Moderator: Redaktörer
densomjag skrev:Tack igen
och skulle man kunna låta en lång basreflexport gå ut i botten på detta sätt ?
densomjag skrev:Bättre såhär ?
Kalejdokom skrev:Intressant utveckling i tråden, men jag vill bara reflektera lite över aktuellt elementval.
Jag har själv två st slutna subbar med RSS265 och dom kan verkligen gräva djupt och få parketten att kittla lätt under fötterna. Men i min värld är detta rena subbaselement och jag skulle nog inte välja dem som bas i en ren 3-vägare och låta dom spela upp mot 300-500 Hz. Så mitt förslag, om du väljer dessa eller liknande subbaselement, är att driva dem med aktiv låg delning (typ 80 Hz) och separat (rejält) slutsteg. Sedan komplettera med t.ex. en 8-tummare och lämplig diskant för resterande frekvenser. Helt ok att ändå ha allt möblerat i en och samma låda (eftersom du ändå planerat för hyfsat stora lådor).
Edit, ser nu i ditt sista inlägg, att du planerar för två element i varje låda. Fundera gärna en vända på om du verkligen behöver det. Två element ger inte djupare bas, bara lite högre SPL-kapacitet och jag vill mena att ett element i varje låda räcker rätt långt. För de pengar du sparar på två basar kan du köpa aktivt filter och slutsteg till subbarna.
densomjag skrev:Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?
delning runt 500 kanske kan va bra ?
paa skrev:densomjag skrev:Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?
Seas L26ROY kan gå dit.
Kalejdokom skrev:Och hur lätt/svårt är det att hitta mellanregister som matchar i känslighet utan att behöva dämpas i passivt delningsfilter?
densomjag skrev:Kanske en dum fråga men en Slavbas i botten är inte ett alternativ ? och i så fall var hittar man det i basta ?
densomjag skrev:Kanske en dum fråga men en Slavbas i botten är inte ett alternativ ? och i så fall var hittar man det i basta ?
densomjag skrev:skulle en 12" göra nytta till dubbla 10:or ?
Glebster skrev:Inflikar en egen fråga; hur ska man ge egentligen tänka kring matchning av element map på känslighet och impedans?
Calleberg skrev:Glebster skrev:Inflikar en egen fråga; hur ska man ge egentligen tänka kring matchning av element map på känslighet och impedans?
Det beror på, och det beror på mycket, som det brukar heta.![]()
Just i det här fallet vore det kanon om baselementet eller baselementen, vad det nu blir, har en sammanlagd spänningskänslighet som är ca 3dB högre än mellanregistret, kanske t.om att 4dB kan tänkas vara användbart när filterspolarna kommit på plats.
Glebster skrev:paa skrev:densomjag skrev:Vad kan man då ha för element som kan gå lite högre ?
Seas L26ROY kan gå dit.
Den ser ut att klara upp till 2kHz hyggligt.
Användare som besöker denna kategori: Empa, Google [Bot] och 18 gäster