Koppla in strömbrytare på IEC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-19 15:47

Bra! Jag tycker att du gjorde rätt!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-19 16:59

JockScott skrev:
UrSv skrev:Men det du säger du skall göra och de sakerna du kommer använda i denna tråd visar ju exakt motsatsen?

Vad är det du inte förstått av tråden som jag måste förtydliga?

Inget skulle jag tro.

JockScott skrev:
Bra, då använder du inte den livsfarliga enpoliga brytaren således.

Är enpoliga förbjudna? Varför säljes de då i svenska butiker?

Vem skrev att de var förbjudna? "Livsfarliga" var ordet i meningen du svarade på.

Läs svaren du fått igen du verkar helt ha missat poängen. Dock kanske det inte spelar så stor roll nu när du köpt en anständig brytare. :)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2013-03-19 17:00

Haha. Vilket jävla gnäll från haters "Måste du fråga ska du inte göra jobbet." istället för att bara ge svar på en så enkel fråga.

Det här är knappast ett jobb man kan misslyckas med om någon bara berättat hur man gör om man känner sig osäker.

Sluta hata, börja vara konstruktiva!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-03-19 17:09

Anders_A skrev:Haha. Vilket jävla gnäll från haters "Måste du fråga ska du inte göra jobbet." istället för att bara ge svar på en så enkel fråga.

Det här är knappast ett jobb man kan misslyckas med om någon bara berättat hur man gör om man känner sig osäker.

Tack! :wink: Det var meningen med tråden vilket bla

Läs svaren du fått igen du verkar helt ha missat poängen.

UrSv missat...Livsfarlig, mycket är livsfarligt. Ska snart åka hem, det är livsfarligt men det går bra om man gör det med förstånd.

Livet blir enklare om man är lite positiv...

Förresten, tack till de som faktiskt bidrog konstruktivt. Hoppas det spelar i helgen efter 2månaders tystnad.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-19 17:11

Anders_A skrev:

Det har inte funnits tillstymmelse till hat i denna tråden, däremot en massa konstruktiva råd och synpunkter.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-19 17:13

Anders_A skrev:Haha. Vilket jävla gnäll från haters "Måste du fråga ska du inte göra jobbet." istället för att bara ge svar på en så enkel fråga.

Vi kanske vill ha kvar forum medlemmarna......

Ska man ge sig på att koppla på högspänning ska man ha koll.

Och det är inte kul att ge råd och det slutar med att någon eggad av glada tillrop skadar sig själv eller sin omgiving allvarligt.

Ingen är nog negativ i grunden utan bara lite försiktiga......

Att kunna tåta ihop det är en sak att avgöra om ingående delar är upp till norm kan vara svårare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-19 17:17

Snälla rara, det är av ren omtanke och extremt konkret/konstruktivt att påtala just det.

Är du överhuvudtaget införstådd i det allvarliga förstår du det. Det här handlar inte om kabel X eller Y - det kan handla om livet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-03-19 17:18

flathead skrev:

Vi kanske vill ha kvar forum medlemmarna......

Ska man ge sig på att koppla på högspänning ska man ha koll.

Och det är inte kul att ge råd och det slutar med att någon eggad av glada tillrop skadar sig själv eller sin omgiving allvarligt.

Ingen är nog negativ i grunden utan bara lite försiktiga......

Att kunna tåta ihop det är en sak att avgöra om ingående delar är upp till norm kan vara svårare.

Jag tror fortfarande inte någon gav en synpunkt hur man kopplar en enpolig brytare till en IEC brunn. Men efter rådgjort med en kille på jobbet så aktiverades hjärnan igen och kopplingen är enkel.

Det övriga tjafset om en enskild komponent är en annan. Kan förresten plocka ut liknande brytare jag sett på svensk marknad som visuellt inite ser mycke bättre ut på bild. Mina brytare såg bättre ut i verklighet än på bild.

Nu lägger vi ner tråden...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-19 17:26

Innan ditt inlägg fanns inga "haters" här utan bara folk som med omtanke om JockScott försökte förklara saker och ting. Det handlar inte om att det skulle vara svårt utan om säkerhet. Det kan ju vara på sin plats att åtminstone ha läst tråden någorlunda och att förstå vad det handlar om innan du postar annars ställer du ju bara till det.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
lennartj

2-polig vippströmställare

Inläggav lennartj » 2013-03-19 22:51

Jag skulle heller inte ta på mitt ansvar att säga gör si eller så till någon frågar om hur man ska koppla när det gäller nätspänning eller högre (i t.ex. rörförstärkare).

Om jag vet precis hur det ska göras och har tid får frågeställaren komma hem till mig och vi gör det tillsammans och dubbelkollar allt.

När jag renoverar Dynaco Mk.III slutsteg som saknar S-märkt strömställare byter jag till Apem 641H art. nr. 35-223-55 från Elfa, inte bara för säkerhetens skull utan även för känslan i vippan, klickljudet och utseendet (det är fel bild på webben).
"Feelgood" kostar lite extra, men när även känslan att inte ha fuskat med elsäkerheten ingår får den kosta sin dryga hundring, tycker jag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-19 22:56

Precis :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-19 23:01

Strömbrytaren var inte bara enpolig, den hade metallhölje med blecken nära nära höljet.

Eftersom vi är på andra sidan så länkar jag till bilderna igen:
http://www.ebay.com/itm/260962264736?ss ... 1439.l2649
Avståndet mellan polerna och höljet är mindre än krypavståndet mellan polerna på bilderna. Nu var det inte så nära enligt JockScott, men kvarstår gör att den är enpolig OCH MED METALLHÖLJE.

Förstår inte varför du ska bli så arg på att folk bryr sig om din och din familjs hälsa JockScott.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-03-20 00:48

När jag renoverar Dynaco Mk.III slutsteg som saknar S-märkt strömställare byter jag till Apem 641H art. nr. 35-223-55 från Elfa, inte bara för säkerhetens skull utan även för känslan i vippan, klickljudet och utseendet (det är fel bild på webben).
"Feelgood" kostar lite extra, men när även känslan att inte ha fuskat med elsäkerheten ingår får den kosta sin dryga hundring, tycker jag.

Den brytaren såg fin ut, den på bild om den du rekommenderar är något liknande är det en som jag skulle kunna tänka mig. Får se om jag beställer eller använder de ful brytare jag köpte hos Kjell. Är rätt sugen att montera lådorna och har jag väl börjat borra hål för en brytare blir det denna-. Även om jag, som nämnt alltid vill hålla detaljnivån på topp kanske jag fuskar. Den sitter ändå på baksidan så den enda som mår dåligt blir jag själv. Det visade sig ju att den jag beställt var större än förväntat. Den du länkar liknar en som jag har på min gitarrförstärkare och den har en bra känsla. Den "omtalade" brytaren var en ögonblicksbeställning då jag egentligen beställde en del andra grejer från denna handlare.

Förstår inte varför du ska bli så arg på att folk bryr sig om din och din familjs hälsa JockScott.

Vet faktiskt inte vad du pratar om. Jag anser mitt omdöme ligga väl i nivå vad som kan krävas av en sansad och vettig person med sociala åtaganden. Men ha en bra dag iaf.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-03-20 00:54

Äh, va fan. Jag monterar med strömkabel som brytare. DVS jag får dra ut den till jag får hem ELFA brytarna. Ska det göras så ska det göras rätt...

Föregående

Återgå till DIY-forum