Ja, abstinensen efter att låta händerna ha något att pula med tar över ibland, Så jag satt och skissade lite på en golvhögtalare..
Jag har sen jag byggde mina stativare bestämt mig för att man tjänar väldigt mycket på att göra det själv.
Mina stativare ersatte ett par B&W 685, och trots att jag bara lag 3 tusen kr mer än vad ett par B&W kostar så steg ljudkvalitèn nå otroligt!
Därför hade jag tänkt bygga mig ett par golvhögtalare, Inspererad av en kompis Cremona så tänkte jag mig något liknande..
Måtten är H:112cm/B:25cm/D:43cm
2st 8" bas element
1st 5½ mellanregister
1st diskant
Element har jag inte valt ut några ännu, Men detta ska komma att bli långsiktigt projekt så prislappen är relativt hög.. D.v.s det gör inte att enbart elementen kostar 10-15k, Så länge slutresultatet blir bra.
Funderar på att använda mina Scan-Speak Revelator 15W/4531G00 till mellanregister, Vet dock inte om dom är tillräckligt "bra" för det jag vill uppnå.
Lite funderingar:
1: Vad är det som avgör vinkeln på högtalarna? Alltså vilken inverkan har det i ljudet? (Skissen visar en vilkel på 3 grader, Det motsvarar 6cm skilnad på botten och toppen av lådan jag ritat.
2: Varför bygger man egna kammare till de olika elementen, finns det bara fördelar med det och i sånt fall, vilka är dom?
3: Jag hade tänkt mig en 3-vägs konstruktion, Men finns det någon anledning att tänka annorlunda?
Ni får gärna komma med förslag på passande element dessutom, Det ska vara god kontroll i basen, riktigt kristalklar och ren diskant men inte för vasst, Det mesta går ju att anpassa med filtret, Men man kanske kan komma över något bra från början.
Hoppas på många intressanta svar. Här kommer även en bild på hur det är tänkt att se ut
[/b]