purifis 6,5"-element kan bli aktuellt, annars är det betydligt smartare att använda pengarna till att bygga trevägshögtalare (i en och samma låda eller med basmoduler).
Korta bandelement brukar ge ganska hög distorsion. Linjekällor av bandtyp har dock potential att prestera exceptionellt bra här.
Tak- och golvreflektioner med en konventionell högtalare blir ganska olika fenomen eftersom de vertikala utstrålningsvinklarna skiljer sig mycket (horn och linjekällor kan via hög riktverkan reducera eller undvika problemen helt). Speciellt takreflektionen kan via strålningsloberna ge en del konstigheter runt delningsfrekvensen om man inte ser upp. Svårartade vertikala spridningsproblem undviks effektivast via korta avstånd mellan elementen (relativt våglängden), små diametrar (relativt våglängden), låga delningsfrekvenser, stegade bafflar och eventuellt vågledare. Vertikala reflektioner ger framförallt klangpåverkan och kan kompenseras med balanserande reflektioner från andra riktningar eller ekvalisering och kan även reduceras med viss absorption/diffraktion (matta/soffbord). Vill man ta steget fullt ut kan man utnyttja takabsorbent eller en diffuserande, stor, takplafond.
Så länge som man kan upprätthålla nära konstant frekvensgång on-axis, kontrollerad spridning och låg distorsion kan man välja delningsfrekvenser godtyckligt. I praktiken är dock högfrekventa delningar mycket svåra att få till annat än för koaxialelement eftersom våglängden är liten i förhållande till elementavstånden.
densomjag skrev:semestern är slut från i måndags så nu ska man tydligen jobba oxå
densomjag skrev:okej en fråga vad blir det för nackdel att köra på sluten låda?
och varför kommer puckeln för att man sätter in en port?
Glebster skrev:Vilkete q landar du på om du pluggar porten, Calle, och vid vilken talspoletemp simulerar du?
Calleberg skrev:Glebster skrev:Vilkete q landar du på om du pluggar porten, Calle, och vid vilken talspoletemp simulerar du?
Bastar inte så ingen temp, men Q blir ca ,55 och man är bara ca 4dB ner ungefär vid 30Hz jämfört med det underavstämda basreflexutförandet.
Glebster skrev:....Peter förespråkar 0,5 och Öhman 0,7...
densomjag skrev:Jag vet inte om jag gör något fel, men såg ingen stor skillnad med RSS265HO-44.
den där puckeln verkar va ett problem vid portad låda.
densomjag skrev:Tack igen
och skulle man kunna låta en lång basreflexport gå ut i botten på detta sätt ?
densomjag skrev:Bättre såhär ?
Kalejdokom skrev:Intressant utveckling i tråden, men jag vill bara reflektera lite över aktuellt elementval.
Jag har själv två st slutna subbar med RSS265 och dom kan verkligen gräva djupt och få parketten att kittla lätt under fötterna. Men i min värld är detta rena subbaselement och jag skulle nog inte välja dem som bas i en ren 3-vägare och låta dom spela upp mot 300-500 Hz. Så mitt förslag, om du väljer dessa eller liknande subbaselement, är att driva dem med aktiv låg delning (typ 80 Hz) och separat (rejält) slutsteg. Sedan komplettera med t.ex. en 8-tummare och lämplig diskant för resterande frekvenser. Helt ok att ändå ha allt möblerat i en och samma låda (eftersom du ändå planerat för hyfsat stora lådor).
Edit, ser nu i ditt sista inlägg, att du planerar för två element i varje låda. Fundera gärna en vända på om du verkligen behöver det. Två element ger inte djupare bas, bara lite högre SPL-kapacitet och jag vill mena att ett element i varje låda räcker rätt långt. För de pengar du sparar på två basar kan du köpa aktivt filter och slutsteg till subbarna.
densomjag skrev:Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?
delning runt 500 kanske kan va bra ?
paa skrev:densomjag skrev:Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?
Seas L26ROY kan gå dit.
Kalejdokom skrev:Och hur lätt/svårt är det att hitta mellanregister som matchar i känslighet utan att behöva dämpas i passivt delningsfilter?
densomjag skrev:Kanske en dum fråga men en Slavbas i botten är inte ett alternativ ? och i så fall var hittar man det i basta ?
densomjag skrev:Kanske en dum fråga men en Slavbas i botten är inte ett alternativ ? och i så fall var hittar man det i basta ?
densomjag skrev:skulle en 12" göra nytta till dubbla 10:or ?
Glebster skrev:Inflikar en egen fråga; hur ska man ge egentligen tänka kring matchning av element map på känslighet och impedans?
Calleberg skrev:Glebster skrev:Inflikar en egen fråga; hur ska man ge egentligen tänka kring matchning av element map på känslighet och impedans?
Det beror på, och det beror på mycket, som det brukar heta.![]()
Just i det här fallet vore det kanon om baselementet eller baselementen, vad det nu blir, har en sammanlagd spänningskänslighet som är ca 3dB högre än mellanregistret, kanske t.om att 4dB kan tänkas vara användbart när filterspolarna kommit på plats.
Glebster skrev:paa skrev:densomjag skrev:Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?
Seas L26ROY kan gå dit.
Den ser ut att klara upp till 2kHz hyggligt.
Kraniet skrev:Nu finns det ju ingen anledning att dela så högt heller förstås. 300 eller så borde räcka.
Kraniet skrev:Vad är det som säger att det ska låta dåligt?
Det är ju en väldigt linjär kurva enligt daytons datablad och induktansen är måttlig och borde inte innebära ett bekymmer så lågt i frekvens.
Nu finns det ju ingen anledning att dela så högt heller förstås. 300 eller så borde räcka.
I-or skrev:Dayton RSS315HF-4 är sannolikt utmärkta element, där det enda man kunde ha önskat sig vore en lägre rörlig massa för aningen högre verkningsgrad över ca 50 Hz.
Vad jag vet finns inga oberoende mätresultat att tillgå för Dayton RSS315HF-4.[/url]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster