Jaha, här händer det inte mycket.
Hade ju tänkt att bygga klart dom här under sommaren men då gick all tid åt till att fixa med båten, bilen & allt annat grejs som man pysslar med.
Har spunnit vidare på filterdesignen iaf.
Slopade mitt egendesignade filter för D27 och testade att simulera med Vifas egna filterförslag. Blev nog lite bättre tror jag, verkar som att den designen är lite mera förlåtande på nått sätt, man kan ta ut svängarna lite mer utan att det påverkar kurvan katastrofalt mycket.
Sänkte delningen för 831727 också iom sidmonteringen.
Nu ligger delningarna på 130 & 2100 Hz.
Såhär simulerar den nu iaf,
med baffelsteg men
utan roomgain. Valde bort det sisnämnda iom att jag inte vet hur mycket rummet påverkar.
Roomgain påverkas ju ändå inte av filtret så det får bli ett senare problem.
Simuleringen visar att den kommer börja falla av strax under 10kHz, men jag tror inte det påverkar så mycket IRL.
Enligt Vifas mätningar så är den väldigt rak & fin upp till och förbi 20kHz.
Däremot så får jag inte bukt med variationerna mellan 3kHz och 7kHz. Visserligen så är det bara 2dB det handlar om men lite irriterande ändå.
Jag tycker att fasen blev mycket trevligare nu också.
Förut var P17 inte i fas med D27 och 831727 men nu ser det betydligt bättre ut, tycker jag iaf.
Simuleringarna i Basta är gjorda enligt den här bilden.
Höjden på micen är 82,5 cm över golvet, exakt i jämnhöjd med diskanten.
Avståndet från baffeln där basen sitter till micen är -9,5 cm (samma avstånd som det är från centrum på diskanten till kanten på diskantens baffel) och förskjutet 3 meter i sida.
Nu gäller det bara att få lite tid över så man kan göra ett provfilter...

They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...