skrutten skrev:Mmmm ngt skumt med fasen är det nog i filerna, eller så kan mitt simprogram inte med filformatet. Testa att göra mätning inom ett tidsfönster istället så att du kan vara säker på att inga sent ankomna reflexer stör mätningen.
Det enda fasproblem jag ser bland mätningarna är de för 60°. Du kan ju alltid testa ta bort den konstanta tidsfördröjningen men jag är tveksam om det håller sig inom +/-180°. Som jag skrev tidigare så är rumsreflexerna minimala. Ser ingen anledning att mäta med MLS i detta fall, snarare tvärtom.
IngOehman skrev:Det ser ut som om baffeln inte är helt vänligt inställd till frekvensen 5 kHz , vilket förvisso är rätt väntat. Jag drar slutsatsen att du inte betraktar 0 grader som huvudlyssningsvinkeln?
Jag prioriterade en liten baffel i detta bygge. 5kHz-problemet får man på köpet. Att placera diskanten osymetriskt hade kanske hjälpt men ser inte detta som en bra lösning vid den här delningsfrekvensen. Ser ingen anledning att lyssna vid 0° då diskanten har en mycket fin spridning.
IngOehman skrev:I övrigt kan jag bara konstatera att du verkar ha tillräcklig koll på hur delningsfilter fungerar för att kunna styra fassamverkan så att det blir vettig integration i delningarna. Eller är det en datamanick som gör jobbet?
Jag är ingen expert inom området men har väl grundläggande elektronikkunskaper. Det är väl mycket "trial and error" som har används. LspCAD tillsammans med lyssning och mätning tycker jag funkar bra.
IngOehman skrev:Hur kommer det sig förresten att du har tillgång till ett ekofritt rum? Det är ju inte var mans resurs.
Studerar vid Luleå tekniska universitet där det finns det ett ekofritt rum. Det är snart ett minne blott då jag förhoppningsvis inom en snar framtid kan avsluta mina studier. Den dagen kommer nog en viss seperationsångest att infinna sig.

Morello skrev:Är det inte fråga om en fönster-mätning?
Det är sinusmätning med 12 steg per oktav. Ingen smoothing har använts i just dessa mätningar. Om smoothingen är gjord i Clio står det angivet under grafen.