Problem med min H/K AVR5000

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paradigm

Problem med min H/K AVR5000

Inläggav paradigm » 2005-12-23 23:23

Vet inte om det är rätt avdelning, men jag chansar.

Min H/K AVR5000 har tystnat, men det kommer svagt ljud, sålänge man ändrar volymen. Vid +10dB låter det fortfarande ganska svagt, men så fort man låter volymen vara, oavsett om det gäller volymratten eller via fjärren, så tystnar allt.

Är det någon som kan något om problemet, eller hört talas om problemet, så tar jag tacksamt emot all hjälp och alla förslag.

Mvh
Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-26 02:13

Koppla in ett par hörlurar och kolla om det möjligen finns något ljud i försteget. Kolla också om det gäller alla ingångarna. :wink:

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-26 06:41

Nagrania skrev:Koppla in ett par hörlurar och kolla om det möjligen finns något ljud i försteget. Kolla också om det gäller alla ingångarna. :wink:

Tack för tipset, jag kollade det, men det är samma fenomen från hörlursuttaget, dessutom tycker jag att det distar mer vid lyssning med hörlurar på "höga" volymer, men det kan iofs bero på att de billiga lurarna jag provade med, distar mycket fortare.

Samma sak händer även från DVD ingången, det hörs bara ljud när jag vrider på volymratten, så fort jag släpper den, så tystnar allt.

På "Lansing heritage", var det en som föreslog att borstarna till den motordrivna volymen kunde vara smutsiga, han menar att när motorn är igång kommer drivsteget att vara kopplad till signalvägen.

Vad tror du, om den förklaringen/möjligheten?

Mvh
Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-26 17:51

På "Lansing heritage", var det en som föreslog att borstarna till den motordrivna volymen kunde vara smutsiga, han menar att när motorn är igång kommer drivsteget att vara kopplad till signalvägen

Det låter konstigt tycker jag. Jag vet att jag en gång haft problem med min motordrivna volympot men jag minns inte hur det yttrade sig. Jag tror för min del att det är något drivsteg i din förförstärkaren som gått sönder. Det kan ju bli ganska dyrt att laga din förstärkaren. Min förstärkare som jag har, gick sönder och jag fick byta ut DSP:n vilket kostade mig 2000 :- . Det var ändå värt för mig eftersom de här gamla modellerna tillåter att man separerar för och slutsteg från varandra. Det går ju inte med dagens AV-förstärkare vilket är väldigt synd. Försteget låter väldigt fint i AVR 5500 så det vore synd att skippa den. Det fina är att man har möjlighet att koppla till ett annat separat slutsteg av annat fabrikat. Och det bästa då är att man även kan utnyttja det inbyggda slutsteget om man vill ha aktiv delning till sina högtalare.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-12-26 18:06

Glapp i volympotentiometern ?
Byta ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-26 18:07

Nagrania skrev:
På "Lansing heritage", var det en som föreslog att borstarna till den motordrivna volymen kunde vara smutsiga, han menar att när motorn är igång kommer drivsteget att vara kopplad till signalvägen

Det låter konstigt tycker jag. Jag vet att jag en gång haft problem med min motordrivna volympot men jag minns inte hur det yttrade sig. Jag tror för min del att det är något drivsteg i din förförstärkaren som gått sönder. Det kan ju bli ganska dyrt att laga din förstärkaren. Min förstärkare som jag har, gick sönder och jag fick byta ut DSP:n vilket kostade mig 2000 :- . Det var ändå värt för mig eftersom de här gamla modellerna tillåter att man separerar för och slutsteg från varandra. Det går ju inte med dagens AV-förstärkare vilket är väldigt synd. Försteget låter väldigt fint i AVR 5500 så det vore synd att skippa den. Det fina är att man har möjlighet att koppla till ett annat separat slutsteg av annat fabrikat. Och det bästa då är att man även kan utnyttja det inbyggda slutsteget om man vill ha aktiv delning till sina högtalare.

Hmmm, en reparationskostnad på kanske över två tusen, blir lite svettigt, plus att det kan bli svårt att få det gjort här i Sthlmstrakten, för om jag inte minns fel, måste burken skickas till Danmark, som visst är närmaste auktoriserade H/K verkstad. Det kostar ju också en del.

Jag ska testa och se om det går att få ljud ur burken om jag kopplar in ett annat försteg, isf har jag iaf fem fungerande slutsteg att leka med, för ett begagnat försteg behöver ju inte kosta så mycket och föresten kom jag just på att jag har ett ADCOM försteg och om det visar sig att felet ligger på slutstegssidan, kanske jag iaf har ett hyfsat försteg att laborera med om det är OK som du säger.

Då kanske den trots allt inte behöver tjänstgöra som bojsänke ändå...

Ska bli spännande dock att se om H/K hör av sig och se vad de tror kan vara trasigt.

Mvh
Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-26 18:13

i skrev:Glapp i volympotentiometern ?
Byta ?

Tack för tipset, men njae, jag är nog tveksam till det när jag tänker efter, för jag tänker att ljudet borde kanske komma tillbaks isf med normal styrka, om jag vrider frenetiskt på volymen och kanske låta en stund även om jag släpper volymen.

Mvh
Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-26 18:55

Nu har jag haft ADCOM försteget inkopplat och då låter H/K's slutsteg helt OK, så felet ligger helt uppenbart i försteget... Alltid något iaf.

Återstår att zooma in på felet bara.

Det sitter ju några mesiga tunna bandkablar, mellan frontpanelen och de stora kretskortet i botten och ett som går till ett vertikalt placerat kort, som ser ut att kunna gå sönder bara man tittar på dem. Ett av dessa verkar dessutom vara veckat på ett ställe.

Frågan är om det är standard kablar och om sånt går att få tag på bara för att testa. de verkar bara vara nerstuckna i ett slags kontaktblock.

Mvh
Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-26 19:22

Det är inte lätt att få H-K produkter reppade i Stockholm. Den enda jag känner till i Stockholm är Sontec. Jag skickade min stärkare till http://www.elektronikservice.se/ och det tog fem veckor innan jag fick tillbaka stärkaren. Men jag tycker nog att det var värt. Jag har kollat runt efter andra som skulle kunna ersätta men nej. H-K har ju av vissa ansetts inte låta så bra. Men det är fel enligt mig, jag tror att problemet är egentligen att slutsteget i kombination med vissa högtalarlaster inte är det mest optimala.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-26 19:55

Nagrania skrev:Det är inte lätt att få H-K produkter reppade i Stockholm. Den enda jag känner till i Stockholm är Sontec. Jag skickade min stärkare till http://www.elektronikservice.se/ och det tog fem veckor innan jag fick tillbaka stärkaren. Men jag tycker nog att det var värt. Jag har kollat runt efter andra som skulle kunna ersätta men nej. H-K har ju av vissa ansetts inte låta så bra. Men det är fel enligt mig, jag tror att problemet är egentligen att slutsteget i kombination med vissa högtalarlaster inte är det mest optimala.

Tack för tipset med elektronikservice. Ska höra med dom också vad de tror om felet.

Det lär väl kosta bortåt en 5-600 att frakta fram och tillbaka, förutom repkostnaden.

Själv har jag använt JBL högtalare sen början på sjuttiotalet och aldrig saknat något när jag använt H/K förstärkare.

Därmed inte sagt, att det inte finns bättre grejor, för just nu har jag ett knippe Hypex klass-D moduler i olika storlekar, plus två stora Yamaha studioslutsteg PC2602M (bryggade), för att driva alla elementen aktivt och elektroniskt (digitalt) delade och DET är en svårslagen combo!!! :D

Mvh
Rolle

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-12-26 21:01

paradigm skrev:
Byta ?

Tack för tipset, men njae, jag är nog tveksam till det när jag tänker efter, för jag tänker att ljudet borde kanske komma tillbaks isf med normal styrka, om jag vrider frenetiskt på volymen och kanske låta en stund även om jag släpper volymen.

Mvh
Rolle

Men det kan ju vara "totalt" glapp i den. Så när du rör den så råkar det bli en liten/dålig kontakt på ngt sätt. För det är väl en analog volym ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2005-12-26 21:03

Byta ?

Har ens en AVR-5000 potentiometer för volymen?
Volymratten snurrar i alla fall inte när man ändrar volym med
fjärren... Tyvärr är det väl stor risk att det är nåt i processorn
som sagt upp sig...

Blir det nån skillnad om du kopplar ur all typ av surround, ton-
kontroller och försöker köra signalen så direkt som möjligt genom
receivern? Har inte avr-5000 byglar mellan försteget och slutstegen?
I så fall kan du ju testa slutstegen separat, men det är väl knappast
nåt fel där om du får samma fenomen i hörlursuttaget...

/MHo

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-26 21:38

i skrev:
paradigm skrev:
Byta ?

Mvh
Rolle

Men det kan ju vara "totalt" glapp i den. Så när du rör den så råkar det bli en liten/dålig kontakt på ngt sätt. För det är väl en analog volym ?

Jo, iofs är väl det tänkbart, men det känns som lite långsökt, eftersom den beter sig exakt likadant hela tiden.

Mvh
Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-26 21:46

MHo skrev:
Byta ?

Har ens en AVR-5000 potentiometer för volymen?
Volymratten snurrar i alla fall inte när man ändrar volym med
fjärren... Tyvärr är det väl stor risk att det är nåt i processorn
som sagt upp sig...

Blir det nån skillnad om du kopplar ur all typ av surround, ton-
kontroller och försöker köra signalen så direkt som möjligt genom
receivern? Har inte avr-5000 byglar mellan försteget och slutstegen?
I så fall kan du ju testa slutstegen separat, men det är väl knappast
nåt fel där om du får samma fenomen i hörlursuttaget...

/MHo

Jag kör dessvärre redan "straight".
Jo jag har redan kopplat in ett ADCOM försteg och konstaterat att slutstegen är OK iaf.

Felet ligger således någonstans i försteget och min egen gissning har gått till nåt av dom där fjuttiga bandkablarna, som går från nånstans vid volymratten till det stora kretskortet i botten, eller till ett av de vertikalt stående kretskorten.

Dom där bandkablarna ser ut att kunna gå sönder bara man tittar på dem.

Jag har också funderat på om felet kan ha nåt samband med ett tidigare problem, då volymen, rätt som det var, kunde skena iväg om jag höjde volymen med fjärren och den gången var det en kontakt som inte var riktigt monterad från fabrik.

Mvh
Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-26 22:40

Jag betalade själv 300 spänn för frakten till Göteborg sedan ingick frakten tillbaka hem i de här 2000 som jag betalade för reparationen av stärkaren. Nu kommer jag ihåg vad jag hade för fel på volympoten..... det var så att den kunde rusa iväg och ibland åt fel håll när jag vred på ratten. Det var något rätt vanligt mekaniskt fel vill jag minnas. Vad beträffar H-K:s slutsteg och för den delen andra med, så är det nog en väsentlig skillnad om man kör ett slutsteg med aktiv delning än om man kör det passivt.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-27 09:44

Nagrania skrev:Jag betalade själv 300 spänn för frakten till Göteborg sedan ingick frakten tillbaka hem i de här 2000 som jag betalade för reparationen av stärkaren. Nu kommer jag ihåg vad jag hade för fel på volympoten..... det var så att den kunde rusa iväg och ibland åt fel håll när jag vred på ratten. Det var något rätt vanligt mekaniskt fel vill jag minnas. Vad beträffar H-K:s slutsteg och för den delen andra med, så är det nog en väsentlig skillnad om man kör ett slutsteg med aktiv delning än om man kör det passivt.

Det där med skenande volym, har visst varit vanligt på vissa H/K receivers och då tydligen på apparater som kommer från en viss fabrik i Kina.

När jag råkade ut för det problemet, sökte jag på nätet och läste då på ett diskussionsforum (jag minns inte vilket) att man kunde trycka till några kontaktdon, som en robot tydligen inte monterat tillräckligt bra, så kunde problemet försvinna och efter att ha testat detta, har jag inte haft det problemet längre och jag behövde aldrig skicka apparaten på garantirep.

Vad säger att inte du hade samma problem och att de bara sa att de hade bytt en DSP, för jag antar att du inte fick med dig den utbytta reservdelen.
Dom kunde ju knappast ha tagit 2.000kr för att sätta fast en kontakt som fabriken har misslyckats med att sätta dit, eller hur. :wink:

DET har jag lärt mig genom åren, att man INTE kan lita på företag som vill tjäna pengar.
Har själv råkat ut för liknande med bl a Sonys internservice i Spånga, som är VÄLDIGT snabba med att "kasta" utbytta reservdelar, efter att kanske bara ha behövt göra en smärre justering av lasern!!! :x

Mvh
Rolle

Användarvisningsbild
Lena

Inläggav Lena » 2005-12-27 11:03

paradigm skrev:DET har jag lärt mig genom åren, att man INTE kan lita på företag som vill tjäna pengar.

Mvh
Rolle

Alla föetag vill väl tjäna pengar....det ju en av anledningarna man har ett företag

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-27 11:48

Lena skrev:
paradigm skrev:DET har jag lärt mig genom åren, att man INTE kan lita på företag som vill tjäna pengar.

Mvh
Rolle

Alla föetag vill väl tjäna pengar....det ju en av anledningarna man har ett företag

Alltså, kan man inte lita på NÅGOT företag i detta avseende, det var ju det jag ville antyda! :wink:

Mvh
Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-27 13:22

Dom kunde ju knappast ha tagit 2.000kr för att sätta fast en kontakt som fabriken har misslyckats med att sätta dit, eller hur.

Nu var det så här att felet var av intermitent slag och när dom slutligen uppfattade felet efter ett antal telefonsamtal ifrån mig. Då fick dom beställa DSP:n från Frankrike eller Belgien som då kostade nästan 1000:-. Sedan arbetstid som brukar ligga på 450:-/tim och frakt tillbaka igen. Felet var att när man spelade digitalt genom stärkaren så kunde det knäppa till efter någon minut varvid nivån sjönk några dB i Rf-kanalen. Det tog faktiskt några dagar innan dom uppfattade ett fel som jag själv uppfattade inom några minuter. Tyvärr är det så att om man inte kan fixa ett fel själv då är man i servicemannen händer. Dvs. man som kund blir betraktad som en idiot.(fel handhavande osv.) :oops: :x

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-27 16:37

Nagrania skrev:
Dom kunde ju knappast ha tagit 2.000kr för att sätta fast en kontakt som fabriken har misslyckats med att sätta dit, eller hur.

Nu var det så här att felet var av intermitent slag och när dom slutligen uppfattade felet efter ett antal telefonsamtal ifrån mig. Då fick dom beställa DSP:n från Frankrike eller Belgien som då kostade nästan 1000:-. Sedan arbetstid som brukar ligga på 450:-/tim och frakt tillbaka igen. Felet var att när man spelade digitalt genom stärkaren så kunde det knäppa till efter någon minut varvid nivån sjönk några dB i Rf-kanalen. Det tog faktiskt några dagar innan dom uppfattade ett fel som jag själv uppfattade inom några minuter. Tyvärr är det så att om man inte kan fixa ett fel själv då är man i servicemannen händer. Dvs. man som kund blir betraktad som en idiot.(fel handhavande osv.) :oops: :x

Alltså mitt fel med den skenande volymen var också intermittent!!!

Om man redan i förväg begär att man vill ha ev. utbytta reservdelar, har dom ju några veckor på sig att leta rätt på nåt lämpligt "slaktavfall" och om man frågar efter reservdelen vid hämtningen, så vet kundmotaren automatiskt besked på en gån och man får då reda på att den redan är kastad, eftersom man inte sagt till i förväg!!!

Att lagen föreskriver att att man har rätt att få reservdelen, OAVSETT, så har det desvärre liten praktisk betydelse.

Ställer man dessutom nyfikna frågor, hörs inte sällan, ett bland tekniker välkänt ord, nämligen det lite nedlåtande RTFM, som betyder "Read The Fucking Manual".

Bara för att de lägger ut texten en kvart, över hur himla besvärligt det har varit att få tag på reservdelar, har IME ingen som helst bärighet, på huruvida en sådan reservdel också faktiskt har införskaffats.

Som jag ser det kan de fortfarande bara ha tryckt dit - den från fabriken - dåligt fastsatta kontakten, och sen brett på hur mycket jobb dom har lagt ner för att laga din förstärkare och kanske rent av antytt att det egentligen borde ha blivit ännu dyrare, bara för att du ska bli så himla tacksam, att du inte börjar bråka med dom om de utbytta delarna, som ju ändå redan är "kastade".

Tycker du jag låter lite cynisk? "Well I've been around for a while", som man säger over there...

Missförstå mig rätt, jag säger det inte, för att jag tror att dom är elaka banditer allihop, utan för att de helt enkelt, såg en möjlighet att tjäna in några extra betalda arbetstimmar och kanske att teknikern såg en chans att fylla på lådan med s.k. "choksdelar".

Mvh
Rolle

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-12-27 18:39

Tycker du jag låter lite cynisk?

Inte alls jag har tyvärr inte heller högre tankar om servicetekniker. Det är bara det att ibland är man beroende av dom och de vet de om och utnyttjar. Det här med volymkontrollen var det första av de två fel som jag haft på min stärkare, och då var det en garanti sak. Man vill ju inte själv gå in och rota i sin apparat innan garantin gått ut och allra minst gör man det utan en "karta" över stärkarens interiör eller hur?

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2005-12-27 23:05

Nagrania skrev:
Tycker du jag låter lite cynisk?

Inte alls jag har tyvärr inte heller högre tankar om servicetekniker. Det är bara det att ibland är man beroende av dom och de vet de om och utnyttjar. Det här med volymkontrollen var det första av de två fel som jag haft på min stärkare, och då var det en garanti sak. Man vill ju inte själv gå in och rota i sin apparat innan garantin gått ut och allra minst gör man det utan en "karta" över stärkarens interiör eller hur?

Visst, men jag visste ju på ett ungefär, vilka kontakter det rörde sig om, så det var ju jätteenkelt att testa och så slapp jag ju skicka burken på garantirep till Danmark, vill jag minnas att det var och så slapp jag bli av med den i flera veckor.

Nu är det ju inte så att jag egentligen vill hänga ut Sony, eller service verkstäderna på HiFi sidan generellt... för du skulle se hur det går till på bilverkstäderna...

Men det här är saker som faktiskt förekommer och alla vill ju bara leva ett drägligt liv... fast då på någon annans bekostnad helst.

Mvh
Rolle

Återgå till DIY-forum