Mäta högtalare/element, vilka avstånd & vinklar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LzM

Mäta högtalare/element, vilka avstånd & vinklar?

Inläggav LzM » 2010-12-07 13:35

Vad finns det för riktlinjer på avstånd & vinklar när man ska micka upp och mäta högtalare och enskilda element?

Säg att vi har ett par piP, pK eller valfri liknande konstruktion.
Hur ska man gå tillväga för att mäta först elementen var för sig och sedan tillsammans?

Nu tänker jag mest på hur själva micken ska placeras med tanke på avstånd och vinklar för de olika konfigurationerna, oavsett vilket mätprogram eller utrustning man använder sig av.
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-07 13:57

det beror alldeles på det, på vad man har för slutmål men även vad man använder för simuleringsprogram och hur man använder det och hur stort mätrummet är
Bikinitider

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-08 09:30

Slutmålet är att "se" hur frekvensgången ser ut för resp element och tillsammans, både on axis och off axis. Och om dom spelar i fas.
I syfte att justera/optimera delningsfiltret.

Mätrummet i just det här fallet är ca 4,5x5m.
Men mäter man på så stora avstånd att det spelar någon roll?
Dubbla baffelbredden verkar vara ett vanligt avstånd?

Simuleringsprogram (mätprogram?) är väl inte helt givet ännu.
Jag har bara tillgång till Room Analyzer än så länge, men planer finns på att skaffa typ Sirp eller liknande, plus en vettig mick och ljudkort.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-08 13:14

Jag skulle verkligen vilja veta hur mina högtalare presterar då jag gjort dom själv.. Enda nackdelen är att jag bara har en kass bärbar dator och att mic samt programmet som behövs verkar kosta lite för mycket. Skulle va väldigt intressant att få svart på vitt, hur bra dom egentligen är.

Kostnaden för mina stativare var någonstans kring 8-9 tusen, Skulle vara roligt att se om man bara inbillar sig att dom låter magiskt, Eller om man faktiskt har lyckats med något bra :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-08 13:32

LzM skrev:Slutmålet är att "se" hur frekvensgången ser ut för resp element och tillsammans, både on axis och off axis. Och om dom spelar i fas.
I syfte att justera/optimera delningsfiltret.

man kan ju börja med att mäta on-axis för varje element

Mätrummet i just det här fallet är ca 4,5x5m.
Men mäter man på så stora avstånd att det spelar någon roll?
Dubbla baffelbredden verkar vara ett vanligt avstånd?

dubbla baffelbredden är alldeles för kort avstånd, helst ska du mäta på ett tänkt lyssningsavstånd, eller därikring, en fin summering på kort mätavstånd ger fel på längre avstånd, men det går att kompenceras för

Simuleringsprogram (mätprogram?) är väl inte helt givet ännu.
Jag har bara tillgång till Room Analyzer än så länge, men planer finns på att skaffa typ Sirp eller liknande, plus en vettig mick och ljudkort.

prova arta
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-08 13:34

Jonka_ skrev:Jag skulle verkligen vilja veta hur mina högtalare presterar då jag gjort dom själv.. Enda nackdelen är att jag bara har en kass bärbar dator och att mic samt programmet som behövs verkar kosta lite för mycket. Skulle va väldigt intressant att få svart på vitt, hur bra dom egentligen är.

Kostnaden för mina stativare var någonstans kring 8-9 tusen, Skulle vara roligt att se om man bara inbillar sig att dom låter magiskt, Eller om man faktiskt har lyckats med något bra :D

man behöver inga värstinggrejjer för att få vettiga resultat, en hembyggd panasonicmik + mikstärkare och arta och du kan mäta det du vill
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-08 13:48

celef skrev:
Jonka_ skrev:Jag skulle verkligen vilja veta hur mina högtalare presterar då jag gjort dom själv.. Enda nackdelen är att jag bara har en kass bärbar dator och att mic samt programmet som behövs verkar kosta lite för mycket. Skulle va väldigt intressant att få svart på vitt, hur bra dom egentligen är.

man behöver inga värstinggrejjer för att få vettiga resultat, en hembyggd panasonicmik + mikstärkare och arta och du kan mäta det du vill

En polare producerar musik på fritiden. han har en väldigt bra mick för seriöst musikskapande, kan man koppla in en sån? Den är kopplad till någon dosa/förstärkare? står som ett smörpaket typ :)

Kanske skulle jag kunna använda den och sen ladda hem? Arta

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-08 13:52

Troligen är hans mick inte rundtagande/kula, och därmed icke lämplig för akustikmätningar.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-08 13:59

Den är något i stil med denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=534332

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-08 14:06

Den micken är helt fel för mätningar! Den är dynamisk och riktad.

Du kan göra en sådan här, http://www.linnaraudio.com/matmikrofone ... /index.htm

Man kan göra det ännu enklare genom att använda en bit antennkabel där mikrofonkapseln monteras i ena änden. Som upptill på denna bild.

Bild

Om du vill köpa en färdig mätmikrofon bör du tänka på vad den ska kopplas till, beroende på vilken typ av spänningsmatning som finns hos mikrofonförstärkaren. Om du inte vill använda en extern mikrofonförstärkare bör du undvika en mikrofon som kräver fantommatning. Vanligtvis har de flesta ljudkorts mikrofoningång biasmatning med 2.5 V. Du måste också kolla att mikrofoningången inte har basavskärning.

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-09 09:09

celef skrev:dubbla baffelbredden är alldeles för kort avstånd, helst ska du mäta på ett tänkt lyssningsavstånd, eller därikring, en fin summering på kort mätavstånd ger fel på längre avstånd, men det går att kompenceras för

Finns det övht nån hobbymekare här som har mätt på lyssningsavstånd, säg 3-4 meter, och fått ett användbart resultat där inte rummet och alla prylar i det påverkar på tok för mycket?

Att lägga högtalaren på rygg och mäta typ en meter ovanför verkar också vanligt, men det blir ju inte heller i närheten av lyssningsavståndet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-09 09:54

LzM skrev:
celef skrev:dubbla baffelbredden är alldeles för kort avstånd, helst ska du mäta på ett tänkt lyssningsavstånd, eller därikring, en fin summering på kort mätavstånd ger fel på längre avstånd, men det går att kompenceras för

Finns det övht nån hobbymekare här som har mätt på lyssningsavstånd, säg 3-4 meter, och fått ett användbart resultat där inte rummet och alla prylar i det påverkar på tok för mycket?

Att lägga högtalaren på rygg och mäta typ en meter ovanför verkar också vanligt, men det blir ju inte heller i närheten av lyssningsavståndet.

som jag skrev, det går att kompenceras för, man måste bara vara medveten om vad man gör
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 09:54

LzM skrev:Finns det övht nån hobbymekare här som har mätt på lyssningsavstånd, säg 3-4 meter, och fått ett användbart resultat där inte rummet och alla prylar i det påverkar på tok för mycket?

Du kan inte mäta vid lyssningsplats om du vill ha koll vid konstruktionen. En mätning på långt håll kan se ut så här för piP med pP-2.

Bild

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-09 13:35

celef skrev:som jag skrev, det går att kompenceras för, man måste bara vara medveten om vad man gör

Hur kompenserar man för det?
Kan du inte berätta? :)

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-09 13:37

RogerGustavsson skrev:Du kan inte mäta vid lyssningsplats om du vill ha koll vid konstruktionen.

Hur menar du nu?

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-09 15:18

Lzm - Beskriver nedan problembilden så du får en uppfattning om utmaningarna och begränsingar i vad som är möjligt.

Det största problemet är inte en bra mick. Då ska man veta att en mick som mäter NÄSTAN sant kostar över 20.000:- (t.ex. Bruel&kjaer 4191/2669). Sedan behöver den en "mätförstärkare" som oxå ger matningsspänning och då är man uppe i 30 - 40.000:-.
Som Roger säger: En vanlig "sångmick" eller liknande, hur fin den än är, blir helt fel. Dels är dom normalt anpassade för "pressurefield" (nära munnen) vid låga frekvenser och klipper lägsta basen för att funka för scenbruk, dels har dom väldigt ofta ett förhöjt presensområde. T.ex. de klassiska shuremick:arna har nästan 10dB + i området 2-6kHz.

Ditt rum kommer skapa absolut största mätproblemen då man normalt mäter i "frifält", alltså det finns inga väggar som kan reflektera ljud eller skapa stående vågor. Det billigaste sättet är att mäta utomhus, t,ex på ett villatak som inte är platt...och så några plattor med Rockwool.
Att bygga ett "frifältsrum" är ingen möjlighet då det nog är en investering på 10-100 miljoner kronor.......
Man tror ofta att det bara är basen som är ett mätproblem i ett vanligt bostadsrum men så är det inte. Alla reflektioner som sker från väggar/golv/tak gör att frekvensgången i varje punkt i rummet är olika.

Gör en test! hämta hem en sinusgenerator från nätet och kör ut olika frekvenser via din stereo/högtalare. Prova t.ex en 4kHz ton och gå sakta genom rummet. Du kommer att höra hur det "kvittrar" när du rör dej. Rör huvudet nu väldigt sakta och du kommer att höra hur tonen nästan försvinner ibland och blir väldigt kraftig ibland. Det skiljer säkert mer än 10-20dB på olika "huvudplaceringar".
Efter en sådan test har DU SJÄLV övertygat dej om att det är OMÖJLIGT att mäta i lyssningsposition om man är ute efter HÖGTALARENS frekvensgång.

Ett sätt att komma ifrån detta är att mäta med brus istället och ett ters eller oktavfilter. Då mäter du en bit av frekvensgången i taget och får ett medelvärde. Istället för att mäta t.ex. 50Hz mäter man då alla frekvenser mellan 45 och 56 Hz (tersfilter)och får ett medelvärde av dessa. Då vet man hur högtalaren uppför sig inom varje delområde.

Dock! Nu till dina mätningar...
Om du skall mäta i ditt lyssningsrum och ta reda på HÖGTALARENS frekvensgång bör du mäta så nära du kan utan att komma in i "pressurefield". Detta för att få så mycket direktljud som möjligt. Hur nära då? Jag hade inte gått under en halv meter....snarare en meter.
Du kommer dock vid dessa typer av mätningar få problem med gränsladet mellan t.ex bas och diskantelement...

Slutligen
Jag har skrivit allt detta för att du skall vara medveten att ditt rum kommer att påverka hur du än gör... Du måste ha ett visst mätavstånd men detta avstånd förstör också mätningen pga av rummet.

Skriv mer om du har undringar - praktisk akustik är som religion....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-09 17:54

man kan köra med gejtade mätningar, både med brus eller sinussvep, då kan man mäta hyffsat ekofritt
Bikinitider

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-09 18:00

Funkade utmärkt att mäta i en idrottshall. Gejtat groundplane.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-09 19:09

celef skrev:man kan köra med gejtade mätningar, både med brus eller sinussvep, då kan man mäta hyffsat ekofritt

Det beror på hur långt ner i frekvens man vill mäta. Är det inte lite svårt om man noggrant vill mäta t.ex. övergång mellan bas och mellanregister?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-09 20:39

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:man kan köra med gejtade mätningar, både med brus eller sinussvep, då kan man mäta hyffsat ekofritt

Det beror på hur långt ner i frekvens man vill mäta. Är det inte lite svårt om man noggrant vill mäta t.ex. övergång mellan bas och mellanregister?

jo, även med gejtade mätningar vill man ha ett stort mätrum, men gejtningen möjliggör iallafall ekofritt inom tidsfönstret, vilket inte är möjligt med vanligt sinussvep, men med stegad sinus är det möjligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-12-09 22:05

RogerGustavsson skrev:

Att låtabli att bygga mer än tvåvägs är sant pragmatiskt :wink:
Skulle aldrig ge mig på en delning till diskant utan att mäta gejtat.
Marginalerna är större i delning mellan bas och mellanreg så andra metoder kan användas, utomhus är väl det bästa - men jag vet att man kan göra mycket annat som fungerar bättre än ingenting.

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-10 00:02

Celef -Går det verkligen att få en "sann" gate:ad mätning i LzM:s rum som är 4,5 x 5 meter och sannolikt 2,4 meter i takhöjd?

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2010-12-10 13:46

jansch skrev:Om du skall mäta i ditt lyssningsrum och ta reda på HÖGTALARENS frekvensgång bör du mäta så nära du kan utan att komma in i "pressurefield". Detta för att få så mycket direktljud som möjligt. Hur nära då? Jag hade inte gått under en halv meter....snarare en meter.
Du kommer dock vid dessa typer av mätningar få problem med gränsladet mellan t.ex bas och diskantelement...

Slutligen
Jag har skrivit allt detta för att du skall vara medveten att ditt rum kommer att påverka hur du än gör... Du måste ha ett visst mätavstånd men detta avstånd förstör också mätningen pga av rummet.

Skriv mer om du har undringar - praktisk akustik är som religion....

Tackar för ett utförligt svar.

Att rummet påverkar väldigt mycket har jag lärt mig den hårda vägen, har kört en hel del med Room Analyzer för att hitta en vettig placering på grejerna och dämpa upp rummet.
Då får man svart på vitt att en ganska liten ändring kan påverka ganska mycket.

Vilka problem är det som kan uppstå vid delningen mellan bas/mellanreg och diskant?
Det var en av de saker som jag helst ville mäta upp så att man kan se hur dom summerar vid delningen, ifall man har en peak/dipp som man behöver kompensera för i filtret.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-10 16:30

jansch skrev:Celef -Går det verkligen att få en "sann" gate:ad mätning i LzM:s rum som är 4,5 x 5 meter och sannolikt 2,4 meter i takhöjd?

javisst går det, men tidsfönstret blir kortare ju längre mätavstånd
Bikinitider

Återgå till DIY-forum