Idag består rummet av betonggolv, tak av betongkassetter och väggar av betonghålsten. Takhöjd innan byggstart 2.08cm. Jag kommer att regla ut väggarna med stålregel och dubbel gips. På golvet kommer jag lägga platon och 14mm parkett för att få minsta möjliga bygghöjd.
Det lutar åt att rummet kommer att vara öppet bakåt mot trappa samt tvättstuga. Detta för att få in mer ljus i rummet genom trapphuset (minska källarkänslan). Funderar i så fall på att hänga ett tungt draperi som täcker bakväggen vid filmtittning. Bra idé?
Layout som jag hade tänkt mig det i nuläget:

Funderingar/problem: Surroundhögtalare kommer att vara ivägen för ingången till rummet om jag kör 7.1. Någon som har förslag på alternativa placeringar av surrarna? Hur tätt kan man ha surrarna på bakväggen?
Taket: För att få ett snyggt tak som bygger så lite som möjligt hade jag tänkt skruva upp 28x70 reglar i taket med c-c 600. I dessa tänkte jag skruva upp ett innertak typ http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/inredning-forvaring/inomhuspanel-innertak/innertak/1026/innertak
Det skulle då finnas plats för en lågbyggande LED-spot.
Är det nödvändigt att få upp någon typ av diffusering i taket? Kan man göra en diffusor med bara 30mm djup? Eller ska man sätta upp ett akustikinnertak. Det finns ju varianter som man ska limma i tak och som bygger väldigt lite, men det kanske absorberar för dåligt då?
Långt inlägg, men som sagt tacksam för reflektioner.
Snabb rendering av rummet med för få, för starka spottar och fel material på en del prylar:

edit: hoppsan, inlägget hamnade i fel forum del. Skulle nån admin kunna flytta tråden till DIYavdelningen?