Svante skrev:dennis skrev:Då så efter som man har lite tid över så funderar på och optimera basen.
Använder 2 SLS 10, men är sugen på och mäta upp dom, för att på allvar passa in dom i framtiden.
Så vad behöver jag för och mäta upp det hela?
Vad jag har hemma som kan vara till nytta:
SHURE SM57 (och även ett par andra mickar)
Resonans fritt rum (räknar utomhus som resonans fritt rum, vid gott väder).
Så kommer jag kunna få tillförlitliga mätningar med micken?
Vilket program kommer jag behöva (gratis är en fördel).
Hur ska den riktas? Avstånd till elementet? Hur högt för att kunna få tillförlitlig mätvärde osv...
Tipps och instruktioner mottagers varmt...
Vad vill du mäta?
Mätmiken bör hursomhelst vara en rundtagande elektret- eller kondensatormik, SM57an kan du glömma.
Att jag fått till allt rätt (eller kan lika gärna fråga vad kan jag mäta?). Det jag främst är orolig/nyfiken är om jag har "toppar" i återgivningen (efter strävar en rak kurva). Ock kanske optimera i den mån det går...
Hur vet jag tex att det dämpmatrialet jag använde gav den verkan som beräknades? Fick jag verkligen till det bra när jag byggde lådan? osv
Det viktigaste är dock för min del att lära, få förståelse på verkan/effekt. Förväntar mig inte att jag kommer kunna allt efter ett par dagar, eller år för den delen, men en början sker alltid någon stans.
Kunskap, får ta tid och lära, men när jag lärt mig så bär jag det för resten av livet...