REW - Mätningar för en nybörjare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

richjo

REW - Mätningar för en nybörjare

Inläggav richjo » 2025-02-01 22:18

Hej
Om jag valt fel forum så får någon vänligen tillrättavisa mig. Jag tänker att jag inleder med lite frågor hur jag skall komma igång med REW och hur jag skall göra en bra set up för att komma igång med mätningarna.
Ambitionen är att förstå mig på grunderna samt kunna göra vettiga mätningar. Bifogat finns 2 bilder efter en mätning. Jag har påbörjat läsningar av dom forumsinlägg som jag fått tips om.
Det blir nog en del tokiga frågor, men jag skulle behöva lite starthjälp med att förstå vad jag mäter. Mätningen har utförts i garaget. Högtalare hänger på vägg. Dikt an. Ett par MISSION 700LE. Sluten konstruktion. 2-vägs. MIC är en UMIK-1 placerad i mitten på högtalaren. 1m ifrån. Kalibreringsfilen är inlagd i REW.

Hur skall jag tolka bilderna jag bifogat?
Hur funkar det med fönstring?
Vad är ljud från högtalaren respektive rum?
Om jag skall skala om, justera, ändra något för att någon här på forumet lättare kan förklara så gör jag mer än gärna det.

Tack på förhand
mvh
Bilagor
MISSION. Garaget_MIC_1m. Distortion.png
MISSION. Garaget_MIC_1m. Distortion.png (67.9 KiB) Visad 5174 gånger
MISSION. Garaget_MIC_1m. SPL&Phase.png
MISSION. Garaget_MIC_1m. SPL&Phase.png (42.92 KiB) Visad 5174 gånger
Harmony Design PRE906+D900, A906, A90M. DCT90
ProAc, Mission

Maarten

Re: REW - Mätningar för en nybörjare

Inläggav Maarten » 2025-02-02 12:27

"Hur skall jag tolka bilderna jag bifogat?"
SVAR: Den första visar graden av förvrängning vid olika frekvenser. När det är utgråat så är nivån för låg för att ge ett rimligt säkert resultat. Mät vid högre nivå eller närmare (vilket kan ge andra problem då frekvensgången sällan blir som tänkt). Alt mäter man varje element för sig på ett nära avstånd för att fånga distorsionen.

Den andra bilden visar en hyfsat rak frekvensgång med reflexer från högtalarvägg, ev tak och sidovägg, samt möjligen lite golv också (dippar vid ca 150, 300, 400, 1000, 2500, 5000 och 10000 Hz) De dippar som ser ut att vara multiplar är troligen från samma reflex.
Du behöver mäta och räkna på avstånd till tak, väggar etc om du vill förstå vilka dippar som kommer från vad. Eller så tillser du bara så långt avstånd du kan och fönstrar bort resten. Allt detta är enkel trigonometri, eller så tar man fram måttbandet och mäter de olika avstånd som reflexer fördröjs med i förhållande till direktljud.

"Vad är ljud från högtalaren respektive rum?"
SVAR: Det kan man inte direkt se i frekvensgången eftersom en mikrofon tar upp från så gott som alla riktningar. Det är därför man måste mäta hyfsat fritt och fönstra bort senare reflexer. Dessa syns dock väl under fliken "Impulse", som toppar som kommer senare än direktljudet.
Man kan räkna ut vad som är direktljud och reflexer genom att beakta geometrier i mätuppställning. Dvs avstånd till väggar etc.

"Hur funkar det med fönstring?"
SVAR: Praktiskt som jag skrev i andra tråden (<ctrl-shift-w> i REW, sätt längd på fönster) eller se I-ors ekvaliseringsstråd. Nedan är bild på var man sätter fönsterlängd och var man kan se de första reflexerna:

Fönstring.png
Fönstring.png (325.55 KiB) Visad 5082 gånger

Teoretiskt innebär det att man trunkerar (tar bort) data tidsmässigt före/efter signalen för att ta bort reflexer från rummet som (om man ställt upp högtalare och mikrofon någorlunda fritt) kommer senare än direktljudet. Fönstring får dock konsekvensen att frekvensupplösning minskar pga att man enkelt sagt minskar mängden data programmet har att tillgå för att beräkna responsen.

Här har du mer tips och recap tidigare tips:
How to measure phase properly at home using REW?

Help me understand my REW measurements

Recap annan tråd:
Maarten skrev:Det är nog en bra start åtminstone. Du ser ut att mäta en blandning av direktljud och rumsrespons. Så blir det om man mäter i rum från relativt långt avstånd. Sådana mätningar döljer ofta (pga att det är en blandning av rummet och högtalaren) massor av information och är därmed inte så användbara i mina ögon. (Närfältsmätningar är å andra sidan heller inte användbart eftersom diffraktion från baffeln inte fångas). Man behöver separera rummet högtalaren från rummet (då de är två oberoende variabler som behöver hanteras var för sig och även i viss mån tillsammans) och det gör man genom att försena reflexer och att använda funktionen fönstring (<ctrl-shift-w> i REW) och sätta det högra delen av fönstret till innan första reflexen infaller (ses under fliken "Impulse").

För att hantera REW: Se t ex
REW Overview: https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... w.html#top
REW Getting started: https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... arted.html

Se även I-ors ekvaliseringstråd för tips om mätupställning och fönstring: viewtopic.php?f=10&t=73271

Ditt resultat ovan kan alltså vara ok (?) utefter de mindre optimala förutsättningarna men bäst är att mäta relativt reflexfritt (stort rum, t ex vardagsrum eller i bästa fall utomhus).

Lämpligen jämför du med https://www.soundstagenetwork.com/measu ... udio_qm10/
[ Bild ]

Om du hamnar nära detta (inom ca +-1-2 dB) över gränsfrekvensen som fönstringen medger för att exkludera första reflexerna, så är du hemma. (Med antagandet att piPs mäter likt Qm10).

Ändra gärna skalan till 50 dB så blir grafen lite mer visuellt jämförbar med andras. (Limits uppe till höger om grafen).
Senast redigerad av Maarten 2025-02-02 13:48, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2025-02-02 13:26

Tackar
Snart tagit mig igenom Ekvaliseringstråden. Väldigt intressanta inlägg. Jag får prova ikväll igen.

Mvh
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-02 15:13

Det är lurigt att mäta distorsion i reflektiv miljö. Bullen vid ca 200-300 Hz beror i hög grad på reflektioner som sänker nivån för grundtonen här (dessutom föreligger en mindre topp ca 500-600 Hz, vilken ökar nivån för andratonen). Även om man tar detta i beaktande är distorsionen relativt hög för en ljudtrycksnivå om ca 75-80 dB på ett avstånd om 1 m.

Rent allmänt kan sägas att även amatören kan lära sig en hel del bara genom att variera tidsfönstrets längd och notera som som händer med frekvensgången. Att tolka signaler i tidsplanet är mycket svårt men i frekvensplanet faller pusselbitarna lättare på plats. Man måste dock alltid vara noggrann med att se till att inledningen av impulsen inte fönstras bort, då detta leder till ett kraftigt högfrekvensfall i frekvensgången.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

richjo

Inläggav richjo » 2025-03-01 09:45

Hej
Jag har försökt sätta mig in i detta med fönstring och provat att ändra/justera tider. Och jag vet att samma frågor dyker upp från min sida men jag hade inte frågat om jag visste vad jag skulle göra. Har provat att flyttat markörerna (R och L) på vadera sida om Ref och tittat på hur kurvan rör sig. Lärorikt men jag får inte till det. Jag bifogar ett skärmklipp där jag har försökt få med så mycket information som jag kunde för att underlätta. Detta är en Räv-högtalare, på tv-bänk, 1m ifrån.
Tittar man på Impuls-signalen så ser det ut som att rasslet på axeln förvinner vid runt 100ms. Eller hur skall jag tolka det?

Går det förresten att sända över hela mätfiler (mdat) via mail om det skulle underlätta för någon?

mvh
Bilagor
Räv_Inför fönstring.PNG
Räv_Inför fönstring.PNG (462 KiB) Visad 4208 gånger
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-01 09:52

richjo skrev:Går det förresten att sända över hela mätfiler (mdat) via mail om det skulle underlätta för någon?

Ja det går.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-01 10:03

Ett annat alternativ är att lägga upp mätfilen på Dropbox så kan flera här hjälpa dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-03-01 10:21

Ja, god idé av Goat att lägga upp den så flera kan titta.

Spontan kommentar är att i impulsfönstret ändra skalan på x-axeln till -10 - +50 ms, samt y-axeln till något som mer liknar det jag hade i bilden ovan (typ dBFs). Se https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... pulse.html

Sen ändra värdena i IR-windows till att exkludera reflektionerna. När den repetitiva vågningen i frekvensresponsen försvinner har du exkluderat reflektionerna. I ditt fall handlar det nog om att sätta right-window till 2-3 ms efter referenssignalen.
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2025-03-01 15:37

Tack. Jag kollar vidare.

Mvh
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-01 17:38

richjo skrev:Tack. Jag kollar vidare.

Mvh

Men som sagt, Dropbox är gratis om man nöjer sig med att dela under 2 Gb och är villig att rensa då och då, så lägg upp din mdat-fil så blir det lättare för oss som lekt lite med REW att hjälpa och förklara hur man gör i programmet. Det finns många här på Faktiskt med allt från grundläggande kunskaper om REW till riktiga experter, programmet har en något brant inlärningskurva men när man kommer förbi det känns allt mer logiskt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-01 18:00

Det går att lägga upp filer på ftp:n som faktiskt har men är lite meckigare.

richjo

Inläggav richjo » 2025-04-04 08:38

Hej
Tagit upp mätningarna igen. Inomhus, högtalare på tv-bänk. Mikrofon på ett stativ 1m ifrån.
Nedan några mätningar där jag jämför pluggad slitsport vs opluggad port samt med och utan fönstring på 2.7ms. Se kommentar på mätningarna för mer info. 1/12 smooth.
Tolkar jag det rätt att rummet ställer till det mycket för mig?
Är frekvensgången svajig tycker ni?

Tack på förhand.
mvh
Bilagor
Pluggad slitsport vs opluggad_ Fönstrat 2.7ms.png
Pluggad slitsport vs opluggad_ Fönstrat 2.7ms.png (22.14 KiB) Visad 2493 gånger
Pluggad slitsport vs oluggad_ ofönstrat.png
Pluggad slitsport vs oluggad_ ofönstrat.png (39.76 KiB) Visad 2493 gånger
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-04 09:41

Den "fönstrade" mätningen ser inte ren ut. Du bör inte ha högtalaren stående på TV-bänken när du vill åstadkomma en fönstrad mätning, det är bättre om du placerar högtalaren på ett stativ eller liknande så långt från angränsningsytor så som väggar, tak och golv, samt så långt ifrån möbler som möjligt. Detta innebär oftast placering på ett stativ eller annan "smal" platå, nära mittpunkten av rummet och på en höjd mittemellan golv och tak för högtalarens akustiska centrum.

När du lyckats få till en ren mätning efter ovanstående beskrivning, och vill få till en fönstring i REW, så ställer du in så att "L" hamnar just innan någon rörelse har registrerats i mätningen, alltså just före du ser "för-ringningen" (eller vad man ska kalla det) innan den stora responsen. "R" kan du med "dra och släpp" flytta tills den hamnar så att den utesluter första tydliga reflexion i mätningen, vilken du i mätningen ser som ett större "hack" i responsen. På så vis uppnår du en ren fönstrad mätning där du ser själva högtalarens responskurva utan inblandning från rummets reflexioner.

Som tidigare nämnts så kan du ladda upp mätningsfilen och då en helst en renare mätning efter ovanstående beskrivning, så kan vi andra istället visa hur du gör istället för att på olika vis försöka beskriva det vilket är ganska svårt. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-04 10:45

Om man vill veta hur högtalaren uppträder så bör man vid mätningen placera den fritt i rummet. Om man däremot vill mäta för ekvalisering så kan man med fördel mäta den i uppställningspositionen när det handlar om en hylla eller tv-bänk (eftersom dessa kan ses som en del av högtalaren och via tidiga reflektioner ger en inverkan på frekvensgången i lyssningspositionen).

Den ofönstrade frekvensgången ser fullt normal ut med ett nivåöverskott i mellanbasen och ett underskott i det undre mellanregistret. Speciellt det senare är alltid mycket problematiskt för klangbalansen.

För den fönstrade mätningen rekommenderas en mikrofonhöjd som motsvarar riktningen mot lyssningspositionen. Mätresultatet lämnar en del övrigt att önska speciellt runt 4-6 kHz, men detta kan åtminstone delvis bero på mikrofonhöjden.

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-04 11:22

I-or skrev:Om man vill veta hur högtalaren uppträder så bör man vid mätningen placera den fritt i rummet. Om man däremot vill mäta för ekvalisering så kan man med fördel mäta den i uppställningspositionen när det handlar om en hylla eller tv-bänk (eftersom dessa kan ses som en del av högtalaren och via tidiga reflektioner ger en inverkan på frekvensgången i lyssningspositionen).

Den ofönstrade frekvensgången ser fullt normal ut med ett nivåöverskott i mellanbasen och ett underskott i det undre mellanregistret. Speciellt det senare är alltid mycket problematiskt för klangbalansen.

För den fönstrade mätningen rekommenderas en mikrofonhöjd som motsvarar riktningen mot lyssningspositionen. Mätresultatet lämnar en del övrigt att önska speciellt runt 4-6 kHz, men detta kan åtminstone delvis bero på mikrofonhöjden.

Det du skriver om att mäta för ekvalisering med högtalare på plats. Pratar du om under 500hz eller kan man mäta 1 meter ifrån och eqa rak frekvensgång? Har både mina rävar på djup TV-bänk och surrar som sitter tak-vägg-vägg så vill du utveckla så är jag tacksam.

Edit. Ursäkta att jag stör tråden….

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-04 11:40

Man bör i det fallet mäta både under (ofönstrat) och över (fönstrat) 500 Hz med högtalarna i uppställningspositionen. Mikrofonen placeras i lyssningspositionen i det förstnämnda fallet och i en tänkt linje mot densamma på ett avstånd om ca 1 m i det sistnämnda fallet. Frekvensupplösningen blir via den första golvreflektionen inte bättre än sådär 350-400 Hz, men det är betydligt viktigare att få med inverkan av bänk, TV o.s.v.

För surrarna är det också bra att få med inverkan av de närmaste begränsningsytorna, d.v.s. att man mäter med dem på plats.
Senast redigerad av I-or 2025-04-04 11:43, redigerad totalt 1 gång.

richjo

Inläggav richjo » 2025-04-04 11:41

Tack för info.
Jag har tittat på hur jag skall ladda upp mätningar så ni kan kolla men kände att jag ville komma lite längre med grunderna. T.ex sådana fina tips jag fick nu av goat och I-or är bra för mig att jobba med först.
Står med ett altanbygge just nu men planerar att göra mätningar ute så jag samlar lite kunskap inför den mätningen.

Mr Rigi. Du stör inte. Bra fråga.
ProAc, Mission

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-04 11:49

I-or skrev:Man bör i det fallet mäta både under (ofönstrat) och över (fönstrat) 500 Hz med högtalarna i uppställningspositionen. Mikrofonen placeras i lyssningspositionen i det förstnämnda fallet och i en tänkt linje mot densamma på ett avstånd om ca 1 m i det sistnämnda fallet. Frekvensupplösningen blir via den första golvreflektionen inte bättre än sådär 350-400 Hz, men det är betydligt viktigare att få med inverkan av bänk, TV o.s.v.

För surrarna är det också bra att få med inverkan av de närmaste begränsningsytorna, d.v.s. att man mäter med dem på plats.

Tackar och bra info som ska provas.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-04-04 16:05

Vad jag förstått så är REW ett bra program för mätning av högtalare. Det viktiga är att förstå vad som egentligen mäts och att förstå vad som man egentligen vill mäta. Vilka ljudegenskaper är värdefulla och hur mäts dessa egenskaper, är två väsentliga frågeställningar.

Där kan I-or ge väsentliga svar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-04-04 16:49

Finns det något sätt att få REW att sluta detektera ändringar i ansluten hårdvara?

Det skapade mycket problem när jag använde det avancerade inbyggda ljudkortet på min stationära dator. Så fort en anslutning ändrades så detekterades ändringen och REW var bra på att tycka att något inte finns längre men dåligt på att upptäcka att det kom tillbaka.

Med det nya Xonar ljudkortet som inhandlades för mätning så är det ett mindre problem men jag fick sitta på huk i högtalarhörnan när jag mätte impedans på några element för att spara alla filer då USB kabeln hade glappat så att jag inte kunde fortsätta mäta utan att starta om REW.

Återgå till DIY-forum