Moderator: Redaktörer
Subban skrev:Hej på Er,
Jag har länge gått funderat på att bygga en egen subwoofer och 2023 är året då jag tänkte jag göra slag i sak. Har suttit och läst och simulerat sedan i julas. Inser att det är mycket och ta in/tänka på. Jag hoppas med er hjälp undvika det vanligaste nybörjarmisstagen.
Mål:
För några år sedan så demades JBL S1S-EX på hemmabiomässan i Lund. Har inte hört något annat med den fysiken och den attacken dom subbarna hade. Så målet är bygga något som liknar eller påminner om dessa, något som kan skaka om rummet. Tror den är byggd på JBL 2242H och avstämd till 25Hz,
Aktuell status
Med det målet i sikte började jag simulera olika pro element främst i portade lådor.
Jag tittade länge på BMS 18N862 som ser ut att vara ett fint element, dock så släppte Eminence ett nytt 21" element (NSW6021-6) för ett par år sedan som också ser väldigt bra ut och Thomann har detta i lager till bra pris, lite för bra pris, aktuellt pris i USA 1199( exkl. skatt?) och Thomanns pris är 11390. Så misstänker en prishöjning när Thomann behöver fylla på lagret. Just nu är jag inne på ett sådant element om inte alla skriker här rätt ut att det inte kommer passa för ändamålet.
Nedan är länk till tillverkarens hemsida,
https://eminence.com/products/nsw6021_6#description
Data-bass recension på elementet i en sluten låda.
https://data-bass.com/#/systems/5d0beab ... ?_k=y3sodg
Vad tror ni om elementet, kan det ge mig vad jag är ute efter?
Funderingar just nu...
Grupplöptid, är beredd att låt subben ta plats, men det blir ju en liten puckel kring avstämning om man gör den stor, hur känsligt är detta? Läste någonstans att så länge man håller sig inom cykeltiden för frekvensen så är det accepterbart, siktar på avstämning vid 22Hz och lådvolym 225L-250L. Får en puckel som sträcker sig strax över 40ms (ska fixa bilder på simuleringen sen).
Sen har jag funderat ganska mycket på lufthastighet i portarna, har förstått att generellt bra maxvärde är 10m/s. Är detta lika känsligt oavsett hur låg avstämningen är? Hur ser skalan ut efter 10m/s, när blir dåligt, riktigt dåligt osv?
Vad jag kan förstå så har du någon form av slutmål i sikte och en plan om hur du skall nå dit.
Men det jag inte riktigt hänger med på är om detta skall vara ett komplement till andra subwoofer som du redan har för att addera mer energi och svept luft i ett specifikt område?
Det ser ju inte ut som det mest konventionella valet av bio sub element, men det kan ju finnas skäl till ditt val som du inte angett här.
Personligen skulle jag nog hitta på någon lösning basera på tex eminence LAB15 och byggt fler än en låda för lättare integration i rummet och mist lika mycket användbar konarea.
Dock tror jag att det saknas en del info för att kunna ge konkretare råd.
Maarten skrev:18N862 är ju vida omtalad med positiva omdömen här men det andra elementet verkar ju inte dåligt i varje fall,
https://audioxpress.com/article/test-be ... ncy-woofer
Eminence’s NSW6021-6 21”
[ Bild ]
18N862 @104 dB
18N862 @104 dB jämför mot Hifi-elemet @94 dB
[ Bild ]
Från,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... UvhvvwhUgn
Det enda du behöver bry dig om är kapacitet, distorsion och ifall porten får plats. Läs ALLA inlägg av I-or
Gällande distorsion verkar 18N862 bättre baserat på Voicecoils mätningar.
Calleberg skrev:Kan du direktlänka Databass distmätningar? Lyckas inte hitta tillbaka till sidan...
I-or skrev:Elementen är mycket lika vad gäller uppträdande för Bl(x), Kms(x) och Le(x), vilket medför att Eminence-elementet klarar ca 2,5-3 dB högre maximal ljudtrycksnivå än BMS-elementet i Data-Bass-mätningarna i kraft av en motsvarande större rörlig area. Dock är prisnivån också nästan exakt motsvarande högre räknat i dB (akustiker brukar löneförhandla i dB ), så någorlunda linjär luftpumpningskapacitet per krona blir i det närmaste precis lika.
Om du har råd med det högre priset och en riktigt kraftfull effektförstärkare, välj Eminence eftersom detta krävs för att utnyttja elementet till fullo. Annars, välj BMS, där du även kommer undan med mindre kavitetsvolym. Det smartaste är att sälja Procellorna och bygga två eller, om du är halvknasig och/eller har ett gigantiskt rum, möjligen fyra basreflexmoduler bestyckade med något av dessa två element. Dessa gör mos av nästan vilken kommersiellt tillgänglig konstruktion som helst (basmoduler baserade på ett JBL 2242H räcker inte på långa vägar och inte heller Procella om det handlar om slutna lådor med ett 18"-element eller mindre). Oavsett vilket element du väljer kommer basen att räcka och bli över.
- Ekvalisering är obligatoriskt för ett fullgott resultat. Inga basmoduler låter bra med frekvensgångsavvikelser om +/- 10 dB.
- Glöm grupplöptidsskillnaderna helt, hörbarheten av dessa är i praktiken noll och ekvaliseringen tar ändå hand om allt som behövs (d.v.s. frekvensgång).
- Runt 20-25 m/s (RMS) kan man klara med en optimerad slitsport, mindre med cirkulära portar. Formen på expansionen vid ändarna är avgörande och även avstämningsfrekvensen har viss inverkan.
- Välj helst plywood för lådorna eftersom detta material är betydligt styvare än MDF och lådorna därför kräver mindre stagning och dessutom blir väsentligt lättare och mindre volymstjälande.
Bästa pris för Eminence NSW6021-6 har du redan hittat.
Bästa pris för BMS 18N862-4 finner du här: https://en.toutlehautparleur.com/speaker-bms-18n862-4-ohm-18-inch.html (OBS! Specade värden gäller för 8 ohms-versionen, korrekt spec för 4-ohmsversionen finner du här: https://ibb.co/qsCKCTZ)
När man säger "slitsad" port så menar flera idag en smal port
som ofta ligger på lådans botten där tvärsnittsytan är samma
som en vanlig rund port.
Svaret på frågan är alltså= Samma längd som den runda porten och samma
tvärsnitt som den runda porten.
Ex. En rund port är 20cm lång och har ett tvärsnitt på 100cm2.
Om lådan är 30cm bred blir "slitsen" 100/30= 3,33cm hög. Längden
skall då vara 20cm.
Egentligen är ovanstående INGEN slitsad låda!
Den "slits" som jag beskrev här ovan är en helt vanlig basreflex-
port med lite ovanliga mått.
En slisad låda enligt gängse regler är en låda där man tar upp
ett antal smala springor ex.vis 10cm långa och 3-5mm breda.
Ofta används hele nedre delen av lådans bredd som slitsyta. Bakom
slitsarna placeras sedan mineralull. Mängden och packningshårdheten
används sedan för att stämma av lådan.
Förfarandet är ett alternativ till vanliga basreflex då det är svårt
att stämma av den. Finns andra orsaker åxå.
Det är viktigt med nomenklaturan!
Vi gammla nördar fattar annars ingenting om man inte håller sig
till den ursprungliga nomenklaturan för hur olika principer heter.
Tycker jag!
Subban skrev:...Så 7mm är egentligen optimalt...
Calleberg skrev:Huvudrum...WTF
*Slitsportar har typiskt högre linjära förluster, men - de bjuder å andra
sidan på mera headroom för vortex-olinjäriteter. Labbar man med en
massa andra egenskaper i konstruktionen (eller räknar om dem) så kan
man åstadkomma ett likvärdigt resultat som med en rund port, men det
blir inte så av sig själv.
Räddningen kan vara att behärska problemet fullständigt, eller att inte
ha för höga krav. Båda fungerar lika bra.
Stor port (och lång)I think you will want at least 464cm^2 worth of port area in order to avoid chuffing with that box size and tuning.
As far as port types, it’s all about volumetric air flow. Simply put, the speaker is going to displace a certain volume of air. You must size the area in such a way that the rate or velocity of that flow stays below a specific threshold. So area is the most important factor. The next thing that comes in to play are losses. The primary of these are resistive losses, by the “no slip” condition of the air which is in contact or adjacent to the walls, and abrupt discontinuities (such as the port terminating abruptly with a flush end verse a flared port which has a smoother transition to the new boundary condition). SO to minimize these issues, you would choose a port profile which minimizes the amount of surface in contact with the moving air, while also having a smooth transition, not abrupt discontinuity, on both ends. Hope this helps.
Subban skrev:Runda portar är också överlägset vanligt på köpesubbar? Tänker på t.ex. JBL SSW1 som kostar närmare 100KSEK, två runda portar(!) Jag tänker att om slitsportar är så mycket bättre varför återfinns de inte oftare på köpesubbar?
I-or skrev:Utgående från hur de bägge kommentatorerna uttrycker sig ovan kan direkt konstateras att ingen av dem har studerat vare sig strömningsmekanik eller strömningsakustik, områden som inte är särskilt vanliga i anknytning till elektroakustik. Det finns på detta forum ganska många inlägg inom området tidigare och om man är intresserad bör man inte missa att titta på både Reynolds tal och Strouhals tal samt studera framförallt Roozens och Bezzolas arbeten.
Cirkulära portar är fortfarande vanligast eftersom de är enkla att montera och utgör en standardlösning. En enorm fördel för slitsportar i GDS-sammanhang är att det är någorlunda enkelt att få till en optimal eller nära optimal form.
I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Calleberg skrev:I-or skrev:...Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara...
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Calleberg skrev:Här glöms inget, utelämnat med flit i prototypen bara...
På de riktiga portarna sitter baffeln på plats:
Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.
I-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Glebster skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71958&start=180#p2218450
En variant. Dock ska vinklarna vara 165 och inte 175 grader. Jämför uträknat porttvärsnitt i förhållande till elementstorlek/pumpförmåga för att få ett hum om hur man kan tänka och jämföra med runda portar. Har aldrig hört tillstymmelse till blåsljud trots maxning med 20 Hz ton.
DQ-20 skrev:Subban skrev:Har gjort ett nytt utkast, med bara en singelport. Porten är 530mm x 53mm. Enligt simuleringar baserade på 25V kommer jag ligga på 9,2m/s som mest. Förhoppningsvis så klarar porten också högre hastigheter än dom runda motsvarigheter så man kan räkna med lite huvudrum på det.
10 m/s klarar en cirkulär port på 10 cm så om du vill ju kunna utnytta slitsportens fördelar lite bättre tror jag du får hitta en ny metod att dimensionera med. Att resonera med "headroom" är meningslöst när man har ett simulatorprogram och kan se vad som verkligen händer när man ökar spänningen/effekten. 25 V in är ju ingenting för det där elementet och då duger 4 runda 4"-portar. Prova istället vad som händer om du trycker in typ 75 volt eller så. En slitsport som är någorlunda välgjord skall klara i runda slängar 20 m/s i öppningen så där har du ditt max. Det grundläggande problemet är att elementet är så stort, kraftigt och effekttåligt att det i princip kan köra slut på alla portar oavsett konstruktionsprincip om lådan skall vara rimligt stor. Därför blir det viktigt att välja den porttyp som klarar mest för att minimera suboptimeringen. Det blir då den största långsmala slitsport som får plats i lådan.
/DQ-20
Kraniet skrev:Vilken lådvolym är det tänkt? Och vilken avstämningsfrekvens?
Varför begränsa dig till 25V? du nyttjar ju inte på långa vägar det elementet kan med så låg effekt.
Ser ut som att 90 V RMS är vad som behövs för att dra nytta av elementet. Dvs ca 2000W i 4ohm
Med 200 liters låda 20 Hz avstämning och 280 cm2 slitsport ser det görbart ut.
Men du behöver nog göra två portar för att inte höjden blir för stor (tex 2st 530x26mm eller 2st 636x22). Längd ca 700 mm tror jag det kan landa på.
EQ kommer förstås att krävas för att få korrekt frekvensgång.
Subban skrev:Nu blev det många att svara, kulI-or skrev:För ett optimalt uppträdande bör du inte ha ett mindre bredd/höjd-förhållande än ca 20:1 för slitsens tvärsnittsdimensioner. Glöm inte en minibaffel minst lika hög som portmynningen på insidan (vilken jag har för mig att Calleberg missade).
Jag som läste 10:1 i någon och var nöjd med designen (trots sin enkelhet). Tillbaks till ritbordet igen, blir nog en slits var sida elementet. Skulle tydligen också vara fördelaktig för att undvika "cone rocking" att inte bara ha porten på en sida. Vet inte ens exakt vad jag översätta det till men antar att den man elementet inte rör sig linjärt? = det beteende man väntar sig utanför xmax?
Användare som besöker denna kategori: spoz och 2 gäster