Det är lite kontraintuitivt det där. Men vad man kan säga är att ju större rummet är desto mindre "stöd" får du i det. Det är helt enkelt svårare att trycksätta.
Hur mycket stöd man får (en boost i basen) av rummet kan visualieras i Basta om man slår på "Room gain". Basta använder ett slags medelrumsstöd men i verkligheten kan det variera en hel del. Om något kanske förinställningen gäller mer för ett lite mindre rum.
Man måste ha med detta rumsstöd när man modellerar för annars blir det helt fel. Många andra program har det inte.
Det finns ett annat rumsstöd du kan testa(ändrar under "Room-gain"):
pole:11 Hz Q=0,54
zero 32 Q=0,66
Det skall simulera ett lite mer läckande/större rum. Jag vet inte vilket som är mest representativt men det är kul att testa med båda
Så får du mindre stöd kan det vara faktiskt vara fördelaktigt stämma av lite
högre för annars kanske det blir lite konstig lutning neråt mot lägre frekvenser. Jag personligen skulle sikta på en slutkurva som med roomgain som
åtminstone är rak till en viss punkt runt avstämmningen och sedan faller jämnt neråt (många förespråkar lite uppförsbacke mot lägre frekvenser till en viss punkt och sedan faller fint nedåt och det är nog inte dumt).
Men testa de båda olika roomgain-inställningarna och testa att variera portlängden (dvs variera avstämmningen) så ser du lite hur det olika kurvorna påverkar varandra. Det är rätt lärorikt och kul
Testa att variera någonstans mellan 30-40 cm med de båda roomgaininställningarna.
Jag höll på med det här när jag byggde mina moduler så vet precis hur det är! Man blir helt velig....
Jag tog den avstämmning som var åtminstone rak i den med minst stöd. Det gjorde att den fick en liten uppförsbacke i den andra.
Har för mig jag stämde av till runt 23-24 Hz men säger inte alls att det är det optimala.
OBS: Bry dig inte om de där lådförslagen som Basta ger. Jag får alltid konstiga kurvor av dem