Bakgrunden är att jag har kommit att konsumera mest musik när jag sitter vid datorn Att ta steget att gå åt sidan och lyssna på musik på riktigt blir sällan av. Så att kunna luta sig tillbaka och lyssna en stund passar mig bra.
Med 49" ultrawide skärm så blir det ont om plats för högtalare och jag har under en tid använt ett par 1l lådor med Tangband 3W871. Det var någon hype om dem för ganska många år sedan och nu kom de till nytta igen. De fungerar givetvis inte utan sub och de skulle gärna fått spelat lite djupare för att kunna ansluta bättre till subben.
Men med tiden har jag märkt att det här fungerar mycket bättre än några andra högtalare jag provat på skrivbordet.
Min ide är att bygga ett par liknande högtalare, men med ett bättre bredbandselement. Tanken är att ge dem de små bredbandarna stöd med två basar som får plats bakom skärmen och som tar vid någonstans mellan 200Hz och 300Hz. Troligtvis lite för stora baselement i lite för små slutna lådor med EQ för att få det att fungera.
Den stora frågan är om någon kan rekommendera ett bättre 3-4" bredbandselement än 3W871, det låter ganska sorgligt utan EQ. Jag har tittat på tex Markaudio Alpair 5, Fountek FE85, Fountek FR88EX, Tangband W3-2141, HiVi M3N, Vifa TG9FD-10-04(som verkar vara en kändis här).
Om någon har något som ligger så är det givetvis också intressant!
Jag har kollat lite här: http://feleppa.com.au/speakermeasmid.html