Vad hör ni för skillnader efter filterrenovering?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-02 22:21

Nattlorden skrev:...
Om det är bara kapacitansen som spelar roll i filtret, ja. Men komponenten kan ha noterbara andra egenskaper också som KAN ha tagits med i den ursprungliga filterberäkningen.
...

+1
Så långt orkar inte grabbarna tänka.
Den förändring som upplevs, kan bero på att filtret inte längre uppför sig som konstruktören faktiskt önskade.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 06:56

Jodå,har förstått detta nu.Men samtidigt undrar jag hur man ska kunna veta vad en gammal elektrolyt hade för värden när den va ny om den börjat torka?

Det kan nog ingen svara på,och summa summarium så är det alltså ingen ide att filterrenovera gamla högtalare för det blir ju fel hur man än bär sig åt :wink:

Jag är bara en glad amatör som lärt mig lyssna mig fram till ett ljud som tilltalar mig med hjälp av kondensatorer och motstånd,och för att få rätt känslighet mellan elementen använder jag mig av radiobrus :)

Låter säkert som hokuspokus för de flesta,men det funkar åt mig och än så har ingen tyckt att en par gamla högtalare jag renoverat/modifierat låtit konstigt eller dåligt på nåt sätt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-03 07:12

zapanasta skrev:Jodå,har förstått detta nu.Men samtidigt undrar jag hur man ska kunna veta vad en gammal elektrolyt hade för värden när den va ny om den börjat torka?

Inte mer än vad du kan läsa dig till på den och plocka ur datablad för komponenten. Möjligen skulle man kunna bakåtränka flitret, men det behöver ju inte vara komponentiserat helt ur kokboken för det.

En icke helt omöjlig väg vore att faktiskt ställa frågan direkt till tillverkaren!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 07:44

Nä så noga kommer jag aldrig att bli,jag hänvisar till mitt föregående inlägg som svar på frågan....

Men alla gamla sonab folk renoverar då?,det kallas renovering fast många tom byter element men det verkar va helt legalt..

Det kan ju inte alls bli exakt som högtalaren var från början,men inte ser jag några såna här kritiska inlägg i såna trådar inte :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-03 07:58

zapanasta skrev:Men alla gamla sonab folk renoverar då?,det kallas renovering fast många tom byter element men det verkar va helt legalt..

Det kan ju inte alls bli exakt som högtalaren var från början,men inte ser jag några såna här kritiska inlägg i såna trådar inte :)

Du har uppenbarligen problem att ta till dig omtanke från folk om du väljer att ta saker och ting som kritik.. 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 10:24

zapanasta skrev:Nä så noga kommer jag aldrig att bli,jag hänvisar till mitt föregående inlägg som svar på frågan....

Men alla gamla sonab folk renoverar då?,det kallas renovering fast många tom byter element men det verkar va helt legalt..

Intressant fråga.

Jag ser nog det mesta nämnas som uppgraderingar. Det är inte alla som ser det som uppgraderingar utan det finns dom som ser det som försämringar också om man läser runt lite.

Det är ju kanske inte riktigt samma sak med utbyte av torkade komponenter som elektrolyter, eller brända komponenter om man använt för mycket effekt i ett filter som när man byter ut element som inte går att få tag i mot något annat. Där vet man ju innan att det man gör påvekrar massor.

Du har säkert sett påpekanden om att byte av kantupphängningar i ett gammalt element inte kan göras hur som helst, men ändå rekommenderas sådana från Fynda titt som tätt. Som att skumgummi är något enhetligt.

Till skillnad från dig så ser jag massor med diskussioner hela tiden där folk ber om råd eller har funderingar kring hur de skall få sina högtalare att leva vidare på bästa sätt. Folk som är rädda om sina grejjer frågar oftast före om hur man gör det bäst och det finns många som har olika synsätt som man får beakta.

Carlssonstiftelsen har fått både ris och ros för sina projekt och rekommendationer. Det är inte lätt alla gånger.

Jag uppfattade som sagt din tråd som generell och därför intressant. Handlade den bara om ditt egna byte av komponenter hade jag faktiskt gett fan i att skriva något. Du är ju nöjd så vad mer finns där att skriva då?

Var glad och skit i mina råd om du anser att de inte tillför dig något, men snälla bli inte förbannad för att det finns de som vill hjälpa dig komma ännu längre. Det är ju något snällt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2012-09-03 11:26

Nattlorden skrev:
zapanasta skrev:Jodå,har förstått detta nu.Men samtidigt undrar jag hur man ska kunna veta vad en gammal elektrolyt hade för värden när den va ny om den börjat torka?

Inte mer än vad du kan läsa dig till på den och plocka ur datablad för komponenten. Möjligen skulle man kunna bakåtränka flitret, men det behöver ju inte vara komponentiserat helt ur kokboken för det.

En icke helt omöjlig väg vore att faktiskt ställa frågan direkt till tillverkaren!

Jag tror/antar att högtalare med normal prissättning använder standardkomponenter direkt från hyllan utan destumera urval.

tex om filtret är designat att ha en 6,8uF kondensator och det används 10% kondensatorer så blir vissa filter som tänkt och vissa aviker en hel del.

Om någon byter ut kondensatorerna på ett exemplar med kondensatorer som avviker mycket från märkvärdet och på så sätt kommer närmare designvärdet och kan då konstatera att det blir mycket bättre av byta kondensatorer.
/Kristian

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 11:37

Jag tror att de köper in komponenter med en viss specifikation, dvs det är helt egalt vad det råkar stå på komponenterna.

Vore ju tjänstefel med ett annat förfaringssätt om man har lite volym i produktionen :)

Byter man så är det viktigt att man byter på båda högtalarna och att intervallet dem sinsemellan är snävt. Resultatet kanske inte blir detsamma som det ursprungliga, men man får samma resultat på båda högtalarna.

Detta alltså om man har en torkad lyt vars exakta ursprungsvärde inte är känt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 13:50

Magnus skrev..
Du har säkert sett påpekanden om att byte av kantupphängningar i ett gammalt element inte kan göras hur som helst, men ändå rekommenderas sådana från Fynda titt som tätt. Som att skumgummi är något enhetligt.

Ja det här har varit uppe förut,men faktum är att ingen kan veta exakt hur ex en orginal sonab kant var från början heller i hårdhet/skumblandning osv för alla är söndertorkade idag..

Då får man hitta en kant som måtten stämmer på helt enkelt,och jag har sett rekommendationer på olika fabrikat/beställningsställen på kanter även här...

Så varför skulle fyndakanter va sämre för om dom passar perfekt på vissa basar,det begriper då inte jag...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 13:59

Kantupphängningar är komplicerade saker, betydligt mer komplicerade än rätt diameter. Tyvärr.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 14:13

MagnusÖstberg skrev:Kantupphängningar är komplicerade saker, betydligt mer komplicerade än rätt diameter. Tyvärr.

Jo men det finns ju olika bud även till sonabbasar,Hur ska man veta vilken som är mest lik orginalkanterna som dom var från början..

Ja nu kanske jag är dryg,men har renoverat flertalet cerwinvega basar med så kallade orginalkanter som varit beställda från usa och jag kan tala om att dom kanterna inte var identiska med orginalkanterna.

Även i detta fall finns det olika tillverkare och alla kallar sina kanter för orginal,finns dubbellaminerade som är svarta på insidan och sen finns det helröda...

Andra tex speaker repair säljer kanter som passar till basar av olika fabrikat och kallar dom orginal osv,tror inte basar av olika fabrikat hade identiska kanter från början..

Ja listan kan göras hur lång som helst,för detta har jag fördjupat mig i iom att jag kantat om så pass många basar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 14:15

Det här är för långt ifrån trådämnet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-03 14:54

Jag tror att vi kan vara överens om att ska man koll på vad som händer måste man använda mätinstrument. Oavsett om man byter ett element i en högtalare, kantar om en bas eller byter en komponent i ett delningsfilter.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-03 15:09

Är helt övertygad om att vilket element som helst är bättre med kanter än utan...^^

Blev lite tveksam sedan jag skrivit det där - var det inte Fostex som hade ett element utan kantupphängning?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-03 15:22

För att då gå lite OT:
Kan någon ge ett tips på en LCR-mätare som klarar biffen för mig som hobbypulare? En som har tillräcklig tolerans för de värden som är intressanta för filterkonstruktion. Gärna billig.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2012-09-03 15:40

Den som Kalejdokom rekommenderar på sidan 2 kanske kan va nå't!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 15:40

Läs tråden!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-03 17:23

:oops:
Hade för att jag läste något men kunde inte komma ihåg var bara!

Men tack för tipset :) det ser precis ut som det jag är ute efter!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-03 17:48

Jocke skrev:Är helt övertygad om att vilket element som helst är bättre med kanter än utan...^^

Blev lite tveksam sedan jag skrivit det där - var det inte Fostex som hade ett element utan kantupphängning?

Jo, en vit tia eller tolva. Den satt bla i ett bygge med Band element som såldes på Audioscan. :)

Fast det var ju O.T. :oops:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-03 19:25

nadifierad skrev:
Jocke skrev:Är helt övertygad om att vilket element som helst är bättre med kanter än utan...^^

Jo, en vit tia eller tolva. Den satt bla i ett bygge med Band element som såldes på Audioscan. :)

Fast det var ju O.T. :oops:

OT hör väl hemma på faktiskt.se??? :P
Minns att jag var i H-borg för att lyssna på de där men väl framme fångade trähornen hela min uppmärksamhet...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-09-03 19:38

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-03 20:42

boom skrev:http://www.hificritic.com/downloads/APassiveRole.pdf

http://wduk.worldomain.net/pdf/ClarityC ... Report.pdf

Mycket att läsa det där - vad är din egen slutsats?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-03 21:33

PappaBas skrev::oops:
Hade för att jag läste något men kunde inte komma ihåg var bara!

Men tack för tipset :) det ser precis ut som det jag är ute efter!

Jag blir fundersam på den där LCR-mätaren, kan den verkligen mäta små spolar med god precision? Jag förhåller mig tveksam tills jag får någon anledning att tro något annat!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 22:10

Jag chansade, jag åter kommer om det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-04 06:06

MagnusÖstberg skrev:Jag chansade, jag åter kommer om det.

Bra bra!

Föregående

Återgå till DIY-forum