Konkreta frågor om Anaview AMS-bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Konkreta frågor om Anaview AMS-bygge

Inläggav BPM » 2015-03-08 19:39

Har en extrem down-period nu när det kommer till musiklyssning och stereoprylar i allmänhet, men är ändå sugen på ett nytt "projekt" och då jag starkt misstänker att jag snart är tillbaka i gamla gängor så kan jag ju slå två flugor i en smäll.. Dels ägna mig åt något annat ett tag där jag är "grön" men där jag ändå har nytta av insatsen när lusten för hifi och musik återkommer.
Alltså: Jag vill bygga slutsteg..

Jag har en del högtalare under bältet men jag har aldrig ens tänkt tanken på att bygga slutsteg tidigare. Jag har helt enkelt inte kunskapen..
Nu med Anaview AMS (1000-2600 är den tänkta modulen) verkar det dock vara möjligt att få ihop ett steg eller två trots minimala förkunskaper. Jag startar alltså denna tråd för att få veta om arbetsinsatsen är så "liten" som jag tolkar den som, få tips på var jag lämpligen köper de saker som jag behöver komplettera med osv..

Jag har fått för mig att dessa moduler, med tillhörande kabelkit, är "kompletta" så tillvida att strömförsörjning och allt som behövs utöver låda, nätbrunn/strömbrytare, singnaligångar (rca eller xlr-kontakter) samt högtalarutgångar finns på plats ifrån början.
Om så är fallet, är då bygget så enkelt som att jag monterar "kortet" i en lämplig låda, klickar fast kontaktdonen i de medföljande kablarna på anvisad plats på kortet, ansluter rätt kablar med kabelskor till nätbrunnen och löder, återigen därtill avsedd kabel i kabelkittet, signal in (xlr) -och utgångar (högtalarterminaler) och vipps har jag ett slutsteg? Jag tolkar det alltså så, men samtidigt känns det för enkelt.. Vad har jag missat?

Söker även tips på var jag hittar lådor som kan lämpa sig för ett dylikt projekt. Jag har sett att det finns italienska sidor med ett stort utbud men om man är beredd att ta en eventuell merkostnad måste väl lämpliga don finnas att hitta även i Sverige? Var i så fall?
Funkar det att bygga egna lådor i mdf som man sedan lackar, eller finns krav på kylförmåga som inte uppfylls av trä (eller vad man nu ska kalla mdf)?

Som sagt.. Om någon kunnig vill skriva en liten "manual" vore det kanon! Vad som behövs, hur komplicerat det är osv..

Tacksam för input!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
forzell

Re: Konkreta frågor om Anaview AMS-bygge

Inläggav forzell » 2015-03-08 19:54

Det verkar faktiskt vara super enkelt att smälla ihop ett sådant steg. Hoppas att någon känner sig mogen att ta över gruppköpet. Hade gärna gjort det själv om tiden fanns där. Lådor antar jag att det finns i kina? blir ett problem om det kommer några moduler. Aliexpress kanske har ett par?
Kanske inte så mycket till hjälp, men är själv intresserad av din frågeställning då jag är ganska tekniskt okunnig.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-03-08 20:42

Någon av dessa lådor borde passa. Billigt är det också :) http://www.aliexpress.com/af/aluminium. ... isrefine=y

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2015-03-08 20:55

Jag skulle komplettera med en strömbrytare och en säkring också för att vara på den säkra sidan :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-08 21:00

smile skrev:Jag skulle komplettera med en strömbrytare och en säkring också för att vara på den säkra sidan :)

Jo, såklart.. Jag funderar på en av de där smidiga nätbrunnarna med strömbrytare och säkringshållare inbyggt.

forzell:
Finns inget ställe i Sverige som säljer lådor? Bygga själv går ju men då blir det enklast i mdf med befintlig maskinpark.. Ett par mdf-lådor som pianolackas vita vore ursnyggt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
nixlaz

Inläggav nixlaz » 2015-03-08 21:14

Jag la in ett bokmärke sist jag satt och letade lådor till en ams-1000, dubbelkolla måtten du. Vill minnas att denna skulle vara rätt lagom i storlek http://www.aliexpress.com/item/2609-Ful ... 43544.html

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-03-08 21:16

Vet inte, borde väl finnas. Men antar att priset blir nog inte detsamma som ifrån kina. De få gånger jag beställt ifrån aliexpress har det gått kanon, dock lång leveranstid om jag inte minns fel. Funderar att ev köpa två moduler och bryggkoppla dem. känns lockande med 2x580w @ 8 ohm.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-08 21:29

nixlaz skrev:Jag la in ett bokmärke sist jag satt och letade lådor till en ams-1000, dubbelkolla måtten du. Vill minnas att denna skulle vara rätt lagom i storlek http://www.aliexpress.com/item/2609-Ful ... 43544.html

Det är onekligen smutta lådor.. 1500:- ungefär för ett par fraktat och klart. Känns ju ok ändå.. Komplett med xlr-kontakt, nätbrunn och högtalaranslutningar och man snackar kanske 2500:- paret. Vill ju ha dubbla högtalarterminaler så att man kan välja mellan att köra stereo och bryggat.
Är inte precis ett budgetbygge längre iofs. Priset på Profusion för modulerna ligger på 391€ styck vid köp av 2st så med lådor snackar vi över 10k paret. Sett till effekt och förmodad kvalitet känns det fortfarande prisvärt men är en bit ifrån de 224$ som nämndes i gruppköpstråden..

Vet någon exakt vad som behövs? Innehåller moduler och kabelkit allt som behövs utom alltså låda med nätbrunn (innehållande brytare och säkringshållare då) och kontakter för signal in och ut?

Detta med bryggningen förresten.. Med dubbla terminalpar, kan man välja att bryggkoppla genom att ansluta två specifika av terminalerna eller är det en omkoppling internt som krävs?
Iofs så sparar man ett terminalpar och en xlr-kontakt per låda om man kör bryggat hela tiden. Det är så det är planerat att användas. Problemet är att det inte är direkt ovanligt att högtalare kryper under 4ohm på sina ställen och även om nuvarande lådor aldrig går under 6ohm så är det ju inte säkert att man alltid spelar på just dem. Att låsa sig vid bryggat begränsar högtalarurvalet rätt kraftigt så det känns helt enkelt tryggast att kunna köra stereo med kapacitet för 2ohm, om än med lägre effekt. I de impedanserna blir effekten dock mer än tillräcklig i stereokoppling.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-03-08 21:55

Jag är troligtvis bara intresserad om gruppköpet går i box. ser lite mörkt ut just nu. Annars blir det ju ganska dyrt som sagt...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-03-09 00:01

BPM: Glöm inte bort tull+moms+avgift för lådorna.

//Michael

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-09 00:27

Mich skrev:BPM: Glöm inte bort tull+moms+avgift för lådorna.

//Michael

Bra poäng.. Men Sverige verkar inte ha något att erbjuda. Iofs kanske det inte vore extremt dyrt att få lådor tillverkade. Jag har rätt mycket polare som jobbar i tillverkningsindustri så någon tar säkert ett litet sidoprojekt.. Lådor är ju en baggis annars om mdf funkar. Ser dock aldrig annat än på sin höjd fronten på en låda tillverkad i trä så förmodligen är det olämpligt. Ams stänger iofs ner vid 112C så någon brandrisk borde inte föreligga.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-03-10 14:33

Det finns gott om lådor i EU. Tyska eBay har mängder av lådor i lager t.ex. denna som samma som Aliexpress men billigare frakt och totalsumma samt utan tull:

Låda på eBay

Glöm inte heller standardleverantören som har mängder t.ex.:

http://www.modushop.biz/ecommerce/cat136_l2.php?n=1
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-10 14:54

UrSv skrev:Det finns gott om lådor i EU. Tyska eBay har mängder av lådor i lager t.ex. denna som samma som Aliexpress men billigare frakt och totalsumma samt utan tull:

Låda på eBay

Glöm inte heller standardleverantören som har mängder t.ex.:

http://www.modushop.biz/ecommerce/cat136_l2.php?n=1

Tackar för tipset! Blir ju en del billigare...

Vet någon förresten vad som gäller med modulerna? Ingår verkligen allt som behövs utom just låda och kontakter? Strömförsörjning, mjukstarter.. Allt? Bara att stoppa i låda och ansluta?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2015-03-10 16:34

DU behöver förutom låda, strömbrytare och kontakter förmodligen också köpa kabelkitet också som finns där de säljer modulerna då kontaktdonen på kortet inte hittas så lätt. Resten ingår vad jag förstår.

Titta också på:

http://www.audiophonics.fr/en/boitiers-diy-c-84.html
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-11 01:58

UrSv skrev:DU behöver förutom låda, strömbrytare och kontakter förmodligen också köpa kabelkitet också som finns där de säljer modulerna då kontaktdonen på kortet inte hittas så lätt. Resten ingår vad jag förstår.

Titta också på:

http://www.audiophonics.fr/en/boitiers-diy-c-84.html

Kabelkittet kostar verkligen inga pengar så det finns med i planeringen.
Tackar återigen för tipset. I Sverige verkar det dödfött att hitta lämpliga lådor men EU-länder funkar ju. Då slipper man ju tull och elände.

Riktigt sugen på att komma igång nu. Ska ge det en liten tid bara att se om gruppköpet kan ta sig igen..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-03-11 13:10

Det är synd att det finns så få timmar på ett dygn. Hade gärna annars tagit över rodret för gruppköpet. Kanske det skulle gå att dela upp ansvaret för gruppköpet? Eller blir det bara fler kockar som strular till det istället?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-03-11 15:00

Problemet för mig är dels arbetstider och dels att jag bor så avsides när det kommer till avhämtning. Stockholm eller Göteborg t.ex är ju rätt lätt att hitta en anledning att besöka men på landet norr om kalmar.. Inte många som har ärende hit :|
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-03-11 18:02

Lite samma sak för mig. Bor 5mil norr om Göteborg ute i skogen.

Återgå till DIY-forum