Om det inte är för sent kommer lite input från mig, med yrkeserfarenhet av ett par tre-fyra stycken av de sticksågar som nämns här i tråden.
Börjar med Bosch GST85, en klassiker och fortfarande en av de bästa sticksågar som gjorts, basta. En slitvarg som tål mer än de flesta. Den har inte snabbfäste men den håller sågbladet i ett riktigt stadigt grepp, inget rackel även om man kör lite finare blad. Att den inte har snabbfäste kan ju tyckas synd och det tycker jag med, men stabiliteten väger upp. Och den har man definitivt nytta av vid instickssågning i massiva material, t ex urtagning av trä i karmsida.
En nackdel är att sladden är amatörkort, lätt ordnat att byta till en längre, själv har jag bytt ut sladden till en Festool Plug-it sladd som dels är 4m lång och dels kan bytas till nästa maskin på ett par sekunder - bara en sladd att rulla upp, mindre trassel och man behöver bara ETT uttag. Har bytt på samtliga maskiner jag har och har man fyra stycken framför sig kan ni förstå att det är skönt att slippa härvan - one sladd to unite them all.
En annan nackdel är att den inte har mjukstart, men det kan man lära sig att vara utan. Den har heller inget utsug.
Konklusion: Boschen är mycket bra och den mest prisvärda av alla som hittills nämnts i tråden.
Makita 4341, om jag minns siffrorna i rätt ordning. Har en sådan och trodde den skulle kunna ersätta Boschen, men det kan den inte. Det är en bra sticksåg, mjukstart, belysning och snabbfäste. Kraften räcker till men den håller inte i sågbladet i närheten lika stabilt som Boschen och bladet hoppar mycket lätt ur styrrullen. Detta leder till att bladet drar snett, blir snett eller helt sonika går av.

En välbalanserad maskin men inte duglig för hårdare instick eller sågning/snedsågning av tjockare material.
Plus för längre sladd. Minus för bladstyrningen. Minus för rappligt utsug som inte fungerar särskilt bra.
Konklusion: Bra, men inte prisvärd.
Festool PS300EQ, tung maskin som är mycket kraftig. Den håller i bladet på tre punkter och har den på papperet stadigaste bladstyrningen. I verkligheten är den rätt tung och inte märkbart stadigare än Boschen och de två är snarlika i prestanda; det är långt viktigare att välja rätt sågblad för ändamålet än vilken av dem man köper.
Fördelar gentemot Boschen: Anpassad till modulsystemet CMS (tillsats som bordssåg, som faktiskt är stabil) och rälssystemet till Festool. Bra utsug med Festools dammsugare. Snabbfäste.
Nackdelar: stor och klumpig, dyr.
Konklusion: inga nackdelar förutom storlek och pris.
Kan nämna att AEG:n som visas i tråden är en variant (eller tvärtom) av Milwaukee med skillnaden att AEG har något sämre låsning av den snabbställbara foten och att strömbrytaren är rappligare.
Milwaukees modell (mellanmodellen) är mycket välbalanserad och snarlik Makitan i storlek och prestanda. Dock så har jag inte vågat mig på den eftersom jag är orolig att bladstyrningen ska vara lika rapplig som på Makitan, vilket man inte kan testa utan sågblad i och helst med att få provsåga. Den har en djupare styrrulle än Makita men jag tror att den iallafall kommer hoppa ur om man pressar den lite.
AEG/Milwaukee har integrerat utsug.
Vilken jag föredrar? Ingen av de ovanstående. Har beställt en annan som jag tror passar mig riktigt bra och som ersätter min (slutkörda) Bosch och min rappliga Makita som får tjänstgöra som back-up. Kan ju inte rekommendera/avslöja den innan den är hårdkörd och den levereras imorgon eller på fredag...
Jag använder sticksågen hårt nästan varje dag och måste helt enkelt ha två.
Vad gäller sågbladen så är det en halv vetenskap för sig men inte så svårt egentligen. Det blad som nämns i tråden är antagligen ett s.k. laminatblad med reverserad tandning.