Delningsfilter fråga/hjälp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Slagkolv

Delningsfilter fråga/hjälp

Inläggav Slagkolv » 2015-05-25 10:18

Hej! Nu skulle jag "faktiskt" behöva lite hjälp med en sak.

Jag köpte ett par Sonab V1 i helgen av en slump. Jag kopplade in den och de lät ju lite sådär. Så jag började kolla runt på uppgraderingar och gick på Carlssonplanets linje med att installera en obi T22-oa diskant. Så här skriver de att en ska göra med filtret "obi T22-oa diskanten dämpas då lämpligen med 3,3 ohms motstånd samt i övrigt samma filter som i en uppgraderad OD-11"
Sagt och gjort köpte jag komponenterna slog i gång lödstationen och började kladda ihop allt. Skruvade ihop högtalalarna och kopplade in och slog på utan att nått brann upp (?!) och började spela lite musik.
Problemet är att diskanten är för stark i förhållande till basen så jag tänker att nått är fel nånstans. (Är inte helt olyssningsbart men diskanten något högre än övriga registret i båda högtalarna.)

När jag köpte grejorna tolkade jag det som att jag skulle byta ut 8,3 ohms motståndet till ett 3.3ohm men det kanske är galet? Var tror ni? Här är schemat till filtret. http://www.hifikit.se/images/5313/carlssonoa-14_od-11.pdf

Med vänlig hälsning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Delningsfilter fråga/hjälp

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-25 11:13

Med större motstånd dämpas ljudtrycksnivån från diskantelementet mer. Jag skulle prova att experimentera med filterrekommendationen på HiFi-kits ritning istället, kanske med 8,9 ohm (eller mer). För övrigt hittar jag inte det du skriver att Carlssonplanet har skrivit, kan du ge en länk till var det står? (Då kan man läsa helheten). Jo förresten, nu hittade jag:
http://www.carlssonplanet.com/v1.php (läs vid Frekvensomfång).
När jag läser detta så tror jag inte att Carlssonplanet har provat klart riktigt än (de antyder ju även detta i texten). Jag baserar detta på att jag tror att 9710-elementet har högre verkningsgrad än SC165 (eller B-65oa) som sitter i OD-11.

Att du upplever för lite bas (för mycket diskant) kan också mycket väl (eventuellt) bero på att du placerat högtalarna för långt från vägg och/eller att du har lyssningsplatsen för långt bort fram bakomvarande vägg. Mitt förslag är ändå att du först provar med andra högtalar- och lyssnarplaceringar innan du löder om i filtret igen. Sedan bör du nog inte ha så stora förväntningar på att V-1 ska gå djupt i basen, för det tror jag inte att de gör. Om man förser högtalare högtalare som i grundutförande låter avrulla i både topp och botten, med diskant som sträcker sig ända upp i toppen, kan intrycket bli lite "tunt" ljud oavsett om frekvensgången mäter rakt då det alltså rullar av i botten. Ofta kan det blir lite bättre harmoni (flummigt uttryck men vad sjutton...) när det fattas lite ljud både i toppen och botten.

Jag har haft goda lyssningsupplevelser med original-OD-11 placerade "infällda" i bokhylla med en massa böcker med elementen riktade snett "inåt/uppåt" mot lyssningsplats.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Slagkolv

Inläggav Slagkolv » 2015-05-25 13:03

Ja jag mistänkte att de på Carlssonplanet hade resonerat så och att det inte var helt beprövat.
har provat lite olika placeringar lite hastigt får försöka lite till.
Det är nog som du säger, att när allt var avrullat så var helheten acceptabel men nu när det övre funkar så saknas de lägre frekvenserna.
Men tycker nog att diskanten är för vass hursom helst så ska se om jag inte orkar löda på ett annat motstånd och prova ikv efter jobbet.
Tack för svaret!

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-05-25 16:10

Formen på lådan med den fina kuben gör att jag hade (om jag var du) byggt om V1 till något som är mer likt en OD-11. Då får man göra en vinklad baffel med en 6,5 bas och T22 diskanten (som du ju redan har). Kanske går att gjuta något eller bygga med papprör som andra har gjort bafflar som liknar OA12, men inåt istället för utåt så att säga...
Ha en rimligt trevlig dag.

Återgå till DIY-forum