Dipp mellan 50-600hz

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-07-06 09:50

LasseA skrev:
DVD-ai skrev:Har inte om där elementen en elakartad resonans runt 3-4KHz ? det skulle ,unna förklara varför responsen inte går ner som den ska över delningen..?!

Annars är jag också inne på att det är något strul med inställningarna på filtret för dessa mätningar ser helt knasiga ut...

Men gällande svackan, du sa att den försvinner om du mäter nära högtalarna ?!
Då blir ju direkt ljudet mer dominerande och rummets påverkan i jämförelse mindre och du får ju då en tydligare bild av vad som högtalarna presterar och inte högtalare + rum.

Så om det mäter rakt nära högtalarna men med en svacka i resterande rummet så kanske du har något jobbigt i rummet ?!
detta ser ut som ett problem som en bekant hade, en ständig utsläckning runt 100-2500Hz och det visade sig vara soffans baksida som vibrerade med och mycket effektivt dämpade detta område, in med lite "fluff" som fick trycka mot och vipps så va problemet borta ! :)

Nej, de har ingen värst elakartad resonans (beror på hur man definierar begreppet såklart dock).
Bild

Han har delat med vad som ser ut att vara 48dB per oktav (vilket ju kväser vilka resonanser som helst i princip) och vid 4kHz ser det ut på den mätning du citerar men helt adekvat vid 2500Hz på den andra bilden (den med bägge elementen på samma bild) så jag tror nog snarare att det är ngt fel med inställningarna i delningsfiltret.

Han har mätt på 20 cm och på så nära håll kommer inte så rysligt mycket "rum" med i mätningen (osäker på hur det är med dessa ogateade mätningar dock), oaktat detta, hur sjutton kan ett rum ge en svacka om ca 40dB från 20Hz och upp till 1kHz?

Jag har inte kollat på några mätningar utan utgick bara från vad jag hade för uppfattning om elementet, jag hade för mig att dom hade ganska mycket peak runt 3-4KHz men det va ju kanske fel då :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 10:30

DVD-ai skrev:
S skrev:Detta är mycket märkligt...

Detta är en mätning på bara accuton elementet(mid/bas), mic 20cm ifrån:

Bild

Hur kan den gå så himla högt, när den är delad vid typ 2500hz? Måste ju vara något fel med filtret, ska testa att reset:a det, annars kan ja testa med min andra minidsp o se om det är någon skillnad...

/S

Har inte om där elementen en elakartad resonans runt 3-4KHz ?
det skulle ,unna förklara varför responsen inte går ner som den ska över delningen..?!

Annars är jag också inne på att det är något strul med inställningarna på filtret för dessa mätningar ser helt knasiga ut...

Men gällande svackan, du sa att den försvinner om du mäter nära högtalarna ?!
Då blir ju direkt ljudet mer dominerande och rummets påverkan i jämförelse mindre och du får ju då en tydligare bild av vad som högtalarna presterar och inte högtalare + rum.

Så om det mäter rakt nära högtalarna men med en svacka i resterande rummet så kanske du har något jobbigt i rummet ?!
detta ser ut som ett problem som en bekant hade, en ständig utsläckning runt 100-2500Hz och det visade sig vara soffans baksida som vibrerade med och mycket effektivt dämpade detta område, in med lite "fluff" som fick trycka mot och vipps så va problemet borta ! :)

Nej nej, det är på basarna som problemet försvinner, asså tempest x2 lådorna!

På topparna kvarstår problemet var jag än mäter! Ska testa göra mindre och täta testlådor idag. Sen om inte det hjälper testar jag i ett annat rum!

Det enda stora jag har i rummet är en säng och jag har svårt att tro att något i den skulle vibrera med 50-600hz!

/S

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 10:34

Kraniet skrev:
S skrev:
Kraniet skrev:ser helt knäppt ut det där. nånting är fel. dels ser det ut som att det inte är någon kompensation för baffelsteget men något mer måste ge det där basfallet

Det tycker jag också :D

Kan du förklara lite mer om baffelsteg och kompensationen för det? :oops:

/S

Baffelsteget uppstår när våglängden minskar i förhållande till baffeln. I basområdet är elementet rundstrålande (4pi) och allt eftersom frekvensen ökar blir det mindre rundstrålande och efter ett tag, beroende på baffelbredd, strålar det mer eller mindre i halvsfär (2pi).
Effekten av det blir att du får en frekvenskurva som ligger ca 6dB högre mot högre frekvenser i förhållande mot basområdet. Det måste man kompensera för i filtret för att få en jämn frekvenskurva.

Uppmätta frekvenskurvor för element är oftast tagna i oändlig baffel så fenomenet syns inte där. I praktiken blir det att du måste räkna bort baffelsteget från känsligheten.
Om du laddar ner Svantes program Edge så kan du simulera effekt som baffeln har på elementets frekvensgång.
http://user.faktiskt.io/svante/edge/

Men jag skulle nog råda dig till att först mäta elementen utan filter, dvs kopplat direkt till stärkare. Utifrån det kan du sen bilda dig en uppfattning om vilka korrigeringar på frekvenskurvan som behövs.

Jag upplever nog att du delar lite väl högt. Men det får du avgöra med en lyssning. Med jag tror nog det fungerar bättre om du delar runt 2kHz för att inte få problem med spridningen.

edit: vad använder du för mätprogram?

Okej förstår lite mer nu, då är det antagligen det som ger den stora höjningen på diskanten. Men det är ju fortfarande något knasigt med svackan!

Ska testa dela lägre, men vill först bli av med svackan! :)

Använder REW!

/S

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 11:05

En ny mätning med accuton elementet i fri luft, ingen låda. Använde en abletecmodul med den andra minidsp:n.

Kan det vara fel på elementet för även utan låda så borde det väll gå ned under 1khz va?

Har en delning vid 2500hz och den verkar det inte vara några problem med!

Bild

Hoppas inte att det är elementet men jag börjar nästan tro det!

Edit: testade mäta det andra elementet också men det va samma problem där... kan det verkligen vara fel på båda?

/S

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-07-06 17:18

Har du testat att mäta bara midbasen utan dsp eller något sådant?
Kopplat direkt till 4kanalaren då.
Det borde inte gå åt en väldigt tät låda för att se om det blir hyggligt då.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-06 18:03

Andr82 skrev:Har du testat att mäta bara midbasen utan dsp eller något sådant?

+1

Det känns som att det är ett annat fel än elementet.... Bästa att försöka ringa in felet genom att plocka bort andra möjliga felkällor.
Sen kan man fråga sig om mätuppställningen är korrekt inkopplad mikförstärkaren, phantom matningen ev. tonkontroller, Mixer inställningar på datorn (dess tonkontroller) är dom rätt ställda.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-06 18:09

Ser nu att kurvan verkar luta med xx db / oktav
Vad mäter du med för programvara??

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 18:10

skrutten skrev:
Andr82 skrev:Har du testat att mäta bara midbasen utan dsp eller något sådant?

+1

Det känns som att det är ett annat fel än elementet.... Bästa att försöka ringa in felet genom att plocka bort andra möjliga felkällor.
Sen kan man fråga sig om mätuppställningen är korrekt inkopplad mikförstärkaren, phantom matningen ev. tonkontroller, Mixer inställningar på datorn (dess tonkontroller) är dom rätt ställda.

Ska testa att koppla direkt till förstärkaren!

Men det är inte mätutrustningen det är fel på då jag hör väldigt märkbar skillnad i ljudstyrka mellan frekvenserna!

Ja skickar allt via en musicstreamer 2, möjligtvis att det kan va knas med den!

/S

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 18:11

skrutten skrev:Ser nu att kurvan verkar luta med xx db / oktav

REW, men det är inte mätutrustningen det är fel på som ja skrev i förra inlägget!

/S

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 18:22

Testat koppla direkt från ljudkortet nu till förstärkaren utan filter inblandat. Fortfarande samma dipp...

Då är det inte musicstreamern eller dsp:n det är fel på iaf!

Måste vara förstärkare eller element, men jag har ju testat med förstärkaren för basarna och det va samma problem då också...

Det måste alltså vara fel på elementen :O?

/S

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-06 18:25

S skrev:

REW, men det är inte mätutrustningen det är fel på som ja skrev i förra inlägget!

/S

Singnalen till mätobjektet kan ju "luta" och då hör du ju samma fel som mäts upp..

Edit
En lutande frekvensgång ser ut så här..
Bild
Vad är det för signal du mäter med?
Senast redigerad av skrutten 2011-07-06 18:37, redigerad totalt 2 gånger.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-07-06 18:25

Har du byggt lådor eller är dom ännu i den där plasten och är dom i den där plasten så bygg lådor först mät sedan.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 18:45

boom skrev:Har du byggt lådor eller är dom ännu i den där plasten och är dom i den där plasten så bygg lådor först mät sedan.

Nej du behöver inte oroa dig :) Dom sitter i vanliga lådor!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 18:48

skrutten skrev:
S skrev:

/S

Singnalen till mätobjektet kan ju "luta" och då hör du ju samma fel som mäts upp..

Edit
En lutande frekvensgång ser ut så här..
Bild
Vad är det för signal du mäter med?

Förstår inte riktigt...

Jag går iaf bara in i REW och trycker på measure, så kör ja ett svep från 20-20000hz!

Är det så att det är mätprogrammet det är fel på?

/S

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-07-06 18:48

Du har inga andra högtalare tillgängliga att testa med?
Jag skulle nog hålla med om att tonkntroller i datorn kanske kan va misstänkta.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-06 18:56

Du kan testa att bara koppla in till ut och göra en mätning av ljud kortet - utan högtalare mickar och sånt.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-06 19:05

PROBLEM LÖST!!!

De va ju REW det va fel på :oops:

Testade med fuzzmeasure nu och det visar en bra mycket mer normal kurva! Ska testa mer imorgon, hinner inte nu!

/S

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-06 20:34

S skrev:PROBLEM LÖST!!!

De va ju REW det va fel på :oops:

Testade med fuzzmeasure nu och det visar en bra mycket mer normal kurva! Ska testa mer imorgon, hinner inte nu!

/S

Va bra då.

Kunde bara varit någon inställning iofs eller att det är ngn inkompabilitet mellan mjukvara och hårdvara.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-06 23:21

Då blir det ett nytt och helt annat jobb imorgon , fixa till basbumlet och resonansen vid ~170Hz ... ? 8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-07-07 00:32

phon skrev:Då blir det ett nytt och helt annat jobb imorgon , fixa till basbumlet och resonansen vid ~170Hz ... ? 8O :D

Precis, men först ska jag fila på filtret för topparna, sedan eqa basmodulerna och sedan få allt att spela bra ihop! Sen ska jag ju bygga dom riktiga lådorna också :D haha, tur att jag är ledig hela sommaren!

/S

Föregående

Återgå till DIY-forum