Linjekälla med bredbandare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

akepaulsson

Linjekälla med bredbandare

Inläggav akepaulsson » 2015-08-08 14:09

Hej!
Jag brukar titta in här på faktiskt lite då och då för att följa alla kreativa, roliga, snygga, utflippade och fantastiska konstruktioner. Själv har jag byggt högtalare av olika principer sedan mina ungdomsår på 80-talet , så med tiden har det blivit några. Nu tyckte jag att det var dags att dela med mig av mitt senaste bygge, en IDS-25 clon.

Tanken med IDS-25 är att använda bredbandselement för att täcka hela det hörbara frekvensområdet, eller i alla fall nära på. Många mer eller mindre lyckade försök har gjorts genom åren, oftast med bara ett element som t.ex Lowther vilka jag ägt några modeller av, Coral, Fostex och Jordan för att nämna några. Alla olika hornmodeller jag gjort genom åren har iofs fungerat ganska bra, men för eller senare dyker det upp saker som jag stört mig på. Lowthers elaka ringning i övre mellanregistret och svårigheten att få bas ur dem. Fostex extremt smala spridning i diskanten och i mitt fall knepiga frekvensgång.

Efter att ha läst allt jag kunde hitta om punktkällor med ett element stötte jag på IDS-25 som tidigare McIntosh konstruktören Roger Rusell skapat. Han använder sig av många små bredbandselement för att få tillräcklig konarea för att flytta den luftmassa som behövs för en vettig basåtergivning. Eftersom en linjekälla med en massa små element (i det här fallet) inte blir linjär, den rullar av i basen pga att elementen inte normalt klarar av att återge tillräckligt låga frekvenser och att diskanten kommer att falla av över en viss frekvens där energin från elementen inte längre adderas använder sig Rusell av en elektronisk kompensering av både bas och diskant.

En farhåga jag haft, efter att ha läst om linjekällor med många små element var att det skulle bli massor med elaka kamfilter effekter så därför beslutade jag mig först för att tillverka ett par protutyper med lite billigare element än de som Rusell använder i IDS-25. Valet föll på Monacor SPX-30M som verkade väldigt prisvärt. 24st i höjd i ett par lådor med måtten 2304x200x200mm byggda i MDF var det som passade i mitt rum med min takhöjd så det fick det bli.

Monacor-SPX-30M-x24_800.jpg
Enkel ritning för prototypen med Monacor SPX-30M
Monacor-SPX-30M-x24_800.jpg (41.27 KiB) Visad 1183 gånger

Väldigt enkel tillverkning, bara raka sidor. Insidan stagad på fem ställen och sedan klädd med ”dämpskum” från biltema. Sidorna fick en furulist på 12x12 mm limmad 13 mm in från framkant på långsidor och kortsidor för att kunna fästa baffeln. (Jag ville ha enkel åtkomst till insidan för att testa olika dämpningar)

IMG_1347_800.jpg
Elementen monterades med ett avstånd av 1mm från kant till kant.
IMG_1347_800.jpg (158.64 KiB) Visad 1182 gånger

Efter håltagning med hålsåg tog jag en överhandsfräs och rundade av hålens baksida så elementen lättare kunde andas, dessutom fick anslutningarna på elementen bättre rum. Monteringen av de 50 elementen tog ett tag. Baffeln fick sig en tur med färgsprutan och kanterna på lådan frästes av med överhandsfräsen innan lådorna baxades in för inspelning.

IMG_0576_800.jpg
Prototyperna på plats. Till höger bakom ett par ML Sequell II och till vänster ett Par QV-1 med Beymaelemet.
IMG_0576_800.jpg (134.06 KiB) Visad 1181 gånger

Prototyperna fungerade över förväntan. Det blev ett antal olika mätningar med datorn och justeringar av DBX driveracken som användes fur att justera kurvan. Från start kompenserades det med +20db vid 30Hz och +12db vid 16Khz, men i takt med att bredbandarna spelades in så sänktes kompenseringen i basen med 3-4db. Inspelningen tog id, flera månader troligtvis pga att elementen nästan inte rör på sig vid normala ljudtryck. Intryckenav prototyperna kan sammanfattas med:
- Fantastiskt stereoperpektiv
- Väldigt lättlyssnade
- Inga ”hyss” i frekvensgången
- Förvånandsvärt djup bas
- Förvånandsvärt baspotenta
- Något tillbakadragen översta diskant (saknas lite briljans)
- Funkar lika bra i soffan några meter från högtalarna som i köket 10 meter bort (ljudbilden följer med i höjdled)
- Låter likadant om man sitter eller står

Fortsättning följer...
Senast redigerad av akepaulsson 2015-08-08 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Linjekälla med bredbandare

Inläggav paa » 2015-08-08 14:55

Kul, men hur låter dom?
:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-08-08 14:56

Först välkommen till faktiskt. IDS-25 tycker jag är en väldigt intressant konstruktion. Skulle själv kunna tänka mig att bygga en kopia på denna. Det finns en tråd med ett väldigt ambitiöst bygge av en sådan av njoak här på forumet. Denna kanske kan vara till inspiration för dig för fortsättningen. viewtopic.php?t=55019
Medlem i MEK

akepaulsson

Inläggav akepaulsson » 2015-08-08 15:07

paa skrev:Kul, men hur låter dom?
:)

De låter fantastiskt bra, ska återkomma till det lite senare när jag får tid att lägga upp resten av bilderna. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-08 15:09

Välkommen till faktiskt :)

Linjekällor är estetiskt väldigt intressanta tycker jag. Hoppas det låter bra :)

akepaulsson

Inläggav akepaulsson » 2015-08-08 16:49

AndreasArvidsson skrev:Välkommen till faktiskt :)

Linjekällor är estetiskt väldigt intressanta tycker jag. Hoppas det låter bra :)

Tack Andreas!

Jodå, det låter bra. :D

akepaulsson

Linjekälla med bredbandare del 2

Inläggav akepaulsson » 2015-08-08 18:02

Prototyperna fungerade över förväntan. Det blev ett antal olika mätningar med datorn och justeringar av DBX driveracken som användes fur att justera kurvan. Från start kompenserades det med +20db vid 30Hz och +12db vid 16Khz, men i takt med att bredbandarna spelades in så sänktes kompenseringen i basen med 3-4db. Inspelningen tog id, flera månader troligtvis pga att elementen nästan inte rör på sig vid normala ljudtryck. Intryckenav prototyperna kan sammanfattas med:
- Fantastiskt stereoperpektiv
- Väldigt lättlyssnade
- Inga ”hyss” i frekvensgången
- Förvånandsvärt djup bas
- Förvånandsvärt baspotenta
- Något tillbakadragen översta diskant (saknas lite briljans)
- Funkar lika bra i soffan några meter från högtalarna som i köket 10 meter bort (ljudbilden följer med i höjdled)
- Låter likadant om man sitter eller står

Efter ett år med prototyperna så tänkte jag att grundprincipen var så pass lyckad att jag ville göra ett ”riktigt” par med samma element som Rusell använt, Vifa TG9FD så 52 element införskaffades 50 till högtalarna och 2st i reserv. Min variant av låda utgår i stort från Russels original, med den lila ändringen att baksidan inte är vinkelrät mot baffeln för att minimera eventuella reflektioner till framsidan.

IDS-25_tvarsnitt.jpg
IDS-25_tvarsnitt.jpg (30.58 KiB) Visad 1115 gånger

IDS-25_tvarsnitt-2.jpg
IDS-25_tvarsnitt-2.jpg (14.61 KiB) Visad 1112 gånger

Första delen i bygget var att göra en fräsmall för stagningen inne i högtalaren. Högtalaren i sig utgår från 16mm MDF, stagen fick bli i 12mm MDF. De behöver vara så smala som möjligt för att få plats mellan elementen i baffeln. För varje högtalare behövs det ett stag mellan vartannat element, totalt 12st +2st som ska fungera som topp och botten och som inte har hål i sig. För två högtalare blir det 28st att fräsa.
Sedan sågades alla sidor upp en en vanlig klingsåg och en lång rätskiva. Eftersom alla delar utom en har icke räta vinklar så blev det en del spill innan allt blev rätt. Jag lyckades såga allt inom en tolerans på en mm och det tycker jag sjäv var riktigt bra.
När allt var sågat började jag med att mäta ut den exakta placeringen för elementen på baffeln (jag använde en passare för att få alla avstånd lika) och borrade ett hål på ca 4 mm för varje element. När det var gjort mätte jag och limmade jag samtliga stag mot baffeln på exakt rätt plats och lät allt torka ordentligt innan sidorna limmades mot baffeln och stagen.

IMG_7053 (1).jpg
IMG_7053 (1).jpg (130.1 KiB) Visad 1103 gånger

Stagen monteras mot baffeln. Notera urtaget i bakkanten på stagen där sedan en furulist ska sitta.

IMG_7063 (1).jpg
Inpassning av sidorna mot baffel och stag.
IMG_7063 (1).jpg (95.34 KiB) Visad 1101 gånger

IMG_7061 (1).jpg
Inpassning av sidorna mot baffel och stag.
IMG_7061 (1).jpg (88.83 KiB) Visad 1101 gånger

akepaulsson

Linjekälla med bredbandare del 3

Inläggav akepaulsson » 2015-08-09 12:14

Sen monterades de längsgående 10x10mm furulisterna på insidan av långsidorna samt topp och botten. Jag valde att endast limma alla delar för att slippa en del spackeljobb efteråt.

IMG_7069 (1).jpg
IMG_7069 (1).jpg (117.1 KiB) Visad 1039 gånger

När allt torkat ordentligt var det dags att vända på högtalaren och såga ut de 50 hålen för elementen och det tog ett tag. Passningen mellan elementen är gjord med marginalen 1mm mellan varje elementchassi och pga VIfa elementets avfasade ram är det bara 3mm anliggningsyta mellan element och baffel på sina ställen så mäste alla hål bli helt rätt. Alltså mät tre gånger och såga en. Efter sågningen gick jag efter med handöverfräsen och fräste bort en del av baksidan på baffehålet för att elementet skulle kunna andas bättre.

IMG_7084 (1).jpg
IMG_7084 (1).jpg (105.87 KiB) Visad 1034 gånger

IMG_7083 (1).jpg
IMG_7083 (1).jpg (126 KiB) Visad 1034 gånger

En hel del tråkig spackling och slipning som inte kom med på bild, sedan lack. Svart blank färg i några lager följt av 4-5 lager klarlack pålagt med pensel och planstrykare.

IMG_7150 (1).jpg
IMG_7150 (1).jpg (78.69 KiB) Visad 1032 gånger

IMG_7152 (1).jpg
IMG_7152 (1).jpg (85.99 KiB) Visad 1032 gånger

Tätningen av elementen mot baffeln löstes efter ett antal dagars fundering genom att limma en tunn filt på hela baffeln och sedan skära upp alla hålen för elementen med en mattkniv. Fungerade över förväntan.
Monteringen av elementen tog sin tid. Jag valde att löda alla enligt schemat nedan för en total impedans på 4 ohm. Kablarna är vanlig 1,5 mm2 installationskabel från Clas Ohlson eftersom jag i blindtest med den, Supra Ply och en skitdyr Van Den Hul, som jag inte kommer ihåg namnet på, kunde säga vilken som var vilken ;-)

IDS25-ihopkoppling.jpg
IDS25-ihopkoppling.jpg (17.8 KiB) Visad 1030 gånger

IMG_7285 (1).jpg
IMG_7285 (1).jpg (97.74 KiB) Visad 1030 gånger

IMG_7282 (1).jpg
IMG_7282 (1).jpg (101.85 KiB) Visad 1030 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-09 12:58

Kul, men hur låter dom?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

akepaulsson

Linjekälla med bredbandare del 4

Inläggav akepaulsson » 2015-08-09 12:59

Elementen på plats, kablarna dragna och förhoppningsvis rätt inlödda. Lådorna fyllda med dämning och baksidan ditskruvad med en tunn tätningslist mellan. Speakonkontakten monterad, foten ditsatt och förankrad i botten med islagsmutter. Baffeln har fått två längsgående eklister för att smälta in i mitt rum bättre. Dags att baxa in dem i lyssningsrummet.

IMG_7276 (1).jpg
IMG_7276 (1).jpg (144.37 KiB) Visad 1028 gånger

IMG_7278 (1).jpg
IMG_7278 (1).jpg (108.86 KiB) Visad 1028 gånger

IMG_7277 (1).jpg
IMG_7277 (1).jpg (120.7 KiB) Visad 1028 gånger

På samma sätt som prototyperna behöver IDS-25 clonerna rejält med inspelning. Basen är det som förändras mest och den första månaden fick den succesivt justeras ner några gånger för att inte bli för dominerande.
Jag kör mina Cloner fullrange med undantaget att jag har ett 30Hz högpassfilter inkopplat. Själva frekvensjusteringen sköts av DBX Driverack PX med tre parametriska filter samt en liten justering vid några basfrekvenser med en grafiska EQn. Signalkälla är en MacBook Pro som matar en Cambridge Dac som leder signalen vidare balanserat till ett Thule försteg som sedan skickar signalen vidare (balanserat) till driveracken och sedan till ett Mark Levinsson 331 slutsteg.

IMG_7806.jpg
IMG_7806.jpg (84.12 KiB) Visad 1024 gånger

Jag har nu kört på clonerna ett halvår och tycker att de är fantastiska. Lättlyssnade utan hyss i frekvensgången. Jag slipper ”väsande” domdiskanter (vilket jag är alergisk mot :wink: ) och kontinuiteten mellan de olika registren är suverän. Högtalarna bjuder på ett väldigt naturligt stereoperspektiv med riktigt djup där det finns i inspelningen. Neutralt och bra mellanregister med en väldigt fin behandling av röster. Övre mellanregister och diskant är nog den del som skiljer sig mest mot prototyperna. De här har en betydligt bättre briljans och behandling av det övre registret. Cymbaler, stålsträngade gitarer, och andra instrument med lite topp låter riktigt bra. Det går att spela på förvånandsvärt högt med clonerna, ungarna (14 0ch 17år) brukar klaga på att det är för högt.
Rummets ackustiska avtryck har minskat och högtalarna låter utmärkt från en meters avstånd till köket nästan 9 meter bort. Höjden på ljudet förljer med när man sitter eller står och ljudtrycket är betydligt mer konstant i rummet jämfört med en ”vanlig” högtalare. Det som brukar förvåna besökare mest är basåtergivningen, de flesta tror att jag har en sub som stöd och det säger ju en del :D .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-09 14:58

Hur många liter är lådorna på totalt?
Numera pensionär.

akepaulsson

Inläggav akepaulsson » 2015-08-09 15:23

paa skrev:Hur många liter är lådorna på totalt?

Jag har inte räknat ut det exakt eftersom jag haft en förlaga med mätningar, men strax under 50liter borde det var.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2015-08-09 19:39

Bra jobbat och kul med fler IDS25-kloner på forat! Snygga dessutom - jag gillar eklisterna i kombination med det svarta. :)

Hur tycker du dessa låter i jämförelse med t.ex. elektrostaterna man ser på bilderna?
Smile, this is a hobby! :)

akepaulsson

Inläggav akepaulsson » 2015-08-09 23:26

njoak skrev:Bra jobbat och kul med fler IDS25-kloner på forat! Snygga dessutom - jag gillar eklisterna i kombination med det svarta. :)

Hur tycker du dessa låter i jämförelse med t.ex. elektrostaterna man ser på bilderna?

Tack för det! Jag har med mycket nöje följt ditt bygge, oerhört imponerande jobb du lagt ner.

Martin Logan är svårslagna i mellan och övre register och dit kommer nog inte IDS-25 riktigt, men det är bra nära. Vad ML inte är så bra på är basen. Jag har altid tyckt att de inte spelar ihop med panelerna så där får de stryk av IDS-25. ML är inte lika homogena över hela registret och basen kan nästan bli lite svampig (mitt rum gör också sitt till tyvärr). IDS är riktigt roliga att spela på, de verkar kunna hantera i princip vilken musik som helst utan större svårighet.

Återgå till DIY-forum