Har en extrem down-period nu när det kommer till musiklyssning och stereoprylar i allmänhet, men är ändå sugen på ett nytt "projekt" och då jag starkt misstänker att jag snart är tillbaka i gamla gängor så kan jag ju slå två flugor i en smäll.. Dels ägna mig åt något annat ett tag där jag är "grön" men där jag ändå har nytta av insatsen när lusten för hifi och musik återkommer.
Alltså: Jag vill bygga slutsteg..
Jag har en del högtalare under bältet men jag har aldrig ens tänkt tanken på att bygga slutsteg tidigare. Jag har helt enkelt inte kunskapen..
Nu med Anaview AMS (1000-2600 är den tänkta modulen) verkar det dock vara möjligt att få ihop ett steg eller två trots minimala förkunskaper. Jag startar alltså denna tråd för att få veta om arbetsinsatsen är så "liten" som jag tolkar den som, få tips på var jag lämpligen köper de saker som jag behöver komplettera med osv..
Jag har fått för mig att dessa moduler, med tillhörande kabelkit, är "kompletta" så tillvida att strömförsörjning och allt som behövs utöver låda, nätbrunn/strömbrytare, singnaligångar (rca eller xlr-kontakter) samt högtalarutgångar finns på plats ifrån början.
Om så är fallet, är då bygget så enkelt som att jag monterar "kortet" i en lämplig låda, klickar fast kontaktdonen i de medföljande kablarna på anvisad plats på kortet, ansluter rätt kablar med kabelskor till nätbrunnen och löder, återigen därtill avsedd kabel i kabelkittet, signal in (xlr) -och utgångar (högtalarterminaler) och vipps har jag ett slutsteg? Jag tolkar det alltså så, men samtidigt känns det för enkelt.. Vad har jag missat?
Söker även tips på var jag hittar lådor som kan lämpa sig för ett dylikt projekt. Jag har sett att det finns italienska sidor med ett stort utbud men om man är beredd att ta en eventuell merkostnad måste väl lämpliga don finnas att hitta även i Sverige? Var i så fall?
Funkar det att bygga egna lådor i mdf som man sedan lackar, eller finns krav på kylförmåga som inte uppfylls av trä (eller vad man nu ska kalla mdf)?
Som sagt.. Om någon kunnig vill skriva en liten "manual" vore det kanon! Vad som behövs, hur komplicerat det är osv..
Tacksam för input!