Funderar på att sakta dra igång nytt projekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Funderar på att sakta dra igång nytt projekt

Inläggav Jonka_ » 2011-01-12 15:11

Hej alla glada!

Ja, abstinensen efter att låta händerna ha något att pula med tar över ibland, Så jag satt och skissade lite på en golvhögtalare..

Jag har sen jag byggde mina stativare bestämt mig för att man tjänar väldigt mycket på att göra det själv.

Mina stativare ersatte ett par B&W 685, och trots att jag bara lag 3 tusen kr mer än vad ett par B&W kostar så steg ljudkvalitèn nå otroligt!

Därför hade jag tänkt bygga mig ett par golvhögtalare, Inspererad av en kompis Cremona så tänkte jag mig något liknande..

Måtten är H:112cm/B:25cm/D:43cm

2st 8" bas element
1st 5½ mellanregister
1st diskant

Element har jag inte valt ut några ännu, Men detta ska komma att bli långsiktigt projekt så prislappen är relativt hög.. D.v.s det gör inte att enbart elementen kostar 10-15k, Så länge slutresultatet blir bra.

Funderar på att använda mina Scan-Speak Revelator 15W/4531G00 till mellanregister, Vet dock inte om dom är tillräckligt "bra" för det jag vill uppnå.

Lite funderingar:

1: Vad är det som avgör vinkeln på högtalarna? Alltså vilken inverkan har det i ljudet? (Skissen visar en vilkel på 3 grader, Det motsvarar 6cm skilnad på botten och toppen av lådan jag ritat.

2: Varför bygger man egna kammare till de olika elementen, finns det bara fördelar med det och i sånt fall, vilka är dom?

3: Jag hade tänkt mig en 3-vägs konstruktion, Men finns det någon anledning att tänka annorlunda?

Ni får gärna komma med förslag på passande element dessutom, Det ska vara god kontroll i basen, riktigt kristalklar och ren diskant men inte för vasst, Det mesta går ju att anpassa med filtret, Men man kanske kan komma över något bra från början.

Hoppas på många intressanta svar. Här kommer även en bild på hur det är tänkt att se ut

Bild

[/b]

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-12 15:12

Snyggt! 8)

Vaddå sakta? Gör en rivstart!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-12 15:20

KarlXII skrev:Snyggt! 8)

Vaddå sakta? Gör en rivstart!

Satt och drog ihop en lista med saker som behövs, kommer nog landa kring 20 tusen verkar det som :) Men ska såklart försökt labba lite och se vad basta säger om det hela.

Användarvisningsbild
frdrk

Inläggav frdrk » 2011-01-12 16:02

Låter som ett kul projekt. Om de blir likt skissen behöver du inte skämmas för att ha dem framme heller - gillar designen.

Kan du inte bygga med Accuton-element? Hört att de ska vara lite knepiga att jobba med. Men de är ju så stört snygga!
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... p_A_ID=100

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-12 17:46

Om du är beredd att bygga en färdig konstruktion kanske ett par Morellosar vore något?

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-12 17:58

Respons Art, från mer än tio år tillbaka ligger ganska nära projektspecifikationen:

Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-12 18:18

johaneriksson skrev:Om du är beredd att bygga en färdig konstruktion kanske ett par Morellosar vore något?

Byggtråd här om du är nyfiken!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3118

Summer Passing

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-12 19:08

Varför så långa avstånd C-C mellan elementen?
Skulle nog trycka ihop åtminstone mid och diskant.
Du har inte funtat på D'appolito?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-01-12 19:13

15W/4531G00 är säkert bra, men det har eventuellt lite låg känslighet. Med dubbla 8:or kan du få upp känsligheten ordentligt, och det är synd att wasta det bara för att man låst sig vid ett mellanregisterelement. Om du däremot bygger d'appolito med två stycken per högtalare.. :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 14:39

frdrk skrev:Låter som ett kul projekt. Om de blir likt skissen behöver du inte skämmas för att ha dem framme heller - gillar designen.

Kan du inte bygga med Accuton-element? Hört att de ska vara lite knepiga att jobba med. Men de är ju så stört snygga!
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... p_A_ID=100

Ja dom såg något ovanliga ut med korgen runt om, Och prislappen var ju lagom saftig :P

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 14:45

kung skrev:15W/4531G00 är säkert bra, men det har eventuellt lite låg känslighet. Med dubbla 8:or kan du få upp känsligheten ordentligt, och det är synd att wasta det bara för att man låst sig vid ett mellanregisterelement. Om du däremot bygger d'appolito med två stycken per högtalare.. :)

Jo det kan ju vara dumt iofs, Tanken var ju att få ner kostnaden lite, då mina 5½ " scanspeak ligger runt 2300kr st.

Vet inte vad jag annars ska göra med mina stativare när golvarna är färdiga.. Känns lite onödigt att ha ett par då, Och tror inte direkt någon är intresserad av att köpa dom för en rimlig peng, dvs byggkostnaden.

Vad anser ni vara det viktigaste när man väljer element? Om man skulle plocka ihop 2st 8" basar ett mellanregister och en diskant.

Vet att man inte bara kan gå på specarna, men det är en bra grund att utgå ifrån. Vad säger att elementen passar bra tillsammans?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-13 15:37

Bra tonande element finns det gott om, men element som klarar av att återge transienta förlopp på realistisk ljudstyrkenivå utan att komprimera, är det inte lika gott om.
Både Gravesen och Zaph har sina favoriter. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 17:07

Jo det har du rätt i, ska se vad jag hittar så kanske man kan utgå från deras ideer och bygga vidare på dom.. Dock så har jag inte hittat något bygge än med riktigt fina element, Men jag kan ha missat något

Fördrev tiden med att rita upp dom i mitt vardagsrum, allt skalenligt så man ser hur det kan komma att se ut.

Bild

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-01-13 17:17

Jonka_ skrev: Dock så har jag inte hittat något bygge än med riktigt fina element, Men jag kan ha missat något

Spana in Morellosarna en gång till.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 17:18

Har du tänkt att köra basarna (8") slutet och fortsätta använda sub?

Vill du ha möjlighet att fläska på ordentligt titta på Scan Speak 22W.

Annars kanske Seas W22 eller någon 6-7" räcker långt.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-13 17:28

två css trio8 skulle kanske passa rent känslighetsmässigt till mellanregget. http://www.creativesound.ca/pdf/TRIO8.pdf

edit: 84 db styck borde bli cirka 87 parallellt med cirka 3ohm RE
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 17:36

Piotr skrev:Har du tänkt att köra basarna (8") slutet och fortsätta använda sub?

/Peter

Tänkte i framtiden när jag har ett par ordentliga högtalare som levererar lite mer punch låta suben endast gå till film..

Har lite svårt gällande subben för tillfället, Det blir lite bas på bas ifrån den tycker jag, Det är typ var tredje baston när man spelar musik, Den blir aningen överröstande, Typ som att den inte riktigt hinner med att kontrollera konen eller något.. Det är dock inte hela tiden som detta dyker upp, utan lite då och då.. kan ju ha att göra med valet av musik också.

Någon aning om vad det kan bero på?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 17:38

Två element parallellt=+6dB.

Kör man ovan Fs och elementen är av hög kvalitet kan man seriekoppla.

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 17:42

johaneriksson skrev:
Jonka_ skrev: Dock så har jag inte hittat något bygge än med riktigt fina element, Men jag kan ha missat något

Spana in Morellosarna en gång till.

Använder samma diskant som jag har i mina stativare såg jag, Skulle helst vilja byta bana lite.. Gillar ljudet i min diskant, men skulle vilja ha ytterligare klarhet i den.. Kan ha att göra med dämpningen på mitt filter också, Men skulle vara extra roligt att börja på en ny bana med helt nya element..

Säger emot mig själv lite där, då jag tidigare sa att jag ville behålla mitt mellanregister, Men efterssom detta projekt planeras frammåt i tiden, Så spelar det ingen större roll

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-01-13 17:50

Jonka_ skrev:
Tänkte i framtiden när jag har ett par ordentliga högtalare som levererar lite mer punch låta suben endast gå till film..

Då kanske dubbla åttor i basreflex är rätt väg. Dessvärre drar det iväg med lådstorlek då.. Titta på Morellosarna.

Har lite svårt gällande subben för tillfället, Det blir lite bas på bas ifrån den tycker jag, Det är typ var tredje baston när man spelar musik, Den blir aningen överröstande, Typ som att den inte riktigt hinner med att kontrollera konen eller något.. Det är dock inte hela tiden som detta dyker upp, utan lite då och då.. kan ju ha att göra med valet av musik också.

Säkerligen stående vågor i rummet. Mäter man frekvensgången på lyssningsplats är det toppar och dalar på 10-20dB.

Det är därför det snackas så mycket om att använda flera basar utspridda i rummet, då jämnar man ut rumsproblemen.

Typ av rum påverkar enormt. En gammal villa med mjuka väggar är oftast mycket bättre än en lgh med många ytor i betong.

Man kan göra rätt mycket med basabsorbenter, multipla subwoofers samt en PEQ.

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 17:52

Piotr skrev:Har du tänkt att köra basarna (8") slutet och fortsätta använda sub?

/Peter

Det jag tittat på för tillfället är:

st 8" Scanspeak Revelator 22W/8851T00

Diskant : Scan-Speak Revelator R2904/700000

Och mellanregister mina: Revelator 15W/8530K00

Prislappen blir då ca 11 500 +filter och byggmaterial..

Har inte funderat så mycket kring slutet eller ej, Men jag föredrar oftast att ha BR och kunna lägga sockor i dom om man inte gillar det.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 17:54

Piotr skrev:
Jonka_ skrev:

Då kanske dubbla åttor i basreflex är rätt väg. Dessvärre drar det iväg med lådstorlek då.. Titta på Morellosarna.

Säkerligen stående vågor i rummet. Mäter man frekvensgången på lyssningsplats är det toppar och dalar på 10-20dB.

Det är därför det snackas så mycket om att använda flera basar utspridda i rummet, då jämnar man ut rumsproblemen.

Typ av rum påverkar enormt. En gammal villa med mjuka väggar är oftast mycket bättre än en lgh med många ytor i betong.

Man kan göra rätt mycket med basabsorbenter, multipla subwoofers samt en PEQ.

/Peter

Jo det var min första tanke också, för det låter väldigt bra på somliga ställen.. Skulle behöva ställa subben i sweatspot och knalla runt och kolla bra position, Sen köra frekvenssvep och använda PEQ´en som jag har till att justera det området som störst problem ligger i.. Ska bara få tummen ur arslet och införskaffa mig lite längre kablar så det är möjligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-01-13 18:38

Scanspeak - alla dar i veckan! Om inte pengarna spelar någon roll...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-13 18:38

Troels har ju byggt denna http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm som är de elementen förutom diskanten. Bara en bas också. Men jag skulle tippa man klarar sig med en bas. Speciellt då du har en baslåda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 19:01

Kraniet skrev:Troels har ju byggt denna http://www.troelsgravesen.dk/jazzman.htm som är de elementen förutom diskanten. Bara en bas också. Men jag skulle tippa man klarar sig med en bas. Speciellt då du har en baslåda.

Vill helst att när jag byggt mina golvare, inte behöva baslådan då det blir en onaturlig bas som jag inte riktigt tycker passar till den musik jag lyssnar på, Till film kommer den dock finnas med länge till..

Har tittat på det bygget tidigare, Men jag undrar vad som bidrog till att han valde just den diskanten..

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-01-13 19:02

Kalejdokom skrev:Scanspeak - alla dar i veckan! Om inte pengarna spelar någon roll...

Like them alot!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-13 22:19

du lär dock behöva större lådor tror jag ifall du vill komma åt den där djupaste basen. Morellos lådor går väl ner till 20 Hz eller kanske lite lägre men det är rejält stora lådor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-13 23:12

Varför inte satsa på en till likadan baslåda, och bygg ett par golvare med tanke
på delning runt 80Hz? Alternativ ett par stativare som kan integreras med
baslådan som fundament? Känns som du har ett bra fundament för bas redan,
med en till så borde det räcka och bli över... Misstänker att när du väl fått ta
dig tid att testa och justera lite så kommer du märka att basen kan vara fullt
användbar till musik också. Rätt som det är så vill du inte ens vara utan den..

Det kan ju vara en del pill att integrera basar med sina högtalare, jag bråkade
mycket med mitt bassystem innan jag blev nöjd. Så ge inte upp!

Summer Passing

Återgå till DIY-forum