Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Det finns flera vägar att gå.
Om du köpt "rätt" L26 ROY vilket -3dB@25Hz i rummet tyder på så kan du köra dem i ca 60 liter st avstämt ca 20Hz. Det kommer hjälpa dig med konutslaget om det är sub 30Hz som problemen uppstår. Däremot blir det sämre under ca 18Hz, å andra sidan kommer du troligen kunna EQ:a ner hela subbasområdet eftersom du verkar ha ganska bra rumsförstärkning, och då kommer det nog sänka konutslaget ner till kanske 15-16Hz Portade lådor kommer ge dig ljudtryckskapacitet i den lägsta oktaven som är 2-3gånger större än slutna lådor
En annan och lite skojjigare lösning är att låta ROY bli midbasar.Behåll dem som de är men dela av dem vid ca 40-50Hz. Sen kan du bygga några vansinniga subbar med valfria jätteelement. Du behöver egentligen inte satsa på så fina grejor som BMS, utan mest slagvolym för pengen kommer regera när du "bara" skall spela DC-45 Hz. Ett par 21-24 tummare kanske
![]()
Dessutom kan du koppla bort Monstren när du spelar musik, Du kan alltså både äta kakan och ha den kvar.
Förslag : Fyra Dayton Ultimax 18 tummare i 150-200 liter slutet st. Borde kunna räcka till ca 120dB i det där rummet.... vid 10Hz
BellsnWhistles skrev:Hur fungerar dina HDI HDI-3800 om du eq:ar de till önskad frekvensgång i basen?
De är ju basreflexavstämda (c:a 32 Hz tror jag) och borde därmed kunna flytta betydligt mer luft än dina slutna basmoduler i området 22- 50 Hz eller något sådant.
Annars skulle jag nog komplettera med en uppsättning till basmoduler likadana som du har, och då också få en flexibilitet att placera på olika ställen som du själv nämner.
Att behålla dina L26Roy och lägga till ytterligare en annan typ av basar låter väldigt omständligt och onödigt (ytterligare en delning, en uppsättning slutsteg till, kablar, grejer....), i så fall skulle jag satsa på grövre doningar direkt och göra mig av med L26Roy.
Kalejdokom skrev:När jag ser bilden (på din fina uppställning) blir jag lite nyfiken på vad som skulle hända med någon alternativ placering av subbarna. Kanske är det inte optimalt att ha dom stående bredvid frontarna? Prova att lägga dom ner mot väggen (ja, inte elementen mot väggen förstås) under filmduken eller att ställa dom närmre hörnet. Finns kanske ett liknande hörn utanför bilden till vänster?
Sex st L26ROY är ju ändå inte kattskit...
Antonic skrev:...
Basreflex vore ju en väg att gå.
Allt under 18hz är totalt ointressant för mig så absolut vore detta en lösning.
...
Antonic skrev:Basreflex vore ju en väg att gå.
Allt under 18hz är totalt ointressant för mig så absolut vore detta en lösning.
Bygga 4st Dubbel 10” lådor, betydligt större lådor än innan men helt okej.
Kraniet skrev:En annan fördel med att bygga basreflex är att det blir enklare att integrera mot fronthögtalarna.
Calleberg skrev:Kraniet skrev:En annan fördel med att bygga basreflex är att det blir enklare att integrera mot fronthögtalarna.
Hur då tänker du?
Kraniet skrev:Calleberg skrev:Kraniet skrev:En annan fördel med att bygga basreflex är att det blir enklare att integrera mot fronthögtalarna.
Hur då tänker du?
Om frontarna behålls basreflex alltså tänkte jag.
Finns en tråd här nånstans om det där med att integrera basar med frontar och olika lådtyper.
I-or skrev:Återigen, det krävs alls ingen speciell volym om man har tillräckligt mycket effekt. Man behöver få plats med porten och det är allt*. Frekvensgången kontrolleras via ekvalisering. Släpp de passiva bojorna!
För BMS 18n862 kan man i praktiken klara sig med ca 150 liters kavitetsvolym om man fyller på med halvannan kW.
*Även om luftolinjäriteten förvisso förhåller sig som inversen till volymen, men eftersom det handlar om i sammanhanget moderata nivåer av andratonsdistorsion behöver man inte oroa sig - elementet distorderar ganska våldsamt runt xmax och portuppträdandet måste ställas i relation till detta.
Antonic skrev:Hej
Dock efter väldigt mycket sökande och letat efter några som byggt så kommer jag köra med
4x BMS 18n862 en i varje ”hörn”
Även om jag är rädd för kvaliten inte är lika bra ljudmässigt men det får vi helt enkelt se.
Jag har dock sätt att många valt köra med slutna lådor vilket jag alltid gillat bäst under året.
120L + element har jag sätt men även lite mindre men 120L rent storleksmässigt funkar för mig.
Hur ser ni på det jämfört med större basreflex.
Michael skrev:Det där kallar jag snabbsvar![]()
PS. Tog bara nån sekund för Kraniet att svara.
//Michael
Kraniet skrev:Så tanken att lådvolymen inte spelar roll håller jag inte alls med om ifall man tar hänsyn till kringutrustningen och effektförbrukning.
Calleberg skrev:Kraniet skrev:Så tanken att lådvolymen inte spelar roll håller jag inte alls med om ifall man tar hänsyn till kringutrustningen och effektförbrukning.
Ja om lådorna skulle råka bli FYRA gånger större än man tänkt sig så märker man ju skillnad, på många sätt...
Kraniet skrev:Ja det är nog svårt att bli missnöjd med 4st 18n862![]()
Väldigt enkelt att bygga fyra slutna lådor också jämfört med 6st basreflex.
Gör du lådan större kommer det krävas mindre effekt så ska du inte byta slutsteg så tjänar du ganska mycket på att bygga lådorna större.
Vid 550W (4ohm) som LAB1000 verkar ge per kanal är skillnaden mellan 80 och 160 liter/element ca 3dB vid 20 Hz.
Ska du använda 80 liter per bas så kommer det krävas 1500W per bas (8ohm) för att nå xmax vid 20Hz.
Med 320 liter per element når du nästan xmax vid 20 Hz med bara 275W per bas (8ohm).
Så tanken att lådvolymen inte spelar roll håller jag inte alls med om ifall man tar hänsyn till kringutrustningen och effektförbrukning.
Antonic skrev:Frågan om pengar spelar någon roll
Nej det gör det inte i slutändan.
Men betyder inte jag kan byta ut steg och köpa 4x basar på en gång tyvärr
Dock gör det inget om detta slutar på 60-100k i slutändan.
Basarna har ett monteringsdjup på 250mm
Vad skulle ni säga är minimum invändig storlek på lådan?
Är 30mm tillräckligt extra?
Kraniet skrev:Antonic skrev:Frågan om pengar spelar någon roll
Jag är övertygad du kommer bli väldigt nöjd med 4st 18n862.
Skulle satsat på så stora lådor jag stod ut med men minst 80 liter.
Ser ut att vara ganska stort ventilationshål på baksidan men 30mm kanske räcker.
DQ-20 skrev:Kraniet skrev:Antonic skrev:Frågan om pengar spelar någon roll
Jag är övertygad du kommer bli väldigt nöjd med 4st 18n862.
Skulle satsat på så stora lådor jag stod ut med men minst 80 liter.
Ser ut att vara ganska stort ventilationshål på baksidan men 30mm kanske räcker.
4 x 18n862 är överdimensionerat*, i synnerhet om man bor i lägenhet. Hobbyn har då helt kukat ur och blivit något annat. Billigaste tror jag är att bygga basreflex med existerande element, lite beroende på om du kan avyttra dem.
Om man tar bort frekvensgången ur ekvationen så tycker jag att det finns två viktiga skäl att välja större baslådor.
1. Verkningsgraden ökar i basen, dvs mer dB/watt
2. Portdiametern kan ökas för en given avstämningsfrekvens, vilket ger högre luftpumpningsförmåga.
Har man t.ex. små slutna lådor går det åt mer effekt för en given nivå i basen. Men det verkar ju inte vara problemet. Återstår att få ut högre kapacitet och då återstår endast basreflex eller slavbasar som ju kan flerdubbla kapaciteten kring avstämningen. När det gäller L26ROY finns redan ett "recept" på forumet från signaturen "paa", men det kräver att man bygger en slitsport (vilket det står mycket om i tråden om "soffsubben"). Skälet är att en vanlig rund port antingen blir för smal med otillräcklig kapacitet eller så blir den för lång.Generellt är det en bra idé att ställa basarna runt väggarna om det är max ljudtryck som gäller. Vill man jämna ut ljudtrycket med akustiska metoder kan det vara idé att ha fler lådor som man kan sprida ut i rummet. För L26ROY i originalversion måste man oavsett använda EQ och då är det vettigt att optimera för annat än tonkurvan.
När det gäller avstånd till bakre vägg är det problem om man har element som ventileras genom polstycket. 30mm låter i minsta laget men det är inget antingen/eller. Även om man kan mäta effekten är det ju möjligt att man kan "ta den smällen" om man kan vinna något annat. Men eftersom du frågar verkar det som att du har en ganska extrem form på låda i åtanke vilket inte är helt lätt om man gör basreflex.
DQ-20
*) I basreflex
PS. En försiktig uppmaning är att simulera elementet (18"- tummaren). Även med 575 watt i 8 ohm är det svårt att få elementet att bottna i en sluten låda på ca 300 liter. I en låda på 80 liter är det omöjligt att använda mer än 2/3 av slaglängden.
Egerwood skrev:Det är svårt att göra en bedömning av rummet eller ditt boende på ett foto.
Det kanske finns möjlighet till en IB ?
Jag har bara 2x18 i mitt grenrör flyttar mycket luft.
Passar musik + film kanon.
Finns massor att läsa om det men alla är inte redo att såga hål i sitt hus.
Mitt grenrör mynnar mot garaget men har sett mot vind, källare och angränsande rum.
Antonic skrev:Så 4x BMS 18N862 (125L Sluten Netto) + vs 4x Eminence NSW6021?
Antonic skrev:men så kom ”Subban” och förstörde allt”
Calleberg skrev:Antonic skrev:Så 4x BMS 18N862 (125L Sluten Netto) + vs 4x Eminence NSW6021?
Ingetdera. Men däremot 4x:
https://stereointegrity.com/product/hs-24/
Glebster skrev:Antonic skrev:men så kom ”Subban” och förstörde allt”
Story of my life.
Antonic skrev:Calleberg skrev:Antonic skrev:Så 4x BMS 18N862 (125L Sluten Netto) + vs 4x Eminence NSW6021?
Ingetdera. Men däremot 4x:
https://stereointegrity.com/product/hs-24/
Njaeee
Det är över 100k med frakt tull och moms.
I-or skrev: i samtliga lyssningspositioner krävs 2 st BMS18N862 i basreflexkonfiguration i det förhållandevis stora biorum som visas på bilden
I-or skrev:Den här tråden börjar som så ofta att spåra ur i extrem overkill. Lite ingenjörsmässighet kan därför vara av värde: för att med hygglig marginal uppnå maxnivå för .1-kanalen med pådrag på referensnivå (115 dB) ned till 15 Hz* i samtliga lyssningspositioner krävs 2 st BMS18N862 i basreflexkonfiguration i det förhållandevis stora biorum som visas på bilden ovan.
(Slutna lådor kräver under samma förutsättningar ungefär 3 gånger så många element, varför de i ett rationellt utformat system inte bör kunna komma ifråga.)
*15 Hz är en mycket vanlig undre gränsfrekvens för maxnivå i de mest extrema videogrammen. Typiska videogram har dock inte tillnärmelsevis lika mycket lågfrekvensinnehåll.
Kraniet skrev:I praktiken så kommer de antagligen fungera precis lika bra.
Båda elementen pumpar lika mycket luft inom sin linjära slaglängd.
Det är skillnaden i dist och pris som blir avgörande.
Vet inte hur stor skillnad i dist det egentligen är mellan dom.
BMS är ju dock ca4000 kr billigare.
Antonic skrev:Kraniet skrev:I praktiken så kommer de antagligen fungera precis lika bra.
Båda elementen pumpar lika mycket luft inom sin linjära slaglängd.
Det är skillnaden i dist och pris som blir avgörande.
Vet inte hur stor skillnad i dist det egentligen är mellan dom.
BMS är ju dock ca4000 kr billigare.
Skiljer det något i hur snabbt dom avtar i lägre frekvenserna i sluten låda?
150L vs 200-250L tro?
I-or skrev:Mja, även BMS 18N862 uppvisar ungefär 90 % av max Bl vid en förskjutning om ca 15 mm. Den användbara slaglängden är alltså, som jag var inne på ovan, närmast exakt lika stor och m.a.o. pumpar Eminence NSW6021 ungefär 35 % mer luft någorlunda linjärt i kraft av sin större rörliga area. Möjligen tar Eminence i lite mer i sin marknadsföring eftersom de specificerar 21 mm mot BMS 19 mm, men ofta ser man i PA-sammanhang ett xmax som motsvarar 70 % av max Bl och i bilstereosammanhang närmast löjliga 50 %.
Vad gäller lämplighet för slutna lådor så handlar det som vanligt bara om luftpumpningskapacitet när man ekvaliserar, vilket man förstås gör om man har en aning förstånd.
Calleberg skrev:
Har du nån BL data på Ultimax 18?
I-or skrev:Dayton har tyvärr ganska ofta stora problem med styvheten i sina upphängningar, vilken inte sällan är dubbelt så hög som specificerat.
Antonic skrev:Ni grabbar är fan guld här, kan man göra något för all hjälp?
I-or skrev:Just Ultimax 18 bör dock falla bort p.g.a. den ohemula rörliga övervikten, vilken kraftigt reducerar verkningsgraden över ca 50-60 Hz.
Kraniet skrev:För egen del hade jag nog byggt 200 liter avstämt 18 Hz med 200cm2 portarea.
Basta visar då "actual port length" 790mm så den faktiska portlängden kanske då kan bli 700 mm?
Calleberg skrev:I-or skrev:Just Ultimax 18 bör dock falla bort p.g.a. den ohemula rörliga övervikten, vilken kraftigt reducerar verkningsgraden över ca 50-60 Hz.
Ja, onekligen så studsar man till lite när man läser... 655 gram.![]()
Trots det verkar den funka så pass bra att man undrar om den uppgiften verkligen stämmer.
T.ex här: ca 88dB 1W 1m @100Hz (förvisso helt utklassad av BMS med sisådär 5-6dB)
https://data-bass.com/#/systems/5c33a5b ... ?_k=anjvrk
Och uppmätt verkar det för just detta exemplar i verkligheten röra sig om ca 440g
Som en följd av detta ett Fs på drygt 21Hz istället för uppgivna 19,5
I-or skrev:Simuleringsresultaten ovan stämmer inte alls för en expanderad slitsport. För övrigt bör man sikta på en avstämningsfrekvens om 17 Hz om man vill ha full spätta ned till "filmgränsen" 15 Hz. Man bör dock hålla i minnet att det inte är helt enkelt att pricka exakt rätt för en så låg avstämningsfrekvens eftersom rummet även ger en märkbar inverkan på denna.
Kraniet skrev:Simulerat med 20 m/s porthastighet
Utan rumsbidrag.
I-or skrev:Simuleringsresultaten ovan stämmer inte alls för en expanderad slitsport. För övrigt bör man sikta på en avstämningsfrekvens om 17 Hz om man vill ha full spätta ned till "filmgränsen" 15 Hz. Man bör dock hålla i minnet att det inte är helt enkelt att pricka exakt rätt för en så låg avstämningsfrekvens eftersom rummet även ger en märkbar inverkan på denna.
DQ-20 skrev:Om du simulerar i Basta kommer den att ge luftens hastighet i porten. I en 1 cm slitsport är 20 m/s "ingenting" eftersom den hydrauliska diametern bara är en 1/5 av en 10 cm cirkulär port som (ju) chokar vid ca 10 m/s. De 20 m/s som I-or nämner gäller portöppningen, dvs. där port övergår till baffel. Det är bl.a. det som den 15-gradiga lutningen skall ta hand om. Hur länge man måste expandera porten beror på hur mycket man måste ta ned lufthastigheten innan den når mynningen: flödet går från hög hastighet/lågt tryck, till låg hastighet/högt tryck. Och vice-versa förstås. För att luften skall kunna "hålla ihop sig själv" och inte bilda virvlar får denna omvandling inte ske för abrupt. Det är svårare att göra vid "utblås" än vid "insug" och därför är det utformningen för luftens expansion som får bestämma dimensioneringen i båda ändar av porten. Hade vi haft ett enkelriktat flöde hade vi haft olika utformning på in och ut. Hur man löser det i Basta vet jag inte eftersom det handlar om utformningen av mynningarna, men att sätta 20 m/s som riktmärke för porthastigheten är för lite. En liten tumregel eller enkel formel skulle inte skada. Som riktmärket för max hastighet i en välformad slitsport (1:20 eller högre i formfaktor) borde det duga med
100/Dh (m/s)
Dh=2 x slitsens minsta dimension i centimeter.
OBS! Bara för att det är en formel innebär det inte att det inte är en tumregel. För det är det.
/DQ-20
Calleberg skrev:I-or skrev:
Om du fick fria händer, inga restriktioner över huvud taget vdg lådvolym osv.
Hur skulle I-or's Biogrottelåda för BMS 18N862 se ut?
Och... VAD skulle du driva den med?
Frågar åt en kompis...
Calleberg skrev:Antonic skrev:Ni grabbar är fan guld här, kan man göra något för all hjälp?
Japp, du kan lägga in lite bilder vartefter det går frammåt, blir mycket roligare trådar på det viset
Glebster skrev:Lägg till 10dB på SPL vid avstämningsfrekvens, om jag fattat rätt.
I-or skrev:*Det visar sig vid gles men bastung musik att det turbulensexciterade modulationsbruset från pipresonanserna i porten har betydligt större hörbarhet än distorsionen (detta lär även vara fallet med lågfrekventa bastoner vid hög nivå utan andra effekter i filmsammanhang). Med mer typiska musiksignaler maskeras dock detta brus ganska väl och i det fallet kommer elementet att säcka ihop långt innan slitsporten gör det.
Maarten skrev:Det här var intressant, nu var min slitsport slarvigt gjord men på tung reggae med dessutom en baskontroll på max, så hördes turbulensen tydligt (speciellt ljud; svårt att beskriva ... kanske brummande-brusande men ändå välbekant från andra sammanhang):
Antonic skrev:Startar en ny tråd så fort låddesignen är klar att byggas!
I-or skrev:Det hela är extremt komplicerat om man ska vara petig och i normalfallet stämmer inte det ovan angivna uttrycket fullt ut. Maximal någorlunda turbulensfri portmynningshastighet är frekvensberoende förutom beroende av den hydrauliska diametern och tvärsnittsformen. Utöver detta finns det ofta flera hydrauliska diametrar att ta hänsyn till för den praktiska porten.
För de egenskaper som man brukar ha för slitsportarna (ca 10-15 mm höga, med en avstämningsfrekvens om ca 17-25 Hz och hyggligt, men inte helt optimalt, utformade) kan man därför se ca 20 m/s som ett riktvärde med rimligt god noggrannhet för musiksignaler med låg grad av maskering*. Med mer normalt maskerande material kan man använda ca 25 m/s (en tokoptimerad slitsport bör kunna komma upp mot 30 m/s här - mer blir det nog inte, det går ganska fort när svårartad kompression sätter in och ger den slutgiltiga begränsningen).
Dessutom är det vanskligt att spå (især om fremtiden) eftersom verkligheten i dessa sammanhang sällan överensstämmer mer än hyggligt med teorin. Det finns goda skäl till att nya flygplansmodeller fortfarande alltid utsätts för omfattande utprovning i vindtunnlar. Detta är även skälet till att jag är tveksam till att föra in ännu mer teoretiska resonemang om "hur det borde vara". (Det har vi för övrigt redan alldeles för gott om inom klimat"vetenskap", d.v.s. världens dyraste simuleringslekstuga.)
*Det visar sig vid gles men bastung musik att det turbulensexciterade modulationsbruset från pipresonanserna i porten har betydligt större hörbarhet än distorsionen (detta lär även vara fallet med lågfrekventa bastoner vid hög nivå utan andra effekter i filmsammanhang). Med mer typiska musiksignaler maskeras dock detta brus ganska väl och i det fallet kommer elementet att säcka ihop långt innan slitsporten gör det.
Maarten skrev:Men I-or, bara så att jag är med, - den Kraniosakrala massagen av 18n862 i Basta var ju gjord med 20m/s (mellan 20-30 m/s angav du), är avvikelsen i Basta följande:Glebster skrev:Lägg till 10dB på SPL vid avstämningsfrekvens, om jag fattat rätt.
Det här var intressant, nu var min slitsport slarvigt gjord men på tung reggae med dessutom en baskontroll på max, så hördes turbulensen tydligt (speciellt ljud; svårt att beskriva ... kanske brummande-brusande men ändå välbekant från andra sammanhang):I-or skrev:*Det visar sig vid gles men bastung musik att det turbulensexciterade modulationsbruset från pipresonanserna i porten har betydligt större hörbarhet än distorsionen (detta lär även vara fallet med lågfrekventa bastoner vid hög nivå utan andra effekter i filmsammanhang). Med mer typiska musiksignaler maskeras dock detta brus ganska väl och i det fallet kommer elementet att säcka ihop långt innan slitsporten gör det.
I-or skrev:Det finns dock lösningar även för detta, Roozen tar upp en av dem i en av sina rapporter (https://techtalk.parts-express.com/filedata/fetch?id=1457627), men det finns andra möjligheter också.
Kraniet skrev:Min tanke kring avstämning av basar för biobruk är att man förmodligen har överkapacitet med multipla basar/stora basar i området över ca 25 Hz. Och eftersom en hel del filmer har ganska mycket energi under 25 Hz så är det klokare att porten arbetar lite lägre än vid musikbruk.
Skillnaden mellan 22 Hz avstämning och 18 Hz i simuleringen är att man "flyttar" ca 4 dB ljudtrycksförmåga från området 25-35 Hz till området 18-25 Hz. Under 18 Hz fås ännu lite mer kapacitet faktiskt.
Här är ett exempel med 200 liter och 200cm2 portarea vid 18(röd) och 22 Hz(svart).
Övre kurvorna MOL
De blå kurvorna är vad elementet spelar och de tunna linjerna konsrörelse.
Simulerat med 20 m/s porthastighet
Utan rumsbidrag.
Sen gissar jag att en lägre avstämning kan vara bättre om man är begränsad i portarea. Dvs att eventuell dist från porten förläggs lägre i frekvens där vi tolererar högre dist.
Kraniet skrev:I-or skrev:Simuleringsresultaten ovan stämmer inte alls för en expanderad slitsport. För övrigt bör man sikta på en avstämningsfrekvens om 17 Hz om man vill ha full spätta ned till "filmgränsen" 15 Hz. Man bör dock hålla i minnet att det inte är helt enkelt att pricka exakt rätt för en så låg avstämningsfrekvens eftersom rummet även ger en märkbar inverkan på denna.
Hur skulle man kunna komma närmare i simuleringsresultatet i Basta för en expanderad slitsport?
Glebster skrev:Antonic skrev:Startar en ny tråd så fort låddesignen är klar att byggas!
Fortsätt samma tråd istället! Vid behov kan du ändra rubrik i förstainlägget.
I-or skrev:Calleberg skrev:I-or skrev:
Om du fick fria händer, inga restriktioner över huvud taget vdg lådvolym osv.
Hur skulle I-or's Biogrottelåda för BMS 18N862 se ut?
Och... VAD skulle du driva den med?
Frågar åt en kompis...
Tja, varför skulle man göra något större än 150 liter om man har tillräckligt med klass D-effekt? Slitsportarna har redan beskrivits många gånger. En per sida längst ut mot lådväggen blir bra. Avstämning till 17 Hz med lådan placerad i rummet, d.v.s. något högre i halvsfär. Maximal ljudtrycksnivå med rumsbidrag blir då i princip oberoende av frekvens ned till ca 15 Hz.
Alla slutsteg som klämmer ur sig halvannan kW fungerar utmärkt speciellt med 4-ohmsversionen av BMS 18N862 som är aningen mer kraftfull än 8-ohmsversionen. Dock bör man ställa det fläktkylda monstret någonstans där det inte hörs alternativt byta fläktar till något riktigt tystgående. Om man vill ha något som via tystgående och temperaturstyrda fläktar sannolikt (jag har inte provat, men det finns rapporter om att XLS-serien är riktigt tyst) är utan bullerproblem så kan man överväga Crown XLS 2502 som passar utmärkt för drivning av två basmoduler.
Kostnaden för två basmoduler med förstärkeri blir drygt 25 kkr om man knåpar ihop lådorna själv och prestanda förpassar i det närmaste alla kommersiellt tillgängliga basmoduler långt in skamvrån. Detta gäller för musik, film och om man har en udda böjelse för att lyssna på testsignaler.
I-or skrev:
20 m/s gäller i portmynningen, vilken har betydligt större area än resten av porten. Därav den betydligt högre maximala ljudtrycksnivån än i Basta, där det mig veterligen inte går att ta hänsyn till detta (jag använder inte programmet för egen del).
Kraniet skrev:I-or skrev:
20 m/s gäller i portmynningen, vilken har betydligt större area än resten av porten. Därav den betydligt högre maximala ljudtrycksnivån än i Basta, där det mig veterligen inte går att ta hänsyn till detta (jag använder inte programmet för egen del).
Ja det enda man kan laborera med är ju portarea och max hastighet i port.
Så det man kan göra är ju att använda en större area och/eller porthastighet för att simulera portens spl-bidrag. Sen göra en simulering av portlängden med portens genomsnittliga area.
Sen kanske man kan sluta sig till ett areaförhållande mellan mynningen och resten av porten?
Jag simulerade tex med 200 cm2. Men om man ser detta som mynningen så blir det ju missvisande för portens längd i basta eftersom den antar en homogen port.
Dvs den genomsnittliga area kommer vara mindre och därmed blir porten kortare.
Men då är frågan hur mycket "överkapacitet" en expanderad slitsport med en viss area har.
Är det 1,2x,1,5x, 2x?
Dvs presterar nämnda port med 200cm2 mynningsarea som en 240cm2 port eller en 400cm2 port?
Basta verkar vara gjort så att det krävs en viss minsta portvolym oavsett porthastigheten. Så det är arean man får laborera med (porthastighet gör skillnad först när en viss minsta portvolym uppnås)
juanth skrev:Här är en kalkylator som försöker ta hänsyn till hur ändarna på rör är utformade. ”End correction factor”
Den kanske går att använda sig av, jämföra med ett lyckat bygge av slitsport och fastställa någotsånär ett vettigt värde för en slitsport?
http://www.mh-audio.nl/Calculators/WVC.html
Glebster skrev:Skulle rekommendera dig att simulera lite i valfritt basprogram för att förstå hur lådvolym, avstämningsfrekvens, portens tvärsnittsarea, portlängd och portantal hänger ihop. Om du föredrar formler går det såklart lika bra.
För att helt kort svara på din fråga kring lådvolym så innebär en större lådvolym att du kan reducera den fysiska storleken på porten med bibehållen avstämning. Rent praktiskt innebär det att det är lättare att få till en lägre avstämning med större volym. Samtidigt måste baselementet ofta vara anpassat för större volym annars riskerar frekvenskurvan se lite knasig ut. Detta kan man dock justera med en parametrisk equalizer vilket man oavsett bör använda för att jämna ut baskurvan då vissa frekvenser förstärks kraftigt till följd av rummets dimensioner.
Vill du bygga en grund låda rekommenderar jag dig att låta en slitsport följa bakväggen och mynna ut på ena sidan.
Glebster skrev:Maarten skrev:Det här var intressant, nu var min slitsport slarvigt gjord men på tung reggae med dessutom en baskontroll på max, så hördes turbulensen tydligt (speciellt ljud; svårt att beskriva ... kanske brummande-brusande men ändå välbekant från andra sammanhang):
Finns denna tunga reggae på Spotify?
I-or skrev:20 m/s gäller i portmynningen, vilken har betydligt större area än resten av porten. Därav den betydligt högre maximala ljudtrycksnivån än i Basta, där det mig veterligen inte går att ta hänsyn till detta (jag använder inte programmet för egen del).Maarten skrev:Men I-or, bara så att jag är med, - den Kraniosakrala massagen av 18n862 i Basta var ju gjord med 20m/s (mellan 20-30 m/s angav du), är avvikelsen i Basta följande:Glebster skrev:Lägg till 10dB på SPL vid avstämningsfrekvens, om jag fattat rätt.
....
Det man reagerar på är dock oftast inte turbulensbruset i sig, utan snarare den ton eller de toner som uppstår via de en eller två första pipresonanserna i porten (se Bezzola https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf och Roozen (https://www.researchgate.net/publication/253704551_Vortex_sound_in_bass-reflex_ports_of_loudspeakers_Part_I_Observation_of_response_to_harmonic_excitation_and_remedial_measures). Problemet är att tonen/tonerna dör ut mycket långsammare än själva turbulensbruset och man hör en sorts brusartad "svans" efter bastransienter. Frekvensinnehållet i detta ljud varierar inte med musiksignalen och det står därför ut ganska tydligt jämfört med vanliga distorsionsprodukter. Mycket korta portar tycks dock vara ganska immuna mot effekter från pipresonanserna eftersom dessa här blir mycket högfrekventa och därför kommer hörbarheten från direkt turbulensbrus (och slutligen kompression) i det fallet.
Det finns dock lösningar även för detta, Roozen tar upp en av dem i en av sina rapporter (https://techtalk.parts-express.com/filedata/fetch?id=1457627), men det finns andra möjligheter också.
Bezzoal skrev:However, unpublished listening tests data from [8] (to be published in [9]) suggests that there is an optimal amount of flare in a loudspeaker port, and that over- and under-flared ports are rated lower by listeners in double-blind listening tests.
Bezzola skrev:There was a significant trend for listeners to prefer the 59-mm port at the higher voltages, particularly at 40 V. The straight port tubes received low ratings across all voltage levels, even at the lowest level of 4 V.
Antonic skrev:Glebster skrev:Skulle rekommendera dig att simulera lite i valfritt basprogram för att förstå hur lådvolym, avstämningsfrekvens, portens tvärsnittsarea, portlängd och portantal hänger ihop. Om du föredrar formler går det såklart lika bra.
För att helt kort svara på din fråga kring lådvolym så innebär en större lådvolym att du kan reducera den fysiska storleken på porten med bibehållen avstämning. Rent praktiskt innebär det att det är lättare att få till en lägre avstämning med större volym. Samtidigt måste baselementet ofta vara anpassat för större volym annars riskerar frekvenskurvan se lite knasig ut. Detta kan man dock justera med en parametrisk equalizer vilket man oavsett bör använda för att jämna ut baskurvan då vissa frekvenser förstärks kraftigt till följd av rummets dimensioner.
Vill du bygga en grund låda rekommenderar jag dig att låta en slitsport följa bakväggen och mynna ut på ena sidan.
Har ingen dator förutom Ipad för tillfället men bara byggt 3-4st basreflex och kanske 30-40 slutna.
Alltid gått åt det slutna. Byggde 2st Beyma dubbel 15” när jag arbetade med PA
Tävlade i billjud Sasca/E.M.M.A för 16-18år sedan, byggt även lite demobilar.
Så lite smått och gott sista 18åren
Men detta är lite över min kompetens i dagsläget.
Behöver nog sätta mig lite och kolla lite.
Kraniet skrev:Antonic skrev:Glebster skrev:Skulle rekommendera dig att simulera lite i valfritt basprogram för att förstå hur lådvolym, avstämningsfrekvens, portens tvärsnittsarea, portlängd och portantal hänger ihop. Om du föredrar formler går det såklart lika bra.
Har ingen dator förutom Ipad för tillfället men bara byggt 3-4st basreflex och kanske 30-40 slutna.
Hehe. Välkommen till Faktiskt!![]()
Blir ofta lite rörigt i trådarna. Hoppas det inte avskräcker allt för mycket.
Det är inte jättesvårt att bygga bra basreflexlådor om lådvolymen tillåts vara hyffsat stor.
Det som blir en utmaning är när lådvolymen är liten i förhållande till elementets pumpförmåga.
Porten behöver vara tillräckligt stor och eller effektiv för att kunna pumpa tillräckligt med luft för att matcha elementets behov.
Görs lådan mindre måste porten bli mer effektiv eftersom den då måste göras mindre så att längden ryms i lådan på ett bra sätt.
Men det knepiga då är hur man ska veta vad som är en lämplig storlek på port.
Med portar av vanligt snitt (rör med trattar i ändarna) kommer Basta väldigt nära sanningen. Men en grej som programmet inte riktigt kan svara på är längden på porten. Det har visat sig att det programmet visar är längre än vad som krävs i praktiken. Därav min kommentar om att programmet visar 760 mm men att man kan anta att den behöver vara kortare än så (ca 700mm) i praktiken.
Om vi ska sätta det här i relation till vad en "normal" dimensionering av låda för det här baselementet kunde diktera så tittar vi på ca 300 liter låda med 6st 100mm rör (vilket ger orimligt långa rör) för att kunna nyttja kapaciteten baselementet har.
Vi försöker alltså halvera lådvolymen och använda en port som har ca 1/3 så stor area ( eller mindre) och kompensera differensen med mer effekt och EQ.
Antonic skrev:Om vi utgår då från 200L vilket inte är några problem att få plats med.
Tänker då cirka
121x59x44cm
Dvs vid 22mm MDF (44mm Baffel) 1166mm x 546mm x 374mm
totalt 238L
Vi borde ha 7L för elementet
21L för stag
Ska man räkna bort portens invändiga litermått här?
200cm2 är 50x400mm
Vad skiljer det om du använder en större port här?
Då blir även längden längre?
Edit:
Porten blir då cirka 70mm x 440mm x 700mm om det byggs av 19mm Mdf
Det blir ca 21L
Så fall måste lådan upp 11L
Är jag på rätt väg?
Vad ska man titta efter i mätningar för att upptäcka om man har en icke-optimal utformning på porten. Jag planerar att får till en slitsport med en nittiogradersböj till mina golvstående Räv-L och lägger gärna lite tid på att optimera porten. Kommer bygga med öppningsbart bakstycke då jag tvivlar på att första porten blir tillräckligt bra.I-or skrev:Två saker faller ut som extra intressanta i Bezzolas rapport:
1. Att det finns en optimal form som är beräkningsbar för alla tvärsnittsformer (även om Bezzola endast studerar cirkuära tvärsnitt i rapporten).
2. Att även skillnaderna mellan nära optimal och helt optimal portform är relativt tydligt hörbara med gles musik med stort frekvensinnehåll runt portavstämningsfrekvensen.
Vare sig Bezzola eller Roozen har dock varit inne på slitsportarnas fördelar. Dessa är mycket uppenbara när man jämför s.k. kritiska dimensioner, d.v.s. de för strömningen avgörande egenskaperna. Exakt vilken dimension som ska ses som kritisk är som vanligt inom strömningsmekanik inte helt självklart alla gånger, men detta har i övergripande mening ingen betydelse eftersom slitsportar har betydligt mindre kritiska dimensioner hur man än ser på problemet. Efter noggrant rannsakande av alla ingående faktorer har jag dock slutligen kommit fram till en metod för att ganska väl kunna bestämma maximalt perceptuellt gångbar strömningshastighet oavsett portens form, storlek och placering.
Det visar sig att skillnaderna mellan olika portar är betydligt större än man skulle kunna tro. En illa utformad port uppträder oerhört mycket sämre än en väl utformad port, speciellt vad gäller smalbandigt turbulensmodulationsbrus. Detta gäller inte bara för raka portar utan ändexpansion, utan även för portar med en icke-optimal tvärsnittsform. Om man har tur, och det har man oftast, så maskeras dock turbulensmodulationsbruset hyggligt av det övriga signalinnehållet.
För basmoduler är strömningsegenskaperna alltså helt avgörande, men för fullspektrumhögtalare är kontroll av pipresonanser i det linjära området lika viktigt. Det är mycket vanligt att speciellt minimonitorer uppvisar ganska fula resonanstoppar i portbidraget runt ca 700-1000 Hz. Dessa är inte sällan hörbara oavsett ljudtrycksnivå. Lösningen utgörs av en genomtänkt placering av porten och/eller absorption i kaviteten.
Antonic skrev:Kraniet skrev:Antonic skrev:
Det är inte jättesvårt att bygga bra basreflexlådor om lådvolymen tillåts vara hyffsat stor.
Det som blir en utmaning är när lådvolymen är liten i förhållande till elementets pumpförmåga.
Porten behöver vara tillräckligt stor och eller effektiv för att kunna pumpa tillräckligt med luft för att matcha elementets behov.
Görs lådan mindre måste porten bli mer effektiv eftersom den då måste göras mindre så att längden ryms i lådan på ett bra sätt.
Med portar av vanligt snitt (rör med trattar i ändarna) kommer Basta väldigt nära sanningen. Men en grej som programmet inte riktigt kan svara på är längden på porten. Det har visat sig att det programmet visar är längre än vad som krävs i praktiken. Därav min kommentar om att programmet visar 760 mm men att man kan anta att den behöver vara kortare än så (ca 700mm) i praktiken.
Om vi ska sätta det här i relation till vad en "normal" dimensionering av låda för det här baselementet kunde diktera så tittar vi på ca 300 liter låda med 6st 100mm rör (vilket ger orimligt långa rör) för att kunna nyttja kapaciteten baselementet har.
Vi försöker alltså halvera lådvolymen och använda en port som har ca 1/3 så stor area ( eller mindre) och kompensera differensen med mer effekt och EQ.
Jag försöker hänga med så gott det går![]()
Om vi utgår då från 200L vilket inte är några problem att få plats med.
Tänker då cirka
121x59x44cm
totalt 238L
21L för stag
200cm2 är 50x400mm
Edit:
Det blir ca 21L
Är jag på rätt väg?
johaneriksson skrev:Vad ska man titta efter i mätningar för att upptäcka om man har en icke-optimal utformning på porten. Jag planerar att får till en slitsport med en nittiogradersböj till mina golvstående Räv-L och lägger gärna lite tid på att optimera porten. Kommer bygga med öppningsbart bakstycke då jag tvivlar på att första porten blir tillräckligt bra.I-or skrev:Två saker faller ut som extra intressanta i Bezzolas rapport:
1. Att det finns en optimal form som är beräkningsbar för alla tvärsnittsformer (även om Bezzola endast studerar cirkuära tvärsnitt i rapporten).
2. Att även skillnaderna mellan nära optimal och helt optimal portform är relativt tydligt hörbara med gles musik med stort frekvensinnehåll runt portavstämningsfrekvensen.
Vare sig Bezzola eller Roozen har dock varit inne på slitsportarnas fördelar. Dessa är mycket uppenbara när man jämför s.k. kritiska dimensioner, d.v.s. de för strömningen avgörande egenskaperna. Exakt vilken dimension som ska ses som kritisk är som vanligt inom strömningsmekanik inte helt självklart alla gånger, men detta har i övergripande mening ingen betydelse eftersom slitsportar har betydligt mindre kritiska dimensioner hur man än ser på problemet. Efter noggrant rannsakande av alla ingående faktorer har jag dock slutligen kommit fram till en metod för att ganska väl kunna bestämma maximalt perceptuellt gångbar strömningshastighet oavsett portens form, storlek och placering.
Det visar sig att skillnaderna mellan olika portar är betydligt större än man skulle kunna tro. En illa utformad port uppträder oerhört mycket sämre än en väl utformad port, speciellt vad gäller smalbandigt turbulensmodulationsbrus. Detta gäller inte bara för raka portar utan ändexpansion, utan även för portar med en icke-optimal tvärsnittsform. Om man har tur, och det har man oftast, så maskeras dock turbulensmodulationsbruset hyggligt av det övriga signalinnehållet.
För basmoduler är strömningsegenskaperna alltså helt avgörande, men för fullspektrumhögtalare är kontroll av pipresonanser i det linjära området lika viktigt. Det är mycket vanligt att speciellt minimonitorer uppvisar ganska fula resonanstoppar i portbidraget runt ca 700-1000 Hz. Dessa är inte sällan hörbara oavsett ljudtrycksnivå. Lösningen utgörs av en genomtänkt placering av porten och/eller absorption i kaviteten.
En mjuk böj borde väl inte vara katastrof? Radie på 10 cm?nijo skrev:90 gradersböj är inte en så bra idé om du vill ha ett optimalt resultat. Bättre att låta porten mynna ut nedåt. Eller längs sidan som i Maartens fall.johaneriksson skrev:Vad ska man titta efter i mätningar för att upptäcka om man har en icke-optimal utformning på porten. Jag planerar att får till en slitsport med en nittiogradersböj till mina golvstående Räv-L och lägger gärna lite tid på att optimera porten. Kommer bygga med öppningsbart bakstycke då jag tvivlar på att första porten blir tillräckligt bra.I-or skrev:Två saker faller ut som extra intressanta i Bezzolas rapport:
rigi skrev:Antonic skrev:Kraniet skrev:
Jag försöker hänga med så gott det går![]()
Om vi utgår då från 200L vilket inte är några problem att få plats med.
Tänker då cirka
121x59x44cm
totalt 238L
21L för stag
200cm2 är 50x400mm
Edit:
Det blir ca 21L
Är jag på rätt väg?
När man styvar upp lådan kan man sätta en ram stående på högkant som löper runt hela lådan på mitten av väggarna. Inga kopplingar krävs mellan väggarna. Fick detta tips här och det blir väldigt stabilt
Antonic skrev:Så kommer satsa på 135L slutna lådor.
Bygger troligtvis 6st på en gång.
johaneriksson skrev:En mjuk böj borde väl inte vara katastrof? Radie på 10 cm?nijo skrev:90 gradersböj är inte en så bra idé om du vill ha ett optimalt resultat. Bättre att låta porten mynna ut nedåt. Eller längs sidan som i Maartens fall.johaneriksson skrev:Vad ska man titta efter i mätningar för att upptäcka om man har en icke-optimal utformning på porten. Jag planerar att får till en slitsport med en nittiogradersböj till mina golvstående Räv-L och lägger gärna lite tid på att optimera porten. Kommer bygga med öppningsbart bakstycke då jag tvivlar på att första porten blir tillräckligt bra.
Antonic skrev:...detta forum är lite gammalt så drar ju inte ner storleken automatiskt
Calleberg skrev:Antonic skrev:...detta forum är lite gammalt så drar ju inte ner storleken automatiskt
Visst är det underbart, jag mms:ar bilderna till mig självDå krymper de ganska lagom...
Kraniet skrev:Najs.
Lite galet hur stora de där baselementen är![]()
Väldigt stiliga de där bastornen förresten. Har du byggt själv?
Kraniet skrev:12 tusen lät ju väldigt mycket stämmer det verkligen? Vad har du räknat på?
En 19mm mdf på bahaus kostar 799 kr. Du borde kunna bygga åtminstone 1,5 låda per skiva?
Kraniet skrev:1100 W i 8ohm duger gott
Om du hittar ett steg som ger minst 2000W i 2 ohm kan du ju parallellkoppla basarna tre och tre och eventuellt använda bara ett slutsteg.
Calleberg skrev:Röstar ochså på 8 Ohm
Om jag ville komma maximalt billigt undan hade jag provat ett Behringer NX6000(D) och hoppats att det klarar 3 Ohm utan att svimma vid full effekt @ 20Hz![]()
![]()
Annars hade jag gått på ett Crest Prolite 5.0(D) eller 7.5(D) ochså ganska billiga och klarar 3 Ohm utan probs.
Båda stegen finns med eller utan DSP.
Calleberg skrev:Vilken tur, för Behringern är troligen skräp.![]()
lillebror NX3000 är testad här: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14544/
Den får bara ur sig lite drygt en fjärdedel av specad effekt vid 20Hz.
Du tänker helt rätt, undvik 2 Ohm, fyra knaler är smart
Adhoc skrev:Jag såg att den där GSG-lådan har raka fasningar. Jag tror det blir marigt att fräsa fram fasningar som är så långa / djupa. Men det kan gå att fixa dom med en sänksåg + styrskena även om baffeltjockleken är över 80 mm. Festo sänksåg plus styrskena kan ligga på 100 a' 200 kr/dag från hyrfirma beroende på hur många dagar du bokar på. Festos såg AP85ED kan klyva 85 mm men det är ju i 90 graders vinkel, vinklarna på en Festo-såg går att ställa in upp till 47 grader. För en "fettjock" baffel där bladet inte går igenom helt, skruva ihop skivorna och kör 1 gång igenom så du får en snittanvisning även in i den understa skivan. Plocka sen bort dom övre skivorna och ställ noggrant in sågbladet och styrkskenan mot snittanvisningen i den understa skivan. OBS! Hyr du verktygen så är det viktigt att få med dig även specialtvingarna som låser styrskenan mot MDF:en.
johaneriksson skrev:https://youtu.be/8TUATWX2sLY
En liknande lösning med en vinkel istället för en radie kanske kan vara nåt? Bygger man en ram som placeras över varje hörn borde vinklarna bli lika.
Calleberg skrev:Bra resaijklat, miljöpartiet älskar dig.![]()
OSB hade inte varit mitt förstaval, ens för en testlåda. Men friskt vågat absolut!
I-or skrev:OSB är kanske inte så vackert, men kan ha högre E-modul än MDF (varierar med kvaliteten för materialen) och är därför inte sällan att föredra för baslådor. Man bör även känna till att OSB är ett ortotropt material, d.v.s. har riktningsberoende styvhet.
Antonic skrev:Så nu ska det kopplas in idag![]()
Maarten skrev:Ja just ja, värsta basprojektet var det ju!
Kul att det rör på sig och det får ju ta sin tid. Om materialet är tillsågat så ska det inte behöva ta alltför mycket tid i anspråk.
Antonic skrev:Av gammal vara så kör jag en extra tätning runt om + det ser snyggt ut.
Kraniet skrev:snyggt. blir tunga lådor
eljulio skrev:Roligt och intressant tråd att ta del av.
I övrigt skulle vi nog kunna arrangera världsmästerskap i suboptimering. Given guldmedalj till faktiskt.io.
Kraniet skrev:Snyggt. Ser ut som en förlåtande färg, vilket man ju brukar va tacksam för
Nattlorden skrev:Stiligt. Jag har aldrig lagt så mycket extra ork på snygga stag själv - bara kört sticksåg på frihand.
Zappa skrev:Tjusigt och rejält bygge, det låter säkert alldeles utmärkt! Vad är det för yttermått på lådorna?
Neuhausen skrev:Det ser väldigt välbyggt ut, det skulle vara roligt att höra.
Antonic skrev:Det blev inte bara 1 steg utan två!
Tillverkade i Sverige och i nära nyskick så kunde inte låta bli...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 247 gäster