Lazyboy planerar/ bygger(?) biorum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyboy

Lazyboy planerar/ bygger(?) biorum

Inläggav Lazyboy » 2013-08-11 18:15

Jag sitter och planerar familjens kommande TV-rum i källaren. Vore tacksam för lite reflektioner och förslag på alternativa lösningar. Ambitionen är att få till ett mysigt vardagsrum med bra ljud och bild.

Idag består rummet av betonggolv, tak av betongkassetter och väggar av betonghålsten. Takhöjd innan byggstart 2.08cm. Jag kommer att regla ut väggarna med stålregel och dubbel gips. På golvet kommer jag lägga platon och 14mm parkett för att få minsta möjliga bygghöjd.

Det lutar åt att rummet kommer att vara öppet bakåt mot trappa samt tvättstuga. Detta för att få in mer ljus i rummet genom trapphuset (minska källarkänslan). Funderar i så fall på att hänga ett tungt draperi som täcker bakväggen vid filmtittning. Bra idé?

Layout som jag hade tänkt mig det i nuläget:
Bild

Bild

Funderingar/problem: Surroundhögtalare kommer att vara ivägen för ingången till rummet om jag kör 7.1. Någon som har förslag på alternativa placeringar av surrarna? Hur tätt kan man ha surrarna på bakväggen?

Taket: För att få ett snyggt tak som bygger så lite som möjligt hade jag tänkt skruva upp 28x70 reglar i taket med c-c 600. I dessa tänkte jag skruva upp ett innertak typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/inredning-forvaring/inomhuspanel-innertak/innertak/1026/innertak
Det skulle då finnas plats för en lågbyggande LED-spot.
Är det nödvändigt att få upp någon typ av diffusering i taket? Kan man göra en diffusor med bara 30mm djup? Eller ska man sätta upp ett akustikinnertak. Det finns ju varianter som man ska limma i tak och som bygger väldigt lite, men det kanske absorberar för dåligt då?

Långt inlägg, men som sagt tacksam för reflektioner.

Snabb rendering av rummet med för få, för starka spottar och fel material på en del prylar:

Bild
edit: hoppsan, inlägget hamnade i fel forum del. Skulle nån admin kunna flytta tråden till DIYavdelningen?

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Lazyboy planerar/ bygger(?) biorum

Inläggav Alexi » 2013-08-11 19:11

Lazyboy skrev:]hoppsan, inlägget hamnade i fel forum del. Skulle nån admin kunna flytta tråden till DIYavdelningen?
Fixat.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-08-11 19:48

Vad har du tänkt för budget?
Du nämner platon, innertak, 14mm-parkett, stålreglar mm...

Vad är syftet med att bygga ut väggarna?
Ska de rymma hyllor, eller är det bara för att få dem släta?
Nikeb här på forumet spände tyg i lister över väggarna. Då blir det slätt och bygger minimalt, och luftar fortfarande betonghålstenen.

Undvik akustiktak om du inte kan få ner höjden ordentligt (minst 10cm), de absorberar alldeles för smalbandigt.

Har du högtalare idag som du har tänkt att använda, eller ska du skaffa något anpassat för rummet?
Det finns egentligen ingen gräns för hur tätt bakre surrkanalerna kan sitta. Min reciver har en inställning där jag väljer om de sitter mer eller mindre än 1,2m isär. Sedan finns också valet att bara använda 1st.
Hur många surroundhögtalare har du tänkt använda totalt?

Varför parkett? Det blir kallt som tusan i en källare utan golvvärme. Heltäckningsmatta (Det finns sådana på nät som släpper igenom avfuktning från betongen)?

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-11 21:02

Bubben skrev:Vad har du tänkt för budget?
Du nämner platon, innertak, 14mm-parkett, stålreglar mm...

Vad är syftet med att bygga ut väggarna?
Ska de rymma hyllor, eller är det bara för att få dem släta?
Nikeb här på forumet spände tyg i lister över väggarna. Då blir det slätt och bygger minimalt, och luftar fortfarande betonghålstenen.

Undvik akustiktak om du inte kan få ner höjden ordentligt (minst 10cm), de absorberar alldeles för smalbandigt.

Har du högtalare idag som du har tänkt att använda, eller ska du skaffa något anpassat för rummet?
Det finns egentligen ingen gräns för hur tätt bakre surrkanalerna kan sitta. Min reciver har en inställning där jag väljer om de sitter mer eller mindre än 1,2m isär. Sedan finns också valet att bara använda 1st.
Hur många surroundhögtalare har du tänkt använda totalt?

Varför parkett? Det blir kallt som tusan i en källare utan golvvärme. Heltäckningsmatta (Det finns sådana på nät som släpper igenom avfuktning från betongen)?

Tack för att du tagit dig tid att svara. Jo:

Regla ut väggar, tak: Jag vill ha vardagsrumskänsla med tapeter och vägghängda bokhyllor för mediaförvaring (hela TV-väggen är tänkt att bli bokhylla runt TV:n). Rummet får bli en blandning av vardagsrum och hemmabio, då vi gjort om en del av vardagsummet på övervåningen till barnrum.

Har funderat på att bredspackla taket, men är för det första rädd att det ska spricka mellan betongkassetterna då huset rör sig lite, samt att jag då måste lösa allmänbelysningen på annat sätt än infällda spottar. Är nog böjd att hålla med dig om akustiktaket.

Har ingen budget för projektet. Har avsatt 40.000 i "komma igång peng" för elektriker, gips, golv etc. Jag kommer att använda befintliga prylar till att börja med. Von Scweikert VR-1 stativare som kommer att bytas ut senare mot fullregister. Denon 2308 får nog bli kvar ett tag, TV blir ny dock, runt 60".

Tänkte köra med totalt 4 st. surrounder. Har idag nån billig Warfsdale di-pol surround. Antingen köper jag två likadana till, eller så blir det fyra nya. Funkar det alltså vettigt att sätta dom så tätt som c-c 800 på bakvägg? Så tätt hade de behövt sitta för att inte den ena ska vara i vägen.

Golv: Var inne på klinker ett tag, men det bygger nästan lika mycket på höjden som platon+parkett. Heltäckningsmatta är absolut ett alternativ. Jag hade ändå tänkt att ha större delen av golvet täckt av mattor, just för värmens skull.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-11 21:35

Lockpanel (liknande stående ytterpanel på trähus) längs innertaket ger en diffussering från takreflexer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-11 22:07

Jo, jag har sett att en del har gjort så. Det är ju ett alternativ, men dels är jag inte sugen att borra så mycket i taket (betongen i betongkassetterna är rejält hård), dels så tycker jag det vore snyggare med ett riktigt innertak. Skulle man kunna fälla i nån typ av diffusor, som max bygger 40mm, vid förstarexflexen?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-08-11 23:19

Lazyboy skrev:Har funderat på att bredspackla taket, men är för det första rädd att det ska spricka mellan betongkassetterna då huset rör sig lite, samt att jag då måste lösa allmänbelysningen på annat sätt än infällda spottar. Är nog böjd att hålla med dig om akustiktaket.

Golv: Var inne på klinker ett tag, men det bygger nästan lika mycket på höjden som platon+parkett. Heltäckningsmatta är absolut ett alternativ. Jag hade ändå tänkt att ha större delen av golvet täckt av mattor, just för värmens skull.

Taket kommer garanterat spricka om du försöker bredspackla betongblock-skarvarna. Frågan är bara om det tar en vecka eller sex månader...
Jag hade nog gått på paa´s lösning och spårat för kabel och fällt in spottar. Med spottarna jag länkade till i min tråd så får de rum i en 22mm klädselbräda...men mycket borrande blir det.
En diffusor på 40mm verkar väldigt högt upp i frekvens.
Du kanske inte behöver bygga ner taket så mycket som 27mm. Om du bara ska ha rum med spottar och kabel så räcker 20mm regel och 10mm tak långt idag. Var värre för fem år sedan när man behövde få rum med halogenspottar.

Med klinker så får du rum med eldriven golvvärme på samma höjd som platon+parkett. Är det direktverkande el i huset i övrigt så är det inget dumt alternativ. Då slipper du dessutom elementet som jag antar sitter på vänster sida.

Något som tar bort källarkänslan och skapar kontrast mot övriga putsade källarutrymmen är att sätta liggande panel.
Typ så här:
Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-12 09:10

Lite reflektioner från min sida. Som redan sagts, skippa bredspacklingen av taket. Spricker, plus att det blir en väldigt hård yta. Träpanel i taket hade varit snyggt, inget planhyvlat utan något med lite struktur i. Jobbigt att skruva ett helt tak i betong bara... Testa med pl400? - bara en tanke (bygger minimalt)
Panel på vägg kan också vara snyggt. Om du skulle gå på panel i taket så hade man kunnat fortsätta ner på tv-väggen med samma panel, kanske annan färg på den för att bryta lite, svart?
Har själv målat svart på främre väggen, behagligt att titta på tv.
Jag hade valt heltäckningsmatta, mörk som tål lite fläckar (om man har kids:) - bygger minst.
Vill man ha golvvärme så finns det så kallad "komfortvärme" i form av tunn folie, men denna lägger man på en tunn isolerskiva så man "stänger" betongen till viss del. Så har man fukt i källaren så funkar det inte. Man kan dock lägga parkett på denna utan att det spricker.
Belysning kan man ju lösa genom att ha en hög list längst upp mot taket (eller bräda/skiva rent av) och sedan ha belysning (ledlist eller spottar) bakom så att man får ett ljus som slår ner på väggen. Blir snyggt och du slipper våldföra dig på betongtaket.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-12 13:00

Ja, golvvärme i källaren vågar jag inte ge mig på. Sulan är oisolerad under, så det kan nog vara risk både för fukt samt att man kommer att värma upp mycket nedåt också. Elementet hade varit guld värt att få bort, men det blir nog inte så. Absolut snyggt med panel på vägg. Kanske skulle köra panel på frontväggen, och sätta bokhyllorna å sidoväggarna, så man diffuserar sidoreflexen.

Heltäckningsmatta lutar jag nog mer och mer mot som både du och Bubben är inne på.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-12 13:21

Skruva fast/Limma 34x45 i taket och skruva fast lockpanelen i listerna sedan. Då får du utrymme att dra kablar också.

Spottar kan du fälla in också.

Det är den billiga vägen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-12 17:59

Jag hade nog struntat i att regla upp ytterväggen i alla fall, åtminstone med gips. Visst kan fukt vandra genom gips men träpanel är nog mindre benäget att hålla kvar fukt. Jag sålde ett hus en gång som hade en reglad gipsvägg på betong. Besiktningsmannen sa att det inte var så bra att ha det så, men det beror självklart på hur mycket fukt som finns i grunden och det skiljer ju från hus till hus.
Tyg var väl en bra idé annars? Kan man ju sätta upp i sektioner plus att det finns mycket att välja på, enkelt att byta ut osv. Får ju ha en fristående hylla istället men det finns snygga sådana också.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-12 20:26

MagnusÖstberg skrev:Skruva fast/Limma 34x45 i taket och skruva fast lockpanelen i listerna sedan. Då får du utrymme att dra kablar också.

Jo, jag har sett att flera forummedlemmar har gjort så. Som jag förstår främst för diffusering. Det är i så fall av denna anledning som jag skulle kunna tänka mig att göra så. Men som Bubben var inne på tidigare i tråden så om man räknar på en så pass grund diffusor så får man inte så bra prestanda. Så min fundering är hur bra denna lösning är ur diffusionssynpunkt. Vore kanon om någon hade före/efter-erfarehet.

Är det en mycket bra lösning så får jag väl plocka fram slagborren och sätta igång, men skiljer det bara marginellt s lutar jag nog år byggmaxtaket jag länkade till tidigare. Skulle gå lös på runt 2500:- för hela rummet så det är ju inga våldsamma pengar.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-12 20:35

Bjorn_ skrev:Jag hade nog struntat i att regla upp ytterväggen i alla fall, åtminstone med gips. Visst kan fukt vandra genom gips men träpanel är nog mindre benäget att hålla kvar fukt. Jag sålde ett hus en gång som hade en reglad gipsvägg på betong. Besiktningsmannen sa att det inte var så bra att ha det så, men det beror självklart på hur mycket fukt som finns i grunden och det skiljer ju från hus till hus.
Tyg var väl en bra idé annars? Kan man ju sätta upp i sektioner plus att det finns mycket att välja på, enkelt att byta ut osv. Får ju ha en fristående hylla istället men det finns snygga sådana också.

Ska jag regla upp väggarna så måste jag göra det med distans oavsett om jag väljer gips eller panel ( skulle jag göra en panelvägg så skule jag nog slå den på en OSB-skiva. Jag hade tänkt att göra så här, fast utan isolerskivan som ligger under golvet i bilden, och utan platonmatta på väggen. Sätter en stålregel några centimeter ut från väggen istället, så luften kan cirkulera bakom den nya väggen. Skulle jag skippa parkett på golvet så blir det ju heltäckningsmattan rakt på betongen istället för platon.

Bild

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-08-12 20:44

Lazyboy skrev:Absolut snyggt med panel på vägg. Kanske skulle köra panel på frontväggen, och sätta bokhyllorna å sidoväggarna, så man diffuserar sidoreflexen.

Heltäckningsmatta lutar jag nog mer och mer mot som både du och Bubben är inne på.

Panel är grymt, jag köpte furugolv för 89kr /kvm och vaxade :)

Bastukänsla
Bild

Efter hårdvaxbehandling med ebenholtz pigmentering
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-12 20:46

...så övergick bastun i saloon?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-08-12 20:54

Tja, hade det hängt lite cowboyhattar och tjurhorn på väggen så kanske ja. Nu känns det mest mysigt :)

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-12 21:03

Empa skrev:Tja, hade det hängt lite cowboyhattar och tjurhorn på väggen så kanske ja. Nu känns det mest mysigt :)

Var in på din medlemstråd och kollade in rummet. Snygg heltäckningsmatta, och jag hade ju inte tackat nej till högtalarna...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-12 21:41

Lazyboy skrev:Vore kanon om någon hade före/efter-erfarehet.

Det gör grym skillnad. De som tror annat räknar eller tänker fel vad gäller vågutbredning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-08-12 22:16

Lazyboy skrev:Men som Bubben var inne på tidigare i tråden så om man räknar på en så pass grund diffusor så får man inte så bra prestanda.

Det sa jag inte, jag sa att den är verksam högt upp i frekvens. Om vi talar om omgivningsljud och rumsknformation så är den tillräckligt djup. Men inte att förlita sig på som bredbandig diffusor.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-12 22:21

Bubben skrev:
Lazyboy skrev:Men som Bubben var inne på tidigare i tråden så om man räknar på en så pass grund diffusor så får man inte så bra prestanda.

Det sa jag inte, jag sa att den är verksam högt upp i frekvens. Om vi talar om omgivningsljud och rumsknformation så är den tillräckligt djup. Men inte att förlita sig på som bredbandig diffusor.

Ok, sorry, missförstod dig lite isåfall. Ska rita på en variant så jag får se hur det kan te sig ut.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-12 23:57

Att döma av bilden du postade så verkar du ju ha tänkt igenom det så det är säkert inga problem :)
Sätt nu panel istället för den där spånskivan i taket bara :)))

@empa: fan va snyggt det var med panelen! Funderar själv på att sätta ohyvlat plank i taket för att få lite annan känsla i rummet.

Jag inredde mitt hemmakontor i våras - körde bredspacklat tak. Det är nog i särklass det sämsta rent akustiskt man kan göra. Har en kompis som har bredspacklat taket i hela huset, är man fler än tre stycken samtidigt i deras vardagsrum så hör man inte vad man säger till varandra på grund av allt eko...

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-08-13 00:38

Med panel i taket, 95x22. Ser ut att funka.

Bild

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-09-25 19:52

Det har hänt en del.

Har först rivit en matkällare, som inte hade något golv, rivit en vägg som stängde in trappen samt bilat bort ett fundament som varit till en oljetank.
[Bild

Gjutit igen hålen.

Bild

Bild

Blir panel i taket, så spikpluggade läkt i taket för att ha något att skruva panelen i samt tog hjälp av elektriker att dra fram kabel för spottar samt passade på att byta ut elcentral.

Bild

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2013-09-25 19:55

MagnusÖstberg skrev:Skruva fast/Limma 34x45 i taket och skruva fast lockpanelen i listerna sedan. Då får du utrymme att dra kablar också.

Det blev 21x70. Panelen blev 21x120 och som lock 21x95.

Återgå till DIY-forum