Projekt: trevägshögtalare & sub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-14 08:40

Mjae, så stort som 100 liter ska väl inte behövas...?
Kikar man i Adire's egna papper så rekommenderar dom 54 liter för ett qtc på 0,707.
http://www.recordcrate.net/diy/shiva/Se ... ations.pdf

Jag har provat att plugga porten på den lådan jag har, så att den blir sluten på 80 liter istället. Men jag tycker man tappar lite driv i musiken då. Visserligen så låter den följsamt och fint, men den tappar lite spelglädje och jävlar anamma.

Jag lyssnar inte på tex klassikt utan mera pop, rock och "populärmusik", så jag uppskattar aningens mera driv i botten framför 100% korrekthet. :)

Men om det skulle behövas lite mera stöd i de allra lägsta registrena så kanske en LT krets skulle vara ett bra alternativ!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 09:31

Qtc=0,7 ser ju bra ut när man simulerar, men det tar varken hänsyn till talspoleuppvärmning eller rumspåverkan...

En LT till 2 sådanna basar torde vara rätt smutt ja, då kan du justera in det som du vill. Men det är klart, strax över 50l är en trevlig storlek...och du kanske gillar lite extra skjuts runt 60-80hz...

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-04-14 10:09

Men om man räknar med room-gain så borde väl ett lägre qtc göra så att djupbasen förstärks ännu mer?
Har man en låda som rullar av aningens tidigare så borde väl rummet hjälpa till "lite lagom" så att det blir en mera rak frekvensgång? :)

Äsch, vad vet jag. Det fick bli en låda på 55 liter.
Funkar inte den så får man väl bygga en annan, eller köra med en LT krets.
Man måste ju testa lite, alltid lär man sig något... :)

Du har PM förresten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-14 17:31

När elementets talspole värms upp ökar q, vilket leder till en ökning av responsen innan elementet börjar falla. Och det faller snabbare än med ett lägre q-värde på systemet.

Skall bli kul att se hur du tycker resultatet blir, min testlåda som mitt element sitter i hade behövt lite LT för att bli bra, det kanske du slipper... time will tell :)

Jag såg ditt PM förövrigt, svarar när tid ges, troligen svarar jag med ett telefonnummer så vi kan snacka lite!

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2009-04-14 18:40

Wow! coolt bygge, :)

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-10-21 13:28

Jaha, här händer det inte mycket.
Hade ju tänkt att bygga klart dom här under sommaren men då gick all tid åt till att fixa med båten, bilen & allt annat grejs som man pysslar med.

Har spunnit vidare på filterdesignen iaf.
Slopade mitt egendesignade filter för D27 och testade att simulera med Vifas egna filterförslag. Blev nog lite bättre tror jag, verkar som att den designen är lite mera förlåtande på nått sätt, man kan ta ut svängarna lite mer utan att det påverkar kurvan katastrofalt mycket.

Sänkte delningen för 831727 också iom sidmonteringen.
Nu ligger delningarna på 130 & 2100 Hz.

Såhär simulerar den nu iaf, med baffelsteg men utan roomgain. Valde bort det sisnämnda iom att jag inte vet hur mycket rummet påverkar.
Roomgain påverkas ju ändå inte av filtret så det får bli ett senare problem.

Bild

Simuleringen visar att den kommer börja falla av strax under 10kHz, men jag tror inte det påverkar så mycket IRL.
Enligt Vifas mätningar så är den väldigt rak & fin upp till och förbi 20kHz.
Däremot så får jag inte bukt med variationerna mellan 3kHz och 7kHz. Visserligen så är det bara 2dB det handlar om men lite irriterande ändå.

Jag tycker att fasen blev mycket trevligare nu också.
Förut var P17 inte i fas med D27 och 831727 men nu ser det betydligt bättre ut, tycker jag iaf. :)

Bild

Simuleringarna i Basta är gjorda enligt den här bilden.
Höjden på micen är 82,5 cm över golvet, exakt i jämnhöjd med diskanten.
Avståndet från baffeln där basen sitter till micen är -9,5 cm (samma avstånd som det är från centrum på diskanten till kanten på diskantens baffel) och förskjutet 3 meter i sida.

Bild

Nu gäller det bara att få lite tid över så man kan göra ett provfilter... :)
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-11-24 20:20

Ja jäklar, här haglar det in uppdateringar hela tiden i tråden! :D
Den dog visst ut lite, igen...

De nya trevägs frontarna är iaf klara sen länge.
Filtret har det varit en del resor med under tiden, men nu är det nog väldigt nära. Låter jävligt smutt om jag får säga det själv.

En fulmätning med Room Analyser ger iaf en indikation på att jag är i hamn. Avståndet är dubbla baffelbredden och micken är placerad mitt imellan P17 och D27 i höjdled och centrerad i sidled.
Basen, 831727, är frånkopplad eftersom den är sidmonterad och hamnar lite väl långt bort när man mäter så pass nära mellanreg/diskant.

Den lilla dippen vid 3 kHz förbryllar lite dock. Den finns inte med i Vifas egna mätningar på D27 och delningen mot P17 ligger lägre i frekvens så jag vet inte riktigt vad det kan bero på? Nån form av baffeldiffraktion kanske?

Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-11-24 23:22

Utan att veta ett smack om dina burkar så tror jag dippen (om det är korrekt dvs) är just delningen som gör det.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-11-25 11:07

Mjae, delningen ligger på ca 2300Hz så den är det inte.
Om jag kör en simulering i Basta helt utan filter så ser man fortfarande dippen ganska tydligt så det är nog baffel som spökar.
Flyttar jag elementet i "baffel designer" så går det att få bort den men det är ju lite svårt att göra irl...

Men det kanske går att dra nytta av den istället, om jag ökar dämpningen vid den övre delningen av P17 så får jag en lite bredare, jämn svacka mellan 1kHz - 3kHz där jag upplever att det finns lite för mycket energi i främst rösterna.
Fixa lite mera hängmatta mao. :)

Föregående

Återgå till DIY-forum