Håller med DQ i allt ovan.
Sen finns även hos mig en önskan om att kunna tweaka Basta etc till att innefatta slitsportar. Standardlösningar vore fint och det är kanske nästa projekt för Calleberg och Glebbe att ta fram?
Glebster skrev:Maarten skrev:Det här var intressant, nu var min slitsport slarvigt gjord men på tung reggae med dessutom en baskontroll på max, så hördes turbulensen tydligt (speciellt ljud; svårt att beskriva ... kanske brummande-brusande men ändå välbekant från andra sammanhang):
Finns denna tunga reggae på Spotify?
När jag försökte minnas vad vilken låt det var så har det fallit ur minnet

. Det var i varje fall en låt med betonad bas i övrigt rätt 'gles' musik. Kan ha varit någon 'afro-jazz' också. Och tonkontrollen på max bas var ett misstag :-.
I-or skrev:Maarten skrev:Men I-or, bara så att jag är med, - den Kraniosakrala massagen av 18n862 i Basta var ju gjord med 20m/s (mellan 20-30 m/s angav du), är avvikelsen i Basta följande:
Glebster skrev:Lägg till 10dB på SPL vid avstämningsfrekvens, om jag fattat rätt.
....
20 m/s gäller i portmynningen, vilken har betydligt större area än resten av porten. Därav den betydligt högre maximala ljudtrycksnivån än i Basta, där det mig veterligen inte går att ta hänsyn till detta (jag använder inte programmet för egen del).
Det man reagerar på är dock oftast inte turbulensbruset i sig, utan snarare den ton eller de toner som uppstår via de en eller två första pipresonanserna i porten (se Bezzola
https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf och Roozen (
https://www.researchgate.net/publication/253704551_Vortex_sound_in_bass-reflex_ports_of_loudspeakers_Part_I_Observation_of_response_to_harmonic_excitation_and_remedial_measures). Problemet är att tonen/tonerna dör ut mycket långsammare än själva turbulensbruset och man hör en sorts brusartad "svans" efter bastransienter. Frekvensinnehållet i detta ljud varierar inte med musiksignalen och det står därför ut ganska tydligt jämfört med vanliga distorsionsprodukter. Mycket korta portar tycks dock vara ganska immuna mot effekter från pipresonanserna eftersom dessa här blir mycket högfrekventa och därför kommer hörbarheten från direkt turbulensbrus (och slutligen kompression) i det fallet.
Det finns dock lösningar även för detta, Roozen tar upp en av dem i en av sina rapporter (
https://techtalk.parts-express.com/filedata/fetch?id=1457627), men det finns andra möjligheter också.
Det är tur och bra att du repeterar dina inlägg. Bezzola's rapport laddade jag ner för 1-2 år sen men har inte kommit mig för att läsa. Jag börjar baklänges mot de flesta här på Faktiskt, där de senare verkar bygga anläggningen på slitsporten eller överdimensionerade basssystem, medans jag 'sket' i basen och försökte ge mig på allt annat. Så nu kände jag att jag låg efter här och började ögna igenom Bezzola's artikel, som ju var förvånansvärt lättläst, kort och koncis (helt i I-or klass mao). Några noteringar som jag tyckte var intressanta:
Bezzoal skrev:However, unpublished listening tests data from [8] (to be published in [9]) suggests that there is an optimal amount of flare in a loudspeaker port, and that over- and under-flared ports are rated lower by listeners in double-blind listening tests.

- bezzola_particle_velocity.png (114.71 KiB) Visad 4605 gånger
Där olika utformningar av portar mäter så här:

- bezzola_jmf_portar-dist.png (152.02 KiB) Visad 4605 gånger
Dvs, det finns en optimal rundning av ändarna där målet är att få så jämn övergång från konkav till konvex profil för partikelhastigheten i portmynningen.
Sen kryddas allt med blindtest, vilka bekräftar ovan mätningar och hypoteser:
Bezzola skrev:There was a significant trend for listeners to prefer the 59-mm port at the higher voltages, particularly at 40 V. The straight port tubes received low ratings across all voltage levels, even at the lowest level of 4 V.

- bezzola_jmf_port_rating.png (58.43 KiB) Visad 4605 gånger
Så fattade jag det hela vid snabb läsning. De andra rapporterna skummade jag ännu snabbare men fick känslan att de främst bekräftade Roozens fynd med optimal rundning, samt att man kan perforera porten för att 'slå hål' på portresonanser.