zapanasta skrev:Nä så noga kommer jag aldrig att bli,jag hänvisar till mitt föregående inlägg som svar på frågan....
Men alla gamla sonab folk renoverar då?,det kallas renovering fast många tom byter element men det verkar va helt legalt..
Det kan ju inte alls bli exakt som högtalaren var från början,men inte ser jag några såna här kritiska inlägg i såna trådar inte

Intressant fråga.
Jag ser nog det mesta nämnas som uppgraderingar. Det är inte alla som ser det som uppgraderingar utan det finns dom som ser det som försämringar också om man läser runt lite.
Det är ju kanske inte riktigt samma sak med utbyte av torkade komponenter som elektrolyter, eller brända komponenter om man använt för mycket effekt i ett filter som när man byter ut element som inte går att få tag i mot något annat. Där vet man ju innan att det man gör påvekrar massor.
Du har säkert sett påpekanden om att byte av kantupphängningar i ett gammalt element inte kan göras hur som helst, men ändå rekommenderas sådana från Fynda titt som tätt. Som att skumgummi är något enhetligt.
Till skillnad från dig så ser jag massor med diskussioner hela tiden där folk ber om råd eller har funderingar kring hur de skall få sina högtalare att leva vidare på bästa sätt. Folk som är rädda om sina grejjer frågar oftast före om hur man gör det bäst och det finns många som har olika synsätt som man får beakta.
Carlssonstiftelsen har fått både ris och ros för sina projekt och rekommendationer. Det är inte lätt alla gånger.
Jag uppfattade som sagt din tråd som generell och därför intressant. Handlade den bara om ditt egna byte av komponenter hade jag faktiskt gett fan i att skriva något. Du är ju nöjd så vad mer finns där att skriva då?
Var glad och skit i mina råd om du anser att de inte tillför dig något, men snälla bli inte förbannad för att det finns de som vill hjälpa dig komma ännu längre. Det är ju något snällt.