LasseA skrev:DVD-ai skrev:Har inte om där elementen en elakartad resonans runt 3-4KHz ? det skulle ,unna förklara varför responsen inte går ner som den ska över delningen..?!
Annars är jag också inne på att det är något strul med inställningarna på filtret för dessa mätningar ser helt knasiga ut...
Men gällande svackan, du sa att den försvinner om du mäter nära högtalarna ?!
Då blir ju direkt ljudet mer dominerande och rummets påverkan i jämförelse mindre och du får ju då en tydligare bild av vad som högtalarna presterar och inte högtalare + rum.
Så om det mäter rakt nära högtalarna men med en svacka i resterande rummet så kanske du har något jobbigt i rummet ?!
detta ser ut som ett problem som en bekant hade, en ständig utsläckning runt 100-2500Hz och det visade sig vara soffans baksida som vibrerade med och mycket effektivt dämpade detta område, in med lite "fluff" som fick trycka mot och vipps så va problemet borta !
Nej, de har ingen värst elakartad resonans (beror på hur man definierar begreppet såklart dock).
Han har delat med vad som ser ut att vara 48dB per oktav (vilket ju kväser vilka resonanser som helst i princip) och vid 4kHz ser det ut på den mätning du citerar men helt adekvat vid 2500Hz på den andra bilden (den med bägge elementen på samma bild) så jag tror nog snarare att det är ngt fel med inställningarna i delningsfiltret.
Han har mätt på 20 cm och på så nära håll kommer inte så rysligt mycket "rum" med i mätningen (osäker på hur det är med dessa ogateade mätningar dock), oaktat detta, hur sjutton kan ett rum ge en svacka om ca 40dB från 20Hz och upp till 1kHz?
Jag har inte kollat på några mätningar utan utgick bara från vad jag hade för uppfattning om elementet, jag hade för mig att dom hade ganska mycket peak runt 3-4KHz men det va ju kanske fel då