"Hur skall jag tolka bilderna jag bifogat?"SVAR: Den första visar graden av förvrängning vid olika frekvenser. När det är utgråat så är nivån för låg för att ge ett rimligt säkert resultat. Mät vid högre nivå eller närmare (vilket kan ge andra problem då frekvensgången sällan blir som tänkt). Alt mäter man varje element för sig på ett nära avstånd för att fånga distorsionen.
Den andra bilden visar en hyfsat rak frekvensgång med reflexer från högtalarvägg, ev tak och sidovägg, samt möjligen lite golv också (dippar vid ca 150, 300, 400, 1000, 2500, 5000 och 10000 Hz) De dippar som ser ut att vara multiplar är troligen från samma reflex.
Du behöver mäta och räkna på avstånd till tak, väggar etc om du vill förstå vilka dippar som kommer från vad. Eller så tillser du bara så långt avstånd du kan och fönstrar bort resten. Allt detta är enkel trigonometri, eller så tar man fram måttbandet och mäter de olika avstånd som reflexer fördröjs med i förhållande till direktljud.
"Vad är ljud från högtalaren respektive rum?"SVAR: Det kan man inte direkt se i frekvensgången eftersom en mikrofon tar upp från så gott som alla riktningar. Det är därför man måste mäta hyfsat fritt och fönstra bort senare reflexer. Dessa syns dock väl under fliken "Impulse", som toppar som kommer senare än direktljudet.
Man kan räkna ut vad som är direktljud och reflexer genom att beakta geometrier i mätuppställning. Dvs avstånd till väggar etc.
"Hur funkar det med fönstring?"SVAR: Praktiskt som jag skrev i andra tråden (<ctrl-shift-w> i REW, sätt längd på fönster) eller se I-ors ekvaliseringsstråd. Nedan är bild på var man sätter fönsterlängd och var man kan se de första reflexerna:

- Fönstring.png (325.55 KiB) Visad 5084 gånger
Teoretiskt innebär det att man trunkerar (tar bort) data tidsmässigt före/efter signalen för att ta bort reflexer från rummet som (om man ställt upp högtalare och mikrofon någorlunda fritt) kommer senare än direktljudet. Fönstring får dock konsekvensen att frekvensupplösning minskar pga att man enkelt sagt minskar mängden data programmet har att tillgå för att beräkna responsen.
Här har du mer tips och recap tidigare tips:
How to measure phase properly at home using REW?Help me understand my REW measurementsRecap annan tråd:
Maarten skrev:Det är nog en bra start åtminstone. Du ser ut att mäta en blandning av direktljud och rumsrespons. Så blir det om man mäter i rum från relativt långt avstånd. Sådana mätningar döljer ofta (pga att det är en blandning av rummet och högtalaren) massor av information och är därmed inte så användbara i mina ögon. (Närfältsmätningar är å andra sidan heller inte användbart eftersom diffraktion från baffeln inte fångas). Man behöver separera rummet högtalaren från rummet (då de är två oberoende variabler som behöver hanteras var för sig och även i viss mån tillsammans) och det gör man genom att försena reflexer och att använda funktionen fönstring (<ctrl-shift-w> i REW) och sätta det högra delen av fönstret till innan första reflexen infaller (ses under fliken "Impulse").
För att hantera REW: Se t ex
REW Overview:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... w.html#topREW Getting started:
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... arted.htmlSe även I-ors ekvaliseringstråd för tips om mätupställning och fönstring:
viewtopic.php?f=10&t=73271Ditt resultat ovan kan alltså vara ok (?) utefter de mindre optimala förutsättningarna men bäst är att mäta relativt reflexfritt (stort rum, t ex vardagsrum eller i bästa fall utomhus).
Lämpligen jämför du med
https://www.soundstagenetwork.com/measu ... udio_qm10/[ Bild ]
Om du hamnar nära detta (inom ca +-1-2 dB) över gränsfrekvensen som fönstringen medger för att exkludera första reflexerna, så är du hemma. (Med antagandet att piPs mäter likt Qm10).
Ändra gärna skalan till 50 dB så blir grafen lite mer visuellt jämförbar med andras. (Limits uppe till höger om grafen).