Hjälp med elementval till basmoduler...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Hjälp med elementval till basmoduler...

Inläggav zapanasta » 2012-09-24 08:00

En kompis har 4 st 50liters lådor avstämda till 26hz,han vill hitta några vettiga 10" element som inte är för dyra och stoppa i dom...

Sitter och kollar på dessa 2 alternativ och som det verkar skulle båda funka fint i dom lådorna..

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5622
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7108

Vilken av dom tror ni blir bäst?Eller har ni några andra förslag på element? :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-09-24 08:15

jag hade nog valt dayton av de där två. men det är väl mest för att jag är lite skeptisk till "bilbas".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-24 09:22

+1

Tycker dock att ingen av dem ser speciellt kul ut med given volym och avstämning.

Daytonelementet (eller egentligen båda) ser däremot trevligt ut i 50 liter sluten låda.
.....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-24 09:43

Enligt pogrammet jag räknar på (Linearteam) så ser det fint ut för båda basarna i basreflex..

Men det är ju som sagt inte världens mest avancerade pogram :)

Va är det som gör att det ser dåligt ut i basreflex?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-09-24 13:25

Det är mina lådor som Zap pratar om. Jag hade tänkt ta ur mina Bremen för att ha dom i slutna lådor och då blir de nuvarande över. Eftersom lådorna är i fint skick och man kan ju aldrig få för lite bas så tänkte jag fylla upp dessa. Är helt novis om dimensioner så jag behöver verkligen er hjälp.

Till Zaps lista över potentiella element så lägger jag dessa:
Dayton
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7116
TC sound
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-656

Pls ge feedback till en okunnig.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-24 13:31

zapanasta skrev:Enligt pogrammet jag räknar på (Linearteam) så ser det fint ut för båda basarna i basreflex..

Men det är ju som sagt inte världens mest avancerade pogram :)

Va är det som gör att det ser dåligt ut i basreflex?

Jag använder inte heller något jätteavancerat program för simulering men det har visat sig stämma med LspCad och då har det min tillit.

Det jag inte gillar är puckeln vid avstämningsfrekvensen samt det faktum att det inte blir en snygg avrullning som i fallet med den slutna lådan.
Generellt sett brukar ju man titta på -10dB-punkten för att avgöra hur pass djupt en konstruktion kan spela, tanken med detta är att rumsbidraget kompenserar avrullningen och totalnivån blir hyggligt jämn ner till där kurvan fallit med -10dB.

Ovanstående är naturligtvis en sanning med modifikation då varje rum är unikt i sina egenskaper att bidra vid låga frekvenser, se det som en grov generalisering (och ett grovt riktmärke)

Har din kompis möjlighet till EQ eller använder surroundreceiver som kalibrerar systemet gör det att tänja lite på gränserna och det blir inte så kritiskt hur simuleringen ser ut. Dock ska man vara försiktig, det går inte att kompensera för vilka tokigheter som helst! :D

Daytonelementet i 50l, avstämningsfrekvens 26Hz
Bild

Samma element i sluten låda, 50l. (-10dB-punkt: 22Hz)
Bild
.....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-24 13:49

Oki,ja då är jag med :) Bidrar rummet med +10 vid dom lägsta frekvenserna så är den slutna varianten bättre,basreflexen får för mkt energi i stället vid dom lägsta frekvenserna i samma rum...

Men vänder man på steken och leker men tanken att rummet knappt förstärker nåt i dom lägsta regionerna (varierar ju väldigt från rum till rum detta),ja då blir ju basreflexvarianten bättre om vi pratar raka tonkontroller :)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-24 14:08

Rullake skrev:Det är mina lådor som Zap pratar om. Jag hade tänkt ta ur mina Bremen för att ha dom i slutna lådor och då blir de nuvarande över. Eftersom lådorna är i fint skick och man kan ju aldrig få för lite bas så tänkte jag fylla upp dessa. Är helt novis om dimensioner så jag behöver verkligen er hjälp.

Till Zaps lista över potentiella element så lägger jag dessa:
Dayton
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7116
TC sound
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-656

Pls ge feedback till en okunnig.

Om det är basreflex som gäller är det Daytons Titanic som ser bäst ut av de fyra föreslagna!

Om det är möjligt så hade jag definitivt funderat på att sänka avstämningsfrekvensen till kanske 22-23 Hz. Är det möjligt att förlänga rören i dina befintliga lådor?

Edit: Vad är användningsområdet? Ovanstående ide med att stämma av lådorna vid 22-23Hz hade nog fungerat bra om huvudspåret är film"buller"!

Dayton TIT280C-4
Bild

TC Sounds Epic 10"
Bild
.....

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-09-24 17:24

Tack för feedback Anders. Det är nog möjligt att förlänga rören. Skulle den lilla puckeln försvinna om man stämde av den ytterligare längre ner eller blir det andra oönskade effekter?

Vad gäller användningsområde så blir det nog lite mer åt filmhållet än musik på denna set-up. Tror du att det inte kommer att uppföra sig på ett någorlunda bra sätt till musik?

Vänligen
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-24 18:50

Du kommer missa det fina med de slutna Bremenbasarna.

Det är som att kasta dess förtjänster i sjön :(
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-09-24 19:17

MagnusÖstberg skrev:Du kommer missa det fina med de slutna Bremenbasarna.

Magnus, det är det jag inte tänker göra. Har fundering på att göra slutna bremen moduler i min huvud set-up. Det jag spånar i nu är att få bruk för mina befintliga lådor i ett annat rum och sedan har jag två barn som skulle kunna få varsitt par så jag kan behålla de fyra slutna varianterna.

edit, hittade en till bas som kanske är den bästa så här långt!?

http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-sd ... c-156.aspx

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-24 20:56

Är det inte vettigare att sikta på ett bra baselement och sedan bygga lådor utifrån det än att göra tvärtom?
Är du osäker på hur avstämning, lådstorlek, T/S-parametrar,grupplöptid, sluten vs BR, grupplöptid och rumsbidgrag etc hänger ihop så kommer du ju inte att förstå svaren som människor ger här inne? Menar inte alls att låta dryg men tror det blir väldigt komplicerat när mottagaren inte kan sätta svaren i sitt sammanhang och värdera dem ordentligt.

Är det så att du har ett par 50l BR lådor som du vill hitta ok basar till för en liten peng skulle jag titta på Seas L22RN4X eller CD22RN4X som jag bygger med. Det är 8-tummare men de funkar väldigt bra i BR runt 50l avstämt runt 22-25 Hz någonstans. Kostar runt 750:- stycket.

Det är välkända konstruktioner som många byggt här inne och är i princip ekvivalenta med ino prof-p.

Tänk igenom vad du egentligen behöver och sedan skulle jag gå på lite "kokbokslösning" med mer beprövad dimensionering.
Senast redigerad av PappaBas 2012-09-24 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-09-24 21:06

PappaBas skrev:Är det inte vettigare att sikta på ett bra baselement och sedan bygga lådor utifrån det än att göra tvärtom?

Finns ju massor med tips här i DYI-delen, jag skulle ta ett färdigt recept om jag vore du?

Jo det har jag också tänkt på men var ute efter en enkel lösning genom den tänkta återanvändningen. Har eg inget behov av mina bef lådor i dagsläget så jag skulle lika gärna kunna lägga dom på vinden i garaget till andra tider. Lådorna är dock i fint skick och proffslackade därav min idé samt gör jag ingenting åt dom på en gång som kommer dom att bli liggande utan framtida åtgård..

Samtidigt måste väl 50 liter (innervolym) vara en gångbart mått!? porten kan ju alltid ändras för att anpassas till elementet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-24 21:33

Jo jag förstår verkligen din situation och självklart är det onödigt att slänga/sälja lådorna.
Dock så frågar du ju egentligen forumet att dimensionera ett par baslådor till dig komplett med elementval givet en viss lådstorlek?

Man kan självklart göra det men dimensionering innebär alltid en massa avvägningar och kompromisser och det är ju du som måste förstå vad de innebär för att kunna avgöra om det uppfyller dina krav?

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-09-24 22:21

PappaBas skrev:Är det inte vettigare att sikta på ett bra baselement och sedan bygga lådor utifrån det än att göra tvärtom?
Är du osäker på hur avstämning, lådstorlek, T/S-parametrar,grupplöptid, sluten vs BR, grupplöptid och rumsbidgrag etc hänger ihop så kommer du ju inte att förstå svaren som människor ger här inne? Menar inte alls att låta dryg men tror det blir väldigt komplicerat när mottagaren inte kan sätta svaren i sitt sammanhang och värdera dem ordentligt.

Är det så att du har ett par 50l BR lådor som du vill hitta ok basar till för en liten peng skulle jag titta på Seas L22RN4X eller CD22RN4X som jag bygger med. Det är 8-tummare men de funkar väldigt bra i BR runt 50l avstämt runt 22-25 Hz någonstans. Kostar runt 750:- stycket.

Det är välkända konstruktioner som många byggt här inne och är i princip ekvivalenta med ino prof-p.

Tänk igenom vad du egentligen behöver och sedan skulle jag gå på lite "kokbokslösning" med mer beprövad dimensionering.

Pappabas, jag uppskattar verkligen att folk på faktiskt bryr sig om min frågeställning och har det inte framgått så ber jag om ursäkt. Att jag slängt ut ett par förslag på element så beror det på att jag måste börja någonstans. Av ditt svar så ser jag nu att jag skulle ställt frågan lite annorlunda då jag själv varit inne på att använda mindre element.

Av dina förslag så ser de ut att passa ypperligt. Ännu ypperligare blir det med prislappen samt att någon har byggt liknande konstruktioner.

Ska titta lite på dessa element. Vilken av dessa skulle du föreslå?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-09-24 22:44

big bada boom

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=90[/url]
Alla mätningar utom den första (impedansmätning på första sidan) är på ca. 33 liter. Gissningsvis blir 25 liter + isotermiserande dämpmaterial snarlikt.

Moderna slusteg med rimligt låg impedans påverkar inte frekvensgången. Ett par hundra watt är tillräckligt i min mening.

vore det inte smutt med två st i varje 50 liters låda?
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-24 23:23

Du behöver inte alls be om ursäkt :) Försökte bara förklara varför det kan vara lite svårt att svara på ursprungsfrågan.

Av de två element jag länkade så är L22:an väldigt beprövad och ett jättebra element. Det har en teoretisk nackdel och det är att vid väldigt höga ljudtryck kan det bildas ett "tjirrp"-ljud mellan faspluggen och konen (det finns en öppen spalt där på kanske 1-2mm).
Av den anledningen (mest feelgood) så gick jag på CD22:an som ser ut att ha exakt samma chassi och motor men coatad pappkon med normal dustcap istället. Håller på att fixa ihop mina så återkommer med intryck men jag förväntar mig att de skall vara som L22. De har i princip identiska T/S-parametrar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-25 09:47

Rullake skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du kommer missa det fina med de slutna Bremenbasarna.

Magnus, det är det jag inte tänker göra. Har fundering på att göra slutna bremen moduler i min huvud set-up. Det jag spånar i nu är att få bruk för mina befintliga lådor i ett annat rum och sedan har jag två barn som skulle kunna få varsitt par så jag kan behålla de fyra slutna varianterna.

edit, hittade en till bas som kanske är den bästa så här långt!?

http://byggdinbas.jetshopfree.se/css-sd ... c-156.aspx

Dåså, missuppfattade väl det jag läste i det fetstilade :)

Det är mina lådor som Zap pratar om. Jag hade tänkt ta ur mina Bremen för att ha dom i slutna lådor och då blir de nuvarande över. Eftersom lådorna är i fint skick och man kan ju aldrig få för lite bas så tänkte jag fylla upp dessa.

Pappabas förslag är bra, det är faktiskt så att V8 på forumet har byggt med dessa.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-25 11:18

Rullake skrev:Tack för feedback Anders. Det är nog möjligt att förlänga rören. Skulle den lilla puckeln försvinna om man stämde av den ytterligare längre ner eller blir det andra oönskade effekter?

Vad gäller användningsområde så blir det nog lite mer åt filmhållet än musik på denna set-up. Tror du att det inte kommer att uppföra sig på ett någorlunda bra sätt till musik?

Vänligen

Min tanke var att puckeln försvinner ja. Nu har testat ett par olika konfigurationer och märker att något inte står rätt till med Dayton Titanic-grafen jag postade tidigare.
Förmodligen har jag slarvat med indata, det verkar som att Titanic inte alls trivs i 50 liter, den bör ha mindre låda för att visa sin bästa sida.

Ber om ursäkt, och med andra ord, strunta i den grafen! :oops:

PappaBas förslag är bra, fördelen är ju att man kan vara lite säkrare på att det blir bra. Just den konstruktionen har fallit en del "faktisianer" i smaken och det ska du ta som ett gott betyg.

Men.......jag är lite konfunderad.
Du skriver att det förmodligen mestadels blir tal om film och samtidigt hade du själv förslag på fyra stycken 10" Daytons Titanic-driver. Seasdrivern i PappaBas förslag lirar INTE i samma liga när det gäller baskapacitet. Du kommer inte att få det där rejäla "biomanglet" från en åttastumsdriver som är att klassa som en woofer, inte en subwoofer.
Kapacitetsskillnaden de två emellan när det gäller luftförflyttning är en faktor fyra!

Det "spretar" lite när det gäller designmålen tycker jag! :)

Vill du ha en riktigt bra basmodul som funkar både till "finlyssning" och film på moderata nivåer är Seas-förslaget ett bra kort.

Är du å andra sidan ute efter "biobasar" som kan skaka om din soffa rejält finns det bättre alternativ.

Det är du, ditt rum och dina önskemål som styr och det är viktigt att du verkligen funderat på vad målet med nya basmoduler är.

Edit: CSS-drivern du länkade till ser hygglig ut i 50 liter och en avstämning runt 23-24Hz (om jag nu lyckats hålla koll på nuffrorna denna gången)
.....

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-09-25 12:43

Anders D, tror du träffade ganska rejält mitt i prick vad gäller anv område eller avsaknad av avsikt. Om jag går för ändring på mina Bremen (dvs orkar jag och har tid att bygga fyra nya slutna) så har jag i dagsläget inte något behov av mina basreflex.

Det lutar åt beprövade lösningar som är "validerade" av faktisianer. För mig är det gott nog. Om jag förutsspår framtiden skulle jag förmoda att dom får agera sep. med OD-11 och Boston A-40. Tror det skulle bli en rätt ok balans av detta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-09-25 13:06

PappaBas skrev:jättebra element. Det har en teoretisk nackdel och det är att vid väldigt höga ljudtryck kan det bildas ett "tjirrp"-ljud mellan faspluggen och konen (det finns en öppen spalt där på kanske 1-2mm).

Finns risk för att detta kan komma att utvärderas till helgen 8)
Jag har än så länge bara hört L22 islängda i en popbox och ett rör av okänd längd itryckt.
Lät VÄLDIGT torrt o fint ändå.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-25 14:15

CSS basarna skulle alltså passa fint i 50liters basreflex?

Antar att rullake vill ha både välljud och ljudtrycksförmåga,ett par bra allroundmoduler med andra ord :)

Edit..finns ju även i 8",tycker det ser ut som riktigt fina basar båda två dessa och med tanke på slaglängd så går det nog att blåsa på duktigt med dom :)
http://www.creativesound.ca/pdf/TRIO8.pdf

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-09-27 11:05

zapanasta skrev:CSS basarna skulle alltså passa fint i 50liters basreflex?

Antar att rullake vill ha både välljud och ljudtrycksförmåga,ett par bra allroundmoduler med andra ord :)

Edit..finns ju även i 8",tycker det ser ut som riktigt fina basar båda två dessa och med tanke på slaglängd så går det nog att blåsa på duktigt med dom :)
http://www.creativesound.ca/pdf/TRIO8.pdf

SDX10 ser trevlig ut i 50 liter, avstämda till 24Hz.
Dimensioneringen och hur "trevligt" det blir beror naturligtvis på vilka preferenser man har gällande house curve, rumsförstärkning, EQ-möjligheter o s v.
Bild

Måste säga att Creative Sound-basarna ser oerhört intressanta ut.
15"-varianten uppges ha ett Xmax på 30mm (one way), kan detta verkligen stämma?
http://www.creativesound.ca/pdf/CSS-SDX15-data-121107.pdf
.....

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-09-27 13:01

Tack för input på SD basarna. Ur ett allround perspektiv så verkar dessa väldigt intressant. För tillfället så är nog detta alternativ nr 1 även fast 8 tummarna också kan bli ok.

Mina lådor och rör passar nog som handen i handsken. Det enda som behöver göras är att skapa en distans i min nedfräsning så att elementet blir utanpåliggande. Kanske det kan bli en win win situation om SD basarna är "bättre" än Bremen i denna konfiguration samt att jag får loss Bremen till slutna varianter.

Återgå till DIY-forum