Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Koppla in ett par hörlurar och kolla om det möjligen finns något ljud i försteget. Kolla också om det gäller alla ingångarna.
På "Lansing heritage", var det en som föreslog att borstarna till den motordrivna volymen kunde vara smutsiga, han menar att när motorn är igång kommer drivsteget att vara kopplad till signalvägen
Nagrania skrev:På "Lansing heritage", var det en som föreslog att borstarna till den motordrivna volymen kunde vara smutsiga, han menar att när motorn är igång kommer drivsteget att vara kopplad till signalvägen
Det låter konstigt tycker jag. Jag vet att jag en gång haft problem med min motordrivna volympot men jag minns inte hur det yttrade sig. Jag tror för min del att det är något drivsteg i din förförstärkaren som gått sönder. Det kan ju bli ganska dyrt att laga din förstärkaren. Min förstärkare som jag har, gick sönder och jag fick byta ut DSP:n vilket kostade mig 2000 :- . Det var ändå värt för mig eftersom de här gamla modellerna tillåter att man separerar för och slutsteg från varandra. Det går ju inte med dagens AV-förstärkare vilket är väldigt synd. Försteget låter väldigt fint i AVR 5500 så det vore synd att skippa den. Det fina är att man har möjlighet att koppla till ett annat separat slutsteg av annat fabrikat. Och det bästa då är att man även kan utnyttja det inbyggda slutsteget om man vill ha aktiv delning till sina högtalare.
i skrev:Glapp i volympotentiometern ?
Byta ?
Nagrania skrev:Det är inte lätt att få H-K produkter reppade i Stockholm. Den enda jag känner till i Stockholm är Sontec. Jag skickade min stärkare till http://www.elektronikservice.se/ och det tog fem veckor innan jag fick tillbaka stärkaren. Men jag tycker nog att det var värt. Jag har kollat runt efter andra som skulle kunna ersätta men nej. H-K har ju av vissa ansetts inte låta så bra. Men det är fel enligt mig, jag tror att problemet är egentligen att slutsteget i kombination med vissa högtalarlaster inte är det mest optimala.
paradigm skrev:i skrev:Glapp i volympotentiometern ?
Byta ?
Tack för tipset, men njae, jag är nog tveksam till det när jag tänker efter, för jag tänker att ljudet borde kanske komma tillbaks isf med normal styrka, om jag vrider frenetiskt på volymen och kanske låta en stund även om jag släpper volymen.
Mvh
Rolle
i skrev:Glapp i volympotentiometern ?
Byta ?
i skrev:paradigm skrev:i skrev:Glapp i volympotentiometern ?
Byta ?
Tack för tipset, men njae, jag är nog tveksam till det när jag tänker efter, för jag tänker att ljudet borde kanske komma tillbaks isf med normal styrka, om jag vrider frenetiskt på volymen och kanske låta en stund även om jag släpper volymen.
Mvh
Rolle
Men det kan ju vara "totalt" glapp i den. Så när du rör den så råkar det bli en liten/dålig kontakt på ngt sätt. För det är väl en analog volym ?
MHo skrev:i skrev:Glapp i volympotentiometern ?
Byta ?
Har ens en AVR-5000 potentiometer för volymen?
Volymratten snurrar i alla fall inte när man ändrar volym med
fjärren... Tyvärr är det väl stor risk att det är nåt i processorn
som sagt upp sig...
Blir det nån skillnad om du kopplar ur all typ av surround, ton-
kontroller och försöker köra signalen så direkt som möjligt genom
receivern? Har inte avr-5000 byglar mellan försteget och slutstegen?
I så fall kan du ju testa slutstegen separat, men det är väl knappast
nåt fel där om du får samma fenomen i hörlursuttaget...
/MHo
Nagrania skrev:Jag betalade själv 300 spänn för frakten till Göteborg sedan ingick frakten tillbaka hem i de här 2000 som jag betalade för reparationen av stärkaren. Nu kommer jag ihåg vad jag hade för fel på volympoten..... det var så att den kunde rusa iväg och ibland åt fel håll när jag vred på ratten. Det var något rätt vanligt mekaniskt fel vill jag minnas. Vad beträffar H-K:s slutsteg och för den delen andra med, så är det nog en väsentlig skillnad om man kör ett slutsteg med aktiv delning än om man kör det passivt.
Lena skrev:paradigm skrev:DET har jag lärt mig genom åren, att man INTE kan lita på företag som vill tjäna pengar.
Mvh
Rolle
Alla föetag vill väl tjäna pengar....det ju en av anledningarna man har ett företag
Dom kunde ju knappast ha tagit 2.000kr för att sätta fast en kontakt som fabriken har misslyckats med att sätta dit, eller hur.
Nagrania skrev:Dom kunde ju knappast ha tagit 2.000kr för att sätta fast en kontakt som fabriken har misslyckats med att sätta dit, eller hur.
Nu var det så här att felet var av intermitent slag och när dom slutligen uppfattade felet efter ett antal telefonsamtal ifrån mig. Då fick dom beställa DSP:n från Frankrike eller Belgien som då kostade nästan 1000:-. Sedan arbetstid som brukar ligga på 450:-/tim och frakt tillbaka igen. Felet var att när man spelade digitalt genom stärkaren så kunde det knäppa till efter någon minut varvid nivån sjönk några dB i Rf-kanalen. Det tog faktiskt några dagar innan dom uppfattade ett fel som jag själv uppfattade inom några minuter. Tyvärr är det så att om man inte kan fixa ett fel själv då är man i servicemannen händer. Dvs. man som kund blir betraktad som en idiot.(fel handhavande osv.)![]()
Tycker du jag låter lite cynisk?
Nagrania skrev:Tycker du jag låter lite cynisk?
Inte alls jag har tyvärr inte heller högre tankar om servicetekniker. Det är bara det att ibland är man beroende av dom och de vet de om och utnyttjar. Det här med volymkontrollen var det första av de två fel som jag haft på min stärkare, och då var det en garanti sak. Man vill ju inte själv gå in och rota i sin apparat innan garantin gått ut och allra minst gör man det utan en "karta" över stärkarens interiör eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 88 gäster