Håller på å snickrar ihop ett par nya topphögtalare. Tänkte att det blir kanske en extra sporre att färdigställa dem om jag gör en tråd här.
Behovet: Ett toppsystem som man kan sitta nära när man lyssnar.
Därför tänkte jag att mycket spridning är viktigt i och med att vinkeln till högtalarna ändras mer beroende på vart i soffan man sitter jämfört med om man sitter på ett större avstånd.
Fast största behovet är nog att få leka och experimentera lite
Lösning:
Eftersom jag är novis på det här med högtalarbygge så valde jag att ta avstamp från ett befintligt bygge, nämligen MUPPS. Dessutom snodde jag lite idéer från Inos a2 eller bremenäggen.
Med andra ord. 2 stycken element som sitter i en vinkel om 90 grader.
Dessutom, eftersom jag använder vifa TG9FD-10-04 (samma som i MUPPS) så kan det vara fördel att lyssna off-axis.
Därför tänkte jag att det nog blir rätt bra om elementen pekar 45 grader upp i taket. Då är man ju off-axis i hela horisontalplanet
Bygger man en låda i form av en pyramid så kan man möta dessa designidéer.
Tanken är att de ska vara vägghängda. Pyramidens fyra hörn kommer alltså att peka rakt upp/ned samt rakt åt sidorna.
Lådan kommer bli sluten och på ca 5 liter med seriekopplade element.
Med den här lådvolymen kommer Q-värdet bli lite högt. Det tänkte jag kompensera med en PEQ före förstärkningen. Lådan blir alltså helt utan eget filter. Ytterligare justering av tonkurvan kommer även det skötas i den digitala världen.
Jag har inte gjort några simuleringar utan baserar detta på diverse trådar om MUPPS. Främst Naqrefs simuleringar.
Tanken är att de ska delas ganska högt så att de inte behöver pumpa för mycket luft.
Bonusen är att dessa ska kunna fungera som surrounder i ett större system. Om de låter bra dvs
Ett osäkert kort är den annorlunda baffeln och hur mycket problem det blir med interferens mellan de två elementen. Man kan ju förstås räkna på sånt här. Men, det är roligare att bara testa å se!
Bilder kommer så fort det finns något att fota.
Förhoppningsvis så sågas det i helgen.