Hjälp med att hitta alla nyttiga trådar angående bas/moduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrKronsell

Hjälp med att hitta alla nyttiga trådar angående bas/moduler

Inläggav MrKronsell » 2012-03-05 15:30

Hallå!

Jag planerar ju mitt modulbygge och jag är väl lite så att jag inte gärna vill bygga innan jag är ordentligt insatt så jag inte blir missnöjd.

Så, jag söker eran hjälp med att peka mig i rätt riktning till trådarna med det viktigaste och allt man kan tänkas vilja veta när man vill fylla på nedre registret.
Kan tänka mig att det mesta man behöver veta finns här på forat men jag har inga problem med min engelska så om ni vet om något väldigt nyttigt på det språket, sparka in en länk så jag och alla andra nybörjare kan läsa på :)

Vet att det finns en klistrad tråd med lite länkar men jag söker den riktigt matnyttiga infon som gör mig till kunnig och inte nybörjare, jag söker alltså teknisk info om allt man bör veta och det man inte bör veta men som är intressant ändå:)

Tack på förhand

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hjälp med att hitta alla nyttiga trådar angående bas/mod

Inläggav paa » 2012-03-05 15:47

MrKronsell skrev:Hallå!

Jag planerar ju mitt modulbygge och jag är väl lite så att jag inte gärna vill bygga innan jag är ordentligt insatt så jag inte blir missnöjd.

Så, jag söker eran hjälp med att peka mig i rätt riktning till trådarna med det viktigaste och allt man kan tänkas vilja veta när man vill fylla på nedre registret.
Kan tänka mig att det mesta man behöver veta finns här på forat men jag har inga problem med min engelska så om ni vet om något väldigt nyttigt på det språket, sparka in en länk så jag och alla andra nybörjare kan läsa på :)

Vet att det finns en klistrad tråd med lite länkar men jag söker den riktigt matnyttiga infon som gör mig till kunnig och inte nybörjare, jag söker alltså teknisk info om allt man bör veta och det man inte bör veta men som är intressant ändå:)

Tack på förhand

Varför delning vid 80Hz
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 851#171851

Varför två i stället för en
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =1395#1395

Långsam bas
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 353#180353

Att designa ett Linkwitz transform baserat bassystem.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 769#723769

Världens bästa element för infra bas
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 26#1060626

Fråga angående basreflexrör.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 7411#47411

Lite beroende på om du vill kunna köra ner till 5-6 Hz, eller om du tycker 16-20Hz räcker, så är det ju olika saker som är bra att veta.

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-03-05 18:07

Tack!!

Där fick jag lite mer info att suga in.

Det kan ju vara lite halvsvårt att hitta all info pga att man inte riktigt vet vad man ska söka på, vill man veta något så får man oftast gå igenom 10 trådar innan man hittar just den infon.

Just nu är jag inne på att bygga modul enbart för musik så det är ner till cirkus 20hz som intresserar mig mest. Jag är dock inne på att senare utöka så att man även får infrabiten med i systemet, nu är det inte det viktigaste dock.

Här kommer en fråga om den biten,

Vad har du/ni för tankar om att bygga moduler för det hörbara nu och senare bygga ett par moduler till för infra området och köra dessa samtidigt? dvs ett system som tar 0-20hz och ett mellan 20-80hz?

Vad tycks om det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-03-05 18:10

Kör samtliga basar i samtliga register. Ju lägre frekvenser du spelar ju fler basar/mer slaglängd krävs. Så >20Hz basarna kommer knappt arbeta när dina <20Hz basar bottnar ifall du spelar musik med mycket infra.

Och när du spelar musik utan infra så står bara hälften av basarna där och gör inget. Känns som en mycket dålig lösning imo.
Du behöver ju dessutom ett extra delningsfilter då, alt en med fler in/utgångar.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-03-05 21:04

Om du börjar med en eller flera slutna moduler och tex en "Mini-DSP" så är det bara att bygga på efterhand som infra behovet ökar :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=35567
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-05 21:17

MrKronsell skrev:Vad har du/ni för tankar om att bygga moduler för det hörbara nu och senare bygga ett par moduler till för infra området och köra dessa samtidigt? dvs ett system som tar 0-20hz och ett mellan 20-80hz?

Vad tycks om det?
Förstår tanken, men det är lite feltänk.

Det simplaste sättet är dock att byta ut bassystemet senare, exempelvis så gör du två basmoduler som är basreflexlådor nu. De är väldigt mycket mer effektiva än slutna lådor eftersom du får hjälp av porten i ett område som kräver mycket konrörelse hos en sluten låda.

Vill du sedan gå ner under 20Hz en bra bit så köper du 4 likadana basar till och bygger om samtliga till slutna konstruktioner som du sedan får kompensera aktivt med ett filter.

Du har nu ett bassystem som kan spela djupare i frekvens med bibehållen nivå och du kommer få lägre dist från 40Hz och uppåt på köpet då tre gånger fler element hjälps åt.

Så gör man om man vill nå infra i etapper. Och vill man ner under 10Hz är det inte hugget i sten att du inte behöver dubblera basarna till 12 stycken eller fler eftersom det krävs 4 gånger mer pumpkapacitet för varje halvering av frekvensen du kan återge med systemet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MrKronsell

Inläggav MrKronsell » 2012-03-06 01:56

MagnusÖstberg skrev:
MrKronsell skrev:Vad har du/ni för tankar om att bygga moduler för det hörbara nu och senare bygga ett par moduler till för infra området och köra dessa samtidigt? dvs ett system som tar 0-20hz och ett mellan 20-80hz?

Vad tycks om det?
Förstår tanken, men det är lite feltänk.

Det simplaste sättet är dock att byta ut bassystemet senare, exempelvis så gör du två basmoduler som är basreflexlådor nu. De är väldigt mycket mer effektiva än slutna lådor eftersom du får hjälp av porten i ett område som kräver mycket konrörelse hos en sluten låda.

Vill du sedan gå ner under 20Hz en bra bit så köper du 4 likadana basar till och bygger om samtliga till slutna konstruktioner som du sedan får kompensera aktivt med ett filter.

Du har nu ett bassystem som kan spela djupare i frekvens med bibehållen nivå och du kommer få lägre dist från 40Hz och uppåt på köpet då tre gånger fler element hjälps åt.

Så gör man om man vill nå infra i etapper. Och vill man ner under 10Hz är det inte hugget i sten att du inte behöver dubblera basarna till 12 stycken eller fler eftersom det krävs 4 gånger mer pumpkapacitet för varje halvering av frekvensen du kan återge med systemet.

Tack för svaret:)

Ja jag har väl haft den tanken med att jag skulle göra som du föreslår i detta inlägg. Jag visste nog att det eg inte var rätta sättet att bygga, ville ha det bekräftat bara. Tanken är att jag kommer använda mig av trio12 elementen som jag började snöa in på för något år sedan, då var det väl dom eller av15-x jag tänkte använda men då dom senare inte är tillgängliga länge så lutar det kraftigt åt trio. Såvida någon då inte övertalar mig om att använda 2*sls element istället på totalt samma volym, dvs runt 100l per kanal, som det ser ut nu. Senare blir det nog dubbelt så mycket volym.
Men, det kan vi prata om i min andra tråd här, kika gärna in där;) har även fråga där som inte blivit besvarad, kommer dock inte ihåg vad jag frågade såhär på andra sidan vinglaset... :)

Anledningen till den här trådstarten var dock att jag ville ha mer djupgående länkar ang bas.. Dom länkarna du gav paa har jag redan läst såg jag.

Jag letar alltså efter djupgående info, om exakt allt när det gäller bas. Har byggt bas i bil innan och läst i skov om diy ljud så kan grunderna ganska okej, nu vill jag lära mig resten.

Vet dock inte riktigt vad jag ska söka på längre.. Det är där ni kommer in i bilden, så ni kan sparka mig i rätt riktning mot att bli kunnig, så småningom. Är nog ett par år dit dock..

Tack på förhand

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 02:22

SLS verkar inte vara din grej. Det finns ner :)

Hade jag haft behov av något nu så hade jag tagit något inte många andra skulle, http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-1142

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-03-06 11:03

Varför hade du valt denna 12a MÖ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-06 11:22

MrKronsell skrev:Vet dock inte riktigt vad jag ska söka på längre.. Det är där ni kommer in i bilden, så ni kan sparka mig i rätt riktning mot att bli kunnig, så småningom. Är nog ett par år dit dock..

Tack på förhand

Vad är det du känner att du är osäker på?
Elementval, lådberäkning eller -bygge, integrering i rum, delningsfilter, val av förstärkare, eller något annat?

Återgå till DIY-forum