Rullake skrev:Tack för feedback Anders. Det är nog möjligt att förlänga rören. Skulle den lilla puckeln försvinna om man stämde av den ytterligare längre ner eller blir det andra oönskade effekter?
Vad gäller användningsområde så blir det nog lite mer åt filmhållet än musik på denna set-up. Tror du att det inte kommer att uppföra sig på ett någorlunda bra sätt till musik?
Vänligen
Min tanke var att puckeln försvinner ja. Nu har testat ett par olika konfigurationer och märker att något inte står rätt till med Dayton Titanic-grafen jag postade tidigare.
Förmodligen har jag slarvat med indata, det verkar som att Titanic inte alls trivs i 50 liter, den bör ha mindre låda för att visa sin bästa sida.
Ber om ursäkt, och med andra ord, strunta i den grafen!
PappaBas förslag är bra, fördelen är ju att man kan vara lite säkrare på att det blir bra. Just den konstruktionen har fallit en del "faktisianer" i smaken och det ska du ta som ett gott betyg.
Men.......jag är lite konfunderad.
Du skriver att det förmodligen mestadels blir tal om film och samtidigt hade du själv förslag på fyra stycken 10" Daytons Titanic-driver. Seasdrivern i PappaBas förslag lirar INTE i samma liga när det gäller baskapacitet. Du kommer inte att få det där rejäla "biomanglet" från en åttastumsdriver som är att klassa som en woofer, inte en subwoofer.
Kapacitetsskillnaden de två emellan när det gäller luftförflyttning är en faktor fyra!
Det "spretar" lite när det gäller designmålen tycker jag!
Vill du ha en riktigt bra basmodul som funkar både till "finlyssning" och film på moderata nivåer är Seas-förslaget ett bra kort.
Är du å andra sidan ute efter "biobasar" som kan skaka om din soffa rejält finns det bättre alternativ.
Det är du, ditt rum och dina önskemål som styr och det är viktigt att du verkligen funderat på vad målet med nya basmoduler är.
Edit: CSS-drivern du länkade till ser hygglig ut i 50 liter och en avstämning runt 23-24Hz (om jag nu lyckats hålla koll på nuffrorna denna gången)