Moderator: Redaktörer
Subban skrev:Hej på Er,
Jag har länge gått funderat på att bygga en egen subwoofer och 2023 är året då jag tänkte jag göra slag i sak. Har suttit och läst och simulerat sedan i julas. Inser att det är mycket och ta in/tänka på. Jag hoppas med er hjälp undvika det vanligaste nybörjarmisstagen.
Mål:
För några år sedan så demades JBL S1S-EX på hemmabiomässan i Lund. Har inte hört något annat med den fysiken och den attacken dom subbarna hade. Så målet är bygga något som liknar eller påminner om dessa, något som kan skaka om rummet. Tror den är byggd på JBL 2242H och avstämd till 25Hz,
Aktuell status
Med det målet i sikte började jag simulera olika pro element främst i portade lådor.
Jag tittade länge på BMS 18N862 som ser ut att vara ett fint element, dock så släppte Eminence ett nytt 21" element (NSW6021-6) för ett par år sedan som också ser väldigt bra ut och Thomann har detta i lager till bra pris, lite för bra pris, aktuellt pris i USA 1199( exkl. skatt?) och Thomanns pris är 11390. Så misstänker en prishöjning när Thomann behöver fylla på lagret. Just nu är jag inne på ett sådant element om inte alla skriker här rätt ut att det inte kommer passa för ändamålet.
Nedan är länk till tillverkarens hemsida,
https://eminence.com/products/nsw6021_6#description
Data-bass recension på elementet i en sluten låda.
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=y3sodg
Vad tror ni om elementet, kan det ge mig vad jag är ute efter?
Funderingar just nu...
Grupplöptid, är beredd att låt subben ta plats, men det blir ju en liten puckel kring avstämning om man gör den stor, hur känsligt är detta? Läste någonstans att så länge man håller sig inom cykeltiden för frekvensen så är det accepterbart, siktar på avstämning vid 22Hz och lådvolym 225L-250L. Får en puckel som sträcker sig strax över 40ms (ska fixa bilder på simuleringen sen).
Sen har jag funderat ganska mycket på lufthastighet i portarna, har förstått att generellt bra maxvärde är 10m/s. Är detta lika känsligt oavsett hur låg avstämningen är? Hur ser skalan ut efter 10m/s, när blir dåligt, riktigt dåligt osv?
Vad jag kan förstå så har du någon form av slutmål i sikte och en plan om hur du skall nå dit.
Men det jag inte riktigt hänger med på är om detta skall vara ett komplement till andra subwoofer som du redan har för att addera mer energi och svept luft i ett specifikt område?
Det ser ju inte ut som det mest konventionella valet av bio sub element, men det kan ju finnas skäl till ditt val som du inte angett här.
Personligen skulle jag nog hitta på någon lösning basera på tex eminence LAB15 och byggt fler än en låda för lättare integration i rummet och mist lika mycket användbar konarea.
Dock tror jag att det saknas en del info för att kunna ge konkretare råd.
Maarten skrev:18N862 är ju vida omtalad med positiva omdömen här men det andra elementet verkar ju inte dåligt i varje fall,
https://audioxpress.com/article/test-be ... ncy-woofer
Eminence’s NSW6021-6 21”
[ Bild ]
18N862 @104 dB
18N862 @104 dB jämför mot Hifi-elemet @94 dB
[ Bild ]
Från,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... UvhvvwhUgn
Det enda du behöver bry dig om är kapacitet, distorsion och ifall porten får plats. Läs ALLA inlägg av I-or![]()
![]()
Gällande distorsion verkar 18N862 bättre baserat på Voicecoils mätningar.
Calleberg skrev:Kan du direktlänka Databass distmätningar? Lyckas inte hitta tillbaka till sidan...
I-or skrev:Elementen är mycket lika vad gäller uppträdande för Bl(x), Kms(x) och Le(x), vilket medför att Eminence-elementet klarar ca 2,5-3 dB högre maximal ljudtrycksnivå än BMS-elementet i Data-Bass-mätningarna i kraft av en motsvarande större rörlig area. Dock är prisnivån också nästan exakt motsvarande högre räknat i dB (akustiker brukar löneförhandla i dB), så någorlunda linjär luftpumpningskapacitet per krona blir i det närmaste precis lika.
Om du har råd med det högre priset och en riktigt kraftfull effektförstärkare, välj Eminence eftersom detta krävs för att utnyttja elementet till fullo. Annars, välj BMS, där du även kommer undan med mindre kavitetsvolym. Det smartaste är att sälja Procellorna och bygga två eller, om du är halvknasig och/eller har ett gigantiskt rum, möjligen fyra basreflexmoduler bestyckade med något av dessa två element. Dessa gör mos av nästan vilken kommersiellt tillgänglig konstruktion som helst (basmoduler baserade på ett JBL 2242H räcker inte på långa vägar och inte heller Procella om det handlar om slutna lådor med ett 18"-element eller mindre). Oavsett vilket element du väljer kommer basen att räcka och bli över.
- Ekvalisering är obligatoriskt för ett fullgott resultat. Inga basmoduler låter bra med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB.
- Glöm grupplöptidsskillnaderna helt, hörbarheten av dessa är i praktiken noll och ekvaliseringen tar ändå hand om allt som behövs (d.v.s. frekvensgång).
- Runt 20-25 m/s (RMS) kan man klara med en optimerad slitsport, mindre med cirkulära portar. Formen på expansionen vid ändarna är avgörande och även avstämningsfrekvensen har viss inverkan.
- Välj helst plywood för lådorna eftersom detta material är betydligt styvare än MDF och lådorna därför kräver mindre stagning och dessutom blir väsentligt lättare och mindre volymstjälande.
Bästa pris för Eminence NSW6021-6 har du redan hittat.
Bästa pris för BMS 18N862-4 finner du här: https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-18n862-4-ohm-18-inch.html (OBS! Specade värden gäller för 8 ohms-versionen, korrekt spec för 4-ohmsversionen finner du här: https://ibb.co/qsCKCTZ)
När man säger "slitsad" port så menar flera idag en smal port
som ofta ligger på lådans botten där tvärsnittsytan är samma
som en vanlig rund port.
Svaret på frågan är alltså= Samma längd som den runda porten och samma
tvärsnitt som den runda porten.
Ex. En rund port är 20cm lång och har ett tvärsnitt på 100cm2.
Om lådan är 30cm bred blir "slitsen" 100/30= 3,33cm hög. Längden
skall då vara 20cm.
Egentligen är ovanstående INGEN slitsad låda!
Den "slits" som jag beskrev här ovan är en helt vanlig basreflex-
port med lite ovanliga mått.
En slisad låda enligt gängse regler är en låda där man tar upp
ett antal smala springor ex.vis 10cm långa och 3-5mm breda.
Ofta används hele nedre delen av lådans bredd som slitsyta. Bakom
slitsarna placeras sedan mineralull. Mängden och packningshårdheten
används sedan för att stämma av lådan.
Förfarandet är ett alternativ till vanliga basreflex då det är svårt
att stämma av den. Finns andra orsaker åxå.
Det är viktigt med nomenklaturan!
Vi gammla nördar fattar annars ingenting om man inte håller sig
till den ursprungliga nomenklaturan för hur olika principer heter.
Tycker jag!
Subban skrev:...Så 7mm är egentligen optimalt...
Calleberg skrev:Huvudrum...WTF
*Slitsportar har typiskt högre linjära förluster, men - de bjuder å andra
sidan på mera headroom för vortex-olinjäriteter. Labbar man med en
massa andra egenskaper i konstruktionen (eller räknar om dem) så kan
man åstadkomma ett likvärdigt resultat som med en rund port, men det
blir inte så av sig själv.
Räddningen kan vara att behärska problemet fullständigt, eller att inte
ha för höga krav. Båda fungerar lika bra.
Stor port (och lång)I think you will want at least 464cm^2 worth of port area in order to avoid chuffing with that box size and tuning.
As far as port types, it’s all about volumetric air flow. Simply put, the speaker is going to displace a certain volume of air. You must size the area in such a way that the rate or velocity of that flow stays below a specific threshold. So area is the most important factor. The next thing that comes in to play are losses. The primary of these are resistive losses, by the “no slip” condition of the air which is in contact or adjacent to the walls, and abrupt discontinuities (such as the port terminating abruptly with a flush end verse a flared port which has a smoother transition to the new boundary condition). SO to minimize these issues, you would choose a port profile which minimizes the amount of surface in contact with the moving air, while also having a smooth transition, not abrupt discontinuity, on both ends. Hope this helps.
Subban skrev:Runda portar är också överlägset vanligt på köpesubbar? Tänker på t.ex. JBL SSW1 som kostar närmare 100KSEK, två runda portar(!) Jag tänker att om slitsportar är så mycket bättre varför återfinns de inte oftare på köpesubbar?
I-or skrev:Utgående från hur de bägge kommentatorerna uttrycker sig ovan kan direkt konstateras att ingen av dem har studerat vare sig strömningsmekanik eller strömningsakustik, områden som inte är särskilt vanliga i anknytning till elektroakustik. Det finns på detta forum ganska många inlägg inom området tidigare och om man är intresserad bör man inte missa att titta på både Reynolds tal och Strouhals tal samt studera framförallt Roozens och Bezzolas arbeten.
Cirkulära portar är fortfarande vanligast eftersom de är enkla att montera och utgör en standardlösning. En enorm fördel för slitsportar i GDS-sammanhang är att det är någorlunda enkelt att få till en optimal eller nära optimal form.
I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Calleberg skrev:I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara...![]()
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Calleberg skrev:Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara...![]()
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.
I-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Glebster skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218450
En variant. Dock ska vinklarna vara 165 och inte 175 grader. Jämför uträknat porttvärsnitt i förhållande till elementstorlek/pumpförmåga för att få ett hum om hur man kan tänka och jämföra med runda portar. Har aldrig hört tillstymmelse till blåsljud trots maxning med 20 Hz ton.
DQ-20 skrev:Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.
10 m/s klarar en cirkulär port på 10 cm så om du vill ju kunna utnytta slitsportens fördelar lite bättre tror jag du får hitta en ny metod att dimensionera med. Att resonera med "headroom" är meningslöst när man har ett simulatorprogram och kan se vad som verkligen händer när man ökar spänningen/effekten. 25 V in är ju ingenting för det där elementet och då duger 4 runda 4"-portar. Prova istället vad som händer om du trycker in typ 75 volt eller så. En slitsport som är någorlunda välgjord skall klara i runda slängar 20 m/s i öppningen så där har du ditt max. Det grundläggande problemet är att elementet är så stort, kraftigt och effekttåligt att det i princip kan köra slut på alla portar oavsett konstruktionsprincip om lådan skall vara rimligt stor. Därför blir det viktigt att välja den porttyp som klarar mest för att minimera suboptimeringen. Det blir då den största långsmala slitsport som får plats i lådan.
/DQ-20
Kraniet skrev:Vilken lådvolym är det tänkt? Och vilken avstämningsfrekvens?
Varför begränsa dig till 25V? du nyttjar ju inte på långa vägar det elementet kan med så låg effekt.
Ser ut som att 90 V RMS är vad som behövs för att dra nytta av elementet. Dvs ca 2000W i 4ohm
Med 200 liters låda 20 Hz avstämning och 280 cm2 slitsport ser det görbart ut.
Men du behöver nog göra två portar för att inte höjden blir för stor (tex 2st 530x26mm eller 2st 636x22). Längd ca 700 mm tror jag det kan landa på.
EQ kommer förstås att krävas för att få korrekt frekvensgång.
Subban skrev:Nu blev det många att svara, kulI-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Jag som läste 10:1 i någon och var nöjd med designen (trots sin enkelhet). Tillbaks till ritbordet igen, blir nog en slits var sida elementet. Skulle tydligen också vara fördelaktig för att undvika "cone rocking" att inte bara ha porten på en sida. Vet inte ens exakt vad jag översätta det till men antar att den man elementet inte rör sig linjärt? = det beteende man väntar sig utanför xmax?
Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.
Därefter simulerar du enklast olika lådvolymer vid denna frekvens och ser vad det innebär för dimensionerna på en eller två basreflexportar. Precis som du själv skriver måste det ju vara praktiskt genomförbart.
Om du märker att det inte fungerar praktiskt höjer du avstämningen 1 Hz i taget och studerar utfallet.
Calleberg skrev:Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.
Därefter simulerar du enklast olika lådvolymer vid denna frekvens och ser vad det innebär för dimensionerna på en eller två basreflexportar. Precis som du själv skriver måste det ju vara praktiskt genomförbart.
Om du märker att det inte fungerar praktiskt höjer du avstämningen 1 Hz i taget och studerar utfallet.
Och i tillägg till det Glebster skriver, Det som begränsar dig kommer bla annat vara som du redan varit inne på Porthastigheten. 20-25 M/s kan du sikta på.
Portlängden; dvs får den överhuvudtaget rum i lådan![]()
Och tillslut: är portlängden sådan att halvågsresonans kan inträda, (ungefär som i en orgelpipa).
För t.ex 80Hz är halva våglängden 2.1 meter. det innebär att du vill ha en port som är väsentligt kortare än det. För delning 80 Hz; sikta på hälften av 2,1M, längre än så vill du inte ha porten. För delning 125Hz vill man hålla sig under 0,7M. Filterbrantheten spelar in ochså, och anväder man flacka filter så kan det vara smart att vara lite extra konservativ.
Det verkar inte alldeles självklart att halvvågsresonans ALLTID uppstår i långa portar, Dessutom tror jag att slitsportarna kan vara mindre känsliga för sådant. Men håller man sig ifrån alltför långa portar är det ett ickeproblem.
Glebster skrev:Grymt inlägg, DQ!
Glebster skrev:Finns det ens någon annan bransch som är så genomsyrad av konstigheter?!
Calleberg skrev:Kanoners!
Kan du förtydliga lite bara?
#2 Minst två gånger arean? Eller är detta slitsportens "Gyldene snitt"![]()
#4 Om man har en rak sida i porten pga av att man använder lådväggen för enkelhetens skull, är man då inte piskad till att använda 7,5 grader på expanderande sidan eftersom det handlar om att den oscillerande luften inte kan följa väggen om vinkeln är för stor?
I-or skrev:10:1 duger, 20:1 blir bra. Konens rotationsmoder (rocking modes) ligger en bra bit över elementets grundresonansfrekvens (ca 24-25 Hz) och kommer inte att exciteras av potentiell akustisk snedbelastning från porten som är avstämd till ca 20 Hz. För välkonstruerade/välbyggda element märker man för övrigt mycket sällan av rotationsmoderna eftersom asymmetrin i upphängning och motor är mycket låg.
Glebster skrev:Jag hade börjat med att bestämma avstämningsfrekvens. Har du ändå tänkt bygga stor låda skulle jag sätta den till max 20 Hz.
Därefter simulerar du enklast olika lådvolymer vid denna frekvens och ser vad det innebär för dimensionerna på en eller två basreflexportar. Precis som du själv skriver måste det ju vara praktiskt genomförbart.
Om du märker att det inte fungerar praktiskt höjer du avstämningen 1 Hz i taget och studerar utfallet.
Calleberg skrev:Och i tillägg till det Glebster skriver, Det som begränsar dig kommer bla annat vara som du redan varit inne på Porthastigheten. 20-25 M/s kan du sikta på.
Portlängden; dvs får den överhuvudtaget rum i lådan![]()
Och tillslut: är portlängden sådan att halvågsresonans kan inträda, (ungefär som i en orgelpipa).
För t.ex 80Hz är halva våglängden 2.1 meter. det innebär att du vill ha en port som är väsentligt kortare än det. För delning 80 Hz; sikta på hälften av 2,1M, längre än så vill du inte ha porten. För delning 125Hz vill man hålla sig under 0,7M. Filterbrantheten spelar in ochså, och anväder man flacka filter så kan det vara smart att vara lite extra konservativ.
Det verkar inte alldeles självklart att halvvågsresonans ALLTID uppstår i långa portar, Dessutom tror jag att slitsportarna kan vara mindre känsliga för sådant. Men håller man sig ifrån alltför långa portar är det ju ett ickeproblem.
Subban skrev:...Ni som byggt med björk plywood, var har ni köpt det? Lokala byggvaruhandeln hade inte av tillfredsställande kvalitet m.h.p. framförallt planheten på skivorna. De byggen jag sett på nätet ser dessutom ut att ha många fler tunna lager än det jag hittade. Antar jag får vända mig till Beijer Bygg eller någon större kedja som eventuellt då får specialbeställa detta? Vad ska jag fråga efter? Är det någon speciell kvalitet?
I-or skrev:Man bör hålla i minnet att man inte behöver trötta ut sig med att bygga baslådor med überhög mekanisk impedans (styva/tunga/dämpade). Man bör se till att den första moden ligger över 200 Hz och detta åstadkommer man ganska enkelt om man använder 18 mm plywood och några interna stag. Att plywood har relativt låg förlustfaktor spelar ingen roll eftersom nyttosignalen ligger långt under den första resonansfrekvensen. E-modulen för plywood är runt 5 ggr högre än för MDF, vilket ger ungefär en fördubbling av resonansfrekvenserna.
För övrigt behöver man heller inte sikta på konstant frekvensgång för högtalaren, utan bara utnyttja den kavitetsvolym man har plats för och sedan ekvalisera fram en korrekt frekvensgång. Det enda som i stort sett händer i en mindre låda är att verkningsgraden sjunker, d.v.s. att det går åt mer effekt för en given ljudtrycksnivå vid låga frekvenser (om vi bortser från den vanligtvis försumbara distorsion som ökningen av luftolinjäriteterna ger upphov till).
I-or skrev:...Man kan mellan tummen och pekfingret säga att plywood har 4 gånger högre E-modul än MDF och därmed dubbelt så höga strukturella resonansfrekvenser som MDF allt annat lika (alternativt kan väggtjockleken halveras för plywood för samma resonansfrekvenser).
I-or skrev:Här har vi en enkel 12"-bestyckad (8 kg, mms = 0,125 kg) sluten basmodul med måtten 500x500x500 mm med MDF 15 mm (grön), MDF 19 mm (röd) och plywood 12 mm (cyan):
I-or skrev:Eller så kan man gå full Magico-knasboll och bygga lådorna i aluminium direkt.
Kraniet skrev:Om man vill undvika att skarvarna skjuter så kan man ju kopiera designspråk från Magico och fräsa ett litet spå längs alla skarvar.
Behöver ju dock inte göra lika breda och djupa som de gjort men för att förstå principen.
[ Bild ]
Såhär rättfärdigar de sitt val av rejält stagad aluminium till sina lådor. Det ser man ju direkt hur mycket lådväggarna rör sig![]()
[ Bild ]
https://www.magicoaudio.com/titan
Subban skrev:Gällande skarvarna hade jag ett tag tankar på att göra som JBL i nedan bild, kanske värt att lägga lite tid för att göra något sånt.
Glöm det. Man gör så när man fabriksproducerar och CNC-fräser färdigfanérade skivor i mdf. Man kan i princip vika ihop en låda och använda packtejp istället för tvingar. Skitsmidigt i produktion. Men för DIY i ett exemplar finns det ingen större poäng eftersom man måste vara Europamästare i överhandsfräs.
/DQ-20
Some of the free air on both sides of the port adds to the oscillating mass, the actual port length needed is somewhat shorter than the effective length. Both these lengths are calculated by Basta!, but usually only the actual length is interesting for the box design.
Calleberg skrev:60-70mm är vad jag skulle ha haft som minimum fri luft bakom de där portarna så det låter väl ok, även om ett par cm till gett lite mer "feelgood"
Vad är upp och ner på den där låddan? För att slippa synliga skarvar skulle jag gjort fronten invändig. Jag hade ochså gömt botten med sidoväggarna. Som lök på laxen hade jag inte fräst ur stagen lika mycket heller.
Jag hade dessutom skippat de två som går längs med portarna ochm låtit porten vara stag istället.
Jag säger INTE att det är rätt sätt. Bara annorlunda och kanske liite bättre
Glebster skrev:Några inspel;
Bakväggen saknar stagning.
Radien på portändarna är sannolikt för stor.
Ja, du har förstått rätt med portlängd. En tumregel kan vara att hålla 1 dm fritt.
Jag tycker du gör portarna onödigt komplicerade, följ gaveln med en enkelvägg istället likt min och Sammels exempel.
Övervägt att bara ha 1 port längs bakvägg som löper ut på ena gaveln istället?
Calleberg skrev:Jag hade gjort stagningen helt annorlunda tror jag, och sannolikt så hade jag bestämt mig under byggets gång vad som skulle bli enklast och effektivast.
Men om vi utgår från din ritning så hade jag nog skippat förstärkningarna som löper parallellt med portarna och bara skruvat en eller två remsor i porten som ochså sammanbinder toppen och botten stället. Ditt "kyrkfönster" hade jag gjort med 9st fyrkantiga hål och "spröjsen" hade kanske fått var 8-9 cm, ramen kan få vara 5-6 cm. Eller vad som ser lagom ut...![]()
Jag hade ochså sett till att sätta mina förstärkningar lite offset för att i rimligaste mån undvika att de ostagade paneldelarna får samma storlek. Och Kyrkfönstret skulle jag nog inte satt parallellt med fronten...
Dessutom hade jag nog om en delningsfrekvens mycket över 80Hz är aktuell planerat för lite moff på strategiska ställen i lådan.
Jag hade gjort radien 9,5mm för jag har bara 6, 9,5 och 20mm att välja mellan
Inget tyg framför porten... om du kan undvika det. Men om du måste så måste du. Svårt att säga hur mycket det påverkar IRL. Jag hittade en del leksaker i mina gamla Baslådor när jag skrotade dem....
Glebster skrev:Jag ser inte att du skulle behöva någon CNC-fräsning. En sänksåg med skena klarar du dig med om du är noggrann. En bords/klyvsåg för vinkeln till porten förenklar men är inget tvång. En sticksåg kan vara bra till urtagen i stagen. Slutligen kan en handöverfräs vara av goda för de radier du ska göra samt för ett snyggare hål till elementet förutsatt att du vill försänka det, annars duger sticksåg fint. Lite knektar och spännband är bra vid montering. Dyckertpistol underlättar fixering.
Blir lite maskiner men vissa av dem går såklart att ersätta med handjagade dito.
DQ-20 skrev:Ju mer jag läser den här tråden desto mer tänker jag att det är svårt att ge några vettiga råd längre med tanke på hur tråden utvecklat sig. Så därför gör jag det här. Ger oombedda råd "von Oben" alltså. Det finns egentligen ingen anledning för dig att gå i svaromål eftersom det är synpunkter från en random snubbe på internet som mycket möjligt inte kan ett skit om någonting. Så:
1. Läs om hur det ska se ut OM man fått viss hjälp från ett proffs, är väldigt händig med sågen och har både råd och plats med maskiner:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=72458
Då kommer du att se ungefär hur mycket tid, snickeriverktyg och skicklighet som krävs. Själv skulle jag aldrig givit mig på det utan lejt bort det, åtminstone för själva lådan. Portarna är det ju en hel del pill med och kan behöva prövas ut. En modulär lösning som finns i den länkande tråden är därför vettigt när man inte har en färdig lösning som man vet fungerar efter uppmätning på en provlåda.
Skicka sedan ett PM till "I-or" på forumet och hoppas han kan ha förbarmande. Jag förutsätter dock att han inte gör det helt gratis.
Redan för de monstruösa 18" element som finns i tråden jag länkade till ligger lådvolymen per element på ca 270 liter NETTO. Du har 21" och känner redan att du börjar slå i storlekstaket med ungefär samma volym. Du kommer alltså aldrig att kunna bygga en låda om "maxar" elementet om du vill att den skall passa i ditt lyssningsrum, utan det handlar om att få något som fungerar och ta ut överkapaciteten i form av lägre distorsion.
Jag tycker det vore trist om det hela blev en tumme eller eventuellt en pannkaka. Elementet är extremt stort för hemmabruk och inte riktigt lämpat för amatörer, i synnerhet inte när det som här gäller en basreflexlåda. Jag skulle själv definitivt tagit hjälp, i synnerhet om jag haft planer på att göra mer än en.
/DQ-20
En del kan undra varför element med olika Q-värde tilldelas olika lådor! Svaret är som följer:
Med egenskaper som ekvivalent volym (Vas) och resonansfrekvens (Fs) kan man räkna ut en låda, beräkna rör samt få fram lådans F-3 dB-punkt. Qts är en parameter/egenskap som svarar för "bästa lådvolymen" (optimala) och bestämmer hur frekvenskurvan kommer att se ut. Ju högre Qts desto lägre F-3 dB-punkt med den "optimala" lådan. Element med högt Qts i en basreflexlåda ger en mycket stor lådvolym, och en låg undre gränsfrekvens (F-3 dB-punkt). Lådan bör inte vara större än elementets Vas-värde och F-3 dB-punkten bör vara högre än elementets Fs, då det annars förlorar mycket effekttålighet!
Subban skrev:Tror du det behövs moff? Efter ha läst i lite andra trådar så trodde jag man inte använde det i en ordentligt stagad låda?
I-or skrev:Moffet kunde du ha hoppat över med därpå följande högre verkningsgrad (den första akustiska kavitetsmoden ligger runt 500 Hz, vilket är lååångt över passbandet), men med en så pass hög övre gränsfrekvens måste man ha god kontroll över var strukturmoderna hamnar om man använder tunnväggig plywood (som har låg förlustfaktor och låg massa). Någon form av enklare stagning blir alltså avgörande i det här fallet.
Subban skrev:Så som front baffeln och portarna är ritade just nu så blir det svårt för mig att få det tillräckligt bra, är rätt pedantisk.
Glebster skrev:Ännu en anledning att lyssna på de inputs du redan fått...
Froggy skrev:En tunn skiva, tex masonit blir väldigt styv när den böjs så jag skulle testa att tillverka "gavlar" i något styvt material och limma/skruva masonitskivor på dessa bananformade gavlar...
Antonic skrev:Jag gick på slutet bara pga portens problem helst när jag måste göra den böjd.
Kan mycket väl bli i en baffelvägg så vill ha dom rakt fram.
Har du kollat på GSGAudio dubbel 21” med 13hz tune?
Kraniet skrev:Den typen av port som ses på bilderna erbjuder ju väldigt lite fördel jämfört med rör. Höjd/breddförhållandet är helt off.
Ang masonit så blir det nog väldigt styvt om man limmar två stycken bitar mot varandra. Gäller bara att ha en bra form att spänna upp/pressa dom i medan limmet torkar.
Kan även göras med tex 4mm plywood.
Subban skrev:Froggy skrev:En tunn skiva, tex masonit blir väldigt styv när den böjs så jag skulle testa att tillverka "gavlar" i något styvt material och limma/skruva masonitskivor på dessa bananformade gavlar...
Anders provade något liknande i den här tråden, men tyvärr höll inte masoniten.
viewtopic.php?f=3&t=72458
Froggy skrev:Intressant och lärorikt! Den masonit jag har tillgång till är slät på båda sidorna. Testet ovan är endast limmat samt masonit hela portens längd. Jag skulle använda masonit för mittsektion och den delen som expanderar långsamt (I-or's 7° rekommendation). Ändarna massiv mdf som kan rundas snävt. Dessutom limma och skruva med storskallig skruv eller stor bricka. Om detta inte räcker så kan masonit av god kvalitet blötläggas och formas innan den slutgiltigt limmas/skruvas men det kan jag inte tänka mig ska behövas för en 7° vinkel....
Varför masonit? Det finns ju även tunn mdf, plywood... Klassisk masonit är nästan 100% trä, inga tillsatser, det känns bra för min del.
Edit/tillägg:
Med I-or's rekommenderade ca 7° den sista decimetern så skissade jag i Sketchup och kom fram till samma lösning som Anders visar i längre ner i tråden, dvs massiv mdf där man raspar/filar/slipar eller sågar till 7° lutning om man har materialtjocklek till det....
Maarten skrev:De där DIY-CNC-fräsarna såg ju rätt prisvärda ut! Speciellt den engelska. Om man kan nyttja dem för ett flertal byggen (av olika slag) kan de ju gå att tjäna in rätt fort. Frågan är hur enkla de är att använda?
Tittade på halva videon om T-S och det som de kom att prata om var väl mer storsignalparametrar (bla en bild på Klippel-mätningar), samt att nyttja ekvalisering istället för att suboptimera frekvensgången. Det ligger väl rätt bra i linje med det I-or proklamerat de senaste två åren.
Men kollade som sagt inte klart.
Alexi skrev:Kul projekt!
Jag förstår inte hur du tänkt kring stagning, det ser ut som massa stagning av två av väggarna, men sen nästan ingen stagning alls på de andra väggarna?
När jag byggde mina basar, så resonerade jag så att baffeln var den viktigaste att få resonansfri och bakväggen minst viktig. Jag valde också olika tjocklekar på alla väggar för att få olika densitet och olika resonanser.
Plywood valde jag bort, eftersom det har en egenresonans vid högre frekvenser som jag inte ville riskera.
DQ-20 skrev:Jag skulle föredra MDF, men inte av akustiska skäl. Det blir helt enkelt snyggare lådor. Styvheten kan ordnas medelst stag i massivträ eller plywood. Plywood är säkert bäst om man gör lådor som antingen inte syns eller som skall flyttas runt (eftersom det är starkt och lätt), men bra plywood till rimligt pris tycker jag är meckigt att få tag på. Kvaliteten på MDF verkar överlag jämnare och är lätt att få tag på i den lokala bygghandeln. Lätt att forma i oavsett riktning. Stagning komplicerar byggen om man kör löpande band men för en DIY:are tycker jag det nog kan kvitta. Generellt verkar ju stagning vara en "feelgood" grej så det görs nog i alla fall. Återstår att placera dem rätt.
/DQ-20
Glebster skrev:Spännband kan i viss mån ersätta tvingar och kostar en bråkdel.
Adhoc skrev:Eller en regel tex 45x45 med en fast kloss i ena änden och en som skruvas fast med lite glapp mot lådstorleken. I glappet slår man ned en kil vid limning. Jag skulle även förborra för 2 st dyckert så skivorna inte glider vid limningen.
Antonic skrev:Jag har också kollat på 6st likt dom tvingarna du kollar på, väldigt mycket pengar
men man har som troligtvis livet ut och är du som jag kommer på massa lustiga saker
att bygga kommer dom till användning.
Skruvskallar och spackel kommer jag inte köra med.
Adhoc skrev:Bessey är väldigt bra verktyg vilket också avspeglar sig i priset. Bra limknektar på 1000 och 1250 mm längd brukar dyka upp titt som tätt på Toveks och Klaraviks konkursauktioner, men även på Blocket och Tradera. Auktionspriserna brukar ligga kring 200-300 kr /st men moms + slagavgift tillkommer. Ibland blir det "fyndpriser". Klaravik kör i flera städer. Typ dessa: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /107581808 Historiska auktionpriser: https://tovek.se/s%C3%B6k?searchModules=auctionArchive
Liknande men smäckigare i aluminum finns till billiga priser på Jula och Clas i Sjön. (Har ett gäng från Jula som funkat helt OK för hobbyjobb med högtalarlådor. Skulle jag haft ofta och återkommande framtida behov hade jag dock lagt en 2-hundring till/st för industrikvalitetsknektar i stål som i länkarna.)
Michael skrev:Sedan bör man, för det mesta, inte klämma åt allt för hårt under limning. Risk för att det blir ojämnt tryck - för mycket där tving/knekt sitter och för lite därimellan. Bättre flera tryck punkter och lite lagom tryck, så inte skivorna böjer sig. Man måste dock ha koll så det blir tryck överallt och att det kommer ut lite lim överallt. För lite lim är inte alls bra.
//Michael
Michael skrev:800mm hittar jag ingen hos Biltema, men 925 och 1075. På bild ser de väl rätt vettiga ut, förutom handtaget. Liten rundstav som nog kommer göra lite ont i handen om de skall dras hårt. Dock bör man ju känna på de i verkligheten och inte gå på bilden. Funderar även på hur det är där gängade stången ligger an mot klämman. Om det är så som jag bara kan gissa utifrån dålig upplöst bild, så ser det lite svagt ut.
Sedan bör man, för det mesta, inte klämma åt allt för hårt under limning. Risk för att det blir ojämnt tryck - för mycket där tving/knekt sitter och för lite därimellan. Bättre flera tryck punkter och lite lagom tryck, så inte skivorna böjer sig. Man måste dock ha koll så det blir tryck överallt och att det kommer ut lite lim överallt. För lite lim är inte alls bra.
//Michael
Froggy skrev:Spännkraft nämns.... Vad som är viktigt är limtillverkarens rekommendation samt att tvingens tryck sprids ut jämnt över fogen. Det vitlim jag använder tex specar tillverkaren till 0,2-0,7 N/mm^2 tryck tills limmet härdat. Det blir för 21mm plywood ça 400-1400N per dm limfog. Tilläggas att lim ofta inte gillar statisk belastning så skulle jag fundera på att dra någon skruv där skivorna böjs ut som mest.
Subban skrev:Ja det får bli några skruvar per fog för att hjälpa hålla ihop det, undra vad man kan räkna få för spännkraft från en skruv? 50-100kg? Tänker skruvar och väldigt många handtvingar kanske hade räcket långt?
Froggy skrev:Subban skrev:Ja det får bli några skruvar per fog för att hjälpa hålla ihop det, undra vad man kan räkna få för spännkraft från en skruv? 50-100kg? Tänker skruvar och väldigt många handtvingar kanske hade räcket långt?
Spännkraften från en skruv är ointressant då kraften är lokal (skruvskallen är liten). Som tumregel brukar anges att kraften avtar 45° åt sidan, dvs för 20mm tjock plywood så kan du räkna med att den trycker med någorlunda konstant tryck över ca 40mm lång sträcka. Detsamma gäller för en tving om du inte har något som fördelar ut kraften från en tving.
Adhoc skrev:Jag skulle skippa skruvarna om du kan ha tvingar med typ 25 cm mellanrum. Pröva med att "torrdra" så ser du hur väl tvingarna kan dra ihop den buktande plywooden. Före limningen kan det vara ide' att slå i ett par klena dyckert, knipsa av skallen och banaka ihop (för att hindra att skivorna glider från varandra medans du drar åt tvingarna). Om du har någon rak regel eller stålprofil så kan du lägga den emellan så du får ett jämnare tryck utefter limfogen.
Subban skrev:Jag skulle inte säga att det kan ses om ointressant i praktikanten. Att spännkraften avtar 45° åt sidan kan säkert stämma som tumregel, men hårdhet och planhet på material måste spela en stor roll i praktiken. Låt oss anta jag har en konvex bit plywood som jag spänner med skruvar, kommer ju att få lokal spännkraft vid skruven men det kommer ju också bli bra tryck över en stor del av biten då jag tvingar den att bli plan. Trycket kommer att vara högst på de delar av skivan som är i direkt kontakt med underlaget och gradvis minska på de områden där det normalt/naturligt finns en lucka mellan skivan och underlaget.-
Froggy skrev:Jag håller med, detta har gjorts sedan urminnes tider då tvingar är kostsamma och ofta bristvara. Men det görs under kontrollerade former, dvs man hyvlar fram en springa tex i mitten av brädor som skall limmas och drar samman med en enda tving (bordsskiva tex). Erfarenhet ger springans storlek. Omvänt kan man hyvla exakt plant och använda bananformade (bananhyvlade) träribbor som man använder för att sprida ut tvingens kraft (högtalarlådor i mdf tex). Det kan vara pillrigt och stressigt så avknippsade dyckert som nämnts tidigare, plugg eller kex för att fogarna inte ska glida är till stor hjälp.
Limknekt är lämpade för sådana limningar tex https://www.clasohlson.com/se/Limknekt- ... /p/30-7556 eller liknande. Lägges med käftarna uppåt med lite tejp där lim kommer att klämmas ut och två fogar kan limmas samtidigt när man bygger högtalarlådor. Rätt konstruerad kan hela lådan limmas i ett svep.....
Subban skrev:Froggy skrev:Jag håller med, detta har gjorts sedan urminnes tider då tvingar är kostsamma och ofta bristvara. Men det görs under kontrollerade former, dvs man hyvlar fram en springa tex i mitten av brädor som skall limmas och drar samman med en enda tving (bordsskiva tex). Erfarenhet ger springans storlek. Omvänt kan man hyvla exakt plant och använda bananformade (bananhyvlade) träribbor som man använder för att sprida ut tvingens kraft (högtalarlådor i mdf tex). Det kan vara pillrigt och stressigt så avknippsade dyckert som nämnts tidigare, plugg eller kex för att fogarna inte ska glida är till stor hjälp.
Limknekt är lämpade för sådana limningar tex https://www.clasohlson.com/se/Limknekt- ... /p/30-7556 eller liknande. Lägges med käftarna uppåt med lite tejp där lim kommer att klämmas ut och två fogar kan limmas samtidigt när man bygger högtalarlådor. Rätt konstruerad kan hela lådan limmas i ett svep.....
Ja jag har tittat lite på dom men är dom inte lite i underkant kraftmässigt? Annars känns dom tilltalande med aluminiumprofil, väger endast 1,18kg/st.
Jag tänker man kanske 3D-printa något hjälper en fördela trycket. Typ något i stil med nedan, den har en lätt konkav form på undersidan.
Subban skrev:Tänker jag rätt?
I-or skrev:Om du expanderar porthöjden på ett bra sätt och avslutar med en liten rundning så kan du klara 20 m/s mynningshastighet med endast låggradig turbulens. Gränshastigheten beror på faktorer som frekvens, form och tvärsnittdimensioner.
Porthöjden bör helst vara så låg som möjligt, dock ej under ca 7 mm med normala portlängder. En lägre port är lättare att expandera rekommenderade ca 2-3 gånger för att därmed minimera mynningshastigheten.
Cirkulära portar är problematiska dels för att Reynolds tal blir högre och dels eftersom det är svårare att skapa en optimal expansion.
Calleberg skrev:Subban skrev:Tänker jag rätt?
Tror du tänker lite för mycket![]()
Läs DQ's inlägg ovan en gång till innan du går vidare.
En turbulensexciterad halvvågsresonans får man hur man än gör (även om det finns lite stökiga dämpningstrick som man kan utnyttja här), men denna landar mycket nära f1 = c/(2*l).
I-or skrev:Den linjära halvvågsresonansen är av begränsat intresse för en basmodul. Halvvågsresonansen uppstår strax under 500 Hz för en portlängd om 34 cm (eftersom det finns lite medsvängande luft i mynningen). Däremot är framförallt halvvågsresonansen av avgörande betydelse för hörbarheten av turbulensljud, då höga ljudtrycksnivåer runt avstämningsfrekvensen kan leda till ett tonalt blåsljud som kan vara tydligt hörbart med en låg grad av maskering. Det kan definitivt låta illa med modulationsbrus av den här typen om man inte ser upp, men en hyggligt utformad slitsport gör risken mycket liten.
För övrigt ska ju en slits vara smal eftersom det är just detta som gör det till en slits med de strömningsmässiga fördelar som detta innebär.
Formen på den tokoptimerade varianten är just tokoptimerad, så det blir hyfsat svårt att hitta någon som är bättre.
(Glöm inte avslutningsradien, vilken är mycket viktig.)
När du drar på ordentligt kommer hela systemet att vara på gränsen. Det är då inte orimligt om porten också är det. En mynningshastighet om 20 m/s är inte orimligt mycket för en välkonstruerad slitsport och 10 m/s leder inte till några oljud alls ens med en halvhygglig konstruktion (även om man bör känna till att maximal strömningshastighet har ett ganska stort frekvensberoende).
Flödena "krockar" inte när de möts med en konstruktion med parallella slitsar och i det fallet kan man lätt bara låta flödena möta varandra via en smal spets. Man lär dock inte vinna någonting med att dela upp flödena på det sättet och det är bättre att placera portarna längre ifrån varandra istället.
Däremot får man inte sällan vissa problem runt en fri kant, då flödet lätt roterar på utsidan. Det är därför en fördel om porten mynnar längre in på ytan även om man med en genomtänkt konstruktion kan hantera mynning vid en fri kant också.
Froggy skrev:Släden måste i så fall utformas så att den alltid är 90° (stumt!) I förhållande till arbetsstycket
Froggy skrev:Alternativt gör den första för hand och när det blir dags för fyra till så beställ från ett snickeri med en 3-d fräs ....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 238 gäster