Bästa respektive mest prisvärda sticksåg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2008-10-16 12:57

Jag köpte på mig en AEG 1200X för en månad sedan, kan dock inte svara för hur den är att köra än. :oops:
Bild

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2008-10-20 00:42

Alexi skrev:Men jag ska fråga, nästa gång jag träffar killarna från Bosch serviceverkstad, om den blivit bättre :)

Jag tänker köpa mig en sticksåg och sneglar mycket på 135:an så jag ser fram mot denna info.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-10-20 09:46

Vet inte om alla kanske redan känner till det, men det finns sågblad till elektriska sticksågar där tagarna är vända åt andra hållet! Kan verka knepigt, men det betyder att jämna kanten blir på den sidan man sågar ifrån, inte baksidan. Man slipper tänka bak och fram när man ritar.

Jag köpte dem dessutom billigt på Klasse Ohlsson.

JohanR

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-20 10:08

RJohan skrev:Vet inte om alla kanske redan känner till det, men det finns sågblad till elektriska sticksågar där tagarna är vända åt andra hållet! Kan verka knepigt, men det betyder att jämna kanten blir på den sidan man sågar ifrån, inte baksidan. Man slipper tänka bak och fram när man ritar.

Jag köpte dem dessutom billigt på Klasse Ohlsson.

JohanR

Man kan såga underifrån också, man ser perfekt hela tiden eller så kan man tejpa över där man ska såga (kan funka).

Till baka till ämnet:
De bästa råden brukar vara invändningar t ex om ljudnivå, vibrationer, sladdlängd osv osv. När man hittar sådan vettig kritik (Alexis inlägg om bosch är sådana) så brukar det vara lättare att avgöra vad som passar en själv bäst.

För övrigt tycker jag att festool sågen är bra och den tål defenitivt stryk och om du köper en sådan så köp med systainer (de är ju så jämrans praktiskt).

/Marc

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-10-21 07:30

Alexi skrev:Ni har alla fel :)

Ingen har hittills kunnat överträffa den gamla Bosch GST 85 PE som den hetat under så många år.

Eftersom jag inte provat alla sticksågar så...
Men jag kan inte annat än hålla med om att Bosch GST 85 PE är en smått otrolig maskin.
Jag har använd min till allt från finsnickeri och husbygge till att kapa armeringsjärn,
och den bara tuffar på.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-22 20:26

Om det inte är för sent kommer lite input från mig, med yrkeserfarenhet av ett par tre-fyra stycken av de sticksågar som nämns här i tråden.

Börjar med Bosch GST85, en klassiker och fortfarande en av de bästa sticksågar som gjorts, basta. En slitvarg som tål mer än de flesta. Den har inte snabbfäste men den håller sågbladet i ett riktigt stadigt grepp, inget rackel även om man kör lite finare blad. Att den inte har snabbfäste kan ju tyckas synd och det tycker jag med, men stabiliteten väger upp. Och den har man definitivt nytta av vid instickssågning i massiva material, t ex urtagning av trä i karmsida.

En nackdel är att sladden är amatörkort, lätt ordnat att byta till en längre, själv har jag bytt ut sladden till en Festool Plug-it sladd som dels är 4m lång och dels kan bytas till nästa maskin på ett par sekunder - bara en sladd att rulla upp, mindre trassel och man behöver bara ETT uttag. Har bytt på samtliga maskiner jag har och har man fyra stycken framför sig kan ni förstå att det är skönt att slippa härvan - one sladd to unite them all. ;)

En annan nackdel är att den inte har mjukstart, men det kan man lära sig att vara utan. Den har heller inget utsug.
Konklusion: Boschen är mycket bra och den mest prisvärda av alla som hittills nämnts i tråden.

Makita 4341, om jag minns siffrorna i rätt ordning. Har en sådan och trodde den skulle kunna ersätta Boschen, men det kan den inte. Det är en bra sticksåg, mjukstart, belysning och snabbfäste. Kraften räcker till men den håller inte i sågbladet i närheten lika stabilt som Boschen och bladet hoppar mycket lätt ur styrrullen. Detta leder till att bladet drar snett, blir snett eller helt sonika går av. :? En välbalanserad maskin men inte duglig för hårdare instick eller sågning/snedsågning av tjockare material.
Plus för längre sladd. Minus för bladstyrningen. Minus för rappligt utsug som inte fungerar särskilt bra.
Konklusion: Bra, men inte prisvärd.

Festool PS300EQ, tung maskin som är mycket kraftig. Den håller i bladet på tre punkter och har den på papperet stadigaste bladstyrningen. I verkligheten är den rätt tung och inte märkbart stadigare än Boschen och de två är snarlika i prestanda; det är långt viktigare att välja rätt sågblad för ändamålet än vilken av dem man köper.
Fördelar gentemot Boschen: Anpassad till modulsystemet CMS (tillsats som bordssåg, som faktiskt är stabil) och rälssystemet till Festool. Bra utsug med Festools dammsugare. Snabbfäste.
Nackdelar: stor och klumpig, dyr.
Konklusion: inga nackdelar förutom storlek och pris.

Kan nämna att AEG:n som visas i tråden är en variant (eller tvärtom) av Milwaukee med skillnaden att AEG har något sämre låsning av den snabbställbara foten och att strömbrytaren är rappligare.
Milwaukees modell (mellanmodellen) är mycket välbalanserad och snarlik Makitan i storlek och prestanda. Dock så har jag inte vågat mig på den eftersom jag är orolig att bladstyrningen ska vara lika rapplig som på Makitan, vilket man inte kan testa utan sågblad i och helst med att få provsåga. Den har en djupare styrrulle än Makita men jag tror att den iallafall kommer hoppa ur om man pressar den lite.

AEG/Milwaukee har integrerat utsug.

Vilken jag föredrar? Ingen av de ovanstående. Har beställt en annan som jag tror passar mig riktigt bra och som ersätter min (slutkörda) Bosch och min rappliga Makita som får tjänstgöra som back-up. Kan ju inte rekommendera/avslöja den innan den är hårdkörd och den levereras imorgon eller på fredag... 8)

Jag använder sticksågen hårt nästan varje dag och måste helt enkelt ha två.

Vad gäller sågbladen så är det en halv vetenskap för sig men inte så svårt egentligen. Det blad som nämns i tråden är antagligen ett s.k. laminatblad med reverserad tandning.

:)
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-22 20:48

Bra inlägg, låt oss veta sen :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-26 12:53

Leveransen blir ett par dagar sen, men den kommer tjänstgöra samma dag som den dyker upp och jag postar intryck då.

Kan avslöja att det är en Festool PS200EQ, dvs den mindre varianten av Festools PS300EQ. Hemligare än så är det ju inte.

För starka sticksågar kan skapa mer problem än de gör nytta, som i fallet med Bosch GST135 där konstruktionen tydligen kan ta skada av maskinens styrka om bladet fastnar i materialet.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-26 13:48

Tack pingvinlakrits för ett mkt detaljerat och erfarenhetsbaserat inlägg. Sådan info är helt ovärderlig när man skall köpa verktyg. Återkom gärna med lite första intryck på den lilla festoolen.

Stort tack

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-27 19:53

Tillbaka, det blev en kovändning mitt i beställningen.
Hade fått info om att Festool PS200 hade, liksom PS300, snabbfäste (FixTec) och Plug-It elkabel. Vid närmare koll så visade det sig att den hade ingendera... ...så jag hämtade upp En Festool PS300EQ idag. De har kampanjpris och man fick dessutom med en Japansåg av god kvalitet.

Har använt Festool PS300EQ till och från tidigare men detta blir min första egna och den kommer köras utan pardon...

Jag har i dagsläget Bosch GST85PE, Makita 4341FC och Festool PS300EQ. Även om den ligger bäst i handen, har belysning och snabbfäste så känns Makitan överflödig. Boschen blir bra som reserv/fulsåg och Festoolsågen har jag ju skena och CMS-bord till.
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-28 00:01

Var har de kampanjpris?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-29 19:38

KK: jag tror att det är överallt, dvs en kampanj från Festools sida. Men det var nog denna månaden ut om jag minns rätt. Det påverkade i och för sig inte mitt beslut eftersom jag har bättre pris än så. 8)

Nu kliar det nästa i fingrarna, har stått med annat jobb i dagarna så den nya har inte fått bekänna färg, men imorgon bitti varvas den upp...

Makitan fick jobba lite i dagarna, och har faktiskt visat sig stabil vid instickssågning i massiv trävägg. Den köttade på stabilt och utan tendens till urspårning av blad, mycket bra.

En annan notering är att Festools PS300 faktiskt är mindre än Makitan 8O vilket jag märkte, typ nu, när den ena packades fram och den andra undan. Makitan har det klart bästa greppet, gummerat på rätt plats/plast. Festoolen är lite halkig men det brukar ju ruggas in med tiden.

Konklusion för idag: Makitan har visat god funktion och Festoolen har krympt i storlek. Även om jag är anhängare av LED i skruvdragare och i maskiner i stort så har jag inte uppfattat att lampan i Makitan varit behjälplig ännu - har inte ens märkt av den...
Inaktiv

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-10-29 23:17

Beställde en Bosch GST85PE från Lindarn i Kungsbacka idag. Tror det var ett bra val till det priset (1495 pix).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-29 23:56

pingvinlakrits skrev:KK: jag tror att det är överallt, dvs en kampanj från Festools sida. Men det var nog denna månaden ut om jag minns rätt. Det påverkade i och för sig inte mitt beslut eftersom jag har bättre pris än så. 8)

Var mest nyfiken, min Atlas känns inte direkt nödvändig att byta ut. Undrade mest vilket pris en riktig proffsmaskin hamnar på idag..

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-30 20:00

Har idag spöat på Festoolmaskinen ordentligt. Kan konstatera att bladstyrningen är vad som särskiljer den ifrån de andra maskinerna och för mig så är det precis vad jag behöver. Dock vibrerar Festool mer än Makitan vid instickssågning och den sparkar lite mer om bladet stöter i. Makitan går "jämnast" av de tre. Boschen får man hålla i riktigt hårt eftersom den sparkar rätt bra om bladet stöter i.

Ingen av maskinerna är en klar vinnare, de är alla välbyggda och gör vad de ska. Ska man såga ur en tjock bänkskiva så klarar de biffen allihop, med rätt blad och plattan mot materialet så skevar inte bladet iväg på någon av maskinerna. Bekvämast är Makitan, som trots att den är lite fetare är mycket bekväm att hantera. Ska man se till prestanda är de ju likvärdiga, i stort sett.

Det är enklare att summera nackdelar än fördelar men sammantaget ser det ut såhär:

Bosch: nätt, men tung. Ingen mjukstart och inget snabbfäste för bladbyte. Inget utsug. Spännratten (för montering/frikoppling av blad) kan trilla av. Kort, alldeles för kort, sladd. Stabil, stark, pålitlig och förhållandevis billig. Inget extra men inget att klaga på. Har tappats otaliga gånger men sparkar igång iallafall. Väsnas mest av de tre.
Mest prisvärd men lägst komfortnivå.

Makita: störst men inte klumpigast. Mjukstart, snabbfäste och LED-belysning. Vid instickssågning när plattan INTE är i kontakt med materialet hoppar bladet ur styrrullen med risk för att bladet knäcks eller skevar iväg. Utsugsadaptern (medföljer) är rapplig. Stabil sågning, låga vibrationer. Bäst grepp med rejäl halksäker gummering. Bra sladdlängd. Bra reglage och snabbfästet fungerar mycket bra. Väsnas "normalt".
Bäst ergonomi.

Festool: tung, men smidigt format, mitt emellan Bosch och Makita i storlek. Mjukstart, snabbfäste. Plug-it sladd = smidiga byten mellan maskiner. Bra utsugsadapter (medföljer), bra systemintegration med Festools tillbehör, styrskena, dammsugare och sågbordstillsats. Kan vibrera kraftigt vid instickssågning, sparkar hårt, svårt att se sågbladet vid knepiga sågningar. Bäst bladstyrning, sitter mycket stabilt (med risk för ev skada på maskinen med tiden om man kör mycket instickssågning då stötarna slår hårdare mot maskinen). Halkigast grepp av de tre. Mycket bra reglage. Relativt tyst vid sågning.
Förutom priset och greppet inga direkta svagheter.

Helst hade jag sett en Festool med Makitas ergonomi men som det är nu så behåller jag Festool, Boschen blir backup som får bo hos en kompis och Makitan ska säljas då den blir överflödig.

KK: en Blå Bosch får man ibland för 1595kr inkl moms, riktigt billigt, de dyker ibland upp på kampanjpris. "Normalpris" är ca 1900kr inkl moms.

Makitan kostar ca 2800kr inkl moms.

Festool kostar ca 3200kr inkl moms dvs nästan dubbelt upp mot Boschen.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-30 22:26

Tack så mkt pingvinlakrits!

Jag tror att det blir en Festool, då brorsan har dammsugare och skenor sedan tidigare. Den verkar bra dessutom.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2008-10-30 22:34

Tror inte du blir besviken. :)
Mvh Henrik
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-30 22:36

Tack för uppgifterna.. tror min Atlas rammlade in nånstans mittemellan prismässigt.

Tittade4 på den nu och insåg att den nog fått rätt mycket stryk undeer de 11 åren jag haft den....

Användarvisningsbild
chrilleS

Inläggav chrilleS » 2008-10-31 00:52

Lite sen input men hoppas valet faller på Festool sågen.
Äger själv både GST85PE och Festool PS300EQ men använder för det mesta Festool sågen.

GST85PE har några nackdelar som gör att man inte gärna använder den till precisionssågning.

Foten är av plåt (trots att den är förstärkt gentemot dess föregångare)och är man inte väldigt försiktig har den en tendens till
att bli skev speciellt tungorna som ligger bredvid bladet,vilket gör att man lätt får sågsnitt som inte blir i den vinkel mot sågens fot som man har tänkt sig.
Speciellt mycket stryk får den vid instickssågning.

Sen är det ju problemet med styrrullen som både används för pendelfunktionen och bladstyrning, rullen har en tendens att glappa lite i sidled vilket gör att om man inte bara styr sågen utan försöker forcera sågningen kommer det att resultera i ett sågsnitt som blir dåligt med avseende på den tänkta vinkeln mot sågens fot.
En bra grej med den är dock spånblåsfunktionen om man inte har tillgång till dammsugare (det är ju inte heller möjligt att koppla den till dammsugare).

Som grovsåg på byggen fungerar den dock väldigt bra motordelen är väldigt slitstark.

Festoolsågen är ju egentligen mer av en finsåg.

En stor fördel för Festoolsågen är att man kan anpassa bredden på styrningen för det aktuella blad man använder så ska man använda långa och tjocka sågblad (upp till 155mm långa om jag inte minns fel)får man ganska bra precision i sågsnitten.
Sen har man ju möjlighet att montera splitterskydd.

Dess nackdel är väl att man bör använda den ihop med dammsugare för att se sågsnittet(om man inte sågar med sågen underifrån)och med de nackdelar det innebär ex slang som är i vägen.

Så vilken såg man väljer beror ju lite på till vad man ska använda sågen samt hur man använder sågen det är trots allt så att man kan få
2 GST85PE sågar för samma pris som en PS300EQ.

// Christer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-09 17:35

Dagens Boschprogram finns inte GST85PE med, har de någon modell som kan sägas efterträda den på ett bra sätt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2013-07-09 18:58

Har inte kollat men,
Mafell har väl värstingsågen. Själv kör jag med festool, men idag skulle jag gått på en billigare, bara den har en skjutbart bord.

Däremot är festools blad oslagbara..Vad jag vet finns det inte bättre och bladen gör minst hälften av maskinen..

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-09 19:36

Svenska marknadens absolut mest prisvärda sticksåg just nu är Bosch GST 90 E.

http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1610
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=7612

Men vilken som är den bästa nästan oavsett pris är jag inte lika säker på.
Kanske är senaste Festoolen något, men jag tror inte alla är så nöjda med den nya
PS400 carvex, det finns dom som menar att den gamla PS300 är bättre.
Kanske Festool har en ny ...?
Mafell ska tydligen ha en intressant, men drygt dyr såg.

Jag har själv inte testat någon av de finare dyrare sticksågarna, utan jag nöjer mig så
gott med min gamla Bosch GST120CE. (Den illa förtalade ... ;))
Men skulle jag bli sugen på att slå till på en värsting så låg nog Bosch GST140 bra till.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-09 19:43

Kan meddela att min Atlasmaskin tuggar på som om den vore ny. Fyllde 14 år i veckan och används flitigt. Råkat såga av sladden bara...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-07-09 22:41

Tråkigt att höra att Bosch valt att lägga ner sin bästa modell, men inte konstigt... De tjänar betydligt mer pengar på dyrare modeller som inte håller så länge. Men det beslutet gör mig också skeptisk till alla nya Bosch-produkter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-09 23:18

Alexi skrev:Tråkigt att höra att Bosch valt att lägga ner sin bästa modell, men inte konstigt... De tjänar betydligt mer pengar på dyrare modeller som inte håller så länge. Men det beslutet gör mig också skeptisk till alla nya Bosch-produkter.

Du menar GST 85'an då?

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2013-07-10 00:00

Alexi skrev:Tråkigt att höra att Bosch valt att lägga ner sin bästa modell, men inte konstigt... De tjänar betydligt mer pengar på dyrare modeller som inte håller så länge. Men det beslutet gör mig också skeptisk till alla nya Bosch-produkter.

Fast det var ju inte deras bästaste..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-10 00:37

Jag har Festo. Har även kört med Bosch blå samt provat en massa andra. Festo är överlägset bäst. Jag använder Festos sågblad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2013-07-10 08:10

Ett allmänt tips är att kolla priser från England. Jag köpte min Bosch GST135BCE (med "runt" handtag) från England för två år sedan, åtminstone 500 kr billigare än om jag köpt den i Sverige. (Och så ville jag ha det handtaget.) Fick förstås byta ut den engelska proppen på sladden.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-10 15:05

Var tvungen att gå och kolla vad min hette. Bosch GST 100 CE och det har varit med i mer än 10 år...
Jag har dålig koll på om det är standard på alla maskiner, men min har frekvensjustring som man kan styra med tummen under sågning, otroligt smidigt om man sågar i trä som kan variera i hårdhet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-10 15:25

Alexi skrev:
Kaffekoppen skrev:Jag valde Atlas Copco efter mycket våndande. Inte ångrat det efter att ha bränt ett gäng B&D skrotmaskiner...

Kan rekommendera beggade ELU också.
Atlas Copco är samma som AEG eller Milwaukee. Bara färgen på plasten som skiljer. Men 2004 sålde Atlas Copco den divisionen till Hong Kong, men sålde inte med namnet Atlas Copco, därför kan man inte hitta några nya maskiner med namnet Atlas Copco på sig längre.

Kom på att jag inte kommenterat det här:)

Är du säker på din sak Alexi?

Atlas Copco köpte ju AEG -91 och Milwaukee -95 men Atlasverktygen fanns innan det. -04 bestämde de sig för att inte satsa mer på den produktfloran och cachade väl in nära 6 miljarder för de två bolagen.

Min sticksåg är betydligt mer välbyggd än produkterna från AEG eller Milwaukee. Tror inte heller de hade produkter i 4-5K klassen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum