Moderator: Redaktörer
Dea skrev:Sitter och kör lite Basta! simuleringar på Wavecors SW223BD01 element i basreflexskonfig.
2st i en 50 liters låda och 20Hz avstämning ger tillsammans med default room gain en trevlig kurva ner till strax under 20Hz.
Problemet är att vill man ha ut högt ljudtryck vid 20 Hz behöver man stor portdiameter då porthastigheten begränsar ljudtrycket mellan ca 15-30Hz, vilket ger väldigt lång port.
75mm port, 547 mm = 105dB@20Hz
100mm port, 1043mm = 110dB@20Hz
Om porten ska ut på fronten får man vika upp/ner röret för att få tillräcklig längd.
Hur påverkar böjar portens egenskaper?
Är det nån som testat med flera böjar?
Testade med Wavecors 8" slavbas men fick konstiga värden så jag måste gjort nått fel.
/Dea
Dea skrev:Finns det någon omräkningsmodell från rörport till slitsport?
Dea skrev:]IngOehman skrev:Plommonstop!
Vh, iö
Nu är jag inte riktigt med?
/Dea
IngOehman skrev:En optimalt formad slitsport klarar lite större lufthastigheter än en bra utformad rund port, ja. Men skillnaden skall inte överdrivas.
...
Vh, iö
Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre. Vi kommer alltså upp omkring 115 - 120 dB under samma förutsättningar som ovan innan distorsionen blir alltför svår. Att den slitsformade porten kan uppträda sämre (med bl.a. sekundärströmmar) under turbulenta förhållanden spelar mindre roll. Vi offrar gärna turbulenta prestanda för ett utsträckt laminärdominerat, och därmed mer eller mindre linjärt, område. Det något ökade laminära strömningsmotståndet i slitsen ger även en försumbar känslighetsminskning på ca 0.3 - 0.5 dB.
IngOehman skrev:En optimalt formad slitsport klarar lite större lufthastigheter än en bra ut-
formad rund port, ja. Men skillnaden skall inte överdrivas.Dea skrev:]IngOehman skrev:Plommonstop!
Vh, iö
Nu är jag inte riktigt med?
/Dea
Var du med på "slitsport!" då?
Alltså varför det var ett svar på frågan om hur man undvek lång port?
Det var inte jag.
Typiskt så behöver en slitsport med en given area vara något längre än
en rund port med samma area, och det är dessutom avsevärt mycket
svårare att göra väl fungerande böjar på slitsportar, det vill säga om man
inte tar fram dem med hjälp av avancerad gjutning.
Så - jag uppfattade det som ett glatt utrop bara, och kom med ett jag
också.
Hade någon skrivit "slavbas!", däremot...
Vh, iö
Dea skrev:Tack för inputen från alla som svarat!
Lite mer info om det tänkta bygget kommer i en annan tråd jag har under DIY om några veckor.
Har inte bestämt exakt vilka element jag kommer att bygga med men helst vill jag har 8-tummare och då står det just nu mellan dom Vifa jag har liggande eller Wavecor elementen (ska simulera lite med L26ROY också)
Wavecor ger, åtminstone simulerat, bättre utsträckning neråt, -1,5 db@20Hz och -6dB@15Hz, och möjlighet till ca 110dB@20Hz och 100dB @15Hz med default roomgain (nu kommer jag ha två subbar så det blir några dB till) i en ganska liten låda.
Ah, förstod bara inte själva innebörden av "Plommonstop!"
För slitsporten förstod jag det som att man kan öka vmax i porten till minst 20 m/s. För samma ljudtryck kan jag då minska arean på porten vilket ger kortare längd, men det kanske är väl förenklat?
Jag vill hålla bygget så enkelt som möjligt och enkelt kunna labba lite med volymer och avstämmningsfrekvens så helst vill jag slippa bygga slitsport
Med lådans nuvarande designbegränsningar får jag in 47cm rakt rör och ca 80cm om jag gör en böj, medräknat att porten bör sluta >d/2 innan en vägg.
Om det inte finns några problem med en böj så löser en 90mm port med längd 80cm problemet och resonansen hamnar mer än en oktav över den tänka brytfrekvensen, 80Hz 4:e ordn filter.
Alternativ 1 är att jag nöjer mig med med en 70mm port med längd 47cm, betydligt enklare konstruktion jmf med böjen, och lever med att jag får ett vmax på ca 15 m/s vid mina designmål, blåsljuden kanske inte hörs vid dom volymerna....![]()
Alternativ 2 är en slitsport på 47cm och ett vmax på 20m/s med antagandet att slitsporten kan ligga ca 3,5cm från bakväggen
/Dea
paa skrev:IngOehman skrev:En optimalt formad slitsport klarar lite större lufthastigheter än en bra utformad rund port, ja. Men skillnaden skall inte överdrivas.
...
Vh, iö
Jag vet inte om det blir så hemskt liten skillnad.
paa skrev:Så här skrev Isidor i den gamla basreflexporttråden:Om man nu ersätter den cirkulära 100 mm-porten med en likaledes strömningsoptimerad 7 mm hög slits med samma tvärsnittsarea så händer följande: p.g.a. ett mer fördelaktigt Reynolds tal uppnår vi en gränshastighet som är drygt 3 ggr högre och därmed också en gränsljudtrycksnivå som är ca 10 dB högre. Vi kommer alltså upp omkring 115 - 120 dB under samma förutsättningar som ovan innan distorsionen blir alltför svår. Att den slitsformade porten kan uppträda sämre (med bl.a. sekundärströmmar) under turbulenta förhållanden spelar mindre roll. Vi offrar gärna turbulenta prestanda för ett utsträckt laminärdominerat, och därmed mer eller mindre linjärt, område. Det något ökade laminära strömningsmotståndet i slitsen ger även en försumbar känslighetsminskning på ca 0.3 - 0.5 dB.
IngOehman skrev:Hade någon skrivit "slavbas!", däremot...
Kalejdokom skrev:IngOehman skrev:Hade någon skrivit "slavbas!", däremot...
Slavbas!![]()
...med anledning av:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=150
paa skrev:Sedan kan man ju använda flera mindre portar i stället för en stor, om man vill ha runda portar, och på så sätt få laminär strömning till lite högre hastigheter.
MagnusÖstberg skrev:paa skrev:Sedan kan man ju använda flera mindre portar i stället för en stor, om man vill ha runda portar, och på så sätt få laminär strömning till lite högre hastigheter.
+1
Skall man lära sig om basavstämningar, dvs få bra förklaringar så är det Isodors inlägg man bör läsa.
Länka gärna paa
Dea skrev:Förresten hade en ledtråd på slavbasdimensioneringn inte varit fel, nån som har en bra länk?
/Dea
Svante skrev:Hmm, ja. Jag inser dock att Basta! är lite ointuitivt gjord. Den Vas som man anger för slaven ska vara den sammanlagda Vas som de två slavarna ger. Det betyder att om man har 2 slavar ska man mata in dubbla Vas för ena slaven. Då ser man det som Ingvar pratar om.
Någon viss konsekvens i Basta!-interfejset finns det dock; under Vent properties står (också) de totala egenskaperna för alla slavarna tillsammans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster