Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
celef skrev:jag blundar å tänk..er, nej jag är ledsen, ser inget
men tack alla för ert stöd
chrisss skrev:Eftersom summeringen rakt fram mellan två delar som är fasförskjutna inte summerar +6dB så måste det i en annan riktinging då vågorna pga geometriskt ändra avstånd komma i fas och summera +6dB. Allstå loben blir tiltat. Spelar starkare i en annan riktning är rakt fram. (Vinkelrätt mot akustiskt 0-plan)
rikkitikkitavi skrev:chrisss skrev:Eftersom summeringen rakt fram mellan två delar som är fasförskjutna inte summerar +6dB så måste det i en annan riktinging då vågorna pga geometriskt ändra avstånd komma i fas och summera +6dB. Allstå loben blir tiltat. Spelar starkare i en annan riktning är rakt fram. (Vinkelrätt mot akustiskt 0-plan)
du får be hemskt mycket om ursäkt men jag förstår inte just dessa meningar? Det gick kanske lite fort ? Tycker annars det du skriver är mycket intressant och framför allt välformulerat.
chrisss skrev:
Hoppas det klarnade.
Celef: Att du har svårt att få korrelation mellan teori och praktik kanske kan ha att göra med att det är svårt att höra smala dippar i ett smalt frekvensområde.
Det låter bättre än man tror jfr med vad man förväntar sig.
celef skrev:menar ni att om loberna pekar dit man vill och att elementen spelar i fas per automatik ger "perfekt" ljud?
händer det att ni bli tvugna att omarbeta allt för att ni tycker att resultatet ovan ljudligt suger?
chrisss skrev:Normala Butherworth filter skall mötas vid -3dB och summerar +3dB om man mäter med konstant matningsspänning. Powerresponsen är dock flat.
Piotr skrev:chrisss skrev:Normala Butherworth filter skall mötas vid -3dB och summerar +3dB om man mäter med konstant matningsspänning. Powerresponsen är dock flat.
Det är väl så att fasskillnaden gör att två grenar med 1:a ordningens flanker summerar till 0dB när de båda grenarna för sig ligger på -3dB?
/Peter
Piotr skrev:chrisss skrev:Normala Butherworth filter skall mötas vid -3dB och summerar +3dB om man mäter med konstant matningsspänning. Powerresponsen är dock flat.
Det är väl så att fasskillnaden gör att två grenar med 1:a ordningens flanker summerar till 0dB när de båda grenarna för sig ligger på -3dB?
/Peter