Nästa steg är topplåtens ovansida
Rörhållarna är placerade längst upp från operatören, monterade från undersidan av plåten.
På detta sätt är det antagligen inte tänkt att de vanliga keramiska rörhållarna skall monteras, men som DIYer så gör man som man vill!
Så jag flyttade helt enkelt monteringsringen till att pressa den keramiska delen uppåt, i stället för neråt.
Jag börjar alltid med att borra det stora hålet.
Just i detta fall hade jag tur och fick låna sk.
Granlundare i dimensionerna 19, 22 samt 26mm på verkstan på jobbet.
För det som inte vet, Granlundare är en form av hålskär för större diametrar, lämpad att borra mjukare metaller med.
Den stora fördelen med Granlundare, framför andra hålsågar, är att Granlundaren förses med en centertapp som styr skäret till att inte kasta arbetsstycket. Hålen blir på så sätt väldigt rena och snygga.
Jag förborrar alltså först med en 7mm borr.
Därefter monterar jag ihop Granlundaren, bestående av skäret, 7mm tappen och en hållare. Allt detta låses med två låsskruv.
Med så stora hål som 26mm är det ett
absolut måste att spänna fast arbetsstycket. Annars kommer det bli en frisbee av det hela…
Granlundaren har en sk
Kona, dvs monteras inte i chuck utan mer likt en grov spårskruvmejsel upp i borrmaskinen. Detta är nödvändigt, för det åtgår rejäla krafter för att avverka så mycket material.
Maskinen är (naturligtvis) en Arboga
Med en sådan uppsättning är det en njutning att hållas i verkstan, tänk om man hade den maskinparken hemma i garaget..
Lite skärolja och skäret gräver som en het kniv i smör
Nåja, när 26mm hålet är klart, så byter man skär till 22mm, och fortsätter med nästa hål, osv.
När hålen är klara
avgradas de av med en sk.
avgradare. Den ser ut som en bläckpenna, men är en manick med ett skaft och ett böjt, fritt rorerande skär längst fram.
Med avgradaren drar man snabbt efter kanten på det borrade hålet och alla grader avlägsnas snabbt, snyggt och enkelt.
Jag tar sedan en rörhållare och monterar denne i hålet. Lägger sedan på monteringsringen och bestämmer viket läge man vill ha på hålen för ringen.
Det är ju snyggt om monteringshålen inte är 0 grader eller 90 grader, utan att de ligger någonstans runt 45grader från plåtens kant.
Detta medför även att rörhållarna kan monteras ganska tätt ihop utan att monteringshålen kommer allt för nära varandra.
När denne ligger bra markerar jag bägge hålen.
Plockar sedan bort monteringsringen samt rörhållaren och slår sedan två
små körnslag mitt i markeringarna
Nästa steg tar jag fram en ställbar
gradskiva eller
smygvinkel.
Ställer denne efter den vinkeln mellan monteringshålen (körnslagen) och topplåtens långsida.
Fortsätter sedan med nästa rörhållare, och har då gradskivan, eller smgvinkeln som hjälp för att få samma placering (vinkel) på monteringshålen som det tidigare.
Monteringshålen borrades med 2,3mm borr och gängades sedan till M3, för att slippa bricka och mutter på ovansidan.
Resultatet ser ut så här
Hål för nätbrunn gjordes genom att förborra, sedan använda en liten lövsåg med metallblad, och slutligen en liten fil.
Här monterades även en del andra saker som switchar, rackvinklar och potentiometrar.
Potentiometrarna och switcharna har sk.
rotationslås, vilket innebär en en bricka med
tapp som förhindrar att de roterar, måste även detta borras från
undersidan av plåten (det är ju inte så snyggt om dessa syns från ovansidan).
Detta görs lämpligen genom att man med skjutmått ritsar upp placeringen av switcharna och potentiometrarna. Därefter slår ett körnslag där dessa skall monteras, och först därefter mäter up läget för tappen i rotationslåset, utifrån körnslaget.
På så sätt blir detta noggrant placerat i jämförelse med komponenten, inte utterkanten på topplåten eller annat.
Avslutningsvis. Hela paketet på plats
/Pix