d19sd-05-08
4l portat

Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Smutt! Vad ska du ha röret till?
Tomas skrev:pipP = pi pytteplutt
Såna där skulle jag kunna tänka mig till datorn...
Nå, hur låter dom?
1:a och 2:a överton vid 30g, 2.83V och 1m.
IngOehman skrev:1:a och 2:a överton vid 30g, 2.83V och 1m.
Du menar; 1:a och 2:a ton vid 30 grader, 2,83 V och 1 m, va?![]()
1:a överton är ju 2:a-tonen, och 2:a är 3:e tonen!![]()
Vh, iö
celef skrev:imponerande, kan du även mäta 60 grader i sidled och lite upp å ner? mäter du utomhus?
innehåller zip-filen oxå en summering av elementen utan filter?
Mixon skrev:Färgvalet var kanske inte riktigt lyckat. Grå/vit kurva visar 1:a överton (2:a-tonen) och grön kurva visar 2:a överton (3:e-tonen). Röd är grundton (1:a-tonen).
celef skrev:
ofta vill man ha frekvensgången så jämn som möjligt så att reflexer har samma tonal balans som disrektljudet. jag sitter exempelvis aldrig på 0 graders axeln å lyssnar så den är underordnad andra vinklar, iaf för mig.
fasens vikningar beror säkerligen på stort mätavstånd, man kan göra sig av med den vid simuleringar, men då måste man nog ha en summerad mätning som kontroll
du vill ha medelvärdet på flertalet kurvor/mätningar?
IngOehman skrev:Aha! Då förstår jag. Den gråa syntes inte på min LCD-skärm, förrän du påpekade att den fanns där och jag kunde titta på skärmen snett nerifrån.
![]()
Vidhåller dock att man bör undvika att kalla andratonen för "första överton". Att den är det är ju mest kuriosa. Korrekt terminologi är andraton. Kallar man tredjeton för andra överton är missförstånd nästan garanterade att uppstå. (Fast jag missförstod dig förstås inte, kunde inte se den grå bara.)
Vh, iö
Mixon skrev:Hur tycker du att spridningen/frekvensgången ser ut för det första filterförslaget?
skrutten skrev:Mmmm ngt skumt med fasen är det nog i filerna, eller så kan mitt simprogram inte med filformatet. Testa att göra mätning inom ett tidsfönster istället så att du kan vara säker på att inga sent ankomna reflexer stör mätningen.
IngOehman skrev:Det ser ut som om baffeln inte är helt vänligt inställd till frekvensen 5 kHz , vilket förvisso är rätt väntat. Jag drar slutsatsen att du inte betraktar 0 grader som huvudlyssningsvinkeln?
IngOehman skrev:I övrigt kan jag bara konstatera att du verkar ha tillräcklig koll på hur delningsfilter fungerar för att kunna styra fassamverkan så att det blir vettig integration i delningarna. Eller är det en datamanick som gör jobbet?
IngOehman skrev:Hur kommer det sig förresten att du har tillgång till ett ekofritt rum? Det är ju inte var mans resurs.
Morello skrev:Är det inte fråga om en fönster-mätning?
Mixon skrev:skrutten skrev:Mmmm ngt skumt med fasen är det nog i filerna, eller så kan mitt simprogram inte med filformatet. Testa att göra mätning inom ett tidsfönster istället så att du kan vara säker på att inga sent ankomna reflexer stör mätningen.
Det enda fasproblem jag ser bland mätningarna är de för 60°. Du kan ju alltid testa ta bort den konstanta tidsfördröjningen men jag är tveksam om det håller sig inom +/-180°. Som jag skrev tidigare så är rumsreflexerna minimala. Ser ingen anledning att mäta med MLS i detta fall, snarare tvärtom.
skrutten skrev:Jag tror det blev ett missförstånd, vad jag upptäckte var att det data du exporterat hade en fas som bara gick +-180 grader. Så där fasen är tex -359 i verkligheten skulle det stå -179 i ditt export data.
Mitt simprogram kan inte hantera detta. (Och det blev för jobbigt att göra om datat.)
Sen är det självklart bättre mäta utan MLS då du har så bra mätrum att tillgå.
Jag tror att du kan göra integrationen ännu bättre mellan elementen om du petar med filtret en stund till .
celef skrev:Det ser ut som om baffeln inte är helt vänligt inställd till frekvensen 5 kHz , vilket förvisso är rätt väntat. Jag drar slutsatsen att du inte betraktar 0 grader som huvudlyssningsvinkeln?
Jag prioriterade en liten baffel i detta bygge. 5kHz-problemet får man på köpet. Att placera diskanten osymetriskt hade kanske hjälpt men ser inte detta som en bra lösning vid den här delningsfrekvensen. Ser ingen anledning att lyssna vid 0° då diskanten har en mycket fin spridning.
vad menas med detta??
"Sen är det självklart bättre mäta utan MLS då du har så bra mätrum att tillgå."
vad händer om man mäter mls med oändligt tidsfönster?
skrutten skrev:Röd Dvärg fast på engelska t.ex
Fasen spökar därför att den inte roterar kontinuerligt utan går hela tiden mellan +180 och -180 vilket mitt sim program inte köper. Hade varit kul att simulera annars
celef skrev:"Liten baffel ger dem här problemen."
jag hajjar nog inte vad som är problemet![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 204 gäster