Vilka bredbandselement?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

Vilka bredbandselement?

Inläggav Neuhausen » 2023-09-30 01:39

Bakgrunden är att jag har kommit att konsumera mest musik när jag sitter vid datorn Att ta steget att gå åt sidan och lyssna på musik på riktigt blir sällan av. Så att kunna luta sig tillbaka och lyssna en stund passar mig bra.

Med 49" ultrawide skärm så blir det ont om plats för högtalare och jag har under en tid använt ett par 1l lådor med Tangband 3W871. Det var någon hype om dem för ganska många år sedan och nu kom de till nytta igen. De fungerar givetvis inte utan sub och de skulle gärna fått spelat lite djupare för att kunna ansluta bättre till subben.

Men med tiden har jag märkt att det här fungerar mycket bättre än några andra högtalare jag provat på skrivbordet.

Min ide är att bygga ett par liknande högtalare, men med ett bättre bredbandselement. Tanken är att ge dem de små bredbandarna stöd med två basar som får plats bakom skärmen och som tar vid någonstans mellan 200Hz och 300Hz. Troligtvis lite för stora baselement i lite för små slutna lådor med EQ för att få det att fungera.

Den stora frågan är om någon kan rekommendera ett bättre 3-4" bredbandselement än 3W871, det låter ganska sorgligt utan EQ. Jag har tittat på tex Markaudio Alpair 5, Fountek FE85, Fountek FR88EX, Tangband W3-2141, HiVi M3N, Vifa TG9FD-10-04(som verkar vara en kändis här).

Om någon har något som ligger så är det givetvis också intressant!

Jag har kollat lite här: http://feleppa.com.au/speakermeasmid.html

Användarvisningsbild
Froggy

Re: Vilka bredbandselement?

Inläggav Froggy » 2023-09-30 05:16

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2023-09-30 07:08

Ingenjör Öhman har 3-tummare som han är väldigt belåten med. De går att köpa löst.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-09-30 08:54

TG9 är helt otroligt bra från ca 250 Hz uppåt, men de funkar ganska bra även om man delar dem brant vid 150 HZ. Tydligen rätt ok som fullregister ochså, enligt en massa muppar :) men det har jag inte testat.

Däremot har jag testat Visaton FRS8 som fullregister. Med ordentlig boost i basen och hjälpta av en billig ambience diskant lät det gudomligt, så länge man inte drog på för mycket.

Andra kandidater är TC9, Visaton B80 och Scanspeak 10F. Men de har jag inte hört, bara kontemplerat innan jag ramlade på en laddning TG9 :)

Och som slamkrypare... KEF's små ägghögtalare... färdiga att avnjutas som de är. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

jansch

Inläggav jansch » 2023-09-30 20:39

Det är ju alltid "kinkigt" med bredbnselement då de bygger på konuppbrytning, konen rörsig inte längre kolvformigt. Detta för att konytan vid högre frekvenser måste vara liten för att utstrålningsvinkeln (looben) inte skall bli för smal.
Varför inte komplettera med en diskant och därmed gör livet enkelt?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-09-30 23:32

jansch skrev:Det är ju alltid "kinkigt" med bredbnselement då de bygger på konuppbrytning, konen rörsig inte längre kolvformigt. Detta för att konytan vid högre frekvenser måste vara liten för att utstrålningsvinkeln (looben) inte skall bli för smal.
Varför inte komplettera med en diskant och därmed gör livet enkelt?

Bredband har givetvis svårt att bli bra. Men jag tror inte att det blir enkelt bara för att man lägger till en diskant när man sitter så nära. Men jag har lämnat plats för en diskant. Men en coaxialhögtalare skulle vara intressant att prova, även om det inte finns så mycket att välja på.

Jag hade Dynaudio på skrivbordet i några år och även om det lät bra så har de här högtalarna egenskaper som jag saknade med större tvåvägare på skrivbordet. På billiga högtalare som de här så hoppas jag också att det finns mycket utrymme för förbättring, för de här behövde mycket mer EQ än vad jag tror att man kommer undan med. Det kan också vara att jag ser resultatet av injustering.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-09-30 23:36

Tack, det är svårt att hitta information på språk man inte behärskar. Att låta google translate hjälpa till fungerar först när man hittat informationen!

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2023-10-01 00:12

Diagrammen är en bra början. I-or har ju propagerat för:

-Tonkurva
-Spridning
-Distortion

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-10-01 20:03

Calleberg skrev:Och som slamkrypare... KEF's små ägghögtalare... färdiga att avnjutas som de är. :D

Det alternativet var så intressant att jag åkte och köpte några. Jag trodde att det bara var nyare KEF som använde coaxialelement. Det drar ihop sig till provlyssning om en stund.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-10-02 01:03

Än så länge har jag bara gjort fyra mätningar inom någon halvmeter i lyssningspositionen, låtit REW matcha en Harman kurva och lagt in den i Equalizer APO. Ganska exakt som jag gjorde med de små bredbandselementen, men bredbandselementen orkade inte riktigt med i diskanten och på de här så behövde den ner ungefär tio dB.

Det var inte värt att lyssna utan EQ då de här var ungefär lika mycket för starka i diskanten som bredbandarna var svaga i samma område.

När jag var inlyssnad på bredbandarna så var stereobilden jämnare, mindre avklippt och lät mer naturlig. Med KEF högtalarna så blev det mycket mer rymd direkt men det stoppar ganska abrupt vid högtalarna. Vi får se vad inlyssningen ger. Det ansluter mycket bättre till basen och det låter bättre överlag.

Om någon har Vifa TG9FD-10-04 att sälja eller vet någon som har så är jag fortfarande intresserad.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-10-03 16:04

Om du låter andra element ta hand om basen så kan du använda ett mindre bredbandselement för bättre spridning och diskantförmåga. Jag har själv haft goda erfarenheter av TangBand w4-1320sif https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w4-1320sif.html men den är på 4 tum och det är onödigt om du ändå inte ska spela bas.

Ett test som gjordes för några år sedan http://feleppa.com.au/speakermeasmid.html

En affär som har ett stort utbud av bredbandselement http://www.spectrumaudio.de/

mvh
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-10-03 17:01

Jag har ett par 4 tums Visaton B 100 tror jag det är som jag gillar.
Har inte analyserat dem nåt särskilt, har dem som kökshögtalare.

https://www.thomann.de/se/visaton_b_100 ... gJW0_D_BwE
Bilagor
9F5A3D25-D9EC-43C3-B755-F480F3ED711E.jpeg
1
9F5A3D25-D9EC-43C3-B755-F480F3ED711E.jpeg (22.65 KiB) Visad 1209 gånger
F80EB9A5-634A-401C-8B0C-FAD18700861C.jpeg
2
F80EB9A5-634A-401C-8B0C-FAD18700861C.jpeg (26.09 KiB) Visad 1209 gånger
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-03 17:20

Om du vill slippa separata baslådor, inte bryr dig så mycket om vad som händer över 10kHz och kan tänka dig att gå upp till 5 tum, kan jag rekommendera Dayton Audio RS125P, som jag "byggde in" i köksradion i somras. Helt otrolig respons helt utan eq eller filter. Ca 7 liter per låda om man bygger två separata lådor:
viewtopic.php?f=3&t=74188

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-03 18:39

Kalejdokom skrev:Om du vill slippa separata baslådor, inte bryr dig så mycket om vad som händer över 10kHz....

Den där hade jag missat, vackert ! Och det ser ut som du mäter dBc? isåfall är det lite bättre än det ser ut på bilden. Lägg på drygt 10dB vid 20kHz och kanske 5dB vid 10kHz. Men det är egentligen ingen bredbandare såklart.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2023-10-03 22:46

Nej, så klart ingen bredbandare by the book, men kanske just därför som det blir så bra - en midbas med bra utsträckning nedåt och tillräckligt mycket diskant för att inte låta beslöjad. :)

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-10-04 00:45

Kalejdokom skrev:Nej, så klart ingen bredbandare by the book, men kanske just därför som det blir så bra - en midbas med bra utsträckning nedåt och tillräckligt mycket diskant för att inte låta beslöjad. :)

För många applikationer tror jag inte att man behöver sträcka ut så högt och med lite dassig signalkälla eller dåliga inspelningar så kan det nog vara bättre att låta bli.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-10-04 01:08

Prozac skrev:Om du låter andra element ta hand om basen så kan du använda ett mindre bredbandselement för bättre spridning och diskantförmåga. Jag har själv haft goda erfarenheter av TangBand w4-1320sif https://www.soundimports.eu/en/tang-band-w4-1320sif.html men den är på 4 tum och det är onödigt om du ändå inte ska spela bas.

Ett test som gjordes för några år sedan http://feleppa.com.au/speakermeasmid.html

En affär som har ett stort utbud av bredbandselement http://www.spectrumaudio.de/

Spektrum audio länken kan göra skillnad för de mindre elementen, det har inte varit mycket att välja på under 3" innan du postade den. Men jag tror att 3" fungerar bra och det Spectrum audio har gör att det är mycket mer att välja på.

Tangband w4-1320 elementet ser användbart ut och det kan kanske ansluta bättre till en vanlig sub än 3" elementen, även om det inte är nödvändigt för det jag tänker på nu så är det något att hålla i åtanke.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2023-10-05 10:48

Jag vill bara slå ett slag för Scan-Speak 10F/4424G00. Förutom i sammanhanget låg dist, jämn tonkurva och rimligt jämn spridning så har de med sin neodym-ringmagnet en förhållandevis hög känslighet trots hyfsad slaglängd.

För de projekt som varit aktuella för mig har jag inte hittat något annat som passat.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Återgå till DIY-forum