Bygge av 2 basstöd sommarprojekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 21:02

Det är inte alls att SLS är för klena eller inte går tillräckligt djupt. De är bara det att det inte passar jättebra i en basreflexlåda (som man kan se på parametrarna).
Kolla in på tråden jag länkade. Det baselementet har det byggts många basmoduler med här på forumet. Det passar som handsken i en basreflexlåda av ungefär den storlek du har som du har avstämt till någonstans 25 Hz (runt 28-30 cm med 70mm rör).

Ett element kostar 745:- plus frakt.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5773

Har beställt från dem och de har billig frakt. Hifikit i sverige funkar också utmärkt.

Men jag skulle gått på att modifiera OA116 enligt länken. Så slipper du extra lådor. Tror basen räcker till! :D

Jag skulle fräst bottenplattan själv och beställt filterkomponenter från europe audio. Glöm inte tätlist för högtalarelementet. DLS har ett trevligt lätt monterbart basreflexrör.
Eller så gör man sitt eget av avloppsrör (det gjorde jag men det var lite jobb att få det snyggt).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 21:09

PeterE,

Har inte du några CA21LTS liggandes?

De använde phon i sina OA116..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 21:37

Det ser ut som om du menar dessa & dom har jag kollat på tidigare men ja blev osäker på dom av någon anledning!

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 8-l22rn4xp
Flera lådor är inget som ja kan undvika nu då jag redan jobbat så mycket med dom lådorna!
70mm avloppsrör har jag redan köpt samt svart färg till bafflarna!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 21:49

Jag tänker så här:
Bygger du separat basmodul måste du ha separat delningsfilter (eller använda det som finns i någon hemmabioförstärkare). Det är lite mer arbete att trimma ihop allting.
Fördelen kanske kan vara att du får fler baskällor och möjlighet att variera placeringen.

Bygger du in dem i de befintliga med färdigt passivt filter är det bara att tuta och köra och du behöver inga separata filter eller lådor.

Jag tror du måste få klart för dig själv exakt vad det är du vill? :)

Uppenbart har du inte läst igenom länken jag skickade så ta och gör det. Förstår om du inte kanske vill ha detta förslag men lite dumt att dissa det utan att ha satt sig in i lösningen.
http://www.carlssonkult.se/OA116F.aspx

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-12 21:51

Bygg nu klart och lyssna.
Labba och lär dig ur detta projekt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 22:02

Det är ett alternativ :D

För dimensionering av basar är Basta som sagt väldigt trevligt.
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Det är väl investerade pengar. Där kan du mata in olika element och se hur de beteer sig i olika sorters lådor. Återkopplar man samtidigt det med teorin så lär man sig massa!
Skulle rekomendera att mata in några av de färdiga rekomendationer som finns här på forumet så har man ett hum om något att sikta på i alla fall.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 22:55

Ja jag har som sagt tänkt att bygga klart & då prova med dom där sls elementen som jag har samt att ja kapar rätt längd på rören också.
Tyvär så är jag ändå tvungen att köpa någon typ av delningsfilter & ja kör med stereo grejer dvs försteg samt slutsteg då ja ställde undan min hemmabio reciver för flera år sedan då jag lyssnar mer på musik än ser film!

Ja har funderat på någon dbx 234..
Men till en början när jag exprimenterar så skulle ja få låna ett Sentec-EC9 ja jag vet att det inte delar så långt ner men det kan ju vara bra ändå att prova med!
Senast redigerad av PeterE 2012-11-14 01:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 23:23

Men jag kommer snart att börja spackla innan målning.
Men en sak är jag lite fundersam över & det är vad ska jag kapa röret i för längd?

Locket & baffeln som då är botten är gjorda i 19mm spånplatta.
Dom svar ja fick i basta programet när jag skrev in lite uppgifter var att det skulle vara 408mm långt lite snabbt räknat men då vet jag inte om det är beräknat nåt ifall det går bort lite utrymme med spånplattorna till ex locket samt baffeln längst ner!
Röret är 70mm i innermått!

Jag minns att sist ja renoverade ett par sonab oa-5 som ja kanske redan skrivit om i tråden tidigare så hade ja kapat till 50mm rör på typ 42cm per låda men då var det beräknat efter original konstruktionen med philips bredbandaren.
Men längden på röret kan ja väl ändå kapa till på ca 42cm bortsett ifrån att det är ett 70mm rör pga att det här är mer är ett baselement som är lite kraftigare än philips 9710 som sitter där original?
Eller bör jag kanske ta till lite extra längd i fall jag byter element lite senare?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-13 01:05

Basta ger ett "actual length". Dimensionera så porten är ungefär så lång inklusive baffeln.

Innan du spacklar loss och kapar kanske det skulle vara på sin plats att kolla upp lite om det här med skillnader mellan basreflex och sluten låda? Kolla också lite om de olika element som är lämpliga för respektive konstruktion.

Eller kör på :) du har en lärandeprocess framför dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 18:30

Sluten låda är ju mer tungdriven men mina sls krävde tydligen mindre låda om jag ska ha den som sluten.

Det där med om det blir tungdrivet eller ej har inte så stor betydelse då jag har fler slutsteg som sagt!
En stor fördel med sluten låda är att basen blir rappare bland annat.

Ja kan inte börja spackla & måla förns jag installerat röret samt isolerat!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 18:52

Nej, basen blir inte rappare med sluten låda. Sluta sprid dynga :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 19:24

Mer tungdrivet blir det i alla fall.
Nja mycket beror ju på vad man har för element & vad det är konstruerad för att klara bäst!
Ja ska i alla fall kolla hur långt ja ska kapa basröret innan jag kan fortsätta med någonting annat.
Så det ja har kvar förutom röret är att ja ska sätta in isoleringen igen & nu med röret i så skulle det bli en mindre mängd!

Sedan så finns det ju en grej till också men som ja inte vet om det är lämpligt i det här fallet & det är ju att köra med en slavbas till som ska spela ihop med den andra men det torde kanske bli ungefär samma sak som med basporten eller kan jag ha fel?

Jag uppdaterar med en uppgift & det är att hålen för basportarna till dom nya bafflarna redan är gjorda sedan förut!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-13 21:14

Nej, du har inte alls läst på! Du får bakläxa :wink:
Alltså om du vill ha hjälp så ta och kolla upp det där jag skrev.
Inget av det du säger "makes any sense whatsoever".

I klartext:
Olika element har olika egenskaper som gör att de är mer eller mindre lämpade för olika typer av lådor både med avseende på storlek och om det skall vara slutna eller inte.
Slavbas är tekniskt sett en variant av basreflex kan man väl säga.

För att du skall kunna få det rätt måste du sätta dig in i hur det fungerar! Vill du inte det så gå på något färdigt recept.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 21:53

Inga problem ja använder programet basta en hel del faktiskt!
Att det är skillnad på olika element är ju en självklarhet & man måste ju ha låda efter vad elementet är gjort för.
Men däremot så förstår ja inte riktigt helt 100 på vad du menade med att mitt peerless element skulle vara sämre i portade lådor beror det på det lite högre Qts värdet kanske?

Ja har använt probox tidigare & det är rätt så likt.
Men ska man gå på vad programet tyckte om röret så kapar jag dom i 41cm längd för det är svårt att få dom precis 40,8 som basta angav!
Seas elementen är ju mer långslagna & kanske egentligen mer lämpade dom kommer jag nog att köpa när ja sparat ihop mera pengar!
Men jag kommer att börja med peerless basarna till vidare för att se så att jag fått till lådorna bra!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 22:26

Det bara är så :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 23:51

Jag har bestämt mig!

Nu tror jag att det bästa jag kan göra är att bygga färdigt lådorna se till så att dom är täta & sedan beställa efter 2 stycken såna där Seas prestige 8tums basar i aluminium så får jag nog en bättre djupbas.
Min arbetskamrat som jag ska få låna Sentec filtret av för att testa med rekomenderade också dom där aluminium basarna men han har fler än två..
Delar man Seas aluminium basarna lågt så har dom bättre värden & klarar av att prestera bättre i lågbasen jo jag har jämfört samt kollat upp den Seas basen lite bättre på nätet.

Ja får ju ändå lön snart så jag har ingenting att förlora.
Peerless basarna går nog att sälja eller använda till någonting annat!

Jag tvivlade faktiskt lite tidigare också gällande att använda peerless basarna till dom här lådorna då dom verkar vara gjorda för att passa i en mindre låda men att jag ibland kanske har svårt att bestämma mig beror på att jag är ekonomisk utav mig!

Så imorn så kapar jag rören i rätt längd börjar med att spackla topp samt baffeln till lådan & kanske hinner ja börja måla till helgen.
Långsidorna på lådorna vill jag ha kvar i träfärgat!

Slutsteg har jag ju gott om sedan tidigare så det är inget problem.
Gällande filter så ska ja fortsätta att fundera lite mera kanske ska jag kolla begagnat marknaden också!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-13 23:57

Jag känner mig sugen på att prova beställa ifrån den där sidan du angav dom är ju ändå ca 200kr billigare per element än vad hifikit är ja nu har vi det där med ekonomin igen hehe!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-14 00:02

Det blir SKITBRA med de elementen, och jag tror alla hade valt att beställa där det är billigast. Eller nästan alla :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 01:10

Längden på rören är inte jättekvistigt. Ligger du på en låda runt 50l och med ett rör med en innerdiameter på runt 70mm så kan man tänka sig ett rör på kanske 28 cm (runt 26 Hz) till 40 cm (runt 22 Hz) beroende var du vill lägga avstämningen. Det har testats lite olika varianter och vilket som blir bäst beror nog väldigt mycket på hur stort rummet är i övrigt. Någonstans däremellan blir nog bra.
Att det blir på centimetern spelar alltså verkligen ingen roll :)

Finns ju basreflexrör man kan justera om man vill laborera lite?

Jag har beställt flera gånger från den holländska sidan och frakten är faktiskt billigare än från den svenska vilket jag tycker är lite märkligt :? Har de dem i lager går det snabbt. Har de det inte skall man fråga om leveranstid innan man lägger beställningen.

SLS basarna finns det säkert någon som vill göra något kul med :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-14 01:25

Ja det där basta programet tyckte då att 408mm längd på röret skulle funka men rör är ju inte så dyrt så skulle jag inte bli nöjd med 410mm som det är lättast att kapa dom i så går det ju alltid att kapa ner det lite.

Till en början tyckte jag det var lite krångligt att använda men efter att ha testat det i en vecka då jag haft det på min dator ett tag så har ja blivit mer van vid det.

Mitt vardagsrum är ganska så stort så typ 40 blir nog rätt bra ändå!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 02:38

Det är lite kontraintuitivt det där. Men vad man kan säga är att ju större rummet är desto mindre "stöd" får du i det. Det är helt enkelt svårare att trycksätta.
Hur mycket stöd man får (en boost i basen) av rummet kan visualieras i Basta om man slår på "Room gain". Basta använder ett slags medelrumsstöd men i verkligheten kan det variera en hel del. Om något kanske förinställningen gäller mer för ett lite mindre rum.
Man måste ha med detta rumsstöd när man modellerar för annars blir det helt fel. Många andra program har det inte.

Det finns ett annat rumsstöd du kan testa(ändrar under "Room-gain"):
pole:11 Hz Q=0,54
zero 32 Q=0,66

Det skall simulera ett lite mer läckande/större rum. Jag vet inte vilket som är mest representativt men det är kul att testa med båda :)

Så får du mindre stöd kan det vara faktiskt vara fördelaktigt stämma av lite högre för annars kanske det blir lite konstig lutning neråt mot lägre frekvenser. Jag personligen skulle sikta på en slutkurva som med roomgain som åtminstone är rak till en viss punkt runt avstämmningen och sedan faller jämnt neråt (många förespråkar lite uppförsbacke mot lägre frekvenser till en viss punkt och sedan faller fint nedåt och det är nog inte dumt).
Men testa de båda olika roomgain-inställningarna och testa att variera portlängden (dvs variera avstämmningen) så ser du lite hur det olika kurvorna påverkar varandra. Det är rätt lärorikt och kul :)

Testa att variera någonstans mellan 30-40 cm med de båda roomgaininställningarna.

Jag höll på med det här när jag byggde mina moduler så vet precis hur det är! Man blir helt velig.... :oops:
Jag tog den avstämmning som var åtminstone rak i den med minst stöd. Det gjorde att den fick en liten uppförsbacke i den andra.
Har för mig jag stämde av till runt 23-24 Hz men säger inte alls att det är det optimala.

OBS: Bry dig inte om de där lådförslagen som Basta ger. Jag får alltid konstiga kurvor av dem :)

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-20 21:34

Jag uppdaterar med att jag beställde 2st av dom där seas elementen igår!
Samt att jag har ett Sentec Ec-9 filter att testa med.
Basportar är också fixade för att monteras på mina rör & jag upptäckte även att ja måste förstora hålen för basrören lite en aning!

När jag fått allt det där att passa som jag vill så ska jag börja spackla samt måla kul va?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-20 23:44

Då var basportarna på platts efter lite filande.
Men tyvär så är dom lite väl nära terminalerna då jag inte visste om jag ville ha någon basport i början.

Då väntar jag bara på elementen sedan så kan jag börja fixa mer med lådorna!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-24 19:42

Nu i Fredags så fick jag hem dom nya Seas basarna med aluminium koner :D
Så nu har jag några frågor.
Isoleringen hur lägger man den på bästa sätt ja har förstått att det inte ska vara lika mycket & tätt som i en sluten låda.
Ja bör kanske lägga isolering runt basporten men inte inuti.
Skruvterminalerna ska jag snart börja löda några ganska så korta kablar till & det blir nog ingen supra pga att hålen är så pass små.

Men jag har få trådig elkabel hemma i skåpet som ja funderar på om jag ska använda mig utav & svart borde funka som minus samt blå för +.

Har jag tur kanske ja snart kan börja spackla så att jag blir klar med dessa innan jul!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-24 23:15

60% full, fri luftpassage till porten, det är bara bra om det är lite krokig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-27 22:53

Okej jag får prova söka på forumet då om isolering.
Men bör jag häfta fast isoleringen efter väggarna samt tak eller bör jag bara proppa i så mycket som möjligt men lite mindre runt basröret så att det inte kommer något vid själva inblåset inuti lådan?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-12-17 22:29

Nu har projektet legag nere ett litet tag men jag har spacklat den delen som ska vara uppåt!
Men nu har jag tittat vidare på det där med isolering & det är ju som sagt en basreflex låda så jag vill helst inte att den ska spruta ut en massa gullfiber i lägenheten.
Så jag kör nog på vanlig vit isolering & ja har börjat lägga efter botten & väggarna ska täckas.
Men jag kommer nog inte att köra för mycket då jag av hänsyn till basreflex röret ska lämna där röret sticker ner!

Tyvär så har jag inte lyckats hitta någon riktig tråd om isolering i portade lådor & bafflarna ska snart skruvas fast samt spacklas å målas!
Kanske går det att korigera lite i efterhand genom någon av hålen..

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-12-17 23:50

Ett stort problem med isolering om man inte häftar fast någon form av dämpmatta är att det ligger sällan stilla & det kan bli lite hur som helst då matrealet verkar ha ett eget liv.
Det jag använder mig av nu är vanlig vit dämpull då ja blev less på gulfibern!

Jag glömde även bort att skriva att ja igår när jag hade extra tid över så tätade jag lådorna lite extra inifrån med polyuretan lim!
Ja har även fixat klarlack på burk också för att fixa så att sidorna blir som nya igen!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-03-03 23:11

Det tog lite tid men nu är dom klara & dom blev ändå ganska så fina!
Så nu håller jag på att spela in basarna!

Föregående

Återgå till DIY-forum