Rookie planerar bygge av passiv subwoofer. Scan Speak 12"?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

ericslund

Rookie planerar bygge av passiv subwoofer. Scan Speak 12"?

Inläggav ericslund » 2014-05-20 16:31

Hej på er!

Jag har idag en liten pyttig Audio Pro-sub på 8" med inbyggt 50 W-steg. Denna kompar så gott den kan med frontarna som är XTZ 95.44.

Nu har jag börjat planera att ersätta den lilla subwoofern och är sugen på att bygga något eget. Har kikat på Scan Speak Discovery 30W/4558T00 12"
och planen är att skaffa något billigt PA-steg att driva kalaset med.

Musik kör jag oftast i Pure Direct på Yamaha-receivern, så subben används alltså i huvudsak till film och jag inbillar mig att djupbas är viktigare än
att kunna spela starkt. Rummet är ett ordinärt vardagsrum på 3,5 m x 6,8 m med betongväggar, utan möjlighet att stänga mot hallen.

Detta blir mitt första seriösa bygge, annars har jag i min ungdom byggt både tvåvägshögtalare och baslådor, men då har det höftats hej vilt
och fått bli som det blivit.

Jag är ingen hejare på att simulera, men jag upplever det som att det är svårt att få ner F-3 dB mycket lägre än 45 Hz med sluten låda.
Skall det ses som ett problem för mitt användningsområde? Bör jag satsa på basreflex istället, trots att jag inte har tid att bygga testlådor?
Bör jag se mig om efter ett lämpligare element? Eller ä he bar å åk?

Hjälp, tack.

Just det... planen är alltså att jag ska klara mig med en subwoofer, men om storleken hålls nere kanske, kanske jag kompletterar med en likadan i ett senare skede.

seppuku

Re: Rookie planerar bygge av passiv subwoofer. Scan Speak 12

Inläggav seppuku » 2014-05-20 18:29

Jag är också lite intresserad av det här elementet men har tyvärr dåligt med kunskaper om beräkning etc. Passar elementet till vettig respons (nedåt 20Hz) i basreflex så skulle det vara trevligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-20 19:05

Lite svag respons i den här tråden, men jag får väl harkla upp mig och hälsa välkommen till forat!

Det där elementet är väl i grund en omarbetad version av Peerless XXLS som ju har mycket bra lågbasegenskaper. Jag har haft en sådan i 50 liter med slavbas - fruktansvärt bra! Jag bytte bort den av två skäl; 1. den var rätt skrymmande byggd som en kub, lite svårplacerad. 2. Jag hade blivit övertygad om att fler mindre subbar gav ett jämnare basljud. Idag har jag fyra st XLS-10 (som alltså är lillbrorsan till det aktuella elementet) i betydligt mindre lådor (ca 25 liter i BR respektive slavbas) och är mycket nöjd.

Generellt är ju annars det aktuella elementet som gjort för mindre slutna lådor och EQ-kompensering. Det är inga problem att driva det ner mot 20Hz genom att ställa upp EQ-kurvan motsvarande som den faller av i den slutna lådan. Det kräver dock en del effekt men satsar du på ett PA-steg är det ju inga problem. Men det krävs som sagt EQ (och aktiv delning förstås).

ericslund

Inläggav ericslund » 2014-05-20 20:00

Så, om man ämnar driva med exempelvis ett Inuke 1000DSP och därmed få en EQ att pilla med, så skulle det gå alldeles utmärkt att sätta elementet i en sluten låda kring 50 liter?

Och tack för välkomnandet!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-20 21:12

Mnja. Typ.

Men hur många tänkte du bygga? En sluten låda gör de allra flesta besvikna.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-20 21:56

Ja, tyvärr är det mer tur än skicklighet om man lyckas få riktigt bra bas med en ensam sub. Jag hade nog försökt få till åtminstone två st och då räcker det långt med 10-tummare. Och ja, det bör funka bra med iNuke 1000. Jag har själv ett sådant till två av mina subbar (dock utan DSP - jag har separat EQ). iNuke låter dock som ett reaplan och måste fläktmoddas, men det kanske du redan har koll på. Det är ett mycket enkelt ingrepp och finns väl dokumenterat här på forat.

ericslund

Inläggav ericslund » 2014-05-20 22:15

Ursprungsplanen var alltså en tolva, som eventuellt skulle kompletteras med ytterligare en, så småningom. Men om jag nu kommer fram till att sannolikheten att en ensam tolva räcker är väldigt liten, så bör jag kanske satsa på 10" istället. De mindre lådorna skulle onekligen gå att gömma bättre än två lådor för tolvtummare. Det retar mig att prisskillnaden mellan Scan Speak Discovery 10" och 12" är försvinnande liten, men man får väl som sagt se de mindre lådorna som en vinst också.

Ja, jag har läst om fläktmodd på steget och det verkar väl gälla PA-steg i allmänhet som jag uppfattat det.

Du, Kalejdokom, nämnde längre upp något om aktiv delning. Skulle du kunna förklara lite kort? :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-05-21 00:18

ericslund skrev:Hej på er!

Jag har idag en liten pyttig Audio Pro-sub på 8" med inbyggt 50 W-steg. Denna kompar så gott den kan med frontarna som är XTZ 95.44.

Nu har jag börjat planera att ersätta den lilla subwoofern och är sugen på att bygga något eget. Har kikat på Scan Speak Discovery 30W/4558T00 12"
och planen är att skaffa något billigt PA-steg att driva kalaset med.

Musik kör jag oftast i Pure Direct på Yamaha-receivern, så subben används alltså i huvudsak till film och jag inbillar mig att djupbas är viktigare än
att kunna spela starkt. Rummet är ett ordinärt vardagsrum på 3,5 m x 6,8 m med betongväggar, utan möjlighet att stänga mot hallen.

Detta blir mitt första seriösa bygge, annars har jag i min ungdom byggt både tvåvägshögtalare och baslådor, men då har det höftats hej vilt
och fått bli som det blivit.

Jag är ingen hejare på att simulera, men jag upplever det som att det är svårt att få ner F-3 dB mycket lägre än 45 Hz med sluten låda.
Skall det ses som ett problem för mitt användningsområde? Bör jag satsa på basreflex istället, trots att jag inte har tid att bygga testlådor?
Bör jag se mig om efter ett lämpligare element? Eller ä he bar å åk?

Hjälp, tack.

Just det... planen är alltså att jag ska klara mig med en subwoofer, men om storleken hålls nere kanske, kanske jag kompletterar med en likadan i ett senare skede.

Jag tycker det ser ut som den kommer att gå betydligt djupare än så även utan eq. Det är dock lite oklarheter om T/S-parametrarna men jag tror inte det spelar så stor roll i en sluten låda. Jag skulle prova med TVÅ slutna lådor på vardera ca 50-60 liter, knappt halvfylld med moff. Lådan tycker jag kan få vara så odämpad som möjligt för att inte dämpa nyttoresonansen. Med tanke på hur liten lådan blir kan man nog till och med överväga att köra odämpat om man har ett ordentligt lågpassfilter typ 18 dB/oktav eller så. Rent allmänt tycker jag att man för välja slutet som amatör om elementet är rimligt lämpat för det eftersom det är svårt att göra riktigt fel. Om du redan bestämt att köra EQ kan du göra lådan större och moffa fullt.

Vad gäller aktiv delning så innebär det att man har ett elektroniskt delningsfilter framför/i förstärkaren. Passiv delning är spolar och sånt EFTER förstärkaren.

Amatörmässiga funderingar

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-21 08:29

ericslund skrev:Du, Kalejdokom, nämnde längre upp något om aktiv delning. Skulle du kunna förklara lite kort? :wink:

Som DQ-20 skriver är aktiv delning när signalen filtreras elektroniskt, t.ex. i surrroundförstärkaren eller i den inbyggda förstärkaren i subben (det är därför den kallas aktiv - jämfört med passiv som bara innehåller diskreta filterkomponenter som spolar, kondensatorer och motstånd).

Men aktiv delning inbegriper ofta lite mer funktioner - och det är därför man ofta väljer att ha en separat enhet mellan för- och slutsteg. Ofta använder man någon form av DSP som är både delningsfilter och och processor så att man kan anpassa signalen till rummet och övriga högtalare (typ EQ, fas och delay). Den kanske viktigaste och främsta anledningen till aktiv delning av subbasar är att man behöver filter som delar väldigt brant. DQ-20 skriver 18dB/oktav men ofta kan man behöva 24 eller upp till 48 dB/okt för att det ska bli riktigt bra. Att bygga passiva filter med den brantheten och delning <100Hz kostar kanske mer än ett aktivt filter och saknar all flexibilitet!

seppuku

Inläggav seppuku » 2014-05-21 10:01

Hur stor låda behöver man för ett bra resultat med basreflex då? Vad kan man förvänta sig i skillnad på frekvensomfång och hur stor skillnad är det i output (2 slutna mot 2 basreflex). Någon som kan ge en grov uppskattning?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-23 20:00

Brukar skilja 8- 10 hz djupare med br samt säg 20% större låda ev. Brukar göra några db extra en del skillnad . Lite slöare med aningens luftigare karaktär mot slutet.

Grova generella slutsatser av många byggen och många timmar med högtalar simuleringar . Men det är inte alltid det är så

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-07-23 21:19

Om du känner dig osäker, ägna lite tid till att läsa i de trådarna som redan finns.

Man har redan uppfunnit hjulet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum