DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Subban

DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Subban » 2023-01-22 18:34

Hej på Er,

Jag har länge gått funderat på att bygga en egen subwoofer och 2023 är året då jag tänkte jag göra slag i sak. Har suttit och läst och simulerat sedan i julas. Inser att det är mycket och ta in/tänka på. Jag hoppas med er hjälp undvika det vanligaste nybörjarmisstagen.

Mål:
För några år sedan så demades JBL S1S-EX på hemmabiomässan i Lund. Har inte hört något annat med den fysiken och den attacken dom subbarna hade. Så målet är bygga något som liknar eller påminner om dessa, något som kan skaka om rummet. Tror den är byggd på JBL 2242H och avstämd till 25Hz,

Aktuell status
Med det målet i sikte började jag simulera olika pro element främst i portade lådor.

Jag tittade länge på BMS 18N862 som ser ut att vara ett fint element, dock så släppte Eminence ett nytt 21" element (NSW6021-6) för ett par år sedan som också ser väldigt bra ut och Thomann har detta i lager till bra pris, lite för bra pris, aktuellt pris i USA 1199( exkl. skatt?) och Thomanns pris är 11390. Så misstänker en prishöjning när Thomann behöver fylla på lagret. Just nu är jag inne på ett sådant element om inte alla skriker här rätt ut att det inte kommer passa för ändamålet.

Nedan är länk till tillverkarens hemsida,
https://eminence.com/products/nsw6021_6#description

Data-bass recension på elementet i en sluten låda.
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=y3sodg

Vad tror ni om elementet, kan det ge mig vad jag är ute efter?

Funderingar just nu...
Grupplöptid, är beredd att låt subben ta plats, men det blir ju en liten puckel kring avstämning om man gör den stor, hur känsligt är detta? Läste någonstans att så länge man håller sig inom cykeltiden för frekvensen så är det accepterbart, siktar på avstämning vid 22Hz och lådvolym 225L-250L. Får en puckel som sträcker sig strax över 40ms (ska fixa bilder på simuleringen sen).

Sen har jag funderat ganska mycket på lufthastighet i portarna, har förstått att generellt bra maxvärde är 10m/s. Är detta lika känsligt oavsett hur låg avstämningen är? Hur ser skalan ut efter 10m/s, när blir dåligt, riktigt dåligt osv?

Användarvisningsbild
Chris71

Re: DIY - Subwoofer | Rumble Bee - The Space Invader

Inläggav Chris71 » 2023-01-23 01:29

Subban skrev:Hej på Er,

Jag har länge gått funderat på att bygga en egen subwoofer och 2023 är året då jag tänkte jag göra slag i sak. Har suttit och läst och simulerat sedan i julas. Inser att det är mycket och ta in/tänka på. Jag hoppas med er hjälp undvika det vanligaste nybörjarmisstagen.

Mål:
För några år sedan så demades JBL S1S-EX på hemmabiomässan i Lund. Har inte hört något annat med den fysiken och den attacken dom subbarna hade. Så målet är bygga något som liknar eller påminner om dessa, något som kan skaka om rummet. Tror den är byggd på JBL 2242H och avstämd till 25Hz,

Aktuell status
Med det målet i sikte började jag simulera olika pro element främst i portade lådor.

Jag tittade länge på BMS 18N862 som ser ut att vara ett fint element, dock så släppte Eminence ett nytt 21" element (NSW6021-6) för ett par år sedan som också ser väldigt bra ut och Thomann har detta i lager till bra pris, lite för bra pris, aktuellt pris i USA 1199( exkl. skatt?) och Thomanns pris är 11390. Så misstänker en prishöjning när Thomann behöver fylla på lagret. Just nu är jag inne på ett sådant element om inte alla skriker här rätt ut att det inte kommer passa för ändamålet.

Nedan är länk till tillverkarens hemsida,
https://eminence.com/products/nsw6021_6#description

Data-bass recension på elementet i en sluten låda.
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=y3sodg

Vad tror ni om elementet, kan det ge mig vad jag är ute efter?

Funderingar just nu...
Grupplöptid, är beredd att låt subben ta plats, men det blir ju en liten puckel kring avstämning om man gör den stor, hur känsligt är detta? Läste någonstans att så länge man håller sig inom cykeltiden för frekvensen så är det accepterbart, siktar på avstämning vid 22Hz och lådvolym 225L-250L. Får en puckel som sträcker sig strax över 40ms (ska fixa bilder på simuleringen sen).

Sen har jag funderat ganska mycket på lufthastighet i portarna, har förstått att generellt bra maxvärde är 10m/s. Är detta lika känsligt oavsett hur låg avstämningen är? Hur ser skalan ut efter 10m/s, när blir dåligt, riktigt dåligt osv?

Vad jag kan förstå så har du någon form av slutmål i sikte och en plan om hur du skall nå dit.

Men det jag inte riktigt hänger med på är om detta skall vara ett komplement till andra subwoofer som du redan har för att addera mer energi och svept luft i ett specifikt område?
Det ser ju inte ut som det mest konventionella valet av bio sub element, men det kan ju finnas skäl till ditt val som du inte angett här.

Personligen skulle jag nog hitta på någon lösning basera på tex eminence LAB15 och byggt fler än en låda för lättare integration i rummet och mist lika mycket användbar konarea.
Dock tror jag att det saknas en del info för att kunna ge konkretare råd.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-01-23 07:50

18N862 är ju vida omtalad med positiva omdömen här men det andra elementet verkar ju inte dåligt i varje fall,
https://audioxpress.com/article/test-be ... ncy-woofer

Eminence’s NSW6021-6 21”
Bild

18N862 @104 dB
18N862-dist_104dB.png
18N862-dist_104dB.png (64.8 KiB) Visad 7359 gånger

18N862 @104 dB jämför mot Hifi-elemet @94 dB
Bild
Från,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... UvhvvwhUgn

Det enda du behöver bry dig om är kapacitet, distorsion och ifall porten får plats. Läs ALLA inlägg av I-or :wink: :)

Gällande distorsion verkar 18N862 bättre baserat på Voicecoils mätningar.
sb17nbac till alla!

Subban

Inläggav Subban » 2023-01-23 13:39

Vad jag kan förstå så har du någon form av slutmål i sikte och en plan om hur du skall nå dit.

Men det jag inte riktigt hänger med på är om detta skall vara ett komplement till andra subwoofer som du redan har för att addera mer energi och svept luft i ett specifikt område?
Det ser ju inte ut som det mest konventionella valet av bio sub element, men det kan ju finnas skäl till ditt val som du inte angett här.

Personligen skulle jag nog hitta på någon lösning basera på tex eminence LAB15 och byggt fler än en låda för lättare integration i rummet och mist lika mycket användbar konarea.
Dock tror jag att det saknas en del info för att kunna ge konkretare råd.

Till att börja med ska denna subben komplettera två stycken slutna Procella subbar. Om resultat blir så bra som jag hoppas, kanske Procella åker ut ersätts av fler hemmabyggen, slutmål minst 4 subbar.

Angående val av element så vill jag ha (tror jag) något med hög känslighet, bra luftpumpningsförmåga och låg distortion. Procella basarna slår som en slägga i basområdet, vill behålla den känslan men ännu lite mer "oomph!" i sub-basområdet där jag tycker dom kanske kan låta lite tunnt (vilket kanske till stor del beror på integrering i rummet).

Utan att ha simulerat LAB15 ser det ut att vara ett lite mer trögdrivet element med högre diplacement men lägre känslighet varav jag är rädd att tappa kvalitet i bas/midbas(!?).

N
Maarten skrev:18N862 är ju vida omtalad med positiva omdömen här men det andra elementet verkar ju inte dåligt i varje fall,
https://audioxpress.com/article/test-be ... ncy-woofer

Eminence’s NSW6021-6 21”
[ Bild ]

18N862 @104 dB
18N862-dist_104dB.png

18N862 @104 dB jämför mot Hifi-elemet @94 dB
[ Bild ]
Från,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... UvhvvwhUgn

Det enda du behöver bry dig om är kapacitet, distorsion och ifall porten får plats. Läs ALLA inlägg av I-or :wink: :)

Gällande distorsion verkar 18N862 bättre baserat på Voicecoils mätningar.

NSW6021-1 verkar väldigt populärt i USA och allas "go-to" element när det ska byggas ultra high end subwoofers, men det kanske mest beror på att det är ett amerikanskt företag (dom är rätt patriotiska) och priset på t.ex. 18N862 blir ofördelaktigt i jämförelse.

Gällande distorsion så har jag kanske inte hundra koll, på data-bass finns mätningar för THD, där ser Eminence elementet snäppet bättre ut vid t.ex. 115dB svepet. Men sen skenar disten på NSW6021-6 vilket den gör även för 18N862, men den är ändå lägre. Sedan följer mätningar för "distortion by harmonic component", vad menar man med detta?

Gällande portstorlek, dom blir stora och kan nog inte undvika en böj. Läst i trådar att man ska ha en mjuk böj, de böjar jag hittat som är till för ändamålet har vad jag upplever relativt skarp inneböj. Rekommendation var man kan handla mjuka fina börjar med tillhörande inne och ytterportar mottages gärna.

Har också en fundering kring inneporten, finns det något generell regel för innerporten gällande avstånd till lådvägg/stagning etc?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-01-23 18:46

Kan du direktlänka Databass distmätningar? Lyckas inte hitta tillbaka till sidan...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Subban

Inläggav Subban » 2023-01-23 20:48

Calleberg skrev:Kan du direktlänka Databass distmätningar? Lyckas inte hitta tillbaka till sidan...

18N862
https://data-bass.com/#/systems/5c48e01 ... ?_k=ejb73u

NSW6021-6
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=ftwgsv

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-01-24 02:05

Elementen är mycket lika vad gäller uppträdande för Bl(x), Kms(x) och Le(x), vilket medför att Eminence-elementet klarar ca 2,5-3 dB högre maximal ljudtrycksnivå än BMS-elementet i Data-Bass-mätningarna i kraft av en motsvarande större rörlig area. Dock är prisnivån också nästan exakt motsvarande högre räknat i dB (akustiker brukar löneförhandla i dB :mrgreen:), så någorlunda linjär luftpumpningskapacitet per krona blir i det närmaste precis lika.

Om du har råd med det högre priset och en riktigt kraftfull effektförstärkare, välj Eminence eftersom detta krävs för att utnyttja elementet till fullo. Annars, välj BMS, där du även kommer undan med mindre kavitetsvolym. Det smartaste är att sälja Procellorna och bygga två eller, om du är halvknasig och/eller har ett gigantiskt rum, möjligen fyra basreflexmoduler bestyckade med något av dessa två element. Dessa gör mos av nästan vilken kommersiellt tillgänglig konstruktion som helst (basmoduler baserade på ett JBL 2242H räcker inte på långa vägar och inte heller Procella om det handlar om slutna lådor med ett 18"-element eller mindre). Oavsett vilket element du väljer kommer basen att räcka och bli över.

- Ekvalisering är obligatoriskt för ett fullgott resultat. Inga basmoduler låter bra med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB.

- Glöm grupplöptidsskillnaderna helt, hörbarheten av dessa är i praktiken noll och ekvaliseringen tar ändå hand om allt som behövs (d.v.s. frekvensgång).

- Runt 20-25 m/s (RMS) kan man klara med en optimerad slitsport, mindre med cirkulära portar. Formen på expansionen vid ändarna är avgörande och även avstämningsfrekvensen har viss inverkan.

- Välj helst plywood för lådorna eftersom detta material är betydligt styvare än MDF och lådorna därför kräver mindre stagning och dessutom blir väsentligt lättare och mindre volymstjälande.

Bästa pris för Eminence NSW6021-6 har du redan hittat.

Bästa pris för BMS 18N862-4 finner du här: https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-18n862-4-ohm-18-inch.html (OBS! Specade värden gäller för 8 ohms-versionen, korrekt spec för 4-ohmsversionen finner du här: https://ibb.co/qsCKCTZ)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Subban

Inläggav Subban » 2023-01-24 19:30

I-or skrev:Elementen är mycket lika vad gäller uppträdande för Bl(x), Kms(x) och Le(x), vilket medför att Eminence-elementet klarar ca 2,5-3 dB högre maximal ljudtrycksnivå än BMS-elementet i Data-Bass-mätningarna i kraft av en motsvarande större rörlig area. Dock är prisnivån också nästan exakt motsvarande högre räknat i dB (akustiker brukar löneförhandla i dB :mrgreen:), så någorlunda linjär luftpumpningskapacitet per krona blir i det närmaste precis lika.

Om du har råd med det högre priset och en riktigt kraftfull effektförstärkare, välj Eminence eftersom detta krävs för att utnyttja elementet till fullo. Annars, välj BMS, där du även kommer undan med mindre kavitetsvolym. Det smartaste är att sälja Procellorna och bygga två eller, om du är halvknasig och/eller har ett gigantiskt rum, möjligen fyra basreflexmoduler bestyckade med något av dessa två element. Dessa gör mos av nästan vilken kommersiellt tillgänglig konstruktion som helst (basmoduler baserade på ett JBL 2242H räcker inte på långa vägar och inte heller Procella om det handlar om slutna lådor med ett 18"-element eller mindre). Oavsett vilket element du väljer kommer basen att räcka och bli över.

- Ekvalisering är obligatoriskt för ett fullgott resultat. Inga basmoduler låter bra med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB.

- Glöm grupplöptidsskillnaderna helt, hörbarheten av dessa är i praktiken noll och ekvaliseringen tar ändå hand om allt som behövs (d.v.s. frekvensgång).

- Runt 20-25 m/s (RMS) kan man klara med en optimerad slitsport, mindre med cirkulära portar. Formen på expansionen vid ändarna är avgörande och även avstämningsfrekvensen har viss inverkan.

- Välj helst plywood för lådorna eftersom detta material är betydligt styvare än MDF och lådorna därför kräver mindre stagning och dessutom blir väsentligt lättare och mindre volymstjälande.

Bästa pris för Eminence NSW6021-6 har du redan hittat.

Bästa pris för BMS 18N862-4 finner du här: https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-18n862-4-ohm-18-inch.html (OBS! Specade värden gäller för 8 ohms-versionen, korrekt spec för 4-ohmsversionen finner du här: https://ibb.co/qsCKCTZ)

Tack för uttömmande och bra svar.

BMS elementet hade kanske varit det sunda och förnuftiga valet då jag i min främre baffelvägg är begränsad av höjden på subben för att få in den i baffelväggen. 18" går in i en liggande låda. 21" blir snäppet för stort. Jag blir ändå något förförd av extremiteten i 21" och den något högre kapaciteten som det elementet kommer med, även om som du säger 2 eller fler 18" subbar varit mer än tillräckligt SPL-mässigt så det blev faktiskt en beställning på ett sånt element :oops:

Har inte slutsteg som kommer kunna pusha det till max men 1200W kommer torde räcka rätt långt. Känsligheten ser något bättre ut enligt simuleringarna i Basta! också för den delen, redan vid 25V så hamnar den uppåt en 118dB med "room gain" inräknat.

Denna subben kommer därmed få hamna i bakänden av rummet

Ska läsa vidare lite på slitsport, kändes annars smidigt att köpa färdiga basreflexrör med tillhörand inner/ytterport även om jag inte hittat någon med direkt mjuk böj.
Senast redigerad av Subban 2023-01-24 21:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-01-24 20:19

Rör och färdiga böjar i alla dess vinklar hittar du hos alla större bygghandlare. Men, fördelarna med slitsport trumfar rör alla dagar i veckan. Sök på slitsport och du skola finna! :)

Subban

Inläggav Subban » 2023-01-27 08:14

Jag sökte och jag fann, blev ändå inte helt klokt. Får läsa vidare men ni kanske kan hjälpa mig bekräfta/svara på några frågor så kanske lite snabbare kan greppa grunderna som behövs för att bygga en slitsport ämnet.

Första tråden jag hittade så säger man så här:

När man säger "slitsad" port så menar flera idag en smal port
som ofta ligger på lådans botten där tvärsnittsytan är samma
som en vanlig rund port.
Svaret på frågan är alltså= Samma längd som den runda porten och samma
tvärsnitt som den runda porten.
Ex. En rund port är 20cm lång och har ett tvärsnitt på 100cm2.
Om lådan är 30cm bred blir "slitsen" 100/30= 3,33cm hög. Längden
skall då vara 20cm.

Egentligen är ovanstående INGEN slitsad låda!
Den "slits" som jag beskrev här ovan är en helt vanlig basreflex-
port med lite ovanliga mått.

En slisad låda enligt gängse regler är en låda där man tar upp
ett antal smala springor ex.vis 10cm långa och 3-5mm breda.
Ofta används hele nedre delen av lådans bredd som slitsyta. Bakom
slitsarna placeras sedan mineralull. Mängden och packningshårdheten
används sedan för att stämma av lådan.
Förfarandet är ett alternativ till vanliga basreflex då det är svårt
att stämma av den. Finns andra orsaker åxå.

Det är viktigt med nomenklaturan!
Vi gammla nördar fattar annars ingenting om man inte håller sig
till den ursprungliga nomenklaturan för hur olika principer heter.
Tycker jag!

1. Frågan på den är då, är den vanlig basreflexport med ovanliga mått jag ska bygga? Baserat på andra trådar känns det inte som jag bygga en slits enligt ovan inlägg men kanske inte heller en fyrkantig basreflex port?

2. Det som rekommenderas i vad som kallas slitsportar verkar vara en port med max bredd på 10-15mm(?), höjden anpassas sedan för att få önskad tvärsnittsarea.

3. Sen ska denna typen av port (helst?) också ha 7° konstant expansion på 10cm vid inlopp/utlopp.

4. Kan man i denna variant av port vinkla kammaren 90° för att få plats med porten? med vilken radie bör man minst ha en sån böj om det är något som är möjligt?

Subban

Inläggav Subban » 2023-01-28 22:50

Så 7mm är egentligen optimalt men det klarar jag inte, får inte ihop tillräcklig tvärsnittsarea på ett vettigt sett. Frågan är var man ska sätta ribban, ska man sikta på 10m/s vid nivåer man faktiskt kommer spela, på 110-115db, sen har man 6db huvudrum till 20m/s, med lite ekvalisering så kanske man snabbt äter upp detta! :?

Vilka lufthastigheter skulle en slits på 25*500 kunna tänkas klara?

Vad räknas som verklig portlängd, räknar man in hela 7° expanderingen i verklig portlängd?

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-01 19:51

Ett första utkast på lådan,
Bilagor
Slitsport_inzommad.png
Slitsport_inzommad.png (29.78 KiB) Visad 6778 gånger
Frontvy låda utkast.png
Frontvy låda utkast.png (73 KiB) Visad 6778 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-01 21:19

Subban skrev:...Så 7mm är egentligen optimalt...

Nej verkligen inte, se till att hålla dig över 7mm.

20m/s kan nog funka i en halvskaplig slitsport. Att bygga för max 10m/s känns lite väl ambitiöst.

Visst 20m/s kan nog höras lite men bara när du kör en enda frekvens med signalgenerator. Och med två bms 18 på full patte så är det nog inte bara det som hörs/känns :wink:

Du behöver inte oroa dig för ekvaliseringen, max porthastighet hamnar strax under avstämningen. Som i ditt fall är runt 20Hz väl? Där kommer du nog inte behöva ekvalisera alls, möjligen isåfall sänka lite, gissar jag :)

Vad simulerar du med för effekt?

Angående portlängd så har jag räknat ut portens medelarea lite grovt och sedan räknat ut portens längd som om den vore ett rör med denna area.

Huvudrum...WTF :)

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-02 20:13

Calleberg skrev:Huvudrum...WTF :)

Läste en del andra försvenskningar när jag lästa gamla trådar så spann vidare i bara farten :mrgreen:

Vid 25V peakar kurvan på 119,4dB, med 3st runda 100mm portar har jag då lufthastigheter på 10,53m/s. Där kanske då slitsportar men samma portarea kan hjälpa mig.

Jag blev dock lite osäker när jag dels snubblade på detta från Herr Öhman i en gammal tråd,

*Slitsportar har typiskt högre linjära förluster, men - de bjuder å andra
sidan på mera headroom för vortex-olinjäriteter. Labbar man med en
massa andra egenskaper i konstruktionen (eller räknar om dem) så kan
man åstadkomma ett likvärdigt resultat som med en rund port, men det
blir inte så av sig själv.

Räddningen kan vara att behärska problemet fullständigt, eller att inte
ha för höga krav. Båda fungerar lika bra. ;)

Sen skickade jag till Eminence och frågade om jag kunde få en step-fil på elementet för underlätta vid design av låda och passade samtidigt på att fråga om designrekommendationer/råd.

EDIT: Jag skrev jag tänkte effektiv lådvolym på 265L med avstämning vid 22Hz

I think you will want at least 464cm^2 worth of port area in order to avoid chuffing with that box size and tuning.
Stor port (och lång) :o

svarade han då att jag funderade på slitsportar för att tillåta högre flödeshastigheter utan få vortex-olinjäriheter varpå han svarade mig så här:
As far as port types, it’s all about volumetric air flow. Simply put, the speaker is going to displace a certain volume of air. You must size the area in such a way that the rate or velocity of that flow stays below a specific threshold. So area is the most important factor. The next thing that comes in to play are losses. The primary of these are resistive losses, by the “no slip” condition of the air which is in contact or adjacent to the walls, and abrupt discontinuities (such as the port terminating abruptly with a flush end verse a flared port which has a smoother transition to the new boundary condition). SO to minimize these issues, you would choose a port profile which minimizes the amount of surface in contact with the moving air, while also having a smooth transition, not abrupt discontinuity, on both ends. Hope this helps.

Runda portar är också överlägset vanligt på köpesubbar? Tänker på t.ex. JBL SSW1 som kostar närmare 100KSEK, två runda portar(!) Jag tänker att om slitsportar är så mycket bättre varför återfinns de inte oftare på köpesubbar?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-02 20:43

Subban skrev:Runda portar är också överlägset vanligt på köpesubbar? Tänker på t.ex. JBL SSW1 som kostar närmare 100KSEK, två runda portar(!) Jag tänker att om slitsportar är så mycket bättre varför återfinns de inte oftare på köpesubbar?

Provräkna lite på den där SSW1 med 5kW in och se vart porthastigheten hamnar :D
Skulle tro att det kan sätta lite perspektiv på hur du kan/bör dimensionera dina egna portar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-03 12:15

Utgående från hur de bägge kommentatorerna uttrycker sig ovan kan direkt konstateras att ingen av dem har studerat vare sig strömningsmekanik eller strömningsakustik, områden som inte är särskilt vanliga i anknytning till elektroakustik. Det finns på detta forum ganska många inlägg inom området tidigare och om man är intresserad bör man inte missa att titta på både Reynolds tal och Strouhals tal samt studera framförallt Roozens och Bezzolas arbeten.

Cirkulära portar är fortfarande vanligast eftersom de är enkla att montera och utgör en standardlösning. En enorm fördel för slitsportar i GDS-sammanhang är att det är någorlunda enkelt att få till en optimal eller nära optimal form.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-03 14:11

I-or skrev:Utgående från hur de bägge kommentatorerna uttrycker sig ovan kan direkt konstateras att ingen av dem har studerat vare sig strömningsmekanik eller strömningsakustik, områden som inte är särskilt vanliga i anknytning till elektroakustik. Det finns på detta forum ganska många inlägg inom området tidigare och om man är intresserad bör man inte missa att titta på både Reynolds tal och Strouhals tal samt studera framförallt Roozens och Bezzolas arbeten.

Cirkulära portar är fortfarande vanligast eftersom de är enkla att montera och utgör en standardlösning. En enorm fördel för slitsportar i GDS-sammanhang är att det är någorlunda enkelt att få till en optimal eller nära optimal form.

Tänka sig att vissa fysikaliska sanningar fortfarande råder, det gör mig glad. :)

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-04 13:58

aja det får bli slitsportar :)

i brist på annat kan jag väl bjuda på en bild på elementet 8)
Bilagor
NSW6021-6.jpg
NSW6021-6.jpg (620.33 KiB) Visad 6526 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-04 14:43

Smidig liten sak :)

Sökte på något helt annat, ramlade då på detta bygge och kom att tänkta på denna tråd, och kanske främst din skräck för blåsljud :D .

Här har du lite erfarenheter från verkliga livet och vad som verkar vara en något underdimemsionerad och enkel slitsport i en applikation som påminner om din.

https://www.avsforum.com/threads/alpine ... d.2958744/

Från inlägg#2 och frammåt...

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-07 18:25

Tack om för omtanken Calleberg :D

Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.
Bilagor
Slitsport inzommad.png
Vågar man hoppas på pluspoäng av I-or m.h.p. radierna?
Slitsport inzommad.png (337.08 KiB) Visad 6443 gånger
Frontvy låda utkast 2.png
Klassisk funktionell design
Frontvy låda utkast 2.png (221.64 KiB) Visad 6443 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-07 18:46

För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-07 19:42

viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218450

En variant. Dock ska vinklarna vara 165 och inte 175 grader. Jämför uträknat porttvärsnitt i förhållande till elementstorlek/pumpförmåga för att få ett hum om hur man kan tänka och jämföra med runda portar. Har aldrig hört tillstymmelse till blåsljud trots maxning med 20 Hz ton.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-08 12:40

I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).

Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara... :)
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Resized_20230207_204129.jpg
Resized_20230207_204129.jpg (230.82 KiB) Visad 6341 gånger

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-02-08 14:42

Calleberg skrev:
I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).

Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara... :)

Det där är ett seriöst sätt att bygga rätt, kommer bli bra det där.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-02-08 14:49

Calleberg skrev:Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara... :)

Trevlig arbetsbänk!
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-02-08 18:39

Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.

10 m/s klarar en cirkulär port på 10 cm så om du vill ju kunna utnytta slitsportens fördelar lite bättre tror jag du får hitta en ny metod att dimensionera med. Att resonera med "headroom" är meningslöst när man har ett simulatorprogram och kan se vad som verkligen händer när man ökar spänningen/effekten. 25 V in är ju ingenting för det där elementet och då duger 4 runda 4"-portar. Prova istället vad som händer om du trycker in typ 75 volt eller så. En slitsport som är någorlunda välgjord skall klara i runda slängar 20 m/s i öppningen så där har du ditt max. Det grundläggande problemet är att elementet är så stort, kraftigt och effekttåligt att det i princip kan köra slut på alla portar oavsett konstruktionsprincip om lådan skall vara rimligt stor. Därför blir det viktigt att välja den porttyp som klarar mest för att minimera suboptimeringen. Det blir då den största långsmala slitsport som får plats i lådan.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-02-09 11:10

Vilken lådvolym är det tänkt? Och vilken avstämningsfrekvens?

Varför begränsa dig till 25V? du nyttjar ju inte på långa vägar det elementet kan med så låg effekt.
Ser ut som att 90 V RMS är vad som behövs för att dra nytta av elementet. Dvs ca 2000W i 4ohm

Med 200 liters låda 20 Hz avstämning och 280 cm2 slitsport ser det görbart ut.
Men du behöver nog göra två portar för att inte höjden blir för stor (tex 2st 530x26mm eller 2st 636x22). Längd ca 700 mm tror jag det kan landa på.
EQ kommer förstås att krävas för att få korrekt frekvensgång.
Mvh
Magnus

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-09 18:44

Nu blev det många att svara, kul :)

I-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).

Jag som läste 10:1 i någon tråd och var nöjd med designen (trots sin enkelhet). Tillbaks till ritbordet igen, blir nog en slits var sida elementet. Skulle tydligen också vara fördelaktig för att undvika "cone rocking" att inte bara ha porten på en sida. Vet inte ens exakt vad jag översätta det till men antar att den man elementet inte rör sig linjärt? (= det beteende man väntar sig utanför xmax?)

Glebster skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218450

En variant. Dock ska vinklarna vara 165 och inte 175 grader. Jämför uträknat porttvärsnitt i förhållande till elementstorlek/pumpförmåga för att få ett hum om hur man kan tänka och jämföra med runda portar. Har aldrig hört tillstymmelse till blåsljud trots maxning med 20 Hz ton.

Tackar för input :)

DQ-20 skrev:
Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.

10 m/s klarar en cirkulär port på 10 cm så om du vill ju kunna utnytta slitsportens fördelar lite bättre tror jag du får hitta en ny metod att dimensionera med. Att resonera med "headroom" är meningslöst när man har ett simulatorprogram och kan se vad som verkligen händer när man ökar spänningen/effekten. 25 V in är ju ingenting för det där elementet och då duger 4 runda 4"-portar. Prova istället vad som händer om du trycker in typ 75 volt eller så. En slitsport som är någorlunda välgjord skall klara i runda slängar 20 m/s i öppningen så där har du ditt max. Det grundläggande problemet är att elementet är så stort, kraftigt och effekttåligt att det i princip kan köra slut på alla portar oavsett konstruktionsprincip om lådan skall vara rimligt stor. Därför blir det viktigt att välja den porttyp som klarar mest för att minimera suboptimeringen. Det blir då den största långsmala slitsport som får plats i lådan.

/DQ-20

Jag tänker att jag inte vågar lita på att slitsen ska klara 20m/s och simulerade således men den effekt jag faktiskt tror är troligt att jag kommer spela på och siktade då 10m/s för att ha säkerhetsmarginal. Blir porten så bra att den klarar 20m/s så klarar den 60V vilket ska med roomgain peaker 127dB vid 23Hz. Nivåer som aldrig kommer vara aktuella för mig. Dessutom kommer det bli 2 subbar om utfallet blir bra 8)

Kraniet skrev:Vilken lådvolym är det tänkt? Och vilken avstämningsfrekvens?

Varför begränsa dig till 25V? du nyttjar ju inte på långa vägar det elementet kan med så låg effekt.
Ser ut som att 90 V RMS är vad som behövs för att dra nytta av elementet. Dvs ca 2000W i 4ohm

Med 200 liters låda 20 Hz avstämning och 280 cm2 slitsport ser det görbart ut.
Men du behöver nog göra två portar för att inte höjden blir för stor (tex 2st 530x26mm eller 2st 636x22). Längd ca 700 mm tror jag det kan landa på.
EQ kommer förstås att krävas för att få korrekt frekvensgång.

Siktar på en effektiv lådvolym på 265L och avstämning på 22Hz, väldigt öppen för en diskussion och tar gärna emot input kring detta.

Nej jag kommer aldrig vara när att nyttja kapaciteten i elementet. This is pure fun!

Två portar får det nog bli nu ja för att lyckas hålla 1:20 förhållandet.

EQ absolut, även om frekvensgången inte ser katastrof dåligt ut med room gain(?).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-09 19:19

Subban skrev:Nu blev det många att svara, kul :)

I-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).

Jag som läste 10:1 i någon och var nöjd med designen (trots sin enkelhet). Tillbaks till ritbordet igen, blir nog en slits var sida elementet. Skulle tydligen också vara fördelaktig för att undvika "cone rocking" att inte bara ha porten på en sida. Vet inte ens exakt vad jag översätta det till men antar att den man elementet inte rör sig linjärt? = det beteende man väntar sig utanför xmax?

10:1 duger, 20:1 blir bra. Konens rotationsmoder (rocking modes) ligger en bra bit över elementets grundresonansfrekvens (ca 24-25 Hz) och kommer inte att exciteras av potentiell akustisk snedbelastning från porten som är avstämd till ca 20 Hz. För välkonstruerade/välbyggda element märker man för övrigt mycket sällan av rotationsmoderna eftersom asymmetrin i upphängning och motor är mycket låg.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-10 10:10

Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.

Därefter simulerar du enklast olika lådvolymer vid denna frekvens och ser vad det innebär för dimensionerna på en eller två basreflexportar. Precis som du själv skriver måste det ju vara praktiskt genomförbart.

Om du märker att det inte fungerar praktiskt höjer du avstämningen 1 Hz i taget och studerar utfallet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-10 10:57

Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.

Därefter simulerar du enklast olika lådvolymer vid denna frekvens och ser vad det innebär för dimensionerna på en eller två basreflexportar. Precis som du själv skriver måste det ju vara praktiskt genomförbart.

Om du märker att det inte fungerar praktiskt höjer du avstämningen 1 Hz i taget och studerar utfallet.

Och i tillägg till det Glebster skriver, Det som begränsar dig kommer bla annat vara som du redan varit inne på Porthastigheten. 20-25 M/s kan du sikta på.

Portlängden; dvs får den överhuvudtaget rum i lådan :)

Och tillslut: är portlängden sådan att halvågsresonans kan inträda, (ungefär som i en orgelpipa).
För t.ex 80Hz är halva våglängden 2.1 meter. det innebär att du vill ha en port som är väsentligt kortare än det. För delning 80 Hz; sikta på hälften av 2,1M, längre än så vill du inte ha porten. För delning 125Hz vill man hålla sig under 0,7M. Filterbrantheten spelar in ochså, och anväder man flacka filter så kan det vara smart att vara lite extra konservativ.

Det verkar inte alldeles självklart att halvvågsresonans ALLTID uppstår i långa portar, Dessutom tror jag att slitsportarna kan vara mindre känsliga för sådant. Men håller man sig ifrån alltför långa portar är det ju ett ickeproblem.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-10 11:38

Vad både Calle och jag är inne på är att fixera vissa parametrar för att inte ha för många variabler samtidigt. Att låsa värden för porthastighet och avstämningsfrekvens kan vara en bra början. Med det sagt, de är inte huggna i sten, nåväl, inte mdf heller.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-02-10 11:39

Calleberg skrev:
Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.

Och i tillägg till det Glebster skriver, Det som begränsar dig kommer bla annat vara som du redan varit inne på Porthastigheten. 20-25 M/s kan du sikta på.

Och tillslut: är portlängden sådan att halvågsresonans kan inträda, (ungefär som i en orgelpipa).
För t.ex 80Hz är halva våglängden 2.1 meter. det innebär att du vill ha en port som är väsentligt kortare än det. För delning 80 Hz; sikta på hälften av 2,1M, längre än så vill du inte ha porten. För delning 125Hz vill man hålla sig under 0,7M. Filterbrantheten spelar in ochså, och anväder man flacka filter så kan det vara smart att vara lite extra konservativ.

Det verkar inte alldeles självklart att halvvågsresonans ALLTID uppstår i långa portar, Dessutom tror jag att slitsportarna kan vara mindre känsliga för sådant. Men håller man sig ifrån alltför långa portar är det ett ickeproblem.

För en smal slits är inte lufthastigheten i själva slitsen särskilt kritisk. I ett stationärt flöde är det kritiska Reynoldstalet ca 2300 men i ett oscillerande flöde kan den siffran öka med en faktor 20 eller mer till över 50000. Skälet är att den turbulens som börjar bildas avbryts när flödet byter riktning. Lite som att skaka ett Etch-a-Sketch två gånger per cykel om boomermetaforen ursäktas. Ju högre avstämningsfrekvens, desto svårare har luften att bygga upp ett turbulent flöde i porten. Om man jämför en slits med höjden 1cm med en cirkulär port på 10cm så är den hydrauliska diametern (typiska längden) på slitsporten endast 1/5. Det innebär att slitporten "tål" betydligt högre lufthastigheter än 20 m/s. Anekdotiskt räknade I-or med att han hade ca 50 m/s i en 7mm slits som han använde för eget bruk. Problemet är istället portöppningen. Dels finns problem i delen där porten vidgar sig och hastigheten minskar, dels när luften nått slutet av porten och trillar över kanten. Det är där som lufthastigheten måste hållas nere och flödet ha rätt "hastighetsprofil" . När det gäller portresonanser så är det ett problem även om inte högtalaren spelar någon ton som överensstämmer med t.ex. halvvågsresonansen. Skälet är att den "puff" som kan uppstå vid virvelbildning kring portöppningarna kan dra igång resonansen helt utan yttre hjälp. Det är bland annat därför som utformningen av mynningarna kräver extra uppmärksamhet. Vad som händer i porten, stannar i porten såvida man inte har väldigt taskig ytråhet eller andra ojämnheter. Den stora utmaningen ligger i portmynningarna.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-10 11:57

Grymt inlägg, DQ!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-02-10 13:46

Glebster skrev:Grymt inlägg, DQ!

Tack!

Jag har ju funderat oproportionerligt mycket på det där. Inte för att jag tänker göra något särskilt utan för att jag försöker förstå hjälpligt. Min slutsats är: gör som I-or säger.

Roozen gjorde mycket av grundarbetet men han kom inte fram med något rimligt sätt att optimera portöppningen. Del två i hans papper i ämnet finns för övrigt inte att få tag på "open source". Den innehöll optimeringar. Hans portar var "bättre" men inte optimerade i ordets rätta bemärkelse eftersom ha inte hade klart för sig hur det skulle gå till. Men han uppmärksammade Strouhals tal när det gäller avrundningen i portöppningen. För honom var det relevant för han kunde inte optimera portens väg dit. Istället observerade och simulerade han virvelbildning runt portens fräsradie där den "typiska längden" definierades som radien på rundningen. För att undvika att Strouhals tal (S=f*L/U, som till skillnad från Reynoldstal gäller växlande flöden) hamnar i det kritiska bandet 0,2-0,4 (där i princip alla flygande fåglar håller sig för att just skapa optimal virvelbildning) så kom han fram till att en relativt liten radie var nödvändig: flödeshastigheten (i nämnaren) är ju som lägst i slutet av portöppningen och för att hålla nere Strouhals tal måste man se till att radien (i täljaren) inte blir för stor så att luftens viskösa krafter "kan hänga med runt hörnet".

Det var här som Bezolla gjorde ett signifikant bidrag genom att använda Helmholtz-ekvationer. Vad jag förstår så lämpar sig inte Navier-Stokes för att göra optimeringar eftersom de är för krävande på flera sätt. Det är en sak att räkna ut hur något blir, en annan att iterera sig fram till ett optimum.

OT[I filmindustrin löser man Navier-Stokes på löpande band med linjär approximation när man gör CGI. Man gör det genom att ställa upp mycket ett stort antal linjära ekvationer och lösa dem pixel för pixel, bildrutan för bildruta. Men även där blir det viktigt att "fuska" så mycket som möjligt eftersom det annars kan ta en vecka eller så att ta fram 1 sekund film. Det låter sig göras om man har de pengar och den tid som filmindustrin har. Lustigt nog är man främst intresserad av sätt att skruva upp turbulens till 11 eftersom laminära flöden inte är så roliga att titta på.]slut OT

Bezzolas gav en metod som man kan lägga in i t.ex. COMSOL och få ut en optimerad port. Men optimum varierar och Bezzolas artikel visar en relativt stor känslighet för dimensioneringen med avseeende vad som verkligen är optimum. Antingen är det optimalt eller så är det inte det. Om man vill ha en lösningen som är "väldigt bra" men inte sant optimerad (vilket inte är möjligt annat än genom att själv hacka ihop algoritmen) så ter sig I-ors riktlinjer "spot on". Det ser i princip ut som Roozens portar men förbättrad med den kunskap som Bezollas artikel ledde till samt det faktum att en slitsport gör att man kan koppla loss hydraulisk diameter från portarea samtidigt som priset i form av friktionsförluster kan göras minimala. Och är det så att den konstruktion som man har i åtanke verkligen kräver en optimerad port så är det inte längre hobbykonstruktioner och man bör kunna så mycket som strömningslära att man inte behöver fråga om råd på ett svenskt hempularforum. Att hålla reda på Reynoldstal, Strouhals tal och de relevanta hydrauliska diametrarna som förekommer i en port är nödvändigt för att verkligen optimera en port. Genom att istället välja en standardformel som blir bättre än det som är färdiggjort kan man, i brist på optimering, bespara sig den alltför vanliga suboptimeringen och få tid över till att välja tjusiga fanér om man nu inte nödvändigtvis tycker att lyssna på musik är det viktigaste.

Det standardrecept som I-or föreskriver har jag uppfattat såhär:

1. Slitsport med ett förhållande mellan höjd och bredd ≧20
2. Portöppningarnas slutarea är 2 x portarean
3. Maximal lufthastighet i portöppningen under 20 m/s
4. Portarna minsta mått vidgas med en lutning på totalt 14-15 grader från porten till portöppningen. Om vidgningen sker på båda sidor porten blir det 7-7,5 grader per sida
5. Portöppningarna skall vara försedda med baffel. På utsidan finns normalt redan en baffel och den inre kan vara kort, typ 7 cm (eftersom sju är ett magiskt tal)
6. Runda portöppningarnas övergång till bafflarna med en liten radie, typ 1 cm eller så.
7. Se till att det är slätt i porten och runda av eventuella kanter.

Men jag kan ha missuppfattat något.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-10 14:33

Kanoners!

Kan du förtydliga lite bara?

#2 Minst två gånger arean? Eller är detta slitsportens "Gyldene snitt" :)

#4 Om man har en rak sida i porten pga av att man använder lådväggen för enkelhetens skull, är man då inte piskad till att använda 7,5 grader på expanderande sidan eftersom det handlar om att den oscillerande luften inte kan följa väggen om vinkeln är för stor?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-10 16:04

Tack för ett par mycket trevliga essäer inom strömningsdynamikens/-akustikens underbara område.

Det som har skrivits på detta forum ligger nog i framkant i världen, då faktisktianerna tycks uppvisa ett närmast fetischistiskt intresse för basreflexportar. Audiofiler vill alltid veta hur systemen hanterar extremer, antagligen för att uppnå någon form av själslig frid. Sanningen är dock att om porten har en låg avstämningsfrekvens så kommer den med musiksignaler oerhört sällan att ens aktiveras märkbart och när den väl gör det så kommer den ännu mer sällan att drivas till maximala ljudtrycksnivåer (filmljudsexcesser undantagna).

Navier-Stokes ekvationer beskriver rörelsen för fluider via en hoper osedvanligt knepiga olinjära differentialekvationer från mitten av 1800-talet, vilka man helst undviker om man kan. Detta gäller alldeles speciellt i fallet strömningsakustik, där man inte bara har strömningsdynamiska effekter att hantera, utan även akustiska dito.

Dessutom visar det sig i den verkliga världen, långt bortom flumområdet HiFi, att man i alla fall måste begagna sig av mer eller mindre väl tillyxade turbulensmodeller inom området Computational Fluid Dynamics som utgår från N-S ekvationer. Man kommer alltså inte ifrån handpåläggning baserad i empiri. Som tur är finns det dock ingen anledning att försöka att modellera exakt hur virvelbildningen ser ut i en basreflexport eftersom det är just virvelbildning som man vill undvika. Därför inriktar man sig på att utforma porten så att virvelbildningen i stort sett hamnar utanför det dynamiska område som man modellerar och att man istället behåller huvudsakligen laminära förhållanden hela vägen.

Man bör hålla i minnet att man kan optimera hur mycket man vill tills man träffar på verklighetens alla krångliga hinder som avviker från det förenklade fall som man har simulerat. Strömningsakustiska problem är extremt känsliga för små avvikelser här och där, vilka lätt kan påverka diverse störningar med minst 20 dB. 8O Nu är det knappast riktigt så illa i fallet basreflexportar, men området är fullt av svårhanterliga effekter och egentligen kan man inte vara säker förrän man har utfört ganska omfattande mätningar.

Det går för övrigt utmärkt att expandera portmynningarna mer än en faktor två och man kan även ta fram asymmetriska tokoptimerade portmynningsformer när porten t.ex. löper längs lådväggen. Dessutom kan man gå full extremakustiknörd genom att reducera inverkan av turbulensexciterade pipresonanser i porten (vilka via hörselns frekvensberoende känslighet oftast leder till de tydligaste problemen), men hur man gör det på bästa sätt är ett helt eget och tekniskt delikat område.

Trots att de flesta slitsportar som på senare tid har GDS-byggts på detta forum inte är tokoptimerade så är de ändå betydligt bättre än nästan alla kommersiellt tillgängliga konstruktioner, något som får anses vara fullt tillräckligt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Navier%E2%80%93Stokes_equations
https://en.wikipedia.org/wiki/Turbulence_modeling

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-02-10 16:59

Genelec är väl en av ytterst få som har en port liknande det som diskuteras här

Bild
Bild

Ingenjören som ligger bakom är väl också en sådan som har ett väldigt särintresse för bas :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-10 17:48

Jo, Genelec tycks ha gjort ett hyggligt försök, men lustigt nog så visar deras egna simuleringsresultat ovan (det ser ut att handla om statisk strömningshastighet) att portformen inte är optimal. Dessutom är sidoförhållandet för lågt, runt 6:1 vid mynningarna, vilket gör att slitsantagandet med 2D-geometri faller.

Detta är för övrigt en liten basmodul med begränsade prestanda till ett högt pris. Man bör lägga pengarna på något annat.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-10 18:25

Den här tråden har utvecklats på bästa faktisktvis. Älskar när I-or mfl dödar hifimyter och mumbo jumbo genom välformulerade inlägg och vetenskapliga referenser och mätningar - kudos! Finns det ens någon annan bransch som är så genomsyrad av konstigheter?!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-02-10 20:03

Glebster skrev:Finns det ens någon annan bransch som är så genomsyrad av konstigheter?!

Hudvård?
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-02-10 20:26

Hälsokost?
Handel med kryptovalutor?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-10 21:27

Haha. Låt mig omformulera; teknisk bransch.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-02-10 22:52

Calleberg skrev:Kanoners!

Kan du förtydliga lite bara?

#2 Minst två gånger arean? Eller är detta slitsportens "Gyldene snitt" :)

#4 Om man har en rak sida i porten pga av att man använder lådväggen för enkelhetens skull, är man då inte piskad till att använda 7,5 grader på expanderande sidan eftersom det handlar om att den oscillerande luften inte kan följa väggen om vinkeln är för stor?

#2. Nej, det vara bara jag som gav uttryck för vad jag uppfattade var "formulär 1A". Det beror ju på hur mycket area man behöver i slutet av porten...

#4. Nej, 15 grader totalt. Det är inte ärtor som skjuter ut utan en gas/fluid. Rent generellt så tycker jag det är svårt att med mina begränsade kunskaper förklara vad som "egentligen" händer. Man kan se det hela på ett "Bernoullisk" sätt och bara hänvisa till att dP/dx är lika. (Ett sammanträffande i sammanhanget är att Venturi-rör för tryckmätning som standard har 21 graders inlopp och 15 graders utlopp.)

Men om man tänker på ett mer FEM/CFD-mässigt sätt med små fluidpaket som har massa, yta, hastighet och viskositet så blir det svårare. För att verkligen förstå turbulens anser jag dock det senare vara nödvändigt.

[OT]Detta gick upp för mig en gång för hundra år sedan när jag lyssnade på ett seminarium med Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening som av någon märklig anledning spårade ur och började handla om virvelbildning bakom svenska jaktplan. Spoiler alert: det blir rejäla virvlar som ligger kvar och om man kommer efter och åker in i dem blir det tråkigt. Och det förstår man inte om man inte förstår vad en flygplansvinge "egentligen" gör med luften, nämligen slänger den nedåt för att bygga lyftkraft. Det var också där jag fick lära mig om den Karmanska virvelgatans inverkan på länsande båtar med symmetriska segel (vaggande Ljungströmare). Fun fact: Werner Heisenberg skrev sin doktorsavhandling om turbulens (Karmanska virvelgator) och enligt honom själv verkar han livet igenom ha tyckt att det var helt omöjligt att bemästra ämnet. Jävla skitfysik helt enkelt. "Surt", sa räven om rönnbären: doktorsavhandlingen blev inget vidare tycker jag och betygskommittén var inte så att säga "blown away", men han fick godkänt och hade ju talang för annat. [/OT]

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-11 12:15

Tack allihop, en ynnest att få ta del av er kunskap! :)

I-or skrev:10:1 duger, 20:1 blir bra. Konens rotationsmoder (rocking modes) ligger en bra bit över elementets grundresonansfrekvens (ca 24-25 Hz) och kommer inte att exciteras av potentiell akustisk snedbelastning från porten som är avstämd till ca 20 Hz. För välkonstruerade/välbyggda element märker man för övrigt mycket sällan av rotationsmoderna eftersom asymmetrin i upphängning och motor är mycket låg.

20:1 förhållande får det bli, funktion före design!

Det är i princip så jag har gjort, hade egentligen velat ha avstämningen vid 20Hz men portlängden blir rätt lång då. 22Hz och 265L har jag kommit fram till är rimliga kompromisser för mig. Bygger jag med 20mm björkplywood så får jag grovt räknat 18L till på samma yttermått. Hade eventuellt kunnat gå sikta på 21Hz avstämning då men lockar nog ändå mer att i det fallet hålla nere djupet och hålla fast vid 22Hz.

Prel. portarea just nu 2 x 14300 (550 x 26) ger mig hastigheter på runt 10m/s vid volymer jag tror jag kan tänkas spela på. Även portlängden blir hanterbar och jag slipper böja den vilket känns lite bökigt! (?)

Ni som byggt med björk plywood, var har ni köpt det? Lokala byggvaruhandeln hade inte av tillfredsställande kvalitet m.h.p. framförallt planheten på skivorna. De byggen jag sett på nätet ser dessutom ut att ha många fler tunna lager än det jag hittade. Antar jag får vända mig till Beijer Bygg eller någon större kedja som eventuellt då får specialbeställa detta? Vad ska jag fråga efter? Är det någon speciell kvalitet?

Calleberg skrev:Och i tillägg till det Glebster skriver, Det som begränsar dig kommer bla annat vara som du redan varit inne på Porthastigheten. 20-25 M/s kan du sikta på.

Det verkar inte alldeles självklart att halvvågsresonans ALLTID uppstår i långa portar, Dessutom tror jag att slitsportarna kan vara mindre känsliga för sådant. Men håller man sig ifrån alltför långa portar är det ju ett ickeproblem.

Den här subben ska rakt ner i hembioträsket och således har vi LFE-spåret att hänsyn till som kan ha innehåll upp till 120Hz. Annars är BM delningarna 4:e ordningen L/R filter vid 80Hz för surround och 40Hz för frontsystemet. Så jag antar jag ska försöka hålla mig under 0,7 och det klarar jag ju fint med 22Hz avstämningen enligt ovan.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-11 12:25

Subban skrev:...Ni som byggt med björk plywood, var har ni köpt det? Lokala byggvaruhandeln hade inte av tillfredsställande kvalitet m.h.p. framförallt planheten på skivorna. De byggen jag sett på nätet ser dessutom ut att ha många fler tunna lager än det jag hittade. Antar jag får vända mig till Beijer Bygg eller någon större kedja som eventuellt då får specialbeställa detta? Vad ska jag fråga efter? Är det någon speciell kvalitet?

Jag köpte på Beijer, 18mm var den. Kommer inte ihåg kvalitet men det var inte nån av de dyrare sorterna utan kostade 830:- vilket jag tyckte var dyrt nog. Mycket nöjd med ytfinheten ändå så jag tror inte man behöver bättre kvalitet till sånt här.

Finns lite bilder här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=72306&p=2193760#p2193760
Jag har blandat K-plyfa och Björkplywood. Ytterlagret (förutom undersidan och bakstycket) är Björk, tretton lager faner får jag det till.

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-14 08:17

Fick in priser från byggvaruhandel, blir väldigt dyrt med björkplywood.

813kr / kvm + 1875kr i frakt för det inte är lagervara samt en delningskostnad på 625kr om man inte beställer hel pall.

Jag behöver köpa minst två skivor, med tanke på fraktpriset kanske det är värt att köpa material till en eventuell andra bas direkt.

Blir nästan 12500 för 4 skivor 8O

22mm MDF är den tjockaste som finns på lager, antar han kan ta hem 25mm men åker väl på ungefär samma frakt och delningskostnad där med.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-14 13:25

Kör på MDF och se till att staga upp de största ytorna istället. Jag byggde i 19mm MDF och anser att det är tillräckligt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-02-14 15:36

Jag har haft ögonen på Interiörplywood (Cmpc Selex Plywood A/C) hos Beijer, men inte sett i verkligheten. Beijer har 15 mm skivor i centrallager. Tyvärr är det bara 5 lager, men en fin sida. Inte alltför högt pris.

PS. på grund av att jag råkat utför MDF skivor som luktat och släpper ifrån sig något som min lungor inte vill andas in. Så kommer jag framledes undvika MDF.

//Michael

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-16 08:39

Letade vidare och Beijer kan ordna 21mm björkpywood BB/BB kvalitet med 17lager för 2200kr skiva, ingen fraktkostnad eller delningskostnad. Frågade även 18mm men verkade inte finnas i lager och björkplywood är en bristvara i hela europa för fillfället då Ryssland är den överlägset störta producenten av detta.

Fortfarande otroligt mycket dyrare än MDF, Beijer hade inte heller 25mm MDF på lager utan 22mm som kostar 678kr per skiva.

Jag får fundera lite på detta, vill bygga så kompromisslöst jag kan. Vill inte sitta där efteråt och fundera på hur det kunde blivit om bara gjort si eller så. En hybrid lösning kanske med 21mm plywood tillytterskalet sen stagning, portar och inre baffelskivan i MDF?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-16 09:12

Stagar du bara på ett lämpligt sätt kommer du ALDRIG höra skillnad, är min mening.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-02-16 09:57

Håller med Glebbe. Stagar du riktigt ordentligt så väger det upp för den mindre styvheten i MDF. Ju mer du stagar, desto högre upp i frekvens hamnar resonanserna i väggarna och eftersom det är en basmodul, så räcker det med att få upp dem över ett par hundra Hz antar jag. Jag tror att en ostagad plywoodlåda inte har en suck mot en ordentligt (= ett par dm mellanrum) stagad MDF-låda men för att vara säker behöver man simulera (läs I-or FEM el likn) eller testbygga och mäta med accelerometer.
Jobbigare att bygga dock.

Utöver det som redan skrivits i tråden kan du kolla här:
viewtopic.php?f=3&t=72407&p=2196116&hilit=plywood#p2196116
I-or skrev:Man bör hålla i minnet att man inte behöver trötta ut sig med att bygga baslådor med überhög mekanisk impedans (styva/tunga/dämpade). Man bör se till att den första moden ligger över 200 Hz och detta åstadkommer man ganska enkelt om man använder 18 mm plywood och några interna stag. Att plywood har relativt låg förlustfaktor spelar ingen roll eftersom nyttosignalen ligger långt under den första resonansfrekvensen. E-modulen för plywood är runt 5 ggr högre än för MDF, vilket ger ungefär en fördubbling av resonansfrekvenserna.

För övrigt behöver man heller inte sikta på konstant frekvensgång för högtalaren, utan bara utnyttja den kavitetsvolym man har plats för och sedan ekvalisera fram en korrekt frekvensgång. Det enda som i stort sett händer i en mindre låda är att verkningsgraden sjunker, d.v.s. att det går åt mer effekt för en given ljudtrycksnivå vid låga frekvenser (om vi bortser från den vanligtvis försumbara distorsion som ökningen av luftolinjäriteterna ger upphov till).

viewtopic.php?f=3&t=73096&p=2233025&hilit=plywood#p2233025
I-or skrev:...Man kan mellan tummen och pekfingret säga att plywood har 4 gånger högre E-modul än MDF och därmed dubbelt så höga strukturella resonansfrekvenser som MDF allt annat lika (alternativt kan väggtjockleken halveras för plywood för samma resonansfrekvenser).

viewtopic.php?f=3&t=73195&p=2231767&hilit=plywood#p2231767

I-or skrev:Här har vi en enkel 12"-bestyckad (8 kg, mms = 0,125 kg) sluten basmodul med måtten 500x500x500 mm med MDF 15 mm (grön), MDF 19 mm (röd) och plywood 12 mm (cyan):

Bild

Finns mycket mer att läsa i ovan länkade trådar och på andra ställen på Faktiskt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-02-16 12:17

Se upp med att blanda olika träslag/skivor. De kan utvigda sig lite olika och så slår sig skivorna (böjer sig). Jag råkade limma ett par 6 mm MDF bitar på en 16 mm spånskiva som jag har som 'sågbord'. Den är som en banan ibland. Varierar beroende på luftfuktigheten.

//Michael

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-16 13:54

Du kan bygga lådan i björkplywood men staga med K-plyfa och kanske t.om göra botten i K-plyfa. om du vill spara några kronor. 21mm är ju lite väl påkostat men är det vad som finns i lager så ...

Egentligen kan du bygga allt i K-plyfa, men det är lite tråkigare att jobba med och ska det sen vara finnish så blir det ännu lite tråkigare...(spackel) :)
Portar kan du göra i mdf eller tjock masonit, men då kan det vara bra att limma smart med flexibelt lim.

Jag skulle ha undvikit 25mm MDF. De är de rätt mjuka innuti, onödigt dyra och dessutom är det tiofallt mer effektivt att gå på en tunnare skiva och staga.

Oavsett materialval kommer det röra sig lite och enda sättet jag känner till för att slippa fogar som blir synliga efter ett tag är att gera dem 45 grader. Men är du smart är det bara två kanter som du behöver göra det på. Om du ens tycker det är ett problem alltså.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-02-16 14:34

Om man vill undvika att skarvarna skjuter så kan man ju kopiera designspråk från Magico och fräsa ett litet spå längs alla skarvar.

Behöver ju dock inte göra lika breda och djupa som de gjort men för att förstå principen.
Bild

Såhär rättfärdigar de sitt val av rejält stagad aluminium till sina lådor. Det ser man ju direkt hur mycket lådväggarna rör sig :D

Bild
https://www.magicoaudio.com/titan
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-16 14:39

Eller så kan man gå full Magico-knasboll och bygga lådorna i aluminium direkt. :mrgreen:

Mer allvarligt så är ovanstående simuleringsresultat naturligtvis trams eftersom strukturljudavstrålningen med en bara någorlunda välkonstruerad baslåda ligger långt under hörbarhetströskeln. För fullspektrumhögtalare är det dock en annan sak, då man har strukturresonanser i passbandet, men även då är risken för hörbarhet i normalfallet låg.
Senast redigerad av I-or 2023-02-16 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-02-16 14:42

I-or skrev:Eller så kan man gå full Magico-knasboll och bygga lådorna i aluminium direkt. :mrgreen:

Precis. För den som känner sig manad 8)

https://www.magicoaudio.com/enclosures
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-02-16 15:14

Jag tror det räcker långt med att styva till lådan med att kapa till solidträ, t.ex.38x22 mm, som kapas i 45 grader i värdera änden (om lådan är kubisk). Därefter spiklimma dom mellan botten-sidovägg och topp-sidovägg, samt om det bedöms nödvändigt mellan topp och botten mot bakstycke och baffel. Ungefär som byggkranar är stagade i triangelform.

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-16 22:57

tål att funderas lite på ändå! får ändå några liter extra lådvolym, om än väldigt dyra.

dyrt och göra misstag blir det med, gäller och ha tungan rätt i mun :roll:

just nu brottas ja med djupet på lådan, skulle vilja försöka hålla ner djupet lite mer, innebär antingen högre avstämning eller om jag något smart sätt att bygga en vinklad port med snäll radie.

en idé är att göra flera djupa snitt i en plywoodskiva fukta den och sen böja.

Gällande skarvarna hade jag ett tag tankar på att göra som JBL i nedan bild, kanske värt att lägga lite tid för att göra något sånt.
Bilagor
jbl.png
jbl.png (57.95 KiB) Visad 4270 gånger

jansch

Inläggav jansch » 2023-02-16 23:30

Fantastisk tråd!
Blir dock lite "beklämd" av Magio:s argument om lådresonanser och vibrationer. Typiskt marknadsförings/retorikskit som inte är omsatt till verklig påverkan av resultatet.
Varför? Jo, det är i princip omöjligt/extremt svårt att verifiera med sådana simueringar/mätningar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-02-17 00:23

Kraniet skrev:Om man vill undvika att skarvarna skjuter så kan man ju kopiera designspråk från Magico och fräsa ett litet spå längs alla skarvar.

Behöver ju dock inte göra lika breda och djupa som de gjort men för att förstå principen.
[ Bild ]

Såhär rättfärdigar de sitt val av rejält stagad aluminium till sina lådor. Det ser man ju direkt hur mycket lådväggarna rör sig :D

[ Bild ]
https://www.magicoaudio.com/titan

Titan väger endast 395 lbs. Den är som klippt och skuren för grabbarna i marklyfttråden. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-02-17 23:12

Subban skrev:Gällande skarvarna hade jag ett tag tankar på att göra som JBL i nedan bild, kanske värt att lägga lite tid för att göra något sånt.

Glöm det. Man gör så när man fabriksproducerar och CNC-fräser färdigfanérade skivor i mdf. Man kan i princip vika ihop en låda och använda packtejp istället för tvingar. Skitsmidigt i produktion. Men för DIY i ett exemplar finns det ingen större poäng eftersom man måste vara Europamästare i överhandsfräs.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-18 21:48

Glöm det. Man gör så när man fabriksproducerar och CNC-fräser färdigfanérade skivor i mdf. Man kan i princip vika ihop en låda och använda packtejp istället för tvingar. Skitsmidigt i produktion. Men för DIY i ett exemplar finns det ingen större poäng eftersom man måste vara Europamästare i överhandsfräs.

/DQ-20

Skönt att det räcker med att vara Europamästare iaf :mrgreen:

Vet inte om det är som att svära i kyrkan i ett DIY-forum, men faktum är att jag funderar på att ta hjälp och CNC-fräsa fram delarna om det inte blir allt för kostsamt. Samtidigt kan jag köpa på mig en del bra, vettiga verktyg för pengarna jag behöver lägga på att få det gjort så återstår väl se vart det hamnar. En del beslut måste mogna fram!

Har ritat lite på ett nytt utkast, börjar dock få lite kalla fötter gällande lådstorleken, blir sjukt stort. Hade väl främst velat få ned djupet på lådan. Effektiv lådvolym i nedan utkast är 334L. D.v.s. långt över vad jag först räknade med och då jag inte ändrat portlängden ligger jag även lägre i avstämning vilket såklart är trevligt.

EDIT: I Basta så har man ju "actual portlength" och "effective port length", manualen för Basta! säger så här:
Some of the free air on both sides of the port adds to the oscillating mass, the actual port length needed is somewhat shorter than the effective length. Both these lengths are calculated by Basta!, but usually only the actual length is interesting for the box design.

Jag tolkar detta som jag behöver ha "actual port length" - "effective port length" / 2 fritt bakom porten. I mitt fall blir detta ~61mm, tänker jag rätt?
Bilagor
baksida_v3.png
baksida_v3.png (326.81 KiB) Visad 5140 gånger
front_v3 liggande.png
front_v3 liggande.png (226.49 KiB) Visad 5140 gånger
V3 front vy.png
V3 front vy.png (217.38 KiB) Visad 5140 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-18 23:14

Några inspel;

Bakväggen saknar stagning.

Radien på portändarna är sannolikt för stor.

Ja, du har förstått rätt med portlängd. En tumregel kan vara att hålla 1 dm fritt.

Jag tycker du gör portarna onödigt komplicerade, följ gaveln med en enkelvägg istället likt min och Sammels exempel.

Övervägt att bara ha 1 port längs bakvägg som löper ut på ena gaveln istället?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-18 23:28

60-70mm är vad jag skulle ha haft som minimum fri luft bakom de där portarna så det låter väl ok, även om ett par cm till gett lite mer "feelgood"
Vad är upp och ner på den där låddan? För att slippa synliga skarvar skulle jag gjort fronten invändig. Jag hade ochså gömt botten med sidoväggarna. Som lök på laxen hade jag inte fräst ur stagen lika mycket heller.

Jag hade dessutom skippat de två som går längs med portarna ochm låtit porten vara stag istället.

Jag säger INTE att det är rätt sätt. Bara annorlunda och kanske liite bättre :mrgreen:

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-19 11:48

Calleberg skrev:60-70mm är vad jag skulle ha haft som minimum fri luft bakom de där portarna så det låter väl ok, även om ett par cm till gett lite mer "feelgood"
Vad är upp och ner på den där låddan? För att slippa synliga skarvar skulle jag gjort fronten invändig. Jag hade ochså gömt botten med sidoväggarna. Som lök på laxen hade jag inte fräst ur stagen lika mycket heller.

Jag hade dessutom skippat de två som går längs med portarna ochm låtit porten vara stag istället.

Jag säger INTE att det är rätt sätt. Bara annorlunda och kanske liite bättre :mrgreen:

Faktum är att jag hade det så men ändrade till så här :wink: men det kanske svänger tillbaka igen, försöker skissa fram lite olika lösningar och med er input så hittar man förhoppningsvis till slut något riktigt bra!

Ja lite extra marginal än Basta! exakta uträkning bör man nog absolut ha, precis som du skriver om inte annat för feelgood känslan!

Jag har lämnat kvar 50mm på stagen, exakt hur mycket hade du inte fräst ut i stagen?

Glebster skrev:Några inspel;

Bakväggen saknar stagning.

Radien på portändarna är sannolikt för stor.

Ja, du har förstått rätt med portlängd. En tumregel kan vara att hålla 1 dm fritt.

Jag tycker du gör portarna onödigt komplicerade, följ gaveln med en enkelvägg istället likt min och Sammels exempel.

Övervägt att bara ha 1 port längs bakvägg som löper ut på ena gaveln istället?

Ja bakväggen behöver nog med ett par stag. :)

Ja portarna blir komplicerade och kräver nog CNC-fräsning för att kunna realiseras. Det jag gillar dock är symmetrin rent visuellt, spelar ju dock mindre roll om jag bygger in dom i framtiden och det är just den framtida eventuella inbyggnaden som gör att jag vill ha porten på fronten. Hade blivit grymt mycket enklare att följa sidoväggarna dock.

En liten följdfråga på att bygga in subben och spänna tyg framför den, är det samma säkerhetsmarginal fram till tyg som till bakvägg som gäller fram till tyget även om det är ljudtransparent?

Angående radien så blev den så stor för att mindre såg estetiskt inte riktigt lika tilltalande ut och jag trodde faktiskt inte det påverkade, men om det gör det så det går jag ner, är nu 20 radie. Vad ska jag sikta på?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-19 12:28

Jag hade gjort stagningen helt annorlunda tror jag, och sannolikt så hade jag bestämt mig under byggets gång vad som skulle bli enklast och effektivast.

Men om vi utgår från din ritning så hade jag nog skippat förstärkningarna som löper parallellt med portarna och bara skruvat en eller två remsor i porten som ochså sammanbinder toppen och botten stället. Ditt "kyrkfönster" hade jag gjort med 9st fyrkantiga hål och "spröjsen" hade kanske fått var 8-9 cm, ramen kan få vara 5-6 cm. Eller vad som ser lagom ut... :D

Jag hade ochså sett till att sätta mina förstärkningar lite offset för att i rimligaste mån undvika att de ostagade paneldelarna får samma storlek. Och Kyrkfönstret skulle jag nog inte satt parallellt med fronten...

Dessutom hade jag nog om en delningsfrekvens mycket över 80Hz är aktuell planerat för lite moff på strategiska ställen i lådan.

Jag hade gjort radien 9,5mm för jag har bara 6, 9,5 och 20mm att välja mellan :)

Inget tyg framför porten... om du kan undvika det. Men om du måste så måste du. Svårt att säga hur mycket det påverkar IRL. Jag hittade en del leksaker i mina gamla Baslådor när jag skrotade dem....

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-19 14:45

Jag ser inte att du skulle behöva någon CNC-fräsning. En sänksåg med skena klarar du dig med om du är noggrann. En bords/klyvsåg för vinkeln till porten förenklar men är inget tvång. En sticksåg kan vara bra till urtagen i stagen. Slutligen kan en handöverfräs vara av goda för de radier du ska göra samt för ett snyggare hål till elementet förutsatt att du vill försänka det, annars duger sticksåg fint. Lite knektar och spännband är bra vid montering. Dyckertpistol underlättar fixering.

Blir lite maskiner men vissa av dem går såklart att ersätta med handjagade dito.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-02-19 15:20

Ju mer jag läser den här tråden desto mer tänker jag att det är svårt att ge några vettiga råd längre med tanke på hur tråden utvecklat sig. Så därför gör jag det här. Ger oombedda råd "von Oben" alltså. Det finns egentligen ingen anledning för dig att gå i svaromål eftersom det är synpunkter från en random snubbe på internet som mycket möjligt inte kan ett skit om någonting. Så:

1. Läs om hur det ska se ut OM man fått viss hjälp från ett proffs, är väldigt händig med sågen och har både råd och plats med maskiner:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=72458

Då kommer du att se ungefär hur mycket tid, snickeriverktyg och skicklighet som krävs. Själv skulle jag aldrig givit mig på det utan lejt bort det, åtminstone för själva lådan. Portarna är det ju en hel del pill med och kan behöva prövas ut. En modulär lösning som finns i den länkande tråden är därför vettigt när man inte har en färdig lösning som man vet fungerar efter uppmätning på en provlåda.

Skicka sedan ett PM till "I-or" på forumet och hoppas han kan ha förbarmande. Jag förutsätter dock att han inte gör det helt gratis.

Redan för de monstruösa 18" element som finns i tråden jag länkade till ligger lådvolymen per element på ca 270 liter NETTO. Du har 21" och känner redan att du börjar slå i storlekstaket med ungefär samma volym. Du kommer alltså aldrig att kunna bygga en låda om "maxar" elementet om du vill att den skall passa i ditt lyssningsrum, utan det handlar om att få något som fungerar och ta ut överkapaciteten i form av lägre distorsion.

Jag tycker det vore trist om det hela blev en tumme eller eventuellt en pannkaka. Elementet är extremt stort för hemmabruk och inte riktigt lämpat för amatörer, i synnerhet inte när det som här gäller en basreflexlåda. Jag skulle själv definitivt tagit hjälp, i synnerhet om jag haft planer på att göra mer än en.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-19 19:04

Syftet med mitt förra inlägg var precis tvärt om; förklara att det inte är särskilt svårt att bygga låda och egentligen inte kräver något annat än vad som finns i vart och vartannat hem idag. Genom att göra det själv blir kostnaden betydligt lägre och därigenom ökar sannolikheten för realisering.

Utöver det finns detta magnifika forum för eventuella frågor.

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-19 20:40

Calleberg skrev:Jag hade gjort stagningen helt annorlunda tror jag, och sannolikt så hade jag bestämt mig under byggets gång vad som skulle bli enklast och effektivast.

Men om vi utgår från din ritning så hade jag nog skippat förstärkningarna som löper parallellt med portarna och bara skruvat en eller två remsor i porten som ochså sammanbinder toppen och botten stället. Ditt "kyrkfönster" hade jag gjort med 9st fyrkantiga hål och "spröjsen" hade kanske fått var 8-9 cm, ramen kan få vara 5-6 cm. Eller vad som ser lagom ut... :D

Jag hade ochså sett till att sätta mina förstärkningar lite offset för att i rimligaste mån undvika att de ostagade paneldelarna får samma storlek. Och Kyrkfönstret skulle jag nog inte satt parallellt med fronten...

Dessutom hade jag nog om en delningsfrekvens mycket över 80Hz är aktuell planerat för lite moff på strategiska ställen i lådan.

Jag hade gjort radien 9,5mm för jag har bara 6, 9,5 och 20mm att välja mellan :)

Inget tyg framför porten... om du kan undvika det. Men om du måste så måste du. Svårt att säga hur mycket det påverkar IRL. Jag hittade en del leksaker i mina gamla Baslådor när jag skrotade dem....

Bygger jag själv så kommer det sannolikt bli så att man justerar lite under byggets efter vad som blir enklast och effektivast. Blir det CNC-fräsning blir ju enligt ritning dock, jobbigt och ändra sen.

Ska snickra på ett nytt utkast :wink:

Tror du det behövs moff? Efter ha läst i lite andra trådar så trodde jag man inte använde det i en ordentligt stagad låda?

Glebster skrev:Jag ser inte att du skulle behöva någon CNC-fräsning. En sänksåg med skena klarar du dig med om du är noggrann. En bords/klyvsåg för vinkeln till porten förenklar men är inget tvång. En sticksåg kan vara bra till urtagen i stagen. Slutligen kan en handöverfräs vara av goda för de radier du ska göra samt för ett snyggare hål till elementet förutsatt att du vill försänka det, annars duger sticksåg fint. Lite knektar och spännband är bra vid montering. Dyckertpistol underlättar fixering.

Blir lite maskiner men vissa av dem går såklart att ersätta med handjagade dito.

Så som front baffeln och portarna är ritade just nu så blir det svårt för mig att få det tillräckligt bra, är rätt pedantisk.

I verktygsväg är det väl framförallt ett bords/klyvsåg jag skulle behöva komplettera med, men även lite limknektar och spänndband som du nämner. Annars har jag en hel del verktyg så som överhandsfräs, cirkelsåg med skena, gerkap, dyckertpistol osv. samt att jag har tillgång till min farfars gamla hobby rum där det finns pelarborr, planhyvel, svarv, bandsåg, och ett lite sämre bordssåg varav jag skulle vilja komplettera med ett nytt sådant eventuellt.

DQ-20 skrev:Ju mer jag läser den här tråden desto mer tänker jag att det är svårt att ge några vettiga råd längre med tanke på hur tråden utvecklat sig. Så därför gör jag det här. Ger oombedda råd "von Oben" alltså. Det finns egentligen ingen anledning för dig att gå i svaromål eftersom det är synpunkter från en random snubbe på internet som mycket möjligt inte kan ett skit om någonting. Så:

1. Läs om hur det ska se ut OM man fått viss hjälp från ett proffs, är väldigt händig med sågen och har både råd och plats med maskiner:

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=72458

Då kommer du att se ungefär hur mycket tid, snickeriverktyg och skicklighet som krävs. Själv skulle jag aldrig givit mig på det utan lejt bort det, åtminstone för själva lådan. Portarna är det ju en hel del pill med och kan behöva prövas ut. En modulär lösning som finns i den länkande tråden är därför vettigt när man inte har en färdig lösning som man vet fungerar efter uppmätning på en provlåda.

Skicka sedan ett PM till "I-or" på forumet och hoppas han kan ha förbarmande. Jag förutsätter dock att han inte gör det helt gratis.

Redan för de monstruösa 18" element som finns i tråden jag länkade till ligger lådvolymen per element på ca 270 liter NETTO. Du har 21" och känner redan att du börjar slå i storlekstaket med ungefär samma volym. Du kommer alltså aldrig att kunna bygga en låda om "maxar" elementet om du vill att den skall passa i ditt lyssningsrum, utan det handlar om att få något som fungerar och ta ut överkapaciteten i form av lägre distorsion.

Jag tycker det vore trist om det hela blev en tumme eller eventuellt en pannkaka. Elementet är extremt stort för hemmabruk och inte riktigt lämpat för amatörer, i synnerhet inte när det som här gäller en basreflexlåda. Jag skulle själv definitivt tagit hjälp, i synnerhet om jag haft planer på att göra mer än en.

/DQ-20

Jag går i svaromål ändå :wink:

Pannkaka får vi hoppas det inte blir! :)

Jag är smärtsamt medveten om ungefär vad som krävs för att bygga lådan (särskilt med min bokstavskombination). Jag må sakna erfarenhet av finsnickeri och baslådor, men har jobbat mycket praktiskt mitt i liv och även om det brukar ta lite tid så blir det i regel bra och jag ser mig själv som betydligt händigare än snittet. Dock långt ifrån Europamästare :mrgreen:

Jag har läst den tråden mer än en gång, väldigt fina basar och jag har ett utkast på en liknande låda med en stor portion inspiration från Anders bygge. Helt klart stor fördel att kunna justera portarna i efterhand.

Gällande lådvolym så menar jag nettovolym. NSW6021-6 (224,58) Vas är betydligt lägre än 18N862 (312) och när jag började skriva tråden hade jag Dr Krupps skrivning bakhuvudet:

En del kan undra varför element med olika Q-värde tilldelas olika lådor! Svaret är som följer:
Med egenskaper som ekvivalent volym (Vas) och resonansfrekvens (Fs) kan man räkna ut en låda, beräkna rör samt få fram lådans F-3 dB-punkt. Qts är en parameter/egenskap som svarar för "bästa lådvolymen" (optimala) och bestämmer hur frekvenskurvan kommer att se ut. Ju högre Qts desto lägre F-3 dB-punkt med den "optimala" lådan. Element med högt Qts i en basreflexlåda ger en mycket stor lådvolym, och en låg undre gränsfrekvens (F-3 dB-punkt). Lådan bör inte vara större än elementets Vas-värde och F-3 dB-punkten bör vara högre än elementets Fs, då det annars förlorar mycket effekttålighet!

Jag tycker elementet får ganska vettigt frekvensgång vid 265L nettovolym som jag från första början simulerade med. Såklart kräver den ekvalisering men vid den lådvolymen så får man ingen puckel vid avstämning. Såklart kan man göra avstämningen lägre med större volym, men 22Hz och 265L har kännts som OK kompromiss. I nedan bild kan du se olika frekvensgång vid olika lådvolymer samt 18N862 för referens.

Svart = NSW6021-6 322L, 22Hz
Röd = NSW6021-6 265L, 22Hz
Grön = NSW6021-6 215L, 22Hz

Blå = 18N862 265L, 22Hz
Bilagor
Basta olika lådstorlekar.png
Basta olika lådstorlekar.png (66.69 KiB) Visad 4949 gånger

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-19 21:36

Subban skrev:Tror du det behövs moff? Efter ha läst i lite andra trådar så trodde jag man inte använde det i en ordentligt stagad låda?

Förhoppningsvis inte, och som sagt delningsfrekvensen spelar in.

En liten anekdot från verkligheten:

Jag snickrade nyss ihop ett par slutna småttingar med 8" bas som är utvändigt ungefär 350x350x130. ( i 12mm K-plyfa :) ) Tanken var att de skulle kunna delas 24dB/okt 220Hz. Inget moff, inga stag men lite speciell form som gjorde att de kändes stadiga som kassaskåp ändå. Basarna satt ochså ocentrerade för säkerhets skull. (Q 0,79 landade det på i simuleringen och måtten är ju sådana att någon form av vågresonans inte borde kunna inträffa i det tilltänkta passbandet)

Men det fungerade inget vidare. Jo, delade 80/90Hz lät det riktigt bra men därutöver blev det mer och mer burkigt och resonant, tydligt "lådljud" alltså. :( Ett litet stag mellan fram och baksida och 110% moff i lådan löste problemet och nu låter det kanon.
Resized_20230210_090554.jpeg
Resized_20230210_090554.jpeg (263.93 KiB) Visad 4932 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-19 23:36

Moffet kunde du ha hoppat över med därpå följande högre verkningsgrad (den första akustiska kavitetsmoden ligger runt 500 Hz, vilket är lååångt över passbandet), men med en så pass hög övre gränsfrekvens måste man ha god kontroll över var strukturmoderna hamnar om man använder tunnväggig plywood (som har låg förlustfaktor och låg massa). Någon form av enklare stagning blir alltså avgörande i det här fallet.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-20 00:19

I-or skrev:Moffet kunde du ha hoppat över med därpå följande högre verkningsgrad (den första akustiska kavitetsmoden ligger runt 500 Hz, vilket är lååångt över passbandet), men med en så pass hög övre gränsfrekvens måste man ha god kontroll över var strukturmoderna hamnar om man använder tunnväggig plywood (som har låg förlustfaktor och låg massa). Någon form av enklare stagning blir alltså avgörande i det här fallet.

Jupp, helt enig egentligen, inte blev det bättre av att baksidan har ett 135mm stort hål täckt med en 2mm aluplåt. Man skymtar det i bilden, där saknas plåten.

Och jag hade nog skippat moffet om jag inte precis ramlat över två tomtar på youtube :wink: som visade på positiva effekter av moffet vid oväntat låga frekvenser... Så jag gick så att säga "all in" med åtgärderna och kastade allt jag hade på problemet på en gång :)

Här har vi en. Det är mycket gammal skåpmat och lite audiomyter man får ha överseende med. Mest smärtfritt är att gå direkt till 4:20
https://m.youtube.com/watch?v=OtvDQY9-63g

Och den andra, den kan man köra från början. Man kan säkert ifrågasätta metodiken lite men han gör i vart fall ett försök att mäta på själva lådan, vilket ju i detta fall är det intressanta.
https://m.youtube.com/watch?v=3xe-g35SmEY&t=373s

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-02-20 14:12

Subban skrev:Så som front baffeln och portarna är ritade just nu så blir det svårt för mig att få det tillräckligt bra, är rätt pedantisk.

Ännu en anledning att lyssna på de inputs du redan fått... :wink:

Subban

Inläggav Subban » 2023-02-28 20:48

Gått ett sedan sista posten, har dock ägnat mycket tid att tänka och fundera på slitsportar :)

Har också beställt 2 skivor 21mm björk plywood, dyrt men kommer om inte annat bidra till lite feelgood känsla.

Har följt Antonics tråd om 18N862 som slutade i slutna lådor, inte annat än att man blir lite frestad att gå den lite enklare vägen med sluten låda. Men utöver att man får mycket gratis output runt avstämning vill jag påstå att portad låda låter roligare? Era tankar kring portat ljud vs slutet?

Glebster skrev:Ännu en anledning att lyssna på de inputs du redan fått... :wink:

Senaste tankarna har gått i att försöka göra en böjd port men det blir ytterligare lite krångligare. 8O :lol:

Får se om ett beslut angående låddjup kan mogna fram... hade varit skönt att slippa böja porten. Nedan kan snittvy på böjd port beskådas, tänkte isf att man skulle gjort sågat en referensbit sen kört fram nya likadana med en kopierfräsning och sedan limma ihop dessa lager för lager. Alternativt då CNC fräsa ut X antal bitar som sedan limmas ihop. Bortse från avsaknaden av baffel på inneporten, den får sättas dit efter porten förts in i lådan.
Bilagor
Böjd slitsport.png
Böjd slitsport.png (54.24 KiB) Visad 4744 gånger

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-02-28 21:02

En tunn skiva, tex masonit blir väldigt styv när den böjs så jag skulle testa att tillverka "gavlar" i något styvt material och limma/skruva masonitskivor på dessa bananformade gavlar...

Antonic

Inläggav Antonic » 2023-03-01 11:03

Jag gick på slutet bara pga portens problem helst när jag måste göra den böjd.
Kan mycket väl bli i en baffelvägg så vill ha dom rakt fram.

Har du kollat på GSGAudio dubbel 21” med 13hz tune?
Bilagor
48BE9829-464D-461C-AEE2-48E1515CC0D2.jpeg
48BE9829-464D-461C-AEE2-48E1515CC0D2.jpeg (206.9 KiB) Visad 4705 gånger
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Subban

Inläggav Subban » 2023-03-02 20:02

Froggy skrev:En tunn skiva, tex masonit blir väldigt styv när den böjs så jag skulle testa att tillverka "gavlar" i något styvt material och limma/skruva masonitskivor på dessa bananformade gavlar...

Anders provade något liknande i den här tråden, men tyvärr höll inte masoniten.
viewtopic.php?f=3&t=72458

Antonic skrev:Jag gick på slutet bara pga portens problem helst när jag måste göra den böjd.
Kan mycket väl bli i en baffelvägg så vill ha dom rakt fram.

Har du kollat på GSGAudio dubbel 21” med 13hz tune?

Ja jag brottas också med portkonstruktionen. Men jag ska kämpa vidare lite till och försöka få till något.

Jag ramlade över samma bild på instagram bara några timmar innan du postade. Hade varit sjukt smidigt med en färdig "flatpack" lösning som GSG erbjuder. Var en kille på minhembio som startade något som hette VoL Audio med samma koncept i tanke om jag förstod det rätt. Tyvärr verkar det inte finnas kvar idag.

Gällande GSG konstruktioner så faller dom nog ändå rätt platt jämfört med en tokoptimerad slitsport. Hårda 90° vinklar och i vissa fall har man graverat texter som "this side up" osv mitt i porten. Torde också vara ganska lång portar med så låg avstämning så lite tveksam mhp halvvågsresonans.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-03-02 21:41

Den typen av port som ses på bilderna erbjuder ju väldigt lite fördel jämfört med rör. Höjd/breddförhållandet är helt off.

Ang masonit så blir det nog väldigt styvt om man limmar två stycken bitar mot varandra. Gäller bara att ha en bra form att spänna upp/pressa dom i medan limmet torkar.
Kan även göras med tex 4mm plywood.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-03-03 10:51

Kraniet skrev:Den typen av port som ses på bilderna erbjuder ju väldigt lite fördel jämfört med rör. Höjd/breddförhållandet är helt off.

Ang masonit så blir det nog väldigt styvt om man limmar två stycken bitar mot varandra. Gäller bara att ha en bra form att spänna upp/pressa dom i medan limmet torkar.
Kan även göras med tex 4mm plywood.

Hela konstruktionen är ju kass. Porten går som ett L med en skarp böj. Den här väldigt lång så att portresonansen hamnar nära passbandet. Höjden på porten är för hög - det är inte bara formfaktorn som spelar roll utan även den "hydrauliska diametern". För långsmala slitsar kan man räkna med 2 x höjden, men när formfaktorn sjunker måste man ta hänsyn även till bredden. Slutligen är det ett stolleprov att stämma av till 13 Hz. Däremot är ju deras "Marty" version väldigt lätt att montera. Men akustiskt är de verkligen inte någon inspirationskälla.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-03-03 11:42

Subban skrev:
Froggy skrev:En tunn skiva, tex masonit blir väldigt styv när den böjs så jag skulle testa att tillverka "gavlar" i något styvt material och limma/skruva masonitskivor på dessa bananformade gavlar...

Anders provade något liknande i den här tråden, men tyvärr höll inte masoniten.
viewtopic.php?f=3&t=72458

Intressant och lärorikt! Den masonit jag har tillgång till är slät på båda sidorna. Testet ovan är endast limmat samt masonit hela portens längd. Jag skulle använda masonit för mittsektion och den delen som expanderar långsamt (I-or's 7° rekommendation). Ändarna massiv mdf som kan rundas snävt. Dessutom limma och skruva med storskallig skruv eller stor bricka. Om detta inte räcker så kan masonit av god kvalitet blötläggas och formas innan den slutgiltigt limmas/skruvas men det kan jag inte tänka mig ska behövas för en 7° vinkel....

Varför masonit? Det finns ju även tunn mdf, plywood... Klassisk masonit är nästan 100% trä, inga tillsatser, det känns bra för min del.

Edit/tillägg:
Med I-or's rekommenderade ca 7° den sista decimetern så skissade jag i Sketchup och kom fram till samma lösning som Anders visar i längre ner i tråden, dvs massiv mdf där man raspar/filar/slipar eller sågar till 7° lutning om man har materialtjocklek till det....

Subban

Inläggav Subban » 2023-03-12 10:07

Froggy skrev:Intressant och lärorikt! Den masonit jag har tillgång till är slät på båda sidorna. Testet ovan är endast limmat samt masonit hela portens längd. Jag skulle använda masonit för mittsektion och den delen som expanderar långsamt (I-or's 7° rekommendation). Ändarna massiv mdf som kan rundas snävt. Dessutom limma och skruva med storskallig skruv eller stor bricka. Om detta inte räcker så kan masonit av god kvalitet blötläggas och formas innan den slutgiltigt limmas/skruvas men det kan jag inte tänka mig ska behövas för en 7° vinkel....

Varför masonit? Det finns ju även tunn mdf, plywood... Klassisk masonit är nästan 100% trä, inga tillsatser, det känns bra för min del.

Edit/tillägg:
Med I-or's rekommenderade ca 7° den sista decimetern så skissade jag i Sketchup och kom fram till samma lösning som Anders visar i längre ner i tråden, dvs massiv mdf där man raspar/filar/slipar eller sågar till 7° lutning om man har materialtjocklek till det....

Ja det skulle kanske fungera, men blir det styvt nog så det inte skapas resonanser?

Har haft liknande tankar fast med tjockare plywood där jag tänkte göra flera täta snitt för att göra den mer flexibel. Men då hade man behövt spackla inne i böjen, fungerar det vanligt snickerispackel? Sett att många spacklar skruvskallar/dyckert med plastic padding vilket jag antar det finns en anledning till(?)

---------------------------------------------------------------------------------
Övrigt pågående...

CNC-fräsning
Kollat med ett par snickerier i närheten kring CNC fräsning, inget av dom hade vanligt rasterbord på CNC fräsen vilket gör att man för varje ny detalj som ska skäras ut behöver göra en fixtur vilket gör att priser drar iväg rätt snabbt. Men ska kolla vidare...

Har faktiskt tittat lite på att köpa en egen CNC fräs, det finns ett par alternativ som faktiskt är hanterbara kostnadsmässigt. Jag antar man behöver lägga en rätt stor mängd timmar innan man är igång med en sån. Jag har hittat två vettiga alternativ, både är byggsatser:

Alternativ 1. Original WorkBee Z1, en färdig att bygga ihop. Har inte läst på tillräckligt ännu men vid snabb överblick verkar det vettigt. Men upp till individen att få igång den...
https://ooznest.co.uk/product/original- ... c-machine/

Alternativ 2. CNC14-Fräsen, har ett litet annat koncept där man deltar i en workshop där man bygger sin fräs och får lära sig använda den. Ett vettigare alternativ egentligen, dock lite bök att åka ner till Hamburg såklart men man hade kunnat sätta igång direkt efter hemkomst.
https://www.cnc14.de/workshops/informat ... c14-fraese

Förkovring
T/S Parameters in the 21st Century, intressant klipp från Bennet Prescott på B&S Speaker.
https://www.youtube.com/watch?v=bIU3a872UkQ&t=39s

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-13 15:32

De där DIY-CNC-fräsarna såg ju rätt prisvärda ut! Speciellt den engelska. Om man kan nyttja dem för ett flertal byggen (av olika slag) kan de ju gå att tjäna in rätt fort. Frågan är hur enkla de är att använda?

Tittade på halva videon om T-S och det som de kom att prata om var väl mer storsignalparametrar (bla en bild på Klippel-mätningar), samt att nyttja ekvalisering istället för att suboptimera frekvensgången. Det ligger väl rätt bra i linje med det I-or proklamerat de senaste två åren.
Men kollade som sagt inte klart.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2023-03-13 22:49

Kul projekt!

Jag förstår inte hur du tänkt kring stagning, det ser ut som massa stagning av två av väggarna, men sen nästan ingen stagning alls på de andra väggarna?

När jag byggde mina basar, så resonerade jag så att baffeln var den viktigaste att få resonansfri och bakväggen minst viktig. Jag valde också olika tjocklekar på alla väggar för att få olika densitet och olika resonanser.

Plywood valde jag bort, eftersom det har en egenresonans vid högre frekvenser som jag inte ville riskera.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-14 08:30

Alexi, menar du denna bild?
Bild

Om ja, så vore det kanske bra med ytterligare ett stag mot den sida som är närmast betraktaren (dvs 'baksidan' som nu inte syns). Den motstående sidan (baffeln) stagas av elementet. Likaså bör sidorna stagas mot portarna. Topp och botten är väl stagade.

För övrigt:
Moderna kommer att spridas ut i frekvens såvida man inte använder en kubisk låda. Det bästa är dock att trycka upp moderna över lådans arbetsområde, vilket är extra lätt med basmodul som endast arbetar under typ 100 Hz. Då gäller det att nyttja maximalt styvt och lätt material (och det skadar inte med viss inre dämpning). Därför rekommenderas i detta fall plywood framför MDF.

@Alexi: Det har i mina ögon hänt ganska mycket avseende kunskapsnivån och råden här de sista två åren. Inte lätt att hänga med om man främst var aktiv förr om åren (och kanske inte lätt att hänga med överlag?) men numera gäller t ex FEM/BEM-simuleringar och djupare kunskaper inom fysik (typ avancerad akademisk nivå + lång professionell erfarenhet) i formen av en I-or:
Bild
Råden som ges från det hållet (och som även förekommer tidigare i tråden) är att nyttja plywood för basmoduler i kraft av högre styvhet som pressar moderna över användningsområdet (så länge dimensionerna inte är alltför avvikande, t ex stora ytor och tunna väggar), samt att man nyttjar några lämpligt placerade stag som delar upp ytan för att skjuta upp moderna i frekvens. Stag längs kanterna är ur detta hänseende mycket mindre verkningsfullt än stag mer centralt placerade.

Här är några inlägga att kontemplera:
viewtopic.php?f=3&t=73195&p=2231767&hilit=plywood#p2231767
viewtopic.php?f=3&t=73096&p=2233025&hilit=plywood#p2233025
viewtopic.php?f=3&t=73722&p=2259656&hilit=plywood#p2259656
viewtopic.php?f=3&t=73759&p=2262215&hilit=plywood#p2262215

Inte heller säkert att det är just baffeln som bör vara tjockast:
viewtopic.php?f=3&t=73096&p=2228181&hilit=plywood#p2228181
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-03-17 13:58

Jag skulle föredra MDF, men inte av akustiska skäl. Det blir helt enkelt snyggare lådor. Styvheten kan ordnas medelst stag i massivträ eller plywood. Plywood är säkert bäst om man gör lådor som antingen inte syns eller som skall flyttas runt (eftersom det är starkt och lätt), men bra plywood till rimligt pris tycker jag är meckigt att få tag på. Kvaliteten på MDF verkar överlag jämnare och är lätt att få tag på i den lokala bygghandeln. Lätt att forma i oavsett riktning. Stagning komplicerar byggen om man kör löpande band men för en DIY:are tycker jag det nog kan kvitta. Generellt verkar ju stagning vara en "feelgood" grej så det görs nog i alla fall. Återstår att placera dem rätt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Subban

Inläggav Subban » 2023-03-18 08:58

Maarten skrev:De där DIY-CNC-fräsarna såg ju rätt prisvärda ut! Speciellt den engelska. Om man kan nyttja dem för ett flertal byggen (av olika slag) kan de ju gå att tjäna in rätt fort. Frågan är hur enkla de är att använda?

Tittade på halva videon om T-S och det som de kom att prata om var väl mer storsignalparametrar (bla en bild på Klippel-mätningar), samt att nyttja ekvalisering istället för att suboptimera frekvensgången. Det ligger väl rätt bra i linje med det I-or proklamerat de senaste två åren.
Men kollade som sagt inte klart.

Ja det är den stora frågan, orkar man sätta sig in i allt?! Eller orkar gör jag men frågan är om tiden finns. Man kan komma ännu billigare undan om plockar ihop delarna separat på Aliexpress och bygger maskinen själv.

För att elementet inte ska bli liggande en längre tid får nog en låda byggas utan CNC fräs. Det får nog bli ett separat projekt. Sen som du säger hade man behövt ha mer än en baslåda i pipelinen för motivera en sån investering.

Gällande T-S parametrarna med Bennet Prescott så håller jag med att det ligger i linje med vad som sagt på forumet. Hade hoppats han skulle prata med närmare om Vas och grupplöptider. I-or säger jag inte behöver oroa mig för detta men eftersom jag inte förstår varför så ligger det och gnager i bakhuvudet och är lite rädd att göra lådan för stor så jag går över gränsen för vad Basta! säger är hörbart.

Alexi skrev:Kul projekt!

Jag förstår inte hur du tänkt kring stagning, det ser ut som massa stagning av två av väggarna, men sen nästan ingen stagning alls på de andra väggarna?

När jag byggde mina basar, så resonerade jag så att baffeln var den viktigaste att få resonansfri och bakväggen minst viktig. Jag valde också olika tjocklekar på alla väggar för att få olika densitet och olika resonanser.

Plywood valde jag bort, eftersom det har en egenresonans vid högre frekvenser som jag inte ville riskera.

Nej resterande väggar hade behövt stagas mer helt klart.

DQ-20 skrev:Jag skulle föredra MDF, men inte av akustiska skäl. Det blir helt enkelt snyggare lådor. Styvheten kan ordnas medelst stag i massivträ eller plywood. Plywood är säkert bäst om man gör lådor som antingen inte syns eller som skall flyttas runt (eftersom det är starkt och lätt), men bra plywood till rimligt pris tycker jag är meckigt att få tag på. Kvaliteten på MDF verkar överlag jämnare och är lätt att få tag på i den lokala bygghandeln. Lätt att forma i oavsett riktning. Stagning komplicerar byggen om man kör löpande band men för en DIY:are tycker jag det nog kan kvitta. Generellt verkar ju stagning vara en "feelgood" grej så det görs nog i alla fall. Återstår att placera dem rätt.

/DQ-20

Det är min erfarenhet också, MDF är väldigt lättarbetat. Däremot har det varnats i forumet om att blanda olika typer i träslag i konstruktionen då dom kan expandera olika mycket vid förändrad luftfuktighet.

Jag har bestället två skivor 21mm björkplywood a 17 fanér, 2200kr per skiva 8O Hoppas kvaliteten är bra, dom ligger hos Beijer och ska hämta dom på onsdag.

Övrigt to-do...

- behöver beställa tvingar med lite större spännvidd. Bessey KRE ser fina ut, kan kopplas ihop om man behöver riktigt långa.
https://www.amazon.se/BESSEY-KRE80-2K-B ... 55978&th=1
klarar man sig en enhandstvingar är ju dom smidigare kanske samt något billigare. Spännkraften kommer dock inte i närheten.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-03-18 21:27

Spännband kan i viss mån ersätta tvingar och kostar en bråkdel.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-03-19 02:59

Eller en regel tex 45x45 med en fast kloss i ena änden och en som skruvas fast med lite glapp mot lådstorleken. I glappet slår man ned en kil vid limning. Jag skulle även förborra för 2 st dyckert så skivorna inte glider vid limningen.

Antonic

Inläggav Antonic » 2023-03-19 22:01

Jag har också kollat på 6st likt dom tvingarna du kollar på, väldigt mycket pengar
men man har som troligtvis livet ut och är du som jag kommer på massa lustiga saker
att bygga kommer dom till användning.

Skruvskallar och spackel kommer jag inte köra med.
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-03-19 23:50

Bessey är väldigt bra verktyg vilket också avspeglar sig i priset. Bra limknektar på 1000 och 1250 mm längd brukar dyka upp titt som tätt på Toveks och Klaraviks konkursauktioner, men även på Blocket och Tradera. Auktionspriserna brukar ligga kring 200-300 kr /st men moms + slagavgift tillkommer. Ibland blir det "fyndpriser". Klaravik kör i flera städer. Typ dessa: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /107581808 Historiska auktionpriser: https://tovek.se/s%C3%B6k?searchModules=auctionArchive

Liknande men smäckigare i aluminum finns till billiga priser på Jula och Clas i Sjön. (Har ett gäng från Jula som funkat helt OK för hobbyjobb med högtalarlådor. Skulle jag haft ofta och återkommande framtida behov hade jag dock lagt en 2-hundring till/st för industrikvalitetsknektar i stål som i länkarna.)

Subban

Inläggav Subban » 2023-03-25 10:18

Glebster skrev:Spännband kan i viss mån ersätta tvingar och kostar en bråkdel.

Japp, förutsatt man limmar 4 väggar samtidigt :) Har ett par sännband modell kraftigare som jag skulle kunna 3D printa några rundade 90° hörn (sådana som normalt medföljer tvingspännband gjorda för ändamålet).

Adhoc skrev:Eller en regel tex 45x45 med en fast kloss i ena änden och en som skruvas fast med lite glapp mot lådstorleken. I glappet slår man ned en kil vid limning. Jag skulle även förborra för 2 st dyckert så skivorna inte glider vid limningen.

Vet inte om jag är för trött men hänger inte riktigt med på kil idén? :oops:

Antonic skrev:Jag har också kollat på 6st likt dom tvingarna du kollar på, väldigt mycket pengar
men man har som troligtvis livet ut och är du som jag kommer på massa lustiga saker
att bygga kommer dom till användning.

Skruvskallar och spackel kommer jag inte köra med.

Jag tänker och känner precis som du, tror dom är värda, spännkraften är enorm och tror det kan behövas till 21mm björkplywood. Hämtade mina skivor hos Beijer i veckan, jag väntade mig inte helt 100 plana skivor eftersom vi pratar trä. Men dom var sämre än vad jag förväntade, vet inte kan förvänta sig riktigt? Se bild nedan, plywooden står ytterst i bild och sen är det två MDF skivor innanför.

Så är behöver man tvinga ihop skivorna med limningen så kommer det behövas rejält med spännkraft, dom kändes extremt styva.

Adhoc skrev:Bessey är väldigt bra verktyg vilket också avspeglar sig i priset. Bra limknektar på 1000 och 1250 mm längd brukar dyka upp titt som tätt på Toveks och Klaraviks konkursauktioner, men även på Blocket och Tradera. Auktionspriserna brukar ligga kring 200-300 kr /st men moms + slagavgift tillkommer. Ibland blir det "fyndpriser". Klaravik kör i flera städer. Typ dessa: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /107581808 Historiska auktionpriser: https://tovek.se/s%C3%B6k?searchModules=auctionArchive

Liknande men smäckigare i aluminum finns till billiga priser på Jula och Clas i Sjön. (Har ett gäng från Jula som funkat helt OK för hobbyjobb med högtalarlådor. Skulle jag haft ofta och återkommande framtida behov hade jag dock lagt en 2-hundring till/st för industrikvalitetsknektar i stål som i länkarna.)

Begagnade limknektar äf ju faktiskt är jättebra tips, tack! Är väl framförallt längden här, tittar på 800mm och ser att finns billiga hos både Jula och Biltema. Men hur är spännkraften? Bessey har ju utöver hög spännkraft bra och anläggningsytor.
Bilagor
Plywood.jpg
Plywood.jpg (72.42 KiB) Visad 5155 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-03-26 11:28

800mm hittar jag ingen hos Biltema, men 925 och 1075. På bild ser de väl rätt vettiga ut, förutom handtaget. Liten rundstav som nog kommer göra lite ont i handen om de skall dras hårt. Dock bör man ju känna på de i verkligheten och inte gå på bilden. Funderar även på hur det är där gängade stången ligger an mot klämman. Om det är så som jag bara kan gissa utifrån dålig upplöst bild, så ser det lite svagt ut.

Sedan bör man, för det mesta, inte klämma åt allt för hårt under limning. Risk för att det blir ojämnt tryck - för mycket där tving/knekt sitter och för lite därimellan. Bättre flera tryck punkter och lite lagom tryck, så inte skivorna böjer sig. Man måste dock ha koll så det blir tryck överallt och att det kommer ut lite lim överallt. För lite lim är inte alls bra.

//Michael

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-03-26 13:03

Spännkraft nämns.... Vad som är viktigt är limtillverkarens rekommendation samt att tvingens tryck sprids ut jämnt över fogen. Det vitlim jag använder tex specar tillverkaren till 0,2-0,7 N/mm^2 tryck tills limmet härdat. Det blir för 21mm plywood ça 400-1400N per dm limfog. Tilläggas att lim ofta inte gillar statisk belastning så skulle jag fundera på att dra någon skruv där skivorna böjs ut som mest.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Bessey forever

Inläggav DQ-20 » 2023-03-26 23:33

Michael skrev:Sedan bör man, för det mesta, inte klämma åt allt för hårt under limning. Risk för att det blir ojämnt tryck - för mycket där tving/knekt sitter och för lite därimellan. Bättre flera tryck punkter och lite lagom tryck, så inte skivorna böjer sig. Man måste dock ha koll så det blir tryck överallt och att det kommer ut lite lim överallt. För lite lim är inte alls bra.

//Michael

Amen. Limknektar är ju rejält grovgängade och är inte gjorda för att skapa stor kraft. Hade de varit de hade de haft finare gängor eller i alla fall längre hävarmar som på ett skruvstäd. Och det är ju bara bra att de inte har det eftersom det är trä och inte metall man sätter i spänn. Det är ju inte direkt rocket science heller: en skruv, en pinne och två parallella mothåll. Sånt som maskiner kan tillverka av sig själva. Vad man behöver för bästa funktion är inte "fina" knektar utan man behöver många. Har man inte råd med många har man prioriterat fel om det är funktion man är ute efter. Men OM jag hade en radda Bessey hängande på väggen hemma kan ni ge dig fan på att jag skulle vända dem så att loggan syns.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-03-27 08:11

Bessey parallell är väldigt välkonstruerade och slitstarka. Dock är det väldigt dyra och tunga. Jag har sålt av alla utom två..... För hemmabruk kan man klara sig med betydligt enklare och billigare tvingar, speciellt om man tex ser till att trapetsgängorna är infettade. Sladdriga och skramligt aluprofiler blir trevligare med en trästav inuti.

Subban

Inläggav Subban » 2023-03-29 20:49

Michael skrev:800mm hittar jag ingen hos Biltema, men 925 och 1075. På bild ser de väl rätt vettiga ut, förutom handtaget. Liten rundstav som nog kommer göra lite ont i handen om de skall dras hårt. Dock bör man ju känna på de i verkligheten och inte gå på bilden. Funderar även på hur det är där gängade stången ligger an mot klämman. Om det är så som jag bara kan gissa utifrån dålig upplöst bild, så ser det lite svagt ut.

Sedan bör man, för det mesta, inte klämma åt allt för hårt under limning. Risk för att det blir ojämnt tryck - för mycket där tving/knekt sitter och för lite därimellan. Bättre flera tryck punkter och lite lagom tryck, så inte skivorna böjer sig. Man måste dock ha koll så det blir tryck överallt och att det kommer ut lite lim överallt. För lite lim är inte alls bra.

//Michael

Var jag som uttryckte mig slarvigt, Bessey tvingarna jag kollar på har 800mm spännvidd.

Froggy skrev:Spännkraft nämns.... Vad som är viktigt är limtillverkarens rekommendation samt att tvingens tryck sprids ut jämnt över fogen. Det vitlim jag använder tex specar tillverkaren till 0,2-0,7 N/mm^2 tryck tills limmet härdat. Det blir för 21mm plywood ça 400-1400N per dm limfog. Tilläggas att lim ofta inte gillar statisk belastning så skulle jag fundera på att dra någon skruv där skivorna böjs ut som mest.

Har köpt Titebond Ultimate som ska vara starkt samt erbjuda lite längre ihopsättningstid,

Required Clamping Pressure:
Enough to bring joints tightly together (generally, 100-150 psi for softwoods, 125-175 psi for medium woods and 175-250 psi for hardwoods)

Går björkplywood under medium woods månne? 8.8-12.3kg / cm2

Ja det får bli några skruvar per fog för att hjälpa hålla ihop det, undra vad man kan räkna få för spännkraft från en skruv? 50-100kg? Tänker skruvar och väldigt många handtvingar kanske hade räcket långt?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2023-03-30 01:33

Jag skulle skippa skruvarna om du kan ha tvingar med typ 25 cm mellanrum. Pröva med att "torrdra" så ser du hur väl tvingarna kan dra ihop den buktande plywooden. Före limningen kan det vara ide' att slå i ett par klena dyckert, knipsa av skallen och banaka ihop (för att hindra att skivorna glider från varandra medans du drar åt tvingarna). Om du har någon rak regel eller stålprofil så kan du lägga den emellan så du får ett jämnare tryck utefter limfogen.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-03-30 08:25

Subban skrev:Ja det får bli några skruvar per fog för att hjälpa hålla ihop det, undra vad man kan räkna få för spännkraft från en skruv? 50-100kg? Tänker skruvar och väldigt många handtvingar kanske hade räcket långt?

Spännkraften från en skruv är ointressant då kraften är lokal (skruvskallen är liten). Som tumregel brukar anges att kraften avtar 45° åt sidan, dvs för 20mm tjock plywood så kan du räkna med att den trycker med någorlunda konstant tryck över ca 40mm lång sträcka. Detsamma gäller för en tving om du inte har något som fördelar ut kraften från en tving.

Subban

Inläggav Subban » 2023-04-01 11:01

Froggy skrev:
Subban skrev:Ja det får bli några skruvar per fog för att hjälpa hålla ihop det, undra vad man kan räkna få för spännkraft från en skruv? 50-100kg? Tänker skruvar och väldigt många handtvingar kanske hade räcket långt?

Spännkraften från en skruv är ointressant då kraften är lokal (skruvskallen är liten). Som tumregel brukar anges att kraften avtar 45° åt sidan, dvs för 20mm tjock plywood så kan du räkna med att den trycker med någorlunda konstant tryck över ca 40mm lång sträcka. Detsamma gäller för en tving om du inte har något som fördelar ut kraften från en tving.

Jag skulle inte säga att det kan ses om ointressant i praktikanten. Att spännkraften avtar 45° åt sidan kan säkert stämma som tumregel, men hårdhet och planhet på material måste spela en stor roll i praktiken. Låt oss anta jag har en konvex bit plywood som jag spänner med skruvar, kommer ju att få lokal spännkraft vid skruven men det kommer ju också bli bra tryck över en stor del av biten då jag tvingar den att bli plan. Trycket kommer att vara högst på de delar av skivan som är i direkt kontakt med underlaget och gradvis minska på de områden där det normalt/naturligt finns en lucka mellan skivan och underlaget.

Adhoc skrev:Jag skulle skippa skruvarna om du kan ha tvingar med typ 25 cm mellanrum. Pröva med att "torrdra" så ser du hur väl tvingarna kan dra ihop den buktande plywooden. Före limningen kan det vara ide' att slå i ett par klena dyckert, knipsa av skallen och banaka ihop (för att hindra att skivorna glider från varandra medans du drar åt tvingarna). Om du har någon rak regel eller stålprofil så kan du lägga den emellan så du får ett jämnare tryck utefter limfogen.

Anledningen till att eventuellt dra i några skruv är väl framförallt att avlasta fogen från statisk belastning som Froggy var inne på i ett tidigare inlägg. Precis som du skriver får man nog prova torrdra det och känna sig för när väl beger sig :)

Övrigt...

- Just nu lutar det åt Irwin tvingar och deras Pro Clamp M som känns ganska prisvärda. Får tre sådana för samma pris som en Bessey. Sen kanske 3D printa något som kan fördela kraften över lite större yta.
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner ... TYQAvD_BwE

-

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-04-01 12:46

Subban skrev:Jag skulle inte säga att det kan ses om ointressant i praktikanten. Att spännkraften avtar 45° åt sidan kan säkert stämma som tumregel, men hårdhet och planhet på material måste spela en stor roll i praktiken. Låt oss anta jag har en konvex bit plywood som jag spänner med skruvar, kommer ju att få lokal spännkraft vid skruven men det kommer ju också bli bra tryck över en stor del av biten då jag tvingar den att bli plan. Trycket kommer att vara högst på de delar av skivan som är i direkt kontakt med underlaget och gradvis minska på de områden där det normalt/naturligt finns en lucka mellan skivan och underlaget.-

Jag håller med, detta har gjorts sedan urminnes tider då tvingar är kostsamma och ofta bristvara. Men det görs under kontrollerade former, dvs man hyvlar fram en springa tex i mitten av brädor som skall limmas och drar samman med en enda tving (bordsskiva tex). Erfarenhet ger springans storlek. Omvänt kan man hyvla exakt plant och använda bananformade (bananhyvlade) träribbor som man använder för att sprida ut tvingens kraft (högtalarlådor i mdf tex). Det kan vara pillrigt och stressigt så avknippsade dyckert som nämnts tidigare, plugg eller kex för att fogarna inte ska glida är till stor hjälp.

Limknekt är lämpade för sådana limningar tex https://www.clasohlson.com/se/Limknekt- ... /p/30-7556 eller liknande. Lägges med käftarna uppåt med lite tejp där lim kommer att klämmas ut och två fogar kan limmas samtidigt när man bygger högtalarlådor. Rätt konstruerad kan hela lådan limmas i ett svep.....

Subban

Inläggav Subban » 2023-04-02 10:24

Froggy skrev:Jag håller med, detta har gjorts sedan urminnes tider då tvingar är kostsamma och ofta bristvara. Men det görs under kontrollerade former, dvs man hyvlar fram en springa tex i mitten av brädor som skall limmas och drar samman med en enda tving (bordsskiva tex). Erfarenhet ger springans storlek. Omvänt kan man hyvla exakt plant och använda bananformade (bananhyvlade) träribbor som man använder för att sprida ut tvingens kraft (högtalarlådor i mdf tex). Det kan vara pillrigt och stressigt så avknippsade dyckert som nämnts tidigare, plugg eller kex för att fogarna inte ska glida är till stor hjälp.

Limknekt är lämpade för sådana limningar tex https://www.clasohlson.com/se/Limknekt- ... /p/30-7556 eller liknande. Lägges med käftarna uppåt med lite tejp där lim kommer att klämmas ut och två fogar kan limmas samtidigt när man bygger högtalarlådor. Rätt konstruerad kan hela lådan limmas i ett svep.....

Ja jag har tittat lite på dom men är dom inte lite i underkant kraftmässigt? Annars känns dom tilltalande med aluminiumprofil, väger endast 1,18kg/st.

Jag tänker man kanske 3D-printa något hjälper en fördela trycket. Typ något i stil med nedan, den har en lätt konkav form på undersidan.
Bilagor
Clamp-pressure-distribution.png
Clamp-pressure-distribution.png (52.74 KiB) Visad 4802 gånger

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-04-02 13:11

Subban skrev:
Froggy skrev:Jag håller med, detta har gjorts sedan urminnes tider då tvingar är kostsamma och ofta bristvara. Men det görs under kontrollerade former, dvs man hyvlar fram en springa tex i mitten av brädor som skall limmas och drar samman med en enda tving (bordsskiva tex). Erfarenhet ger springans storlek. Omvänt kan man hyvla exakt plant och använda bananformade (bananhyvlade) träribbor som man använder för att sprida ut tvingens kraft (högtalarlådor i mdf tex). Det kan vara pillrigt och stressigt så avknippsade dyckert som nämnts tidigare, plugg eller kex för att fogarna inte ska glida är till stor hjälp.

Ja jag har tittat lite på dom men är dom inte lite i underkant kraftmässigt? Annars känns dom tilltalande med aluminiumprofil, väger endast 1,18kg/st.

Jag tänker man kanske 3D-printa något hjälper en fördela trycket. Typ något i stil med nedan, den har en lätt konkav form på undersidan.

Visst kan du printa men enklast med dessa tvingar liggandes med käftarna uppåt är et par brädor (eller mdf...) mellan käftarna och det du skall limma. Batteriet är dött i min våg så jag kan inte mäta tvingarnas tryckkapacitet men det räcker gott om du kör 200-250mm mellan tvingarna.

Snabbsökning användande av denna typ av limknektar en bit in i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=ru2ZiNs ... 332C7FB168

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2023-04-03 10:21

Känns som om projektet håller på att bli en illustration om hur det det bästa blir det godas fiende. Är man ”metallmännniska” måste man inse att plywood är ett levande material med inbyggda feltoleranser. MDF är mer metallikt genom sin homogena struktur vilket gör att man kan frästa det som om det vore metall. Men det gäller bara vid den temperatur och luftfuktighet som rådde vid bearbetningstillfället. Det är bortkastad tid att hålla på och på egen hand tänka ut teoretiskt optimerade lösningar för allt, för det bli i alla fall inte optimalt. Men det kan bli tillräckligt bra och då är det viktigaste att inte göra fel än att göra ”rätt”. Det är i praktiken ointressant vilken brottstyrka limfogen uppvisar i databladet. I princip alla trälim är starkare än substratet. Viktigare är att fogen fylls så att limmet väter och inte släpper med tiden. Så många limknektar man har + plus de man kan låna ihop,rikligt med pva-lim plus någon form av styrning så att inte fogarna glider. För det gör de garanterat om man inte har någon form av fräst profil, tappar, kex eller dyckert. Kollar man på serieproducerade lådor kan man ibland se intrikata fräsningar men det handlar om enklare montering snarare än maximal styrka. Anar man att man behöver maximal fogstyrka så måste man nog fundera på hur man hanterar sin högisar.

/DQ-20

PS. Jag försöker inte gör mig lustig utan det handlar mest om egna erfarenheter från ett liv som metallmänniska.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-04-03 10:32

Kanske pratar vi bredvid varandra om det är mig du riktar dig till. Det är inte fogstyrkan, dvs slutresultatet som jag diskuterar utan den kraft som behövs för att fogen ska härda.

Plywood är som du säger levande, det är ju därför som den plywood som visas ovan inte är plan. En färdighärdad limfog gillar i sig inte statiska belastningar. Det är mycket möjligt att den statiska belastning som ovan visade oplana plywood utgör är försumbar, det är definitivt utanför min kompetens.

Subban

Inläggav Subban » 2023-04-15 09:58

Jag kände mig betydligt mer träffad än dig Froggy :lol: Jag känner igen mig mycket väl på beskrivningen metallmänniska.

Men jag håller inte med ändå, hade det rört sig om ett husbygge så kan man kanske inte försvarbart att tänka ut de mest optimala metoderna och lösningar för allt. Men nu när det handlar om hobby för rent nöje så tycker jag det är helt OK att nörda ner sig och låta saker ta sin tid för att göra på ett så optimalt sätt som möjligt :)

Jag tror jag har skaffat alla verktyg jag behöver nu, Clas Ohlsson hade vår-kampanj och gav 15% rabatt vid köp över 300kr så jag beställde 8st limknektar sen har jag 4st till jag kan låna. Det bör räcka. Så nu är det väl dags att börja fundera lite igen på konstruktion/design...

Ångrar nästan lite att jag köpte plywooden, är rädd att skivorna inte ens efter grovkapning kommer vara så plana att man vill köra dom i bordsågen!(?) Kanske ett Festool sänksåg man skulle gått på istället :|

Subban

Inläggav Subban » 2023-12-26 14:25

Hej allihop,

På grund av ohälsa tvingades jag under våren helt och hållet lägga detta projekt på is. Jag hoppas nu kunna fortsätta och komma mål i med mitt bygge.

Jag har suttit några timmar nu under julen och skissat & simulerat, fram och tillbaka. I mina senaste skisser har jag försökt gå från dubbla portar till en singelport för att i möjligaste mån förenkla bygget. Jag följer även ena sidoväggen ut för enklast möjliga konstruktion enligt Glebers rekommendation tidigare i tråden.

För att få tillräckligt med tvärsnittsarea i en singelport måste självklart dimensionerna vara ganska stora. Frågan jag ställer mig är: När blir bredden (eller höjden, beroende på orienteringen av porten) så stor att det märkbart försämrar portens prestanda?

Vi har tidigare diskuterat att man bör ha bredd/höjd förhållande om 20 för optimalt beteende. Men finns det också en maximal rekommenderad bredd/höjd för att klara lufthastigheter >20m/s ?

Enligt vad jag lyckas räkna fram (med reservation för fel) så blir den hydrauliska diametern på min port ungefär 97,5mm.

Detta har jag fått fram genom följande:

Räkna ut den genomsnittliga bredden på porten med formeln:

Genomsnittlig bredd = Bredd x Expansionslängd x TAN (RADIANS (Expansionsvinkel))​ = 40 x 100 x TAN (RADIANS (14) = 52,466mm

Utifrån detta försökte jag sedan beräkna den hydrauliska diametern genom formeln

Dh = 2 x Genomsnittlig portbredd x Porthöjd / (Genomsnittlig portbredd + Porthöjd) = 97,693mm

Jag jämförde sedan detta med cirkulära portar på 100 mm, där det oftast sägs att hastigheter upp till 10 m/s är acceptabla utan risk för turbulens. Utifrån detta undrar jag om det verkligen är rimligt att förvänta sig att nå hastigheter över 20 m/s, vilket antyds i många trådar på detta forum.

Tänker jag rätt? Har jag rätt formler?

Är det själva expansionen som får bli flödet att förbli laminärt trots den höga flödeshastigheten? Om ja, borde jag då lika gärna kunna ha expanderande cirkulära portar? (behövs såklart flera portar för att uppnå samma tvärsnittsarea)

Tack för visat intresse och jag önskar eder alla en god fortsättning!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-12-26 17:10

Om du expanderar porthöjden på ett bra sätt och avslutar med en liten rundning så kan du klara 20 m/s mynningshastighet med endast låggradig turbulens. Gränshastigheten beror på faktorer som frekvens, form och tvärsnittdimensioner.

Porthöjden bör helst vara så låg som möjligt, dock ej under ca 7 mm med normala portlängder. En lägre port är lättare att expandera rekommenderade ca 2-3 gånger för att därmed minimera mynningshastigheten.

Cirkulära portar är problematiska dels för att Reynolds tal blir högre och dels eftersom det är svårare att skapa en optimal expansion.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-26 17:31

Subban skrev:Tänker jag rätt?

Tror du tänker lite för mycket :mrgreen:

Läs DQ's inlägg ovan en gång till innan du går vidare.

Subban

Inläggav Subban » 2023-12-27 21:01

I-or skrev:Om du expanderar porthöjden på ett bra sätt och avslutar med en liten rundning så kan du klara 20 m/s mynningshastighet med endast låggradig turbulens. Gränshastigheten beror på faktorer som frekvens, form och tvärsnittdimensioner.

Porthöjden bör helst vara så låg som möjligt, dock ej under ca 7 mm med normala portlängder. En lägre port är lättare att expandera rekommenderade ca 2-3 gånger för att därmed minimera mynningshastigheten.

Cirkulära portar är problematiska dels för att Reynolds tal blir högre och dels eftersom det är svårare att skapa en optimal expansion.

Med den rekommenderade expansionslängden om 100mm så begränsas därmed porthöjden till ungefär 25mm om man ska klara en expansion om minst 2 gånger porthöjd. Kort summerat mer än 7mm och helst mindre än 25mm. Jag har ett förhållande på 1,72 med nuvarande konstruktion. Jag ska fundera vidare lite till om jag möjligen kan bygga en låda med två portar för att tokoptimera dom.

En annan tanke som slagit mig är minnet av att ha läst någonstans att man vill ha en konstant expansion på 14-15° de sista 100 mm av porten. När jag tar en närmare titt på Anders portade låda för 18N862 verkar det snarare vara en radieexpansion än en konstant expansion. Samtidigt nämns det i tråden att porten är tokoptimerad. Har jag förstått rätt att en radieexpansion är att föredra om det är möjligt att implementera? (se bilder nedan)

Ja, jag förstår att åtminstone historiskt så har det varit problematiskt att bygga en egen cirkulär port med optimala förhållanden. Jag tänker att en 3D-printer idag ger väldigt stora möjligheter att konstruera en cirkulär port precis som man vill.

Calleberg skrev:
Subban skrev:Tänker jag rätt?

Tror du tänker lite för mycket :mrgreen:

Läs DQ's inlägg ovan en gång till innan du går vidare.

Calleberg, Jag vet :D

Men jag lär mig så mycket och det finns så mycket kompetens så jag kan inte låta bli.

Konstant expansion med rundad övergång.PNG
Konstant expansion med rundad övergång.PNG (27.99 KiB) Visad 3924 gånger

Radieexpansion.PNG
Radieexpansion.PNG (17.63 KiB) Visad 3924 gånger

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2023-12-27 23:04

Hårklyveri… Utgå från de rekommendationer och exempel som redan finns i tråden så kommer det bli skitbra.

Subban

Inläggav Subban » 2024-01-17 16:57

Instämmer Glebster, men vill gärna förstå för sakens skull och det hade väl inte varit fel att uppdatera I-or's rekommenderade recept med som faktiskt är allra bäst :)

Ett par funderingar till…

Undvika halvvågsresonanser = "actual portlength" < 1/4 av helvågslängden?
d.v.s. det är inte effektiv portlängd man tittar på?

Känner viss oro kring att göra en så stor slits (666 x 38), oron grundar sig i att plywood skivorna kanske slår sig och förändrar bredden på porten(?). Tittar man på t.ex. GSG Marty subwoofers så har dom förstärkt med mellanväggar så det blir 3 portar istället för 1. Tidigare nämnt bredd/höjd-förhållande går ju såklart åt pipan direkt, för skojs skull så räknade jag lite på det, om jag skulle stycka porten till tre portar (med bibehållen total tvärsnittsarea) så blir varje port 222 x 38.

Den hydrauliska diametern på den stora porten med höjd/breddförhållande 17,5 blir 93,82. Den hydrauliska diametern på de mindre blir 82,24. Utan att veta/förstå bättre antog jag tidigare att bredd/höjd förhållandet var för att få en gynnsam hydraulisk diameter. Jag antar att det finns andra faktorer som motiverar att breddförhållandet bör vara över 20?

En baksida har jag redan räknat ut själv och det är att portlängden blir längre, vilket i vissa fall säkert kan bli en avgörande faktor i sig.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-17 20:17

Du kan dela in slitsen i sektioner via små mellanväggar med strömlinjeformade ändytor. Annars kan du förstås göra flera slitsar också och jag skulle sikta på en betydligt lägre porthöjd än 38 mm. Man klarar sig med ett bredd/höjd-förhållande om 10 också.

Det är bara mynningarna som behöver ha ordentlig area så att maximal partikelhastighet håller sig under 20 m/s (RMS). Allra bäst är den tokoptimerade formen som knappast har något fuffens för sig alls ens vid extrema strömningshastigheter.

En turbulensexciterad halvvågsresonans får man hur man än gör (även om det finns lite stökiga dämpningstrick som man kan utnyttja här), men denna landar mycket nära f1 = c/(2*l).

Subban

Inläggav Subban » 2024-01-21 10:25

Tack I-or, det klarnar mer och mer :)

En turbulensexciterad halvvågsresonans får man hur man än gör (även om det finns lite stökiga dämpningstrick som man kan utnyttja här), men denna landar mycket nära f1 = c/(2*l).

Men de turbulensexciterade halvvågsresonanserna kopplas väl inte ihop med den traditionella halvvågsresonansen i porten?

D.v.s. 1/4 helvågslängden gäller som tumregel för portlängd? Och jag vill gärna få bekräftat att det är den fysiska portlängden man menar och inte den effektiva portlängden.

Basen kommer ju att få spela LFE-spåret i min bio. Så innehåll upp till 120 Hz kan förekomma, vet dock inte hur vanligt det är med innehåll i övre änden av passbandet. Delning kommer ske via 40 Hz för front och 80 Hz för surround, 4:e ordningens L/R-filter.

Räknade lite på innerareor vs mynningsareor. En cirkulär port blir sämre även med en optimal expansion, om målet är att nå så stor area skillnad som möjligt mellan innerarea och mynningsarea kommer alltid den cirkulära porten sämre vid samma tvärsnittsarea. För en 100 mm port får man ett förhållande på 1,6. För en cirkulär port behöver man ner runt 63-64 mm i diameter för att nå ett areaförhållande om 2 mellan innerdiameter och mynningsdiameter.

När jag räknade lite fram och tillbaka på slitsportar kom jag fram till att 26 mm är den maximala höjden. Bredden spelar ingen roll alls, man fördubblar arean oavsett hur bred eller hur smal man gör porten.

Vill man trippla arean är 13 mm den maximala höjden.

Alla ovanstående beräkningar utgår från 15° expansion de sista 100 mm (7,5° för den cirkulära, som blir 15° totalt).

I mitt fall överskrider jag ju dessa 26 mm, men dels tycker jag att utseendet ser lite mesigt ut med så smal slits som 26 på en så stor låda. Sen har jag funderat på det, i mitt fall om jag skulle göra porthöjden lägre utan att göra ytterligare en port till så minskar tvärsnittsarean dramatiskt (från 23712 mm2 till 16224 mm2). Så lufthastigheten i den högre porten kommer ju vid samma SPL som med den smalare och mer optimala porten vara lägre.

Jag har också funderat över om man kan överväga att expandera lite längre än 100 mm om man använder den tokoptimerade varianten. Eftersom den här typen av expansion ökar logaritmiskt så händer det inte mycket de första millimetrarna. Skulle man tillåta att längden på expansionen får vara 120 mm så har den vid 100 mm från mynningen knappt expanderat 0,5 mm. Detta hade påverkat mynningsarean ganska positivt. Om jag åtminstone delat upp slitsen i 2 sektioner så hade de fått måtten 312 x 38. Med en expansionslängd på 120 får jag ett area förhållande på 2. Då är porten tokoptimerad både på bredden och på höjden. Men det kanske blir för brant i slutet? (vinkeln från 100mm till portände blir 8,7° istället för 7,5°)
Bilagor
120 radieexpansion.PNG
120 radieexpansion.PNG (19.29 KiB) Visad 3075 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-21 15:49

Den linjära halvvågsresonansen är av begränsat intresse för en basmodul. Halvvågsresonansen uppstår strax under 500 Hz för en portlängd om 34 cm (eftersom det finns lite medsvängande luft i mynningen). Däremot är framförallt halvvågsresonansen av avgörande betydelse för hörbarheten av turbulensljud, då höga ljudtrycksnivåer runt avstämningsfrekvensen kan leda till ett tonalt blåsljud som kan vara tydligt hörbart med en låg grad av maskering. Det kan definitivt låta illa med modulationsbrus av den här typen om man inte ser upp, men en hyggligt utformad slitsport gör risken mycket liten.

För övrigt ska ju en slits vara smal eftersom det är just detta som gör det till en slits med de strömningsmässiga fördelar som detta innebär.

Formen på den tokoptimerade varianten är just tokoptimerad, så det blir hyfsat svårt att hitta någon som är bättre. 8)

(Glöm inte avslutningsradien, vilken är mycket viktig.)

Subban

Inläggav Subban » 2024-01-28 11:43

I-or skrev:Den linjära halvvågsresonansen är av begränsat intresse för en basmodul. Halvvågsresonansen uppstår strax under 500 Hz för en portlängd om 34 cm (eftersom det finns lite medsvängande luft i mynningen). Däremot är framförallt halvvågsresonansen av avgörande betydelse för hörbarheten av turbulensljud, då höga ljudtrycksnivåer runt avstämningsfrekvensen kan leda till ett tonalt blåsljud som kan vara tydligt hörbart med en låg grad av maskering. Det kan definitivt låta illa med modulationsbrus av den här typen om man inte ser upp, men en hyggligt utformad slitsport gör risken mycket liten.

För övrigt ska ju en slits vara smal eftersom det är just detta som gör det till en slits med de strömningsmässiga fördelar som detta innebär.

Formen på den tokoptimerade varianten är just tokoptimerad, så det blir hyfsat svårt att hitta någon som är bättre. 8)

(Glöm inte avslutningsradien, vilken är mycket viktig.)

Man kunde ju ana att den tokoptimerade varianten var tuff att optimera mera :lol:

Ska jag hålla lufthastigheten i schack så behöver jag ha lite tvärsnittsarea och då sticker längden. Särskilt om man ska dela in slitsen i 3. Lite velig var man ska lägga sig. Mina portlängder ligger nära 700mm + medsvängande luft 8O

Att sikta på 20m/s vid volymer man kommer spela känns för högt. Jag hade helst sett teoretiska hastigheter på 10m/s.

Ska inte glömma avslutningsradien, men den skulle vara ganska liten va ? 5-6mm?

Tänkt lite på att göra två slitsar tätt intill varandra men lite orolig att portarna kommer störa varandra, den medsvängande luften vid portmynningen kommer "krocka" med den andra portens medsvängande luft.
Bilagor
2 tätplacerade portar.PNG
2 tätplacerade portar.PNG (32.65 KiB) Visad 2696 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-01-30 17:06

När du drar på ordentligt kommer hela systemet att vara på gränsen. Det är då inte orimligt om porten också är det. En mynningshastighet om 20 m/s är inte orimligt mycket för en välkonstruerad slitsport och 10 m/s leder inte till några oljud alls ens med en halvhygglig konstruktion (även om man bör känna till att maximal strömningshastighet har ett ganska stort frekvensberoende).

Flödena "krockar" inte när de möts med en konstruktion med parallella slitsar och i det fallet kan man lätt bara låta flödena möta varandra via en smal spets. Man lär dock inte vinna någonting med att dela upp flödena på det sättet och det är bättre att placera portarna längre ifrån varandra istället.

Däremot får man inte sällan vissa problem runt en fri kant, då flödet lätt roterar på utsidan. Det är därför en fördel om porten mynnar längre in på ytan även om man med en genomtänkt konstruktion kan hantera mynning vid en fri kant också.

Subban

Inläggav Subban » 2024-02-02 13:00

När du drar på ordentligt kommer hela systemet att vara på gränsen. Det är då inte orimligt om porten också är det. En mynningshastighet om 20 m/s är inte orimligt mycket för en välkonstruerad slitsport och 10 m/s leder inte till några oljud alls ens med en halvhygglig konstruktion (även om man bör känna till att maximal strömningshastighet har ett ganska stort frekvensberoende).

Det är väl lite så jag har tänkt, att lägger jag mig 10m/s så bör resultat bli OK även om porten om bli tokoptimal.

Flödena "krockar" inte när de möts med en konstruktion med parallella slitsar och i det fallet kan man lätt bara låta flödena möta varandra via en smal spets. Man lär dock inte vinna någonting med att dela upp flödena på det sättet och det är bättre att placera portarna längre ifrån varandra istället.

Okej, nej tänkte inte att det skulle ge någon akustisk fördel av att göra så, spontant kändes det lite enklare att bygga så. Jag försöker hitta en estetiskt tilltalande design med två slitsportar som håller sig inom rekommendationerna gällande max höjd.

Däremot får man inte sällan vissa problem runt en fri kant, då flödet lätt roterar på utsidan. Det är därför en fördel om porten mynnar längre in på ytan även om man med en genomtänkt konstruktion kan hantera mynning vid en fri kant också.

Därav den rekommenderade baffeln? Den uteblir inte (mer än vid spetsen såklart), råkade missa att rita in den i farten :)

Subban

Inläggav Subban » 2024-03-09 10:12

Under de senaste veckorna har jag ägnat denna lilla tid jag haft till detta projekt åt att lösa utmaningen men tokptimerad expansion. Jag har försökt att skapa en jig för min överhandfräs för att underlätta bearbetningen av radien. Tyvärr verkar min plan inte fungera som jag tänkt, så jag är tacksam för eventuella tips och idéer för att lösa detta problem.

Jag bifogar bilder som illustrerar min plan, där överhandfräsen förs fram och tillbaka längs spåret i släden som glider över kammen. Den stora öppningen i släden är avsedd för att förhindra att den ska vobbla, men detta medför även att fräsningen blir för djup, vilket tydligt framgår på den andra bilden. Hur mycket för djupt påverkas gradvis beroende på hur långt ner man kommer

Det hade eventuellt varit möjligt att beräkna och justera kammen för att uppnå rätt radie. Dock inget är jag byxad till. Finns det någon som har en alternativ idé eller lösning?
Bilagor
Jig Vy2.PNG
Jig Vy2.PNG (45.95 KiB) Visad 1016 gånger
Jig Vy1.PNG
Jig Vy1.PNG (167.36 KiB) Visad 1016 gånger

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-03-09 18:00

tankegroda, fungerar inte....

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-03-09 18:08

Jag skulle inte lägga tid på hitta en lösning för en fräs om du bara ska göra 4 st....

En mall och lite svett:

Använda mallen för att rita formen "ändträt" (båda sidorna) sedan handhyvla / raspa. Under arbetes gång kolla gentemot mallen över hela sträckan.

Om det inte är för brett göra arbetet i en skiva och sedan klyva ned till önskat antal (4st ?).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-03-09 23:54

Om man bearbetar en del färdig för hand, med sticksåg bandslip och hyvel eller vad man nu har, så kan man använda den som mall för de tre andra genom att köra en fräs med kullager som följer mallen. Alla blir lika och allt passar!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Subban

Inläggav Subban » 2024-03-10 09:28

Nja, det är egentligen bara två initialt, men om nu det här bygget blir av någon gång och det blir så lyckat som jag hoppas på, då blir det 4 byggen till kring ett annat element, BMS 18N862 om nu någonsin detta element kan komma i lager igen.

Då blir det 2 eller 3 portar per låda med expansion på båda sidorna vilket jag skulle killgissa är något bättre än att köra en större radie på endast ena sidan. Så mellan 16 och 24 arbetsstycken på både insida och utsida med en längd 400-450mm. Det blir otroligt mycket att göra för hand. Eventuellt vill jag även försöka att på dessa lådor även expandera även höjden eller bredden beroende på orientering av porten vilket dubblerar antalet en gång till, men höjden på slitsen kommer hamna mellan 20-25 mm vilket gör att den expansionen skulle kunna göras på ett enklare sätt. Men har man jiggen färdigt så varför inte nyttja den. Jag tror mig ha löst problemet enligt nedan bild. Jag 3D-printar en mall för att kopierfräsa kammen så den blir så optimal som möjligt.

Inte riktigt med på hur det menar Paa, är det för att få fram en mall eller? :)
Bilagor
JIG V2.PNG
JIG V2.PNG (48.23 KiB) Visad 935 gånger

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-03-10 10:01

Släden måste i så fall utformas så att den alltid är 90° (stumt!) I förhållande till arbetsstycket

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2024-03-10 10:07

Alternativt gör den första för hand och när det blir dags för fyra till så beställ från ett snickeri med en 3-d fräs ....

Subban

Inläggav Subban » 2024-03-10 13:26

Froggy skrev:Släden måste i så fall utformas så att den alltid är 90° (stumt!) I förhållande till arbetsstycket

Japp, men jag tror det borde gå med den öppningen i släden, den är 120mm. Sen har jag tänkt ha guider som håller kamkurvan 90° mot arbetssycket. Finns inte med på befintlig skiss. Typ 3D printa något som man kan spänna dit med klämskruv eller liknande.

Froggy skrev:Alternativt gör den första för hand och när det blir dags för fyra till så beställ från ett snickeri med en 3-d fräs ....

Jag har letat efter snickerier i närheten utan framgång. Det är klart att den dagen det eventuellt blir klart att det blir fler lådor kan man ju kanske kolla längre iväg.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2024-03-10 17:21

Jag hade förmodligen gjort så här.

20231230_170226.jpg
20231230_170226.jpg (184.98 KiB) Visad 885 gånger

Går fortare än man tror.
Avslutas med slipmaskin får det sista lilla finliret.

Sen kan man göra så här.

från sidan_plyfa.jpg
från sidan_plyfa.jpg (1.96 MiB) Visad 885 gånger

Från soffasub tråden.
Men det känns jobbigare...

Subban

Inläggav Subban » 2024-03-13 08:21

Tack för inspo :) ska fundera lite, lutar åt åtminstone prova jiggen nu när jag ägnat en hel del tankeverksamhet åt den :lol:

Återgå till DIY-forum