MagnusÖstberg skrev:MrKronsell skrev:Vad har du/ni för tankar om att bygga moduler för det hörbara nu och senare bygga ett par moduler till för infra området och köra dessa samtidigt? dvs ett system som tar 0-20hz och ett mellan 20-80hz?
Vad tycks om det?
Förstår tanken, men det är lite feltänk.
Det simplaste sättet är dock att byta ut bassystemet senare, exempelvis så gör du två basmoduler som är
basreflexlådor nu. De är väldigt mycket mer effektiva än slutna lådor eftersom du får hjälp av porten i ett område som kräver mycket konrörelse hos en sluten låda.
Vill du sedan gå ner under 20Hz en bra bit så köper du 4
likadana basar till och bygger om samtliga till
slutna konstruktioner som du sedan får kompensera aktivt med ett filter.
Du har nu ett bassystem som kan spela djupare i frekvens med bibehållen nivå och du kommer få lägre dist från 40Hz och uppåt på köpet då tre gånger fler element hjälps åt.
Så gör man om man vill nå infra i etapper. Och vill man ner under 10Hz är det inte hugget i sten att du inte behöver dubblera basarna till 12 stycken eller fler eftersom det krävs 4 gånger mer pumpkapacitet för varje halvering av frekvensen du kan återge med systemet.
Tack för svaret:)
Ja jag har väl haft den tanken med att jag skulle göra som du föreslår i detta inlägg. Jag visste nog att det eg inte var rätta sättet att bygga, ville ha det bekräftat bara. Tanken är att jag kommer använda mig av trio12 elementen som jag började snöa in på för något år sedan, då var det väl dom eller av15-x jag tänkte använda men då dom senare inte är tillgängliga länge så lutar det kraftigt åt trio. Såvida någon då inte övertalar mig om att använda 2*sls element istället på totalt samma volym, dvs runt 100l per kanal, som det ser ut nu. Senare blir det nog dubbelt så mycket volym.
Men, det kan vi prata om i min andra tråd här, kika gärna in där;) har även fråga där som inte blivit besvarad, kommer dock inte ihåg vad jag frågade såhär på andra sidan vinglaset...
Anledningen till den här trådstarten var dock att jag ville ha mer djupgående länkar ang bas.. Dom länkarna du gav paa har jag redan läst såg jag.
Jag letar alltså efter djupgående info, om exakt allt när det gäller bas. Har byggt bas i bil innan och läst i skov om diy ljud så kan grunderna ganska okej, nu vill jag lära mig resten.
Vet dock inte riktigt vad jag ska söka på längre.. Det är där ni kommer in i bilden, så ni kan sparka mig i rätt riktning mot att bli kunnig, så småningom. Är nog ett par år dit dock..
Tack på förhand