Hej på er!
Jag har idag en liten pyttig Audio Pro-sub på 8" med inbyggt 50 W-steg. Denna kompar så gott den kan med frontarna som är XTZ 95.44.
Nu har jag börjat planera att ersätta den lilla subwoofern och är sugen på att bygga något eget. Har kikat på Scan Speak Discovery 30W/4558T00 12"
och planen är att skaffa något billigt PA-steg att driva kalaset med.
Musik kör jag oftast i Pure Direct på Yamaha-receivern, så subben används alltså i huvudsak till film och jag inbillar mig att djupbas är viktigare än
att kunna spela starkt. Rummet är ett ordinärt vardagsrum på 3,5 m x 6,8 m med betongväggar, utan möjlighet att stänga mot hallen.
Detta blir mitt första seriösa bygge, annars har jag i min ungdom byggt både tvåvägshögtalare och baslådor, men då har det höftats hej vilt
och fått bli som det blivit.
Jag är ingen hejare på att simulera, men jag upplever det som att det är svårt att få ner F-3 dB mycket lägre än 45 Hz med sluten låda.
Skall det ses som ett problem för mitt användningsområde? Bör jag satsa på basreflex istället, trots att jag inte har tid att bygga testlådor?
Bör jag se mig om efter ett lämpligare element? Eller ä he bar å åk?
Hjälp, tack.
Just det... planen är alltså att jag ska klara mig med en subwoofer, men om storleken hålls nere kanske, kanske jag kompletterar med en likadan i ett senare skede.