Mätta upp sub, hur gör jag då?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dennis

Mätta upp sub, hur gör jag då?

Inläggav dennis » 2012-01-27 22:13

Då så efter som man har lite tid över så funderar på och optimera basen.

Använder 2 SLS 10, men är sugen på och mäta upp dom, för att på allvar passa in dom i framtiden.

Så vad behöver jag för och mäta upp det hela?

Vad jag har hemma som kan vara till nytta:

SHURE SM57 (och även ett par andra mickar)

Resonans fritt rum (räknar utomhus som resonans fritt rum, vid gott väder).

Så kommer jag kunna få tillförlitliga mätningar med micken?

Vilket program kommer jag behöva (gratis är en fördel).

Hur ska den riktas? Avstånd till elementet? Hur högt för att kunna få tillförlitlig mätvärde osv...

Tipps och instruktioner mottagers varmt...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-27 23:10

Kan du fixa en sten/betongvägg mot en idrottshall/industritomt med 100 meter gräsmatta framför är det toppen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-27 23:48

dra hem roomeqwizard ett lättanvänt och bra mätprogram
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-01-28 07:33

betong vägg till en industri tomt har jag, dock med 100m skog framför,

Tack Kraniet, ska testa programmat :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-28 10:58

Du behöver en rundtagande mikrofon. SM57 är väl riktad? Riktade mikrofoner har en avståndsberoende frekvensgång.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-01-28 17:54

RogerGustavsson skrev:Du behöver en rundtagande mikrofon. SM57 är väl riktad? Riktade mikrofoner har en avståndsberoende frekvensgång.

Korrekt uppfattat, hmm får fundera på det här, misstänker att en x/y inspelning inte hade gett någon förbättring?

Annars så får det vänta tills man kommit så långt att man byggt hobby studion... :(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Mätta upp sub, hur gör jag då?

Inläggav Svante » 2012-01-28 21:12

dennis skrev:Då så efter som man har lite tid över så funderar på och optimera basen.

Använder 2 SLS 10, men är sugen på och mäta upp dom, för att på allvar passa in dom i framtiden.

Hur ska den riktas? Avstånd till elementet? Hur högt för att kunna få tillförlitlig mätvärde osv...

Vad vill du mäta?

Mätmiken bör hursomhelst vara en rundtagande elektret- eller kondensatormik, SM57an kan du glömma.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dennis

Re: Mätta upp sub, hur gör jag då?

Inläggav dennis » 2012-01-28 22:44

Svante skrev:
dennis skrev:Då så efter som man har lite tid över så funderar på och optimera basen.

Vad vill du mäta?

Mätmiken bör hursomhelst vara en rundtagande elektret- eller kondensatormik, SM57an kan du glömma.

Att jag fått till allt rätt (eller kan lika gärna fråga vad kan jag mäta?). Det jag främst är orolig/nyfiken är om jag har "toppar" i återgivningen (efter strävar en rak kurva). Ock kanske optimera i den mån det går...

Hur vet jag tex att det dämpmatrialet jag använde gav den verkan som beräknades? Fick jag verkligen till det bra när jag byggde lådan? osv

Det viktigaste är dock för min del att lära, få förståelse på verkan/effekt. Förväntar mig inte att jag kommer kunna allt efter ett par dagar, eller år för den delen, men en början sker alltid någon stans.

Kunskap, får ta tid och lära, men när jag lärt mig så bär jag det för resten av livet...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-29 00:53

Det låter ju som en bra ingång, att vilja lära.

Då tror jag att du ska börja med att mäta tonkurvan. Om det är en sluten låda är en mycket informativ mätning att mäta riktigt nära elementet. Den mätningen visar ganska bra vad högtalaren skulle stråla ut i ekofritt rum. Åtminstone vid låga frekvenser.

Därefter kan du mäta på olika avstånd och se hur mycket inverkan rummet får, och där är det troligt att du hittar rumsresonanser i basen.

Men skaffa dig som sagt en rundtagande elektretmikrofon. Använd inte en njure (kardioid) eller dynamisk mikrofon. Det finns billiga på Claes i sjön, eller Kjell&co för några hundralappar. Blir du biten kanske du vill skaffa en mätmikrofon, men det behöver du inte börja med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-01-29 08:44

Svante skrev:Det låter ju som en bra ingång, att vilja lära.

Då tror jag att du ska börja med att mäta tonkurvan. Om det är en sluten låda är en mycket informativ mätning att mäta riktigt nära elementet. Den mätningen visar ganska bra vad högtalaren skulle stråla ut i ekofritt rum. Åtminstone vid låga frekvenser.

Därefter kan du mäta på olika avstånd och se hur mycket inverkan rummet får, och där är det troligt att du hittar rumsresonanser i basen.

Men skaffa dig som sagt en rundtagande elektretmikrofon. Använd inte en njure (kardioid) eller dynamisk mikrofon. Det finns billiga på Claes i sjön, eller Kjell&co för några hundralappar. Blir du biten kanske du vill skaffa en mätmikrofon, men det behöver du inte börja med.

Sökte på kjell: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... fon-p24102

Resten värkar vara dynamiska eller kondensator mikrofoner (men är inte kondensator mikrofoner liknande elektret?) :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-29 09:56

Om du vill pilla själv kan det gå med: 24142, 24218
Finns färdiga också: 24071, 24072
24071 antar jag hämtar drivspänning från datorns ljudkort..
Enklast kanske med 24072 då den har batteri inbyggt.

Kondensator- och elektretmikrofoner förväxlas ofta. Kondensator hittar du knappast hos Kjell. De är elektret (förrutom de dynamiska).

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-01-29 10:19

RogerGustavsson skrev:Om du vill pilla själv kan det gå med: 24142, 24218
Finns färdiga också: 24071, 24072
24071 antar jag hämtar drivspänning från datorns ljudkort..
Enklast kanske med 24072 då den har batteri inbyggt.

Kondensator- och elektretmikrofoner förväxlas ofta. Kondensator hittar du knappast hos Kjell. De är elektret (förrutom de dynamiska).

Tack, ska köpa en 24072 nästa gång jag kör inom storstan då. :)

Förresten såg att den börja falla av vid 20Hz, kommer det innebära några praktiska problem?
Även om inte SLS 10 lär arbeta med någon nämnvärd styrka vid så låga frekvenser...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-29 10:52

Man får kalibrera den så man får en jämförelsekurva..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-29 11:07

dennis skrev:
Svante skrev:Det låter ju som en bra ingång, att vilja lära.

Sökte på kjell: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... fon-p24102

Resten värkar vara dynamiska eller kondensator mikrofoner (men är inte kondensator mikrofoner liknande elektret?) :?

Den du länkar till är inte bra, det är säkerligen inte en rundtagande mikrofon.

Som det har sagts tidigare förväxlas ofta kondensator- och elektretmikar, så du kan ta en som de kallar för kondensatormik också.

Ang avrullning mot låga frekvenser så kan det vara ett problem, men det ska inte överdrivas när du börjar. Var bara medveten om att du kan ha tappat några dB längst ner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-29 11:15

dennis skrev:Förresten såg att den börja falla av vid 20Hz, kommer det innebära några praktiska problem?
Även om inte SLS 10 lär arbeta med någon nämnvärd styrka vid så låga frekvenser...

Skulle ta de uppgivna dsta med en stor nypa salt. I princip har alla rundtagande mikrofoner relativt rak frekvensgång i basen. Det finns i regel en liten tryckutjämnande ventil som sätter stop någonstans nedåt i frekvens. Sedan ger den DC-blockerande kondensatorn på utgången (eller i ingången på mikrofonförstärkaren) ett fall och givetvis ger resten av prylar i mätkedjan sin avskärning.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-29 11:50

RogerGustavsson skrev:
dennis skrev:Förresten såg att den börja falla av vid 20Hz, kommer det innebära några praktiska problem?

Skulle ta de uppgivna dsta med en stor nypa salt. I princip har alla rundtagande mikrofoner relativt rak frekvensgång i basen. Det finns i regel en liten tryckutjämnande ventil som sätter stop någonstans nedåt i frekvens. Sedan ger den DC-blockerande kondensatorn på utgången (eller i ingången på mikrofonförstärkaren) ett fall och givetvis ger resten av prylar i mätkedjan sin avskärning.

Ja, framför allt skiljer under gränsfrekvensen ganska mycket mellan exemplar eftersom den där ventilen kan vara en liten läcka som är svår att ha kontroll på i tillverkningsprocessen.

Det är dock ganska lätt att mäta upp mätkedjans lågfrekvensrespons: Man tager sig en tät sluten låda, gärna med högt fc. Så mäter man tonkurvan med mikrofonen inuti lådan. I princip ska den vara rak ner till DC och upp till fc. (Tonkurvan inuti den slutna lådan lutar med 12 dB/oktav jämfört med utanför lådan, dvs den blir plan ner till DC)

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2012-01-29 19:44

Tack allesammans för hjälpen, ska se när jag lyckas få tag på miken. Så ska jag försöka läsa in mig i det teoretiska så länge. :)

Återgå till DIY-forum