Pyramidhögtalare. Toppar/surrounder

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

Pyramidhögtalare. Toppar/surrounder

Inläggav sebatlh » 2012-07-27 12:53

Tjaba.

Håller på å snickrar ihop ett par nya topphögtalare. Tänkte att det blir kanske en extra sporre att färdigställa dem om jag gör en tråd här.

Behovet: Ett toppsystem som man kan sitta nära när man lyssnar.
Därför tänkte jag att mycket spridning är viktigt i och med att vinkeln till högtalarna ändras mer beroende på vart i soffan man sitter jämfört med om man sitter på ett större avstånd.
Fast största behovet är nog att få leka och experimentera lite :)

Lösning:
Eftersom jag är novis på det här med högtalarbygge så valde jag att ta avstamp från ett befintligt bygge, nämligen MUPPS. Dessutom snodde jag lite idéer från Inos a2 eller bremenäggen.
Med andra ord. 2 stycken element som sitter i en vinkel om 90 grader.
Dessutom, eftersom jag använder vifa TG9FD-10-04 (samma som i MUPPS) så kan det vara fördel att lyssna off-axis.
Därför tänkte jag att det nog blir rätt bra om elementen pekar 45 grader upp i taket. Då är man ju off-axis i hela horisontalplanet :)
Bygger man en låda i form av en pyramid så kan man möta dessa designidéer.
Tanken är att de ska vara vägghängda. Pyramidens fyra hörn kommer alltså att peka rakt upp/ned samt rakt åt sidorna.

Lådan kommer bli sluten och på ca 5 liter med seriekopplade element.
Med den här lådvolymen kommer Q-värdet bli lite högt. Det tänkte jag kompensera med en PEQ före förstärkningen. Lådan blir alltså helt utan eget filter. Ytterligare justering av tonkurvan kommer även det skötas i den digitala världen.
Jag har inte gjort några simuleringar utan baserar detta på diverse trådar om MUPPS. Främst Naqrefs simuleringar.

Tanken är att de ska delas ganska högt så att de inte behöver pumpa för mycket luft.

Bonusen är att dessa ska kunna fungera som surrounder i ett större system. Om de låter bra dvs :)

Ett osäkert kort är den annorlunda baffeln och hur mycket problem det blir med interferens mellan de två elementen. Man kan ju förstås räkna på sånt här. Men, det är roligare att bara testa å se!

Bilder kommer så fort det finns något att fota.
Förhoppningsvis så sågas det i helgen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-27 18:37

spännande projekt som jag vill följa
Bikinitider

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-07-30 11:14

Ja visst blev det såga av i helgen. Men tydligen är geometri svårt... *mummel mummel*
Fram med papper och penna och räkna lite mer noggrant den här gången.

Fortsättning följer förhoppningsvis på lördag :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2012-08-09 17:31

Hur gick det?? Verkar jättespännande.

Ja geometri när man ska såga är s..t svårt. Ett alternativ är limma först
och såga sen med en s.k. Japansåg. Blir mycket enklare o billigare än
såga en massa "varg".

Henrik

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-08-14 12:00

Tjenna!

Det kom lite semester ivägen. Men, i helgen som var så fick jag ihop ena lådan!
Tyvär så laddade jag aldrig upp fotona på nätet och nu är de 20 mil bort så de får vänta tills nästa helg.

Att räkna ut rätt vinkel visade sig vara svårare än jag trodde. För mitt specialfall med väggar som lutar 45 grader så ska i varje fall 27,5 grader fasas bort från de sidor där väggarna möts.
Lite svårt att förklara exakt vad som menas tyvär utan en figur.
Sågen jag sågade på kunde däremot bara såga i vissa fasta vinklar där 22,5 grader kom närmast önskad vinkel.
Sågen skär alltså in "mot mitten" av sidostycket med utsidan uppåt.
Det sista tog jag med en rasp. Precisionen blev ju lite sisodär. Tur att det finns spackel och sandpapper ;)

Preliminära lyssningsintryck lyder som följande.
- Spridningen är bra/stor jämfört med en vanlig burk.
- Som väntat från databladet så saknas det lite i diskanten. Jag trodde det inte skulle göra så mycket men det är lite på gränsen till vad som är ok. Nu jämfördes det iofs mot högtalare som jag tycker är diskanthissade så det kan ha påverkat intrycken.
- Jag var lite rädd för att baffeln skulle göra pankaka av allt. Men det verka funka ok. Kanske :)
- De gör inte bort sig, men jättebra lät det inte. Tanken var att de skulle bli ett lyft från tjejjens nuvarande burkar. Nu är det jämt skägg så förhoppningsvis kan lite justeringar på tonkurvan ta fram det där sista.
De är lite "kantiga" i ljudet just nu.

Nu står den och spelar in sig. Sen följer lite pill med PEQen.
Enligt exempelvis det här inlägget så ska det finnas en puckel att plocka ner någonstans kring 100Hz ungefär.
Sen kan det behövas justeras lite i diskanten också.
Min erfarenhet är att alla helt nya högtalare låter "skit" innan de fått spela lite. Så det ska bli väldigt intressant att få lyssna på den igen nu i helgen som kommer och se om ljudet "mjuknat".
Också därför intrycken ovan enbart är i grova drag då det är lite tidigt för annat än fingervisningar än så länge.

Nästa helg ska jag försöka hinna få ihop nästa låda. Sen ska det slipas å spackas å målas i 3 evigheter också. Urk. 3 helger till räknar jag med att det tar innan allt är helt klart. Färg ska ju tydligen hinna få torka mellan penseldragen sägs det :P Jag räknar med att det krävs fyra lager för att det ska bli snyggt.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2012-08-14 21:49

Intressant tråd! Påminner en del om ett bygge jag just nu håller på med. Ska bli små vägghängda högtalare till TV:n.

Samma element, två st per låda i 90 gr vinkel mot varandra (men bara vinklat i horisontalplanet). Kör med basreflex eftersom de ska vara fullrange (så gott det nu går). Ev justeringar görs med miniDSP. :)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-08-18 23:27

Crumboo, ja det var väldigt likt. Skojj!
Märkligt att jag missade ditt svar. Missade Nuffes också innan jag tittade in för att skriva. Tycker att jag har koll på trådar det skrivs i så ofta som jag tittar in här... :roll:

Elementen har spelat in sig nu och ljudet börjar falla på plats.
Just nu har jag tre justeringar av tonkurvan.
1. Puckeln som borde finnas i "basen" har jag sänkt helt på måfå med några decibel. Extremt preliminärt inrattat.
2. Området mellan 1-3 kHz är sänkt med 3dB. Här försökte jag härma ett av de alternativa filter som finns till Mupps.
3. Jag upplevde diskanten som lite avrullad så höjde jag den med 4dB från strax under 10kHz med 6dB/oktav lutning.

Med dessa ändringar låter det bra! Framförallt diskanten låter bättre. Det var också där som jag upplevde som de stora problemen fanns.
För att ta mig vidare nu så måste jag bygga ihop högatalare nummer 2 i paret.
Jag tror att det finns en hel del att hämta i EQandet när man kan lyssna på en komplett anläggning i lugn och ro.

Lite bilder då.

Sidoväggar efter sågning. Avfasning på 22,5 grader ska bli 27,5
Bild

Det blir en hel del damm.
Bild

Pyramid?
Bild

Efter limning. Som synes så gav jag upp på passformen lite i förtid :)
Bild

Elementen ditlagda.
Bild

Sen var jag så sugen på att lyssna på dem så ungefär sådär ser de ut även idag en vecka senare.

Här är en bonusbild på vänstra kanalen i anläggningen
Bild
Pyramiderna ska få samma färg som baslådan. Titta inte för noga bara för då ser man hur otroligt dum jag var som struntade i att slipa dem före målning. "Färgen döljer nog lite" tänkte jag. Ja jo tjena :lol: :lol:
Kompaktanläggningen är tjejjens. Den ska få flytta på sig så snart jag har släpat hit bättre grejjer. Den låter faktiskt helt ok, men den brusar när volymen är högt uppställd vilket är ganska störigt.
Nej, det här är inte den slutgiltiga möbleringen :P

Återgå till DIY-forum