Val av element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

densomjag

Val av element

Inläggav densomjag » 2022-08-07 18:20

Hej alla kunniga medlemmar.

Jag tänkte be om en "second opinion"

Jag har fått hjälp av en vän att ta fram två olika element till en högtalare och skulle vilja höra era tankar om valet.

1 st diskant
https://www.hifikit.se/revelator-r2904-700000.html

2 st 8 " bas/mellan
https://www.hifikit.se/excel-e0022-08s- ... zontalTab2
eller
https://www.hifikit.se/sb23cacs45-8.html

Lådorna är 97 liter 31x52x85 cm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Val av element

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 19:29

Har du redan färdiga lådor? Slutna, basreflex eller annan typ av låda?

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-07 20:27

Ja det kan ju vara bra att veta kanske :)

Tanken va att göra en portad låda i epoxygranit (jag har jobbat lite i detta material när jag va med och byggre en cnc styrd fräs, och tänker att styvheten och vikten borde lämpa sig för högtalarbygge)

jag tänker mig en modell med rundad front och frontmonterade element.

måtten är innermått i lådan.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-07 20:37

densomjag skrev:måtten är innermått i lådan.

Stämmer dåligt med volymen du uppgett
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-08-07 20:42

Calleberg skrev:
densomjag skrev:måtten är innermått i lådan.

Stämmer dåligt med volymen du uppgett

Ja det blir 137 liter, iofs så går det bort volym för ev stagning och elementens volym på det men fortfarande lite högre än 97 l
Senast redigerad av juanth 2022-08-07 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 21:00

Lite omvänt, att först välja låda och sedan element. Det är inte sannolikt att de föreslagna elementen passar så bra i den aktuella lådan.
Det är ganska stora lådor. Själv skulle jag istället byggt en 3-vägare och valt ett större baselement (med så stora lådor). En potent 10- eller 12-tummare kan ge bra mycket mer/djupare bas än de föreslagna 8-tummarna.

Eller välj två 10-tummare, även om det blir lite svårare att matcha med diskanten.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-07 21:16

Som svar på din fråga om vad vi "har för tankar om valet av element" så tänker jag att det är väldigt dyra element. Jag har ingen erfarenhet av någon av de aktuella elementen. Det man kan säga är att alla tre tillverkare är kända för att göra många "bra" högtalarelement, så kvalitén är säkert bra - men det är tyvärr ingen garanti för att de färdiga högtalarna kommer att låta bra.

Och, som sagt tycker jag att elementen är onödigt dyra om man inte är verkligen övertygad om att de besitter egenskaper som man verkligen vill ha och är beredd att betala för.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-07 21:21

Förlåt de måtten va första skissen. jag har minskat måtten till 70% så jag får det till 97 liter

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-07 21:26

Har ni tips på andra element som är bättre eller har bättre pris?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-08-07 21:40

Denna diskant är mycket bättre!
Den tål också att delas lägre än den du föreslog om det är så att du skall kombinera den med 8" bas...

https://audio-hi.fi/en/bliesma_t34a-4-p-1174.html

Samma pengar typ men mycket bättre.

Finns även med Beryllium-dome för lite mer pengar.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-07 23:26

Hur bred är baffeln?
En tvåvägare med 8 tummare och 1-1,5 tums diskant är ingen liten utmaning om det skall bli bra.
En trevägare med dubbla åttor/tior och en femtummare osv. däremot. ...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 00:08

Köper du dessa har du 6000 kr att köpa basar (10 eller 12 tum typ) jämfört med det billigare alternativet du fått förslag på....

6 tums SB acoustics element har väldigt låg dist över 100-200 Hz så du kan välja vilken delningsfrekvens du vill som passar med låda/baffelbredd/baffelstegsfall.

https://www.hifikit.se/sb17nbac35-8.html

https://www.hifikit.se/sb26cdc-c000-4.html
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Bwpeter

Inläggav Bwpeter » 2022-08-08 00:12

Hoppas inte trådskaparen har emot att jag hoppar in här.
Jag planerar även jag ett bygge men med två tior.

Diskanten som du avr 7000 hur vet man att den går att dela längre ner? Och vad är längre ner ?
Den diskanten va på 80w medan trådskaparen hade en på 160w.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 09:58

Bwpeter skrev:Hoppas inte trådskaparen har emot att jag hoppar in här.
Jag planerar även jag ett bygge men med två tior.

Diskanten som du avr 7000 hur vet man att den går att dela längre ner? Och vad är längre ner ?
Den diskanten va på 80w medan trådskaparen hade en på 160w.

Om du menar Bliesma:

http://www.bliesma.de/Datasheet%20T34A-4.pdf

Den går säkert att köra ner till 1,5 kHz... den har 3 mm peak to peak linjär slaglängd vilket är unikt för en diskant...
80 W effekttålighet men då får du betänka att den har en känslighet på 96 dB 2.83V/1m.
Det motsvarar typ 320W för en diskant som har 90 dB 2.83V/1m

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-08 15:01

avr7000 skrev:Denna diskant är mycket bättre!
Den tål också att delas lägre än den du föreslog om det är så att du skall kombinera den med 8" bas...

Stefan

Vad gör berylliumet för nytta i detta fallet? Hf peaken verkar hamna ungefär lika för båda varianterna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-08-08 15:55

Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2022-08-08 16:02

dewpo skrev:Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?

Nej, du kan göra en 2v mtm tex.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-08 16:08

dewpo skrev:Inte för att jag är så haj på detta men två åttor delat till en kupol-diskant kräver inte det att man gör en 2,5 vägs delning?

Kräver är ett starkt ord :) , men jo det är nog mycket lämpligt.
En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså, men det gäller oavsett om det är en eller två åttor.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 21:19

paa skrev:
avr7000 skrev:Denna diskant är mycket bättre!

Stefan

Vad gör berylliumet för nytta i detta fallet? Hf peaken verkar hamna ungefär lika för båda varianterna.

Jag har inte testat den själv men det har skrivits om att berylliumvarianten skall låta lite bättre...

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-08 22:48

Calleberg: "En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså"
Vadbetyder detta?

schmutziger: Vad är en "2v mtm" ?

dewpo: vad är en 2,5 vägs delning ?

Bwpeter: Nej bara kul om fler intresserar sig.

avr7000: vilken bas tänkte du att jag skulle ha till denna diskant ?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-08-08 23:21

densomjag skrev:Calleberg: "En vågledare til diskanten "behövs" nog ochså"
Vadbetyder detta?

Med den storlek på låda du bestämt dig för skulle jag göra en 3 vägare (med Bliesma diskanten), kanske med dubble 8 tum SB element till bas ( https://www.hifikit.se/sb23cacs45-4.html ) och 6 tum SB element som mellanreg ( https://www.hifikit.se/sb17cac35-4.html ).
Forfarande billigae än dubbla Seas i varje låda....

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-08 23:33

Vadbetyder detta?

Man kan väl säga att ovanstående är nördkod för "bygg en trevägare istället" :D
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-08 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-08 23:36

Nu måste tyvärr någon i all välmening vara tydlig och råda trådskaparen att kanske bygga något annat än en högtalare. Jag skriver alltså inte detta för att vara otrevlig, men om du inte vet vad som avses med begreppen som använts tidigare i tråden så tror jag inte att du heller vet varför du vill bygga en 100 liters högtalare i sten med en diskant och två basar.

Om du ändå vill bygga en högtalare råder jag dig att välja en mindre, färdig byggsats som någon redan konstruerat, för att på så sätt lära dig lite om högtalare och samtidigt vara hyfsat säker på att resultatet blir ganska bra.

Någon annan får gärna fylla i och förklara vilken hjälp man kan räkna med att få här i tråden och vad man måste ta reda på på egen hand.

Bwpeter

Inläggav Bwpeter » 2022-08-09 08:49

Nu kanske inte jag är rätt o svara då jag är nybörjare men i all välmening :)

Att bygga en med ett färdigt kit och ritningar kan nog va kul för den som gillar snickeridelen men det ger nog mycket liten förståelse i hur en en högtalare fungerar.

Trådskaparen kan nog inte kräva någonting av andra forumsmedlemmar men jag tycker det är fantastiskt när nybörjare får hjälp av erfarna. Dessutom ser jag här en med erfarenhet av att bygga med ett intressant material som i alla fall jag skulle vara intresserad av att se hur det går till.

Det hade antagligen tagit lika lång tid för dig att svara på vad dessa termer betyder som att göra det inlägget som du gjort.

Jag är delaktig i ett flertal andra forum och är av den bestämda åsikt att nybörjare är lika viktiga som erfarna rävar för dynamiken. Tillväxten i dagens olika forum är inte självklar och inlägg som ovan riskerar att släcka en låga av intresse hos en i ämnet nykläckt fågelunge med vidöppen mun. Men matar man denna mun med visdom och tips på var fågelungen ska finna egen kunskap så ser man snart en ny fågel som testar sina vingar. Och vem vet rätt som det är så är det dennes tur att lära andra på forumet det som denne har lärt sig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-09 09:49

Jag håller absolut med om att man ska uppmuntra nybörjare, men det är verkligen inget nybörjarprojekt som tråden handlar om. Jag har byggt högtalare sedan träslöjden 1979 och vet vad innebär att prova sig fram. Därför tycker jag att det är helt vansinnigt att välja element för över 20.000 kr till sitt första projekt om man inte vet vad man håller på med och det vill jag vara tydlig med så att trådskaparen förstår att det inte är så enkelt och att förvänta sig att få allting serverat.

Självklart kan jag eller någon annan svara på vad termerna betyder, men det jag ville ha sagt var ju att det förmodligen ändå inte hjälper trådskaparen framåt.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-08-09 10:10

Jag tänker att trådskaparen kan köra på men då anlita hjälp med filterkonstruktion och utformning av låda, baffel, placering av element osv men bör vara medveten om att det är där det stora jobbet ligger som kan vara väldigt tidskrävande. Det kan krävas många timmar och bli dyrt.
Som sagts tidigare så hjälper det inte hur bra eller dyra element som väljs ut om det inte finns kunskap kring hur det hela ska sättas ihop och trimmas in.

Att ta ett väl känt koncept med utvalda element och filter kan vara ett sätt men då bör även lådor och bafflar vara välliknande originalet, inte skilja sig alltför mycket då det annars kan uppstå oväntade effekter som kan göra att det låter riktigt illa.

Kanske kika på någon av Troel Gravesens projekt?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-09 10:14

Vadbetyder detta?

Ok vågledare eller waveguide är ett sätt att kontrollera spridningen från en högtalare, i detta fall en diskant.
https://www.audiophonics.fr/en/hautparl ... -1224.html

MTM, beskriver hur högtalarelementen placeras på baffeln sett framifrån. Just MTM är nog extra olämpligt för en tvåvägare med 8 tummare som "M". TMM är mindre dåligt.

En 2,5 vägare är ett sätt att bygga filter på där i det här fallet de två åttatummarna får olika delningsfrekvens, och just i det här fallet är det nödvändigt för att undvika ett utsläckningsfenomen som ibland kallas kamfiltereffekt, google is your friend.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-09 10:22

Beklagar om det blivit tråkig stämning pga mina senaste inlägg i tråden. Det är inte min mening att mästra eller döma ut någon annans idéer eller entusiasm. Jag vill bara vara realistisk och peka på att det inte är så enkelt att bara snickra ihop en högtalare. Jag har själv byggt högtalare i pappkartonger och jättestora horn - som båda låtit förskräckligt illa. Men det är ju ok när man använt bilhögtalare som hittats på soptippen, eller som man fått av någon morbror...

Här är mina svar på frågorna i tråden:

MTM står för mid-tweeter-mid och är ett sätt att placera två mellanregister (eller basar) symmetriskt ovan/under ett diskantelement. Konceptet har ursprungligen designats av Joseph D'appolito och kallas därför ibland d'appolito-konfiguration. Kolla t.ex. här för en presentation: https://www.youtube.com/watch?v=E5qBl-r0zao

2,5-vägs innebär att man använder två likadana basar men bygger ett delningsfilter som gör att den ena basen bara spelar lägre frekvenser medan den andra basen spelar frekvenser ända upp till delningsfrekvensen mot diskanten. Det gör att båda basarna spelar tillsammans i de lägre frekvenserna medan bara en bas spelar hela vägen upp till där diskanten tar över. Detta kan användas för att kompensera för de problem som följer av baffelns utformning eller storlek då högre frekvenser (från mellanregister och uppåt) reflekteras i ytan bredvid elementen (baffeln) och förstärks medan lägre frekvenser har längre våglängd och inte reflekteras.
Här en kortfattad beskrivning med exempel på delningsfilter för 2,5-vägs högtalare: https://www.bambergaudio.com/technical/2pt5.php

En vågledare (waveguide) är en sorts tratt man sätter framför diskanten för att öka och/eller kontrollera spridningen. Det är lämpligt i konstruktioner där man använder lite större baselement för att få mer likartad spridning för både bas och diskant.
Här är ett exempel på en MTM med waveguide: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ide.93882/

Utformning med MTM, 2,5-vägs eller waveguide kräver ganska noggranna beräkningar, hjälp av simuleringsprogram och uppföljande mätning för att få till fungerande delningsfilter, låda och ett lyckat resultat.

Edit: Calleberg hann före, men våra svar kompletterar varandra.

Bwpeter

Inläggav Bwpeter » 2022-08-09 13:56

Jag förstår att det inte va din mening.

Sen ang pengar så är allt relativt. Vissa köper en bil som rasar 100k första dagen de kör den. Andra bränner 2-3k på krogen varje helg. Även om ts skulle lägga 20k på element och får en dålig högtalare så är det många timmars sysselsättning och en del lärdom han fått. Dessutom finns elementen kvar.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-09 19:39

Oj tack alla för alla åsikter och hjälp.

intressanta länkar med, det med 2,5 delning verkar finnas mycket att läsa om.

Jag ska även ta en till funderare om 3 vägs. Men det verkar ju finnas en hel del 2-vägs av ok kvalitet.
fattar jag det rätt att problemet uppstår när två lika mellanrigisterelement ska jobba i samma låda? Kan man i så fall komma runt det hela med att ha en delning dom i mellan?

mtm verkar inte bli aktuellt för min del.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-09 20:52

densomjag skrev:fattar jag det rätt att problemet uppstår när två lika mellanrigisterelement ska jobba i samma låda?

Nix, det är ljudvågorna från de två elementen som kommer släcka ut varandra i vissa riktningar främst i vertikal led. Ju större avstånd mellan högtalarelementen desto lägre i frekvens börjar utsläckningsfenomenen.

Stora mellanregister gör ju att de i kraft av sin storlek måste monteras med längre avstånd än små mellaregister. Därför är dubbla åttatummare med en diskant emellan (MTM) en av de sämre konstruktionerna man kan ge sig på efersom då blir ju avståndet ännu större.
TMM är bättre och för att komma bort från problematiken nästan helt kan man då använda sig av det där 2,5 vägs filtret.

MEN, sedan skall (helst) åttatummarens spridning vid delningsfrekvensen någotsånär matchas med diskantens, och där kommer vågledaren in.

Det kan bli bra men är kanske inget för nybörjare, om inte nybörjaren är av alldeles speciellt virke förstås. Men det vet VI inget om, men hittills finns inget som tyder på det. :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-11 06:36

densomjag skrev:Jag tänkte be om en "second opinion"
Jag har fått hjälp av en vän att ta fram två olika element till en högtalare och skulle vilja höra era tankar om valet. ...

De nu föreslagna elementen tycker jag är både rejält överprissatta och kommer av flera skäl inte att ge ett bra ljudmässigt resultat. Ffa Seas brukar underprestera.
Bwpeter skrev:Sen ang pengar så är allt relativt. Vissa köper en bil som rasar 100k första dagen de kör den. Andra bränner 2-3k på krogen varje helg. Även om ts skulle lägga 20k på element och får en dålig högtalare så är det många timmars sysselsättning och en del lärdom han fått. Dessutom finns elementen kvar.

Generellt: Behoven och prioriteringarna tror jag är bra att reda ut. Annars blir råden inte lika hjälpsamma eller i sämsta fall frustrerande för kanske både sändare och mottagare. Och det vore ju synd, när lusten att bygga har kommit. :)

Mina korta tips är som ofta i linje i linje med AVR7000 och C-berg skriver ovan (3-vägare med de bästa och samtidigt relativt billiga element) men jag funderar på om det kan vara bra att börja på en nivå högre, vad vill du uppnå med själva högtalaren?
T ex:
Budget
Storlek?
Ljudstrycksförmåga?
Hur djupt i basen?
Är ljudkvalitet viktigt? Om ja, så skulle jag bryta ner denna del i de på senare tid återkommande och klargörande käpphästarna 1) Frekvensgång, 2), Spridning, 3) Distorsion och välja element som ger låg distorsion, det ljudtryck och den spridning man önskar, samt någorlunda matchande känslighet.

Då har man smalnat av valen rätt rejält.

Resten är simuleringar, baffel, mätningar och filter. Om man vill. Det är inte svårt och resultatet kan bli mycket bra, men det tar tid. En positiv effekt är att man lär sig mycket och blir säkrare på vad som gör skillnad i en anläggning.
Själv skulle jag inte vilja lägga ganska mycket tid och pengar och sen bli missnöjd med resultatet. Resan är en del av vägen men slutresultatet räknas också tycker jag. Och gärna undvika en del fallgropar för det finns många men de är i allmänhet inte svåra att undvika, om man hört talas om dem.

juanth skrev:Kanske kika på någon av Troel Gravesens projekt?

Troels blev jag besviken på design och frekvensgång när jag slarvigt provbyggde en av hans konstruktioner. Liksom SbA Bromo-kitet.
sb17nbac till alla!

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-11 21:24

Tack Marten.

Först så tar jag till mig era gemensamma rekomendationer ang 3-väg. (jag mena varför fråga kunnigt folk om man ändå inte tänker följa deras råd)

Budget? 30000 kr ink allt (låda, element filter mm) kanske även lackning
Storlek? gärna golvmodell ca 100 liter och typ 120 cm höga
Ljudstrycksförmåga? på en skala 1-10 kanske en 8:a
Hur djupt i basen? på en skala 1-10 kanske en 7:a
Är ljudkvalitet viktigt? Med mina mått mätt ja. Här kan jag nog inte precisera 1,2,3

Jag ritar i fusion 360, kan jag importera denna modell i ett program för o testa ljudet?

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-12 09:49

Ok, fint, då har du satt lite ramar och angett riktning.
Nu börjar nästa steg och det är nu det börjar bli mer tidskrävande och där du behöver lägga grunden och ge förutsättningar för vad du vill åstadkomma. En ofrånkomlig del är att bygga upp en förståelse.
Andra kan säkert ge tips men här kommer ett snabbt framsökt "kickstartpaket":
Läs t ex igenom delar av följande trådar och sätt in dem i relation till vad du vill göra:

Ny liten högtalare
skrutten skrev:Vi skulle haft bestämt lite saker nu. Bl.a.

Hur högtalaren skall placeras.
*Högtalaren skall placeras dikt an mot vägg eller i hylla?
*Högtalaren skall stå fritt på stativ?
*Högtalaren skall ..................... ?
Om högtalare skall placeras mot vägg / i hylla så tycker jag att basreflexen skall mynna framåt.

Storlek och avstäming. (Obs basröret måste rymmas).
*10 liter och ca 40Hz kan bli lämpligt?
*Annat?

Byggmaterial.
...

Och mer...
*Skall högtalaren ta hänsyn till takreflexen?
*Vart skall delningsfrekvensen ligga och varför?
*Skall pipresonsnen i basreflexröret dämpas?
*Skall konstruktionen ha en BBC-dip?
*Vilka baffelmått är aktuella och varför?
*Hur höga ljudtryck skall tillåtas innuti lådan?
*Blir waveguide ett hinder (se paa:s inlägg ovan med andra alternativ)?
* mm
* mm

Förstå mer hur element beter sig och vad man ska titta efter:
Läs ffa I-orsa kommentarer i Purifi Ny tillverkare av högtalarelement

Läs specifikt i samma tråd: "Vilka grundläggande principer skulle du utgå ifrån för att uppnå välljud avseende högtalare? " i Purifi Ny tillverkare av högtalarelement
En parallell fråga (som kanske är för bred men jag ställer den ändå): Vilka grundläggande principer skulle du utgå ifrån för att uppnå välljud avseende högtalare? Utav det du skrivit men också andra har skrivit så kan jag t ex utläsa:

Distorsion:
- Välja element med bra magnetsystem (kortslutningsringar för att minska induktansen inverkan och överlag hög linjäritet för andra faktorer som ses i Klippel-mätningar) och styva koner med material med stabila egenskaper och gärna använda dem under första uppbrytningen? T ex Purifin? För länge sedan vill jag minnas att du nämnt att bandelement kan ge mycket låg dist?
- Använda element med god produktionskvalitet (Peter har också tryckt mycket på detta)
- Diskant; Hårda kalotter för att inte arbeta i uppbrytningsområdet?
- Slitsport (så klart :- )

Spridning:
- Överväga mer än 2-vägs för att hantera begränsningar i spridning och distorsion?

Frekvensrespons:
- Digital exkvalisering (lär mig uttryck av Morello:-) i djupbasen, t ex mha dator?
Andra såsom IÖ har nämnt att ha koll på frekvensrespons för tak och golvreflex, som ju ofta blir avvägningar med konventionella flervägskonstruktioner.

1: Vad anser du t ex om frekvensrespons och spridningsbeteende avseende interaktion med rum samt hörsel? Ska man inrikta sig mot rak on-axis och linjärt fallande off-axis sidledes?

2: Bör man undvika delning i vissa register?

3: Vad anser du om WG för att hantera övergången map spridning och distorsion?

Och svaret:
"Vilka grundläggande principer skulle du utgå ifrån för att uppnå välljud avseende högtalare? " i Purifi Ny tillverkare av högtalarelement
Svaret på alla frågor som inte adresseras nedan är ja.

Purifi-elementet är bra men inte värt pengarna. De SB-element (5" och 6,5") som diskuterats ovan är undantaget de lägsta frekvenserna ungefär lika bra till en mycket rimlig kostnad. Det är bara om man nödvändigtvis måste bygga en pyttehögtalare med höga prestanda som Purifis 6,5"-element kan bli aktuellt, annars är det betydligt smartare att använda pengarna till att bygga trevägshögtalare (i en och samma låda eller med basmoduler).

Korta bandelement brukar ge ganska hög distorsion. Linjekällor av bandtyp har dock potential att prestera exceptionellt bra här.

Tak- och golvreflektioner med en konventionell högtalare blir ganska olika fenomen eftersom de vertikala utstrålningsvinklarna skiljer sig mycket (horn och linjekällor kan via hög riktverkan reducera eller undvika problemen helt). Speciellt takreflektionen kan via strålningsloberna ge en del konstigheter runt delningsfrekvensen om man inte ser upp. Svårartade vertikala spridningsproblem undviks effektivast via korta avstånd mellan elementen (relativt våglängden), små diametrar (relativt våglängden), låga delningsfrekvenser, stegade bafflar och eventuellt vågledare. Vertikala reflektioner ger framförallt klangpåverkan och kan kompenseras med balanserande reflektioner från andra riktningar eller ekvalisering och kan även reduceras med viss absorption/diffraktion (matta/soffbord). Vill man ta steget fullt ut kan man utnyttja takabsorbent eller en diffuserande, stor, takplafond.

Så länge som man kan upprätthålla nära konstant frekvensgång on-axis, kontrollerad spridning och låg distorsion kan man välja delningsfrekvenser godtyckligt. I praktiken är dock högfrekventa delningar mycket svåra att få till annat än för koaxialelement eftersom våglängden är liten i förhållande till elementavstånden.

Titta på elements prestanda:
Verkligt högklassiga högtalarelement
3: Distorsion, jämförelser mellan element
Kolla mer på nätet.
Välj ett antal kandidater.

Förstå simuleringar:
Basta tutorial..
Delningsfilter

Ladda ner verktyg. Börja med Basta:
https://tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
Välj ut kandidater till element och gör en första grov simulering i Basta.
Fortsätt sen med baffel, diffraktion, filter mm.

En liten genväg är att köra aktivt och enligt I-ors förslag: viewtopic.php?f=3&t=72656&start=390#p2234885
Eller Sammels: viewtopic.php?f=16&t=59067&start=180
Med aktivt har du större möjligheter att justera och utvärdera löpande.

När du lagt ovan grund får du börja ett iterativt arbete utifrån frekvensgång, spridning och distorsion.
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-12 12:03

tillägg:

Ladda ner elementdata från: http://www.loudspeakerdatabase.com/ importera i Basta.
Fortsätt sen med Vcad eller liknande för att få koll på mer detaljer.

Bygga låda: Lådljud!

Väggmaterial till baslåda- vad använda?

Digitala delningsfilter - dela brant eller ej?

Mätningar för ekvalisering

Om du tycker att det verkar jobbigt kan du som andra föreslagit att ta en beprövad konstruktion och bygga den och ev modifiera den något. T ex ovan nämnda Sammel om du ber honom dela information och han vill dela. Denna variant kan du bygga med dubbla basar för mer kapacitet. Lådan blir dock rätt stor tror jag. Eller så byter du bara basen mot en annan bas som ger samma respons men mindre låda. Det här innebär förstås stora genvägar att ta en beprövad konstruktion och endast göra modifieringar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-12 16:06

Jag säger som vår biologilärare på högstadiet, när vi mot slutet av vårterminen just avslutat delkursen gällande sex och samlevnad: "Nu är det bara ut och praktisera!" :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-16 20:17

Japp!

Hur gås det? Dog projektet? Här får du en enkel teaser från Basta:
70 litros och 22Hz. Inte optimerad men ok ändå och potentialen finns där.

sb15nbac-Dejton.png
sb15nbac-Dejton.png (281.52 KiB) Visad 1796 gånger
sb17nbac till alla!

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-17 12:59

Maarten:

Nej projektet har inte dött.

Men med nyvunnen kunskap från forumet försöker jag få fram en modell 3-vägs som jag gillar och sen har jag läst på de länkar som jag fått.
Nästa steg för mig blir att ladda ner Basta, här verkar länken inte riktigt funka.

Semestern är slut från i måndags så nu ska man tydligen jobba oxå :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-17 14:49

densomjag skrev:semestern är slut från i måndags så nu ska man tydligen jobba oxå :)

"Du har ju hela helgen på dig!" :mrgreen:

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-17 20:25

Sitter nu med basta, jag har lyckats importera element i programmet men lyckas inte välja 2 st

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-17 21:22

”# of drivers” under fliken driver.

https://www.tolvan.com/basta/Basta!UsersGuide.htm

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-17 22:03

Jag hittade den men går inte att ändra.

Behöver man ha betalversion ?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-17 22:42

Ja, du måste sannolikt låsa upp det men det är gratis;

https://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

I vissa versioner av Windows krävs att du reggar/startar som administratör.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-19 17:26

Ok nu är jag igång.

Någon som kan länka till beskrivning för att förstå lite mer ?

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-19 17:28

Blev fel

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-19 18:07

Använde ett element som en annan fått tipsat här på forumet i 10"
Dayton Audio RSS265HF-8 10
Bilagor
1.png
1.png (85.68 KiB) Visad 1639 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-19 19:42

Försök stämma av lägre så du reducerar puckeln vid 40 Hz och därigenom också får en återgivning som sträcker sig djupare. Sikta på ca 20Hz och se vad det innebär för portlängd, portarea och lufthastigheten om du nu bestämt dig för just 94 liter.

- större kavitet innebär kortare basreflex vid samma tvärsnitt
- ökat tvärsnitt innebär högre avstämning men lägre porthastighet vid samma portlängd

Du får alltså simulera dig fram genom att ändra och studera resultatet på följande variabler;

- lådvolym
- portlängd
- portarea
- lufthastigheten i port

Baserat på mina erfarenheter med slitsport rekommenderar jag det verkligen framför runda portar. I synnnerhet om de optimeras eller halvoptimeras enligt I-ors design.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-19 20:10

okej en fråga vad blir det för nackdel att köra på sluten låda?
och varför kommer puckeln för att man sätter in en port?
Bilagor
2.png
2.png (84.8 KiB) Visad 1616 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-19 20:24

densomjag skrev:okej en fråga vad blir det för nackdel att köra på sluten låda?
och varför kommer puckeln för att man sätter in en port?

Nackdelen blir att det kommer saknas lite lågbas, och basarna kommer "bottna" :) tidigare. Men de här basarna funkar bättre än mycket annat i sluten låda.
Puckeln kommer sig av att avstämningsfrekvensen nog är lite hög och lådan lite liten. men jag har inte kollat så noga.
En annan bas som nog klarar sig med lite mindre volym är dayton rss265ho-44. Prova om den trivs bättre med den där lådvolymen.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-19 21:17

I basta är det väldigt enkelt att jämföra slutet med br genom att göra en kopia av din nuvarande lösning och sedan klicka i closed för kopian.

Du bör också ändra på skalorna så det är lättare att tolka resultatet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 11:58

Simulerade lite till förmiddagskaffet :)
RSS265HO-44 Passar som en smäck i en 40-50 liters låda avstämd till 21-23 Hz (dvs 80-100 liter för två) Det är en underavstämd variant som inte mår dåligt av lite rumsförstärkning.
DESSUTOM funkar den fint i samma Volym sluten. Så man kan bygga sin portade låda och prova att täcka porten om man vill testa om man gillar slutet bättre.

Porten i basreflexutförandet kommer bli lång, så man blir tvungen att använda lådans höjd och låta porten mynna ut antingen i botten eller göra en krökt port som mynnar ut i baffeln. Kanske är en krökt port mindre känslig för halvvågsresonans så det kanske är att föredra.

Slitsport så klart :D Görs porten rätt med expanderande ändar och hela baletten kommer det nog funka fint. Om blåsljud ändå skulle uppstå så kommer de bara inträffa vid frekvenser från 30Hz och neråt vid ganska ordentliga pådrag. Dvs. Inget problem med vanlig populärmusik i normala vardagsrum.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-20 12:28

Vilket q landar du på om du pluggar porten, Calle, och vid vilken talspoletemp simulerar du?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 12:36

Glebster skrev:Vilkete q landar du på om du pluggar porten, Calle, och vid vilken talspoletemp simulerar du?

Bastar inte så ingen temp :D , men Q blir ca ,55 och man är bara ca 4dB ner ungefär vid 30Hz jämfört med det underavstämda basreflexutförandet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-20 13:18

Calleberg skrev:
Glebster skrev:Vilkete q landar du på om du pluggar porten, Calle, och vid vilken talspoletemp simulerar du?

Bastar inte så ingen temp :D , men Q blir ca ,55 och man är bara ca 4dB ner ungefär vid 30Hz jämfört med det underavstämda basreflexutförandet.

Räcker att man är en bastard. :mrgreen:

0,55 är ju prima. Peter förespråkar 0,5 och Öhman 0,7 och vid en varm talspole borde man hamna kring 0,6, bingo.

Låter lite märkligt att det bara skulle diffa 4dB men jag antar det är betydligt mer kring avstämningsfrekvens? Kan ju tillägga till TS att jag själv velade mellan sluten och br-lösning när jag dimensionerade mina basar och det landade i br. Ffa på grund av den öppna planlösning i vilken basarna nu spelar. Hade jag haft ett (mindre) utrymme lättare att trycksätta hade jag sannolikt gått upp i elementstorlek och kört slutet. That said, Calles förslag med båda möjligheter är inte alls tokigt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-20 14:40

Glebster skrev:....Peter förespråkar 0,5 och Öhman 0,7...

Låter lite som Voldemort det dära ..

Numer kör jag på I-or's rekommendation eftersom det gör livet mycket enklare för mig... :D
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-20 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-20 14:56

Fegis. :mrgreen:

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-22 13:50

Jag vet inte om jag gör något fel, men såg ingen stor skillnad med RSS265HO-44.

den där puckeln verkar va ett problem vid portad låda.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-22 15:10

Då gör du nåt fel, 265HO-44 har ingen puckel utan tvärt om börjar de falla av svagt ganska tidig (i 47l@21Hz)
265HO47-21.png
265HO47-21.png (36.47 KiB) Visad 1467 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-22 15:21

densomjag skrev:Jag vet inte om jag gör något fel, men såg ingen stor skillnad med RSS265HO-44.

den där puckeln verkar va ett problem vid portad låda.

Puckeln uppkommer vid för hög avstämning där ditt element fortfarande kan leverera hyggligt. Då blir det kaka på kaka. Istället bör du stämma av lägre där energin från elementet avtagit och den extra energin från porten "behövs". Jag rekommenderar att du testar simulera kring 20 Hz där som synes energin från basen enligt Calles graf har vikt ner sig ca 5 dB. En låg avstämning innebär tyvärr en längre basreflexport vilket man kan kompensera med en större låda. Om du nu inte vill öka volymen på lådan rekommenderar jag att du väljer en sluten lösning istället. Tänkte du köra aktiv eller passiv delning mot basarna?

Beror eventuellt på dina skalor som du kan anpassa genom att ta tag och dra i dem.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-22 21:10

Tack igen

och skulle man kunna låta en lång basreflexport gå ut i botten på detta sätt ?
Bilagor
basreflex.jpg
basreflex.jpg (17.48 KiB) Visad 1438 gånger

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-22 21:18

Bättre såhär ?
Bilagor
3.png
3.png (91.13 KiB) Visad 1642 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-22 21:22

Intressant utveckling i tråden, men jag vill bara reflektera lite över aktuellt elementval.

Jag har själv två st slutna subbar med RSS265 och dom kan verkligen gräva djupt och få parketten att kittla lätt under fötterna. Men i min värld är detta rena subbaselement och jag skulle nog inte välja dem som bas i en ren 3-vägare och låta dom spela upp mot 300-500 Hz. Så mitt förslag, om du väljer dessa eller liknande subbaselement, är att driva dem med aktiv låg delning (typ 80 Hz) och separat (rejält) slutsteg. Sedan komplettera med t.ex. en 8-tummare och lämplig diskant för resterande frekvenser. Helt ok att ändå ha allt möblerat i en och samma låda (eftersom du ändå planerat för hyfsat stora lådor).

Edit, ser nu i ditt sista inlägg, att du planerar för två element i varje låda. Fundera gärna en vända på om du verkligen behöver det. Två element ger inte djupare bas, bara lite högre SPL-kapacitet och jag vill mena att ett element i varje låda räcker rätt långt. För de pengar du sparar på två basar kan du köpa aktivt filter och slutsteg till subbarna. :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-23 09:03

densomjag skrev:Tack igen

och skulle man kunna låta en lång basreflexport gå ut i botten på detta sätt ?

Principiellt ja men du behöver ha ett visst avstånd mellan mynning och golv för att inte flödet ska påverkas (för mycket).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-23 09:05

densomjag skrev:Bättre såhär ?

Ja. Om du nu;

1. Ändrar upplösning på axlarna

och

2. Väljer copy i menyn och skapar en kopia
3. Klickar i "sealed" för antingen kopian eller originalet

Så kan du enkelt jämföra vad slutet vs BR innebär.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-23 09:09

Kalejdokom skrev:Intressant utveckling i tråden, men jag vill bara reflektera lite över aktuellt elementval.

Jag har själv två st slutna subbar med RSS265 och dom kan verkligen gräva djupt och få parketten att kittla lätt under fötterna. Men i min värld är detta rena subbaselement och jag skulle nog inte välja dem som bas i en ren 3-vägare och låta dom spela upp mot 300-500 Hz. Så mitt förslag, om du väljer dessa eller liknande subbaselement, är att driva dem med aktiv låg delning (typ 80 Hz) och separat (rejält) slutsteg. Sedan komplettera med t.ex. en 8-tummare och lämplig diskant för resterande frekvenser. Helt ok att ändå ha allt möblerat i en och samma låda (eftersom du ändå planerat för hyfsat stora lådor).

Edit, ser nu i ditt sista inlägg, att du planerar för två element i varje låda. Fundera gärna en vända på om du verkligen behöver det. Två element ger inte djupare bas, bara lite högre SPL-kapacitet och jag vill mena att ett element i varje låda räcker rätt långt. För de pengar du sparar på två basar kan du köpa aktivt filter och slutsteg till subbarna. :)

Håller med. En så liten låda blir svår att dimensionera för BR på ett bra sätt, i synnerhet med dubbla baselement.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-23 11:54

Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?
delning runt 500 kanske kan va bra ?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-23 13:22

Av Daytons RSS 10 tummare så är det den tidigare nämnda RSS265HF-8 som har förutsättningar att klara i vart fall 400Hz vilket borde räcka.
265HO-44 har nog lite för hög egeninduktans för att vara en lämplig kandidat.

De finns några till men du/vi :) har målat in dig i ett hörn lite genom att vilja klämma in två tiotummare i en lite för liten låda, verkar det.

Två basar innebär ju att du helst behöver sikta in dig på 8 Ohmare, vilket begränsar urvalet lite, men inte så farligt. Däremot verkar de flesta 10tummare som är lämpliga att använda i det undre mellanregistret ha parametrar som kräver en låda om 80-90liter styck för en basreflexlåda som .t.ex den utmärkta satori WO24P-8 och även Dayton 265HF-8

Testa med om du kan leva med att öka djupet och höjden på lådan så att volymen blir 160-180 liter, Annars kan det vara läge att begränsa sig till antingen en tiotummare alternativt Jobba med en lägre delningsfrekvens. (och med lägre delningsfekvens och ett element kan det ju vara läge att kolla om det finns någon Tolva som passar :) )

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att bygga slutet men då behövs möjlighet till ekvalisering och rejält med förstärkareffekt, jämfört med att bara göra lådan lite större så känns det som ett dyrt alternativ som ändå kommer att ha lite mindre kapacitet, om nu inte de tidigare nämnda förutsättningarna redan finns förstås.
Senast redigerad av Calleberg 2022-08-23 15:04, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-23 13:27

densomjag skrev:Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?

Seas L26ROY kan gå dit.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-23 14:40

paa skrev:

Seas L26ROY kan gå dit.

Den ser ut att klara upp till 2kHz hyggligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-08-23 15:00

Ja, men är det verkligen rätt väg att gå? Är det optimalt att låta "feta" subbaselement jobba så långt upp i mellanregistret? Och hur lätt/svårt är det att hitta mellanregister som matchar i känslighet utan att behöva dämpas i passivt delningsfilter?

Det lät på ts som att hen övervägde 3-vägare istället för ursprunglig 2x10 plus diskant. Nu låter det som 2x10 subbas plus mellanregister plus diskant. Är det en 3-vägare med två basar som gäller nu? Återigen, är behoven verkligen så extrema? Missförstå mig inte, man får gärna bygga hur stora/dyra högtalare som helst, men då ska man också veta att man verkligen behöver den kapaciteten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-08-23 15:20

En ROY per låda ger i alla fall mycket god kapacitet. Men visst, man kan vilja ha högre känslighet i övre registret. Därför har t.ex jag större midwoofers (12") än 10" subbarna. Men det är inte omöjligt heller att kombinera ihop något lämpligt mellanregister och diskant som funkar till ROY tiorna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-23 15:27

Kalejdokom skrev:Och hur lätt/svårt är det att hitta mellanregister som matchar i känslighet utan att behöva dämpas i passivt delningsfilter?

I det här fallet inte svårt alls :) Det är t.om så att i vart fall RSS basarna behöver vara två om det skall fungera någotsånär, och ochså (delvis) därför jag förespråkade ett tvåpack redan från början. WO24P blir mer svårjobbat, men inte omöjligt.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-23 19:12

Kanske en dum fråga men en Slavbas i botten är inte ett alternativ ? och i så fall var hittar man det i basta ?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-23 19:14

Inflikar en egen fråga; hur ska man ge egentligen tänka kring matchning av element map på känslighet och impedans?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-23 19:16

densomjag skrev:Kanske en dum fråga men en Slavbas i botten är inte ett alternativ ? och i så fall var hittar man det i basta ?

Storleken på slavbasen blir rejält stor om den ska prestera. Man brukar säga minst samma area som baselement, helst en storlek större.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-23 19:40

densomjag skrev:Kanske en dum fråga men en Slavbas i botten är inte ett alternativ ? och i så fall var hittar man det i basta ?

Ingen dum fråga alls men Nej det är inte ett alternativ. Det finns inga fördelar, utan det blir bara lite sämre och mycket dyrare. Slavbas är något man tvingas ta till om en port inte får plats, man offrar verkningsgrad och ibland lite av den lägsta basen. förutom såklart extrakostnaden

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-23 19:40

skulle en 12" göra nytta till dubbla 10:or ?

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-23 20:02

Calleberg: ok

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-23 20:06

Nej men två 12or. Fortfarande sannolikt sämre än både slutet och en ok br.

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-23 20:25

ok inget alternativ :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-08-23 21:28

densomjag skrev:skulle en 12" göra nytta till dubbla 10:or ?

Nej, men 1 st 12-tummare istället för 2 st 10-tummare, förutsatt att den tilltänkta lådvolymen fortfarande gäller och du ska ha ett icke-EQ:at system.

Edit: Det beror självklart väldigt mycket på vilket/vilka element du avser använda.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-23 21:31

Jag testade att lägga till en 6,5tums men det ser ju helt skevt ut :) obs ingen diskant än
Bilagor
4.png
4.png (182.31 KiB) Visad 1448 gånger

densomjag

Inläggav densomjag » 2022-08-23 21:32

Oj såg nu att de inte va de billigaste heller

https://www.hifikit.se/tillverkare/seas ... 3-par.html

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-23 22:01

Glebster skrev:Inflikar en egen fråga; hur ska man ge egentligen tänka kring matchning av element map på känslighet och impedans?

Det beror på, och det beror på mycket, som det brukar heta. :D

Just i det här fallet vore det kanon om baselementet eller baselementen, vad det nu blir, har en sammanlagd spänningskänslighet som är ca 3dB högre än mellanregistret, kanske t.om att 4dB kan tänkas vara användbart när filterspolarna kommit på plats.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-24 08:57

Calleberg skrev:
Glebster skrev:Inflikar en egen fråga; hur ska man ge egentligen tänka kring matchning av element map på känslighet och impedans?

Det beror på, och det beror på mycket, som det brukar heta. :D

Just i det här fallet vore det kanon om baselementet eller baselementen, vad det nu blir, har en sammanlagd spänningskänslighet som är ca 3dB högre än mellanregistret, kanske t.om att 4dB kan tänkas vara användbart när filterspolarna kommit på plats.

Sluta nu spela allan, det är tumregler som gäller på detta forum... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-24 08:59

FEL

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-24 11:53

Glebster skrev:
paa skrev:

Seas L26ROY kan gå dit.

Den ser ut att klara upp till 2kHz hyggligt.

Nu när vi ändå är inne på FEL.... Det gör den egentligen inte :D
Både den och RSS basen har ju en aluminiumkon med konuppbrytning som resulterar i en peak på ca15-20dB enligt databladen.

Det kanske enklaste sättet att hantera detta är att se till att filtret dämpat ca 20dB vid den frekvens som har en tredje överton som sammanfaller med konuppbrytningen.
Sedär, kanske en ...Voldemort... Kanske, fast bara om man begränsar sig till applikationer mycket lika den som vi talar om här :wink:

För Dayton RSS265 innebär det ett LR-4 vid 400-450 Hz och med samma filtertyp För L26: 550-600Hz

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-08-24 13:02

Sjovt! :D

L26ROY ger ju mycket bas i liten volym. Dist i djupbas är jättebra :D , ok i högre register:
viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167410

Tips te Densomjag: Om du bockar för room-gain och lägger på en baffel samt ett standard aktivt filter och summerar responserna, kan du se bättre hur känsligheterna matchar, se t ex: viewtopic.php?f=3&t=73331&start=30#p2239345

Edit, de andra förslagen med Dayton m.fl är säkert intressanta att borra vidare med.
Senast redigerad av Maarten 2022-08-24 14:20, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-08-24 13:06

RS315 funkar då upp till 7-800 Hz iaf

En mätning.
Bild

HFA-8 ser ut att trivas ganska bra i 100 liter med 18-20 Hz avstämning.
En korrekt utformad slitsport på ca 78 cm2 borde va tillräckligt. Blir ca 650mm lång vilket inte borde va ett problem.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-24 13:55

Säger det något om hur det låter? Baspanelerna från mina äldsta Mangepan Tympani mäter rakt upp till 4 kHz men jag skulle aldrig drömma om att använda dem dit upp.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-08-24 14:22

Vad är det som säger att det ska låta dåligt?
Det är ju en väldigt linjär kurva enligt daytons datablad och induktansen är måttlig och borde inte innebära ett bekymmer så lågt i frekvens.

Nu finns det ju ingen anledning att dela så högt heller förstås. 300 eller så borde räcka.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-24 14:35

Kraniet skrev:Nu finns det ju ingen anledning att dela så högt heller förstås. 300 eller så borde räcka.

En bra anledning finns det men med en tolva i baffeln blir den inte SÅ mycket högre än 300Hz.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-24 17:24

Kraniet skrev:Vad är det som säger att det ska låta dåligt?
Det är ju en väldigt linjär kurva enligt daytons datablad och induktansen är måttlig och borde inte innebära ett bekymmer så lågt i frekvens.

Nu finns det ju ingen anledning att dela så högt heller förstås. 300 eller så borde räcka.

Tänkte på nedanstående och så avsaknaden av distorsionsmätningar.

I-or skrev:Dayton RSS315HF-4 är sannolikt utmärkta element, där det enda man kunde ha önskat sig vore en lägre rörlig massa för aningen högre verkningsgrad över ca 50 Hz.

Vad jag vet finns inga oberoende mätresultat att tillgå för Dayton RSS315HF-4.[/url]

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2022-08-27 07:47

Kan iaf intyga att Dayton RSS315HF-4 presterar väldigt bra upp till 80 Hz där jag delar mina. Aldrig noterat ens tillstymmelse till hörbar distorsion.

Återgå till DIY-forum